K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-11-2010, 16:50   #1
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Specifik helbredsattest?

Jeg er ny her på k10 og har fundet rigtig mange gode råd her, så først stort tak for det

min historie kort fortalt....har været sygemeldt med stress og depression siden januar 09 og har gået til psykolog hver uge siden. Det har vist sig, at der også er et misk-mask af lidt af ditten og lidt af datten, som tilsammen giver mig nogen problemer socialt og har gjort det hele mit liv.

Det var ikke nogen hemmelighed for mig og jeg havde selv fattet det og har derfor ikke været på en arbejdsplads med kolleger de sidste 5 år. Den sidste arbejdsplads med kolleger nærmest flygtede jeg fra og burde allerede der have været sygemeldt, men det var enormt grænseoverskridende for mig at måtte indse, at jeg ikke selv kunne klare tingene, så derfor trak jeg det alt for længe...

Nu har jeg så som sagt været sygemeldt i knapt 1år. I den tid har jeg været sendt på et kursus der var skræddersyet til folk med stress og depression hvor jeg fik det værre i løbet af de 12 uger kurset varede. Siden har jeg fået lov til at gå i fred (fra juli-oktober) efter råd fra både psykolog og status fra min kontaktperson fra kurset.

Nu går den så ikke længere og jeg er blevet sendt på 10timers aktivering med en del motion som jeg egentligt er ret tilfreds med.

Nu kommer vi så til sagen

Jeg har flere gange efterspurgt en mere langsigtet plan da jeg stresser enormt over ikke at vide hvad der skal ske mere end et par uger frem i tiden. Jeg har fået at vide, at jeg skal gå på dette kursus "indtil videre", men også, at jeg måske skulle på et andet forløb. Jeg har meldt klart ud til min kontaktperson på kurset, at jeg ikke kan overskue selv at skulle ud og finde en praktikplads (som dette forløb i sidste ende går ud på) og jeg fik i den forbindelse at vide, at det nok ville være mere relevant for mig at komme i en beskyttet praktik på revacentret eller i en arbejdsevneprøvning der.

Jeg har skriftligt efterspurgt en mere langsigtet plan fra min sb og fået at vide, at jeg skal gå til min kontaktperson og min kontaktperson siger, at det er sb jeg skal snakke med. Jeg har fortalt min sb at jeg selv mener at en revalidering ville være godt for mig (noget jeg er kommet frem til i samråd med min psykolog) fordi det vil give mig et langsigtet forløb hvor jeg både vil få ro til at arbejde med ham, og også kunne tage en udd der vil give mening for mig og dermed give mig noget indhold i mit arbejdsliv (hvilket er yderst vigtigt for mig). Ideen om udd var også på bordet efter det første kursus hvor min kontaktperson der anbefalede det i min status.

Nu har min sb haft min sag forbi lægekonsulenten som har bedt om en Specifik helbredsattest hos min læge. Jeg har ikke haft frygtelig meget kontakt til min læge andet end når min sygemelding skal forlænges og hun ved ikke frygtelig meget om min sag andet end det min psykolog har informeret hende om.

Nu begynder min mave øjeblikkelig at rotere og al min mistillid til sb kommer frem på fuld skrue, for hvad skal hun bruge den til og hvorfor kan vi ikke lave en langsigtet plan, hvorfor vil ingen tage stilling til noget som helst og hvorfor kan jeg ikke få nogen klare svar??

Hvad er normalt ideen med en specifik helbredsattest? Jeg har godt set linket til den herinde og kan godt se hvad lægen skal udfylde, men hvad bruger sb og lægekonsulenten den til?
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2010, 16:58   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Håber Se meddelelser
Hvad er normalt ideen med en specifik helbredsattest? Jeg har godt set linket til den herinde og kan godt se hvad lægen skal udfylde, men hvad bruger sb og lægekonsulenten den til?
Det er simpelthen bare en undersøgelse, lægen skal foretage af dig i henhold til de spørgsmål, som jobcentret vil have svar på...... Din nuværende funktionsnedsættelse og lignende.

Jeg vil tro, de gør det netop fordi det ser ud til, du nærmer varighedsbegrænsningen, for de skal ligesom have opdateret din nuværende situation, om der er mulighed for forlængelse eller ej.....
Om du er ved at blive rask osv..
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2010, 19:30   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Håber.

Din læge bliver bedt om en specifik lægeattest (LÆ 135) skriver du: Relevant resume af sygdomsforløb og objektiv undersøgelse af et afgrænset helbredsproblem samt vurdering af helbredsforholdene i relation til kommunens sagsbehandling. Kan kun omfatte et problem, der i forvejen er kendt og beskrevet i journalen. Sagsbehandler/lægekonsulent vil have afdækket, hvor alvorlig din stress og depression er. Bid mrk. i at denne attest kun omfatter din nuværende diagnose. De vil sikkert bruge den i forhold til netop fremtidige løsninger. Hvilket også er på tide!

Men har sagsbahendler ikke tidl. bedt om lægeattester??

Har du fået lavet en samlet resourceprofil? Som munder ud i et arbejdsevnevurdering, og skal danne baggrund for en handleplan. Reosurceprofil og handleplan er tæt forbundne, så det er vigtigt, at du og sagsbehandler har udarbejdet en sådan. Og at du har læst den nøje igennem og fået skrevet det ind, som du mener, der bør være med. Ellers bør man ikke sætte sin underskrift ud påtegning set. Har du fået aktindsigt, hvis ikke så bed med det samme om en sådan.

Når du har været syg siden jan. falder du snart for 52 uger grænsen, hvorfor det er centralt allerede NU: at din sagbehandler sammen med dig får en samtale omkr., hvad der skal ske netop på længere sigt, som du selv også har brug for. Altså arbejdes der hen mod en revalidering el. hvad? På baggrund af dit skriv virker det ikke, som du selv mener, at være tilbage på arbejdsmarkedet pr. jan 2011.

Har du nogen, der kan være med, som bisidder til et møde hos sagsbehandler? Hvor kan du få rådgivning omkr. hele dit sagsforløb og din fremtid udover herinde??

Jeg vil ikke øge til din stress, men vi er startet på nov. mdr. og dec. plejer nærmest kun at være ½ mdr., så hvornår er deadline for din 52 uger? hvilket er centralt, da sagsbehandler må give melding, få lavet resourceprofil (hvis du ikke har en), skaffe lægeattester ect. inden. Sorry, for at skulle skrive dette. Er selv enormt stresspåvirkelig, men samtidig har du jo også behov for afklaring.

Sidst redigeret af gunvor; 04-11-2010 kl. 19:31. Årsag: ps
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2010, 21:00   #4
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Tusind tak for jeres svar.


Gunvor-min sb har ikke tidligere bedt om en lægeerklæring, men har indhentet en status/psykologisk profil fra min psykolog før sommerferien. Det er det eneste de har bedt om.

Det kursusfrorløb jeg pt er på i aktivering indeholder 2 timers job-værksted hvor vi indtil nu har siddet og lavet vores egne ressourceprofiler og jeg er ikke færdig med min endnu.

Aktindsigt har jeg ikke - troede egentligt kun det var hvis man skulle anke et eller andet man skulle bede om det, men det lyder til at jeg skal se at få søgt om det.

Ja det er jo netop det hvad der arbejdes hen imod jeg også gerne vil vide. Jeg fik at vide af min sb, at jeg jo kunne gøre mig nogen tanker om, hvad jeg godt kunne tænke mig. Jeg føler lidt at jeg er parkeret på det her kursus og de bare venter på at jeg falder for 52ugers grænsen.

Min depression er stort set væk, men stressen er bestemt ikke. Min psykolog mener, at hvis de raskmelder mig til a-kassen (som vil være tilfældet), så går der ca en måned så er jeg tilbage på en sygemelding. Der er derudover ingen af de områder jeg har erfaring indenfor som jeg kan komme tilbage til pga psyken...

Jeg har altid en bisidder med til samtaler med sb. Jeg har brugt enormt meget energi på at drøfte det med min psykolog der tidligere har arbejdet på et lignende revacenter, men jeg er ret frustreret over at jeg skal bruge min penge og min dyrbare tid hos ham på at diskutere sådan noget ting istedet for at arbejde med at få det bedre.

Jeg sætter rigtig meget pris på at du skriver det og ja det påvirker min stress, men samtidig giver det også noget klarhed som er godt, for det her mudderhul jeg føler jeg er i pt er bestemt ikke godt for mig...
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2010, 23:41   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Håber,

Velkommen til

Som mange andre på sygedagpenge er du i vilrede om din fremtid og om evt. forlængelse af sygedagpenge perioden som er ved at slutte for dig iht. de første 52 uger.

Mit råd er at du skal være forberedt til "kamp". Find ud af hvornår du falder for varigheds begrænsningen, bed om en kopi af den helbreds attest din læge har lavet. Såfremt han/hun ikke har lavet den endnu indkaldes du måske til samtale eller kan bede herom, således at den bliver retvisende for dig på nuværende tidspunkt. Jeg formoder at du har ønske om arbejdsprøvning mhb. revalidering som du skriver, dette kunne så fremgå af attesten for videre behandling ved din sagsbehandler. Derved vil du kunne forlænges iht. §27 stk. 1 såvidt jeg husker, så forsiden på K10 under sygedagpenge stop.

Lad være med at sidde og vente på kommunen, men opsøg hvad der skal ske med dig og din sag. Jeg tror ikke at du kan bruge din job konsulent til så meget i dette henseende, det er din sagsbehandler du skal have fat i for den videre håndtering af din sag.

Held og lykke.

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2010, 10:43   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Håber.

Jeg har fuld forståelse for din situation, har selv PTSD, og kunne slet ikke overskue at lave egen resourceprofil. Kunne lige klare at give respons på den. Måske har du også brug for hjælp til den, og iflg. loven skal den udarbejdes i samarbejde m. din SB. Det ville normalt være på den måde at enten ekstern el. SB laver deres og du får den til gennemlæsning og derpå kan tilføje og rette du du ikke er enig i.

Ved ikke om det er rigtigt, men er din SB klar nok i mælet? Hvis ikke, så bed om klare udmeldinger, evt. pr. brev.

Og har også som dig prøvet, at måtte bruge min psykologtid på ting, som burde høre hjemme i sygedagpengeteam. Det er meget frusterende.

Den bisidder du har med, kender vedkommende noget til sygedagpengeloven?

Måske bør du lave en huskeliste for hvilke pkt.'er du skal have på plads for, at få en afklaring, så de kan krydses af, når de er kommet i hus. På den måde kan man holde nogle pauser ind i mellem, og uden at spekulerere på om man nu har husket det hele. hvilket også kan være stressende.

Og som Enteneller skriver så hælder du nok til § 27, stk. 1: "det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked", som du skal henvise til i forbindelse med søgning af forlængelse af sygedagpenge i forhold til SB. Ikke mindst høre, hvad hendes tilbagemelding er på dette!
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Stigmatisering af specifik patientgruppe på K10 Hva´nu Politik og Samfund 34 14-05-2013 18:02
specifik helbredsundersøgelse nono222 Alt det andet 3 10-09-2011 10:53
specifik helbredsundersøgelse mijanse82 Alt det andet 20 04-09-2011 15:57
general helbredsattest kandelsdorff Alt det andet 5 27-08-2010 09:23
Helbredsattest Kastanie Dit og Dat 2 15-10-2008 07:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension