K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-06-2013, 16:57   #1
Misse76
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2009
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 31
Styrke: 15
Misse76 er ny på vejen
førtidspensionist med hj.boende 18 årig...

Jeg er for få mdr siden flyttet sammen med min kæreste, der er fp'er efter 2003.
Han har en hjemmeboende søn, der blev 18 år i januar. Han er "ung med særlige behov", og er under udredning for Aspergers mm på ungdomspsykiatrisk, er dog først lige startet op på udredning. Har gået i specialklasse og er nu på produktionsskole. De vil have ham videre i et 3 årigt forløb, STU. Men de tre år går på kontanthjælp, dvs ca 3200 kr de næste 3 år. Det er samme ydelse han er på nu, og har været siden januar.
Jeg er alm lønmodtager i opsagt stilling, dvs fra august er jeg på dagpenge, hvis det ikke lykkes mig at finde nyt job.

Mit spørgsmål går på, om der er nogen muligheder for økonomisk støtte til min kæreste for den hjemmeboende søn på 18? Han har indtil nu fået lov at bo gratis hjemme, men når alle udgifter er betalt, har min kæreste små 4000 kr til mad osv til ham og sønnen, til diesel, gaver, tandlæge osv.

Nu er jeg kommet ind i billedet og det gør økonomien lidt bedre, dog bærerne rundt på en gæld på knap 200.000 kr som jeg betaler af på.
Min kæreste har desuden to andre børn, med sin ekskone, som han betaler børnepenge til hver måned.

Som fremtiden ser ud pt, kan han jo ikke flytte hjemmefra med kun en kontanthjælp. Desuden er han ikke klar til at kunne klare sig selv, der skal mere udredning til ift diagnoser.

Er der nogen hjælp at hente nogen steder?
Misse76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 17:21   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
http://www.ligevaerd.dk/media/1876/A...006_58_411.pdf

Han har i det mindste krav på kontanthjælpen.. men ja.. unge med de behov havner i et gråt hul.

http://www.autismeforening.dk/log/di...er_12_2011.pdf

Faktisk får han mere end hvis den havde været SU-berettiget..

Det eneste jeg umiddelbart tror kan søges, er evt kørsel, bøger og medicinudgifter.

Når man har børn med særlige behov, hænger man simpelthen temmeligt meget på det selv..

Så der er ikke meget andet end at indstille sig på at være en familie på 3 i en del år frem, og med en økonomi der kræver planlægning.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 20:00   #3
KBR
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-08 2012
Lokation: Næstved
Indlæg: 254
Styrke: 12
KBR er ny på vejen
Er det undersøgt, om der er mulighed for fortsat betaling fra hans mor. Hvis han var under en s.u. berettiget uddannelse, ville denne mulighed jo findes. Ved godt det kun er "bytte-bytte-købmand", men det er i det mindste fradragsberettiget.

Og som Pip skriver 3200 er mere end en hjemmeboende på s.u. får; min får max. som er godt 2800 kr.
KBR er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2013, 01:37   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
http://www.familiestyrelsen.dk/skils...agssatser2011/

Det afhænger så lidt af hvad den anden forælder tjener.. hvis hun har en lav indtægt, vil hun ikke blive sat i bidrag.

Der kan så søges om bortfald alt efter den unge mands egen indtægts størrelse..

Og der er vist noget med at der skal svares skat af beløbet..

Du kan læse mere her.. Der skal en pæn stor årsindtægt til før der skal betales uddannelsesbidrag, når der er flere børn..

https://signflow.statsamt.dk/forms/s...esbidr_ans.pdf
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 20-06-2013 kl. 01:45.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2013, 05:14   #5
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
En meget uheldig økonomisk situation, som den unge befinder sig i - men afsættet er politisk begrundet, mere end det er begrundet i hensynet til borgeren og dennes familiære netværk.

Ingen ung som gammel kan være selvforsørgende for 3200 kroner pr. måned i det danske samfund ... men tendensen er politisk netop at fedte forsørgerbyrden af på alle andre end de offentlige kasser.

Der skal nok en politisk løsning til ... og den kommer næppe - men der må kunne søges enkeltydelser, hjælpemidler og måske en §100 (hvis der er udgifter for over 6000 kroner pr. år ved handicappet - omend en §100 bevilling er meget op ad bakke at få i hus).
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
? ang voksne hj, boende børn. susa71 Alt det andet 3 08-08-2013 15:16
89 årig tilbydes kursus i rengøring Te-pigen Politik og Samfund 4 06-01-2013 13:28
Fp med 3 årig kontrol Diablo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 28 25-01-2012 09:57
det økonomiske for pensionist med hjemme boende barn på SU. maja-bell Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 23 02-11-2010 14:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension