K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-06-2013, 04:14   #1
running_wolf
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
running_wolf er ny på vejen
foertidspens efter 2003..ophold pae Fillipinerne

hej --skal vi nu til at ha` boevl med et nyt organ i DK?

-Rejste til Phills 9/6..for at blive her..Havde naturligvis undersoegt alt hjemmefra.Pensionsstyrelsen svarede at jeg naturligvis kunne blive her sae laenge jeg har lyst,med fuld foertidspension fra DK...og skat meddelte at jeg kun vil blive begraenset skattepligtig i DK--35%.

Ringede sae for god ordens skyld til Udbetaling DK..og blev naermest overfuset af en sur kaelling i overgangsalderen.Meldingen var--nu bestemmer VI (laes JEG..lol)--Du mae vaere der 6 mdr,sae skal du vaere i DK i 6 mdr...og vi KONTROLLERER dig,naermest skreg hun.--Min milde ironi prellede totalt af pae kvindemennesket..det var oplagt at hun ansae mig for en af disse gruelige sexturister--hvad jeg IKKE er.

Jeg afbroed forbindelsen..gad ikke spilde krudt pae at diskutere med saedan en skrankepave.

Loven er sgu da klar..den kan hun vel ikke aendre pae...eller hva`???
running_wolf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2013, 07:15   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Tror ikke du kan tage din førtidspension med til filipinerne.
1. januar 2013 blev reglerne for udbetaling af førtidspension (Efter nye regler 2003) i udlandet ændret. Dette betyder, at du ikke kan tage førtidspensionens pensionstillæg med til et land udenfor EU/EØS, Schweiz, USA, Indien eller Sydkorea.
Og filipinerne er jo hverken et nordisk land, EU eller EØS - se alle reglerne her:
https://www.borger.dk/Sider/Hvis-du-...4-f3fcd11132bc
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2013, 09:50   #3
running_wolf
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
running_wolf er ny på vejen
Hej Gisne

-Der kan jeg sae update dig.-13/9 sidste aer blev der indgaet en aftale med fillipinerne herom--dvs Phills bliver ligestillet med EOES-lande.
Desuden blander du foertidspension foer 2003 sammen med reglerne efter den nye ordning 2003..Efter den nye ordning har du en bruttopension uden tillaeg.Du kan medtage den fulde pension -35% skat i DK.
running_wolf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2013, 10:08   #4
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Det ved jeg godt, men alligevel står filipinerne ikke på borger.dk side om lande man kan bosætte sig i. Så enten har de ændret reglerne igen, eller så er udbetaling danmark ikke begyndt at arbejde efter den nye aftale. Klag til udbetaling danmark og forlang at de begrunder deres svar skriftlig.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2013, 13:37   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Her efter 2013 er førtidspensionen igen opdelt i grundbeløb og tillæg.

Hvis man bor i Danmark opdager man det aldrig, men rejser man til udlandet betyder det noget.

Tillægget for at få den fulde pension skal vist søges hvert år, hvis man bosætter sig i udlandet, men man får det automatisk i Dk..


"8) Førtidspension efter § 16 udgør for enlige 208.176 kr. årligt, heraf udgør førtidspensionens pensionstillæg 57.000 kr. For gifte og samlevende udgør førtidspensionen 176.952 kr. årligt, heraf udgør førtidspensionens pensionstillæg 49.000 kr."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=145406

Phillippinerne står ikke på listen over lande der giver ret til pensionstillæg.. så det bliver du nødt til at finde bevis på.

Er du sikker på at det ikke er en beskatningsaftale der er indgået istedet.. ?

Det med de 6 mdr. drejer sig om at hvis du højst opholder dig 6 mdr udenfor DK, kan du beholde bopålen her og få den fulde pension.

Rejser du mere end 6 mdr. mister du retten til adresse i DK og bliver anset for at have bopæl i udlandet, og din pension vil falde ind under de regler.

http://agenda.dk/2013/03/vejret-og-l...l-varme-lande/

Måske er det den her du tænker på..

http://www.sm.dk/Nyheder/Sider/Vis%2...x?NewsItem=843

Du kan se listen i dette link.. http://www.k10.dk/showthread.php?t=25561

Her må du bo i udlandet og medbringe ALLE dine tillæg.


EU:

Albanien
Andorra
Armenien (også i Asien)
Aserbajdsjan (også i Asien)
Belgien
Bosnien-Hercegovina
Bulgarien
Cypern
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Færøerne
Georgien (også i Asien)
Grækenland
Holland
Hviderusland
Irland
Island
Italien
Kazakhstan (også i Asien)
Kosovo (ikke anerkendt af FN).
Kroatien
Letland
Liechtenstein
Litauen
Luxembourg
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
Malta
Moldova
Monaco
Montenegro
Norge
Polen
Portugal
Rumænien
Rusland (også i Asien)
San Marino
Schweiz
Serbien
Sealand (ikke anerkendt af FN).
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Storbritannien og Nordirland
Sverige
Tjekkiet
Tyrkiet (også i Asien)
Tyskland
Ukraine
Ungarn
Vatikanstaten
Østrig

EØS: (en del er gengangere fra eu listen)

Belgien
Bulgarien
Cypern (den græske del)
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Holland
Irland
Island
Italien
Letland
Liechtenstein
Litauen
Luxembourg
Malta
Norge
Polen
Portugal
Rumænien
Schweiz
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Storbritannien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig
Azorerne
Balearerne (Mallorca, Ibiza)
Ceuta
De Canariske øer
Fransk Guyana
Gibraltar
Guadeloupe
Hebriderne
Isle of Wight
Madeira
Martinique
Melilla
Orkney Øerne
Réunion
Shetlandsøerne
St. Martin (den franske del)
Western Isles

Der findes ingen andre lande, derimod findes der noget der hedder en "socialsikringsaftale" og de lande den er indgået med, feks Thailand, Fillippinerne (ikke opdateret hos pensionstyrelsen, så lidt sukker på reglen der pt), USA, + flere (pensionstyrelsen er igen ikke opdateret ang lande der er soocialsikringsaftale med!).. må du medbringe dit grundbeløb, IKKE NOGEN FORM FOR TILLÆG.


I forhold til mennesker der har modtaget førtidspension efter 2003, er der fra 1.januar kommet et nyt pensionstillæg(som responds på at der ikke udbetales alm pensionstillæg som ved førtidspension inden 2003), på kr 57.000 for enlige, of 49.000kr hvis samlevende/gift, som trækkes fra alle der ønsker at bo udenfor eu/eøs. Dog beholdes alle tillæg hvis man flytter til USA, Indien, eller sydkorea. Grunden til tillæg kan beholdes er pga datoen for indgåelsen af de respektive aftaler.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 23-06-2013 kl. 14:01.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2013, 04:11   #6
running_wolf
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
running_wolf er ny på vejen
--sae koerer toget igen..lol

-tak for indlaegene..jeg skal ikke forsoege at goere mig til Kloge Aage,men blot referere hvad jeg fik oplyst foer min afrejse..og det var klar tale fra Pensionsstyrelsen---du faer din fulde foertidspension sae lang tid du oensker det pae Fillipinerne.Socialminister Karen Haekkerup underskrev 13/9-2012 en socialsikringsaftale med Fillipinerne som sidestiller dem med EOES-landene.Plus et skriftligt svar fra skat om at jeg vil blive begraenset skattepligtig i DK=35%.Har ingen addresse i DK,da jeg agter at blive her.

-Er det en form for misundelse der faer den sure kaelling hos Udbetaling DK til at vaere pae tvaers??...jeg har knoklet og betalt skat i DK siden jeg var 17 (62 nu),og har absolut ikke daerlig samvittighed over at fae min pension sendt herud...betaler saegar stadig 35%--for ingenting.
running_wolf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2013, 06:33   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Der kan jo let ske misforståelser ved telefoniske henvendelser og især når jeres dialog var så dårlig. Men det er da godt, du er på nettet så du kan holde dig opdateret. Reglerne kan du ikke bøje. De er ens for alle.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2013, 08:13   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Man kan sagtens henvende sig og få flere forskellige svar, de har heller ikke altid styr på det, selvom de burde.

Måske har hun ment at du kunne få det fulde grundbeløb med, og ikke var brøkpensionist.

En socialsikringsaftale går ud på at lette ekspeditionen, så Danmark kan udbetale det du skal have direkte, samt at man ved at bo i de pågældende lande bevarer sin pensionsoptjeningsret.

Det har intet med selve størrelsen på pensionen at gøre.

Det kræver en særaftale, og den er Phillippinerne ikke med i.

Så enten har hun givet forkert besked eller I har misforstået hinanden.

Man skal altid sørge for at få den slags på skrift.

Så du må indstille dig på at du ikke får tillægget, eller flytte til et af de lande der er på listen..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2013, 12:41   #9
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Det her spørgsmål har jo været et vildt roderi hvor man ikke har kunnet regne med de svar man fik fra det offentlige...

Listen der henvises til her ser ud til at være opdateret og passe med tingenes tilstand nu...
http://www.k10.dk/showthread.php?t=25561

Den eneste måde den kunne omgås var at få flyttet sin adresse før årsskiftet... og det er jo desværre for mange for sent nu...

Denne misundelses foranstaltning er indført af Mette Frederiksen... hvis nogen har lyst til at sende en takkemail




....
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2013, 15:02   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Forstår at i 2012 gjaldt de gamle regler. Måske du alligevel er blevet vejledt og ikke vildledt?
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Job og førtidspension efter 2003 Giser Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 26-02-2013 22:04
førtidspension efter 2003 bambibo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 04-09-2012 14:46
Til alle førtidspensionister efter 2003 logikeren Politik og Samfund 43 01-08-2012 22:16
OM AT FLYTTE TIL USA MED SIN FTP -'efter 2003'-ordning. J3sp3r Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 02-07-2012 12:17
Tilskud når man får FP efter 2003? Ungpige23 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 15-01-2010 11:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension