K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-07-2011, 23:20   #11
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Andersine

Fint at du også tilkendegiver din vinkel med netop dit arbejde. Altid rart at læse flere vinkler.

MEN jeg finder det nu, som logik for perlehøns, at netop denne "tunge" gruppe, som du selv beskriver har massive problemstillinger, at man først må tilbyde dem hjælp til netop de problemer, som ikke vedrører arbejdsmarkedet INDEN man MÅSKE kan begynde at holde jobsamtaler med dem.

Vi taler her om en gruppe, som bare det at overleve/eksistere er svært. Hvorfor det næppe hjælper at stille krav om arbejdsmarkedidentitet, men at forsøge at hjælpe med de daglige meget sværre problematikker disse mennesker har allerførst.

Samtidig mener jeg også, at man som samfund i nogle tilfælde må erkende, at man tidl. har fejlet netop overfor disse mennesker i den hjælp de enten har fået el. ikke fået, og påtage sig det ansvar, der ligger i at mange af disse mennesker har så svært et liv, at det er et under, at de stadig går rundt i blandt os.

Hele ideologien (først fremkommet i USA, bl.a. gennem "no one left behind") vidner desværre ikke altid om ovenstående og ej heller om en menneskelig forståelse for, at nogen på andre måder bliver efterladt, hvis de ikke passer ind i de normer vi som samfund har stillet op. Gamle Kirkegaard, har som en anden K10 skriver herinde, L.S, link: http://www.k10.dk/showthread.php?t=18364, allerede for mange år siden skrevet nogle kloge ord omkr. netop det at hjælpe andre mennesker:

Citat:
"At man, når det i sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen til et bestemt sted, først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor han er, og begynde der".
Mange hilsner

Gunvor

PS: Tak, Lunasdatter for din information. Må ringene brede sig.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 06-07-2011 kl. 23:21. Årsag: PS
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2011, 01:19   #12
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Er glad for at der kommer fokus på området, men er uenig i udslaget, forstået nærmere;

Diskusionen handler om hvorvidt syge/handicappede misbrugere, social svage af forskellige årsager, skal afholde JOB-samtaler?
Her mener jeg Ja, til samtaler, dog ikke nødvendigvis hver 3 mdr. men efter behov, og ikke nødvendigvis omhandlende job-!

Alt dette ligger allerede i loven, og dertilhørende bekendtgørelser, og vejledninger!

HELHEDSVURDERINGER, SYGEOPFØLGNINGSPLANER!
BREDE SAMLEDE LØSNINGER!

Fokus, som flere af os, har påpeget mange, mange gange!

Forkert indplacering i kontanthjælpssystemet, fordi MATCH 3, stadig er målrettet ordinært arbejdsmarkedet, selvom dette OFTE IKKE er en mulighed.

At der IKKE bliver lavet helhedsvurderinger, handleplaner, og sygeopfølgningsplaner, som foreskrevet!
At borgere dermed ikke får hjælp til rette behandling/kørsel/træning/psykologhjælp og sikkert meget, meget mere.

Hvis dette forarbejde bliver lavet, møder man derimod den "syge" hvor de er, og evt. job vil blive tilbudt på rette tid, hvis så fremt!

Mener stadig at den "syge" ikke KAN/SKAL fratages sygedagpenge FØR afgørelse om anden forsørgelse er AFKLARET, DVS at der er truffet afgørelse/tilkendt revalidering/fleks eller pension.

At den syge IKKE skal indplaceres under §2,stk 3; fordi LEDIGHED IKKE ER ET problem, men "PROBLEMET" er derimod, SYGDOM/HANDICAP mv.

Før løsning af dette, og/eller afklaring; skal borgeren stå indplaceret, feks §2, stk 4, på lige fod med sygedagpengemodtagere. ERgo vil sygedagpengemodtagere, være sygedagpengemodtagere, indtil afklaring/tilkendelse.

At man helt vil undlade samtaler, er efter min mening, blot et sparetrick, som igen sætter de svage på porten, da de så bliver helt glemt, og hvor er så loven, der skal beskytte disse borgere, mod "syltning" af deres sag!

Her er jo netop tale om borgere på kontanthjælp! incl. fru Hansen der lige har mistet sygedagpenge , uden afgørelse til anden forsørgelse.

Kontanthjælp, er en korttidsydelse, som idag misbruges til "syltning" af borgere, der ingen eller kun har meget lidt arbejdsevne tilbage.

Der har været hørringer, på Christiansborg, og bla har Betinna Post fremsat kritik af at retsikkerhedsloven §5, ikke overholdes i disse sager, men derimod bliver syge/handicappede/misbrugere oa, kastebold imellem kommunes afdelinger, som alle skal spare.

Og det trods at det allerede ligger i loven, at der skal laves HELHESVURDERINGER OG LØSNINGER, for at fremme arbejdsevne!
Men før dette skal borgeren netop blive istand til at modtage tilbud om arbejde.

Dette kræver selvsagt at borgeren får alt den hjælp som kan ydes, og anbefales af læger.
Dette gælder såvel kortsigtede, som langtidssikrede løsninger.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 07-07-2011 kl. 01:36.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2011, 10:09   #13
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Lige præcis popia -og TAK for din meget meget fine forklaring på hvordan det BURDE være men netop IKKE sker

Det kræver selvsagt politisk vilje til at indse hvad det er de gør, suk!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 14:30   #14
skotten
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2008
Indlæg: 36
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
skotten er ny på vejen
syntes det er et godt træk af københavns kommune men problemet er vist ikke nået til jobcenteret endnu kunne elleres godt ha brugt det nu er lige blevet tvunget i ny arbejdsprøvning som så er nr6 afslagsen iKBH.og har nu kørt en hård kamp i 14år og nu knækkede filmen så igår fredag den 8/72011 skal nu også gå til Psykolog da kampen er blevet for hård det har taget både på Psyke og endnu mere på helbredet .så ved ikke lige hvor meget kbh hjælper de syge
skotten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 16:38   #15
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
JEG er ikke for og ikke i mod det. Der skal være en form for kontakt altså om det handler om hvordan da det går på gaden eller om det handler om hvordan men kommer i arbejde. Bare et møde om livet der er altid nogle som kommer i klemme og sådan vil det nok altid være ude a set hvordan lovgivningen bliver
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 19:54   #16
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis de får lov til at trække dem ud af systemet på den måde, betyder det ikke at de får hjælp...

Det betyder bare at de bliver glemt...

Det betyder at de får lov til at gå på kontanthjælp i de næste 20 år, uden at der er nogen der vil overveje at hjælpe dem igennem systemet, og måske få dem på førtidspension, hvis det er der de er...

Så for mig at se er det bare Københavns kommunes forsøg på at holde flere på kontanthjælp... og spare på førtidspensionerne...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 22:23   #17
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
er faktisk meget enig pip


hvis man ikke selv presser på og får en afklaring af ens arbejdsevne
så sker der intet
en del er så svage at de ikke kan kæmpe mod systemet
de skriver heller ikke på k10
er selv kommet på bosted og de fleste er på kontanthjælp og har været det i mange år
kun en har fået pension. men som jeg har taget uddannelse og været i arbejde
det er helt klart en fordel, da man ikke får en mærkat på sig, at man ikke gider

jeg er så den eneste med fysiske problemer oven i. men hold da op hvor psykisk syge er forskellige
kan godt forstå det er svært og bedømme deres arbejdsevne
ham der har fået pension, kan mange flere ting end jeg kan, men kan ikke udnytte dem på en arbejdsplads,

Sidst redigeret af MTVRV1; 09-07-2011 kl. 22:32.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 22:54   #18
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej herinde.

Overordent finder jeg det yderst problematisk, at forskellige gr. af mennesker m. forks. problemer alle hører under beskæftigelsesministeriet, og ikke f.eks. at folk m. massive sociale problemer, som disse der er omtalt i artiklen, hører under socialmininsteriet, også nævnt i artiklen. Svært psykisk syge under sundhedsmininsteriet. Hvilket vi jo også fik syn for sagen af da Fru Støjen og Hr. Bertel var kaldt i samråd, hvor Hr. Bertel jo netop fejede kritikken væk med, at det ikke hørte til hans bord. Og fru Støjen endte med at sige, at det jo var dejligt at se at en person havde fået medhold i sin anke, hvorfor ankesystemet virkede.

Det er eft. min mening netop grunden til, at de ikke først bliver hjulpet der, hvor de har behov for at blive hjulpet, dvs. får afhulpet de massive problermer de har INDEN man afholder jobsamtaler med dem. Hvilket jo er helt formålsløst, idet de hverken kan varetage et job i deres nuværende situation og ej heller findes nogen arbejdsplads, der vil anvende en sådan arbejdskraft.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 23:04   #19
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...deler din opfattelse, Gunvor!

Lang historie kort: Hvad gør syge mennesker i et JOBcenter?
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2011, 00:37   #20
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
De får bare ikke den hjælp, for kommunerne fattes penge.

De parkeres bare på kontanthjælp, og så satser man på at de enten bliver raske af sig selv, eller at de ikke har overskud til at bede om hjælp til en udredning...

Jeg har selv været parkeret på den måde i 10 år...

Først i forbindelse med en flytning og en sagsbehandler der rent faktisk gik op i hvad jeg kunne og ikke kunne, blev der gjort noget, og hun indstiller mig nu til pension.

Tidligere var jeg bare inde til de opfølgningsmøder i 5 min, og så ude af klappen igen.

Men uden de møder er der slet ingen til at hive fat i en overhovedet.. så bliver det bare kontanthjælp forever....
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jobsamtale Gladsaxe Alt det andet 26 01-06-2011 00:27
Indkaldelse til jobsamtale - partsrepræsentation ? Uglen Alt det andet 7 01-10-2010 10:38
Svage ledige risikerer liv på lav ydelse bla-bla Politik og Samfund 0 25-06-2009 20:28
Til jobsamtale hos visitationsteamet mukke Spørgsmål ang fleksjob 0 08-06-2009 17:00
Endnu flere svage ledige!!!??? zuza Politik og Samfund 0 20-08-2007 22:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension