K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-10-2008, 12:37   #11
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jeg har lige købt et stort glas kalktabletter med D-vitamin, håber det kan dække behovet.
Kære Helene og andre

Hvis det tilsatte kalk- eller multivitaminpille D-vitaminet hedder cholecalciferol - er det det "rigtige" D3-vitamin. Der er nemlig forskel på D-vitaminer og det er derfor andre end D3, som kan overdoseres og reelt ikke gavner stort. Faktisk er det D-vitamin, som har trukket et negativt spor efter sig - vitamin D2 = ergocalciferol, som fremstilles industrielt og var mest solgt før i tiden (og findes IKKE naturligt i en menneskekrop). Ikke mindst også flot solgt fra danske apoteker. At det faktisk kun er rotter, som vitterligt kunne/kan tåle D2-vitaminet - har "man" hos lægestanden ikke kæret sig synnerligt for. Og så endte det, som bekendt, med at D-vitaminet har fået sig et "farligt" ry.

Et dagligt mangelforebyggende tilskud af D3-vitaminet (cholecalciferol) på 1000 IU i perioden fra fra/med september til/med maj hvert år - er lige tilpas.

Skal man derimod gå i gang med at at udbedre en allerede eksisterende mangeltilstand - kan man benytte Karl Favrbos og VitaminDcouncils anvisninger:
Citat:
A. Man starter med at tage D3-vitamin i µg/dag på 1,8 gange sin legemsvægt i kg.
Det vil sige, at dersom jeg vejer 61 kg, skal indtaget være 1,8x61=110µg/dag D3-vitamin. Dette vil sige 3 tabletter af 35µg (1400IU) D3-vitamin (Cholecalciferol) kan blandt andet købes hos Helseforretninger. Dersom de ikke har dem hjemme, kan forretningen bestille dem hjem.

B. Det afgørende for, om man får tilstrækkeligt med D-vitamin, er, at koncentrationen er højt nok i blodet. Da optagelsen af D-vitamin kan være forskellig fra person til person, er det nødvendigt at bestemme D-vitamin (hydroxyvitamin D3) i blodet. Når der er tale om kræft, kan der også være nogle kræftceller, der nedbryder D-vitamin. Det tager ca. 3 måneder, at opbygge D-vitamin i blodet. Derfor skal man vente 3 måneder efter indtaget er øget med at få taget en blodprøve. Udenfor denne periode vil man på grund af solens dannelse af D-vitamin i huden have meget varierende indhold af D-vitamin i blodet, hvilket ødelægger målingen. Altså får man taget en blodprøve for bestemmelse af hydroxyvitamin D3 mindst 3 måneder efter øgning af indtag i månederne december til maj. Blodprøven kan tages enten på hospitalet eller hos din læge.

C. Når måleresultatet foreligger skal denne bedømmes. På resultatsedlen står der muligvis, at anbefalede grænseværdier er 50-178 nmol/l. Dr. John Cannell angiver, at man skal over 150 nmol/l samt at 375 nmol/l er giftigt (1). Ud herfra går jeg ind for, at der skal stilles efter 150 nmol/l til 178 nmol/l hydroxyvitamin D3 i blodet (serum) og justere indtaget af D-vitamin herefter.

Litteratur:
1. Karl Favrbo, Mange danskere mangler det vigtige D-vitamin. Dansk Kemi, 89, nr.1, 2008;29-32.
2. http://www.vitamindcouncil.org/newsl...2008-jan.shtml
I parentese bemærket - er det nu således, at efter at have konstateret, at Kina er danske lægemiddelfremstilleres hovedleverandør af råstoffer INKL. D-vitaminet - det fandt jeg ud af allerede for nogle år siden - er jeg hermed færdig med at handle den slags på danske apoteker.

Kan ske, at nogen vil føle sig skræmt og til det vil jeg sige: go for it! Apotekerne stod last og brast med lægestanden i en fælles hetz mod kosttilskud, som har resulteret i kriminalisering af indkøbet, af selv gemene hvidløgspiller (f.eks.) og så skal de ikke i dag stå og føre sig frem, som værende (pludselig) eksperter.

Selv i dag står der, gud-hjælpe-mig, adskillige ekspedienter/"farmaceuter" bag disken på apotekerne og ADVARER sagesløse kunder MOD D-vitaminet, uden at ane en hujende fis om, at der er FORSKEL på D-vitaminer (D1, D2, D3, D4, D5). Det er langt overdrevet med denne påståede ekspertise og lødig vejledning man angiveligt skulle kunne regne med på apotekerne. Måske i gamle dage. I dag er det bye, bye med det. De er ikke længere anderledes end ganske almindelige, halvligeglade ekspedienter i almindelige købmandsforretninger.

Det menneske i Danmark, der ved MEST om D-vitaminet er en (før citeret) kemiingeniør Karl Favrbo. Det er også han, som er den oprindelige initiativtager og "forkæmper" for, at der skaffes fokus på D-vitaminet i al almindelighed og i forhold til den danske befolknings behov for netop dette vitamin. Det er ene og alene hans fortjeneste, at D-vitaminet overhovedet er kommet i fokus hos lægerne og at lægerne, i det hele taget, overhovedet begyndte tjekke patienterne for D-vitaminet.

Karl Favrbo kan "træffes" på hans beskedne hjemmeside: http://www.kfavrbo.dk , hvor man finder bl.a. en enorm Litteratur-studie om D-vitaminet omfattende kilder og forskning fra HELE verden. På Karl Favrbos hjemmeside findes der også kontaktoplysninger og man kan således kontakte ham for evt. uddybende oplysninger. Formoder jeg. (Jeg har også lagt Karl Favrbos artikler (med tilladelse) på en anden hjemmeside, i en nem at følge, rækkefølge. Hvis Bossen på K10.dk tillader vil jeg linke til tråden evt. senere.)

Så når Sundhedsstyrelsen SNOR SIG og påstår, at D-vitamin skal udforskes og er ellers et ukendt land - skal det alene stå for deres egen regning! Det er nemlig en stor, fed og kæmpe LØGN! Som sædvanligt - skal Columbus-ægget opfindes forfra igen i Danmark, selv om verden ligefremt SVØMMER OVER med forskningsresultater og viden om D-vitaminet og dettes betydning for helbredet!

Så mens de Sundhedsstyrelsens embedsfolk fortsat hæver vores skattekroner i form af fede lønninger, og ellers gør sig kostbare og tilbageholdende, tilsyneladende til "vores eget bedste" - sker det direkte modsatte - vi bliver sygere mens de blive federe!

Nogle nyttige artikler om bl.a. D-vitamin kan læses på Vitalrådets hjemmeside bag hvílken står to speciallæger i almen medicin: Claus Hancke og Niels Hertz Jensen. Klik på Nyhedsbreve og dernæst SøgD-vitamin (eller andre søgeord).

De sprog-stærke vil jeg gerne henvise til hjemmesiden VitaminDcouncil.org, som er en professionel organisation, som følger og samler viden om D-vitaminet. På deres side findes også en artikel, som direkte beskæftiger sig med myterne bag den påståede overdoserings-fare ved D-vitamin. Artiklens overskrift er (meget rammende ) - The Truth About Vitamin D Toxicity og kan anbefales enhver urolig sjæl at granske.

P.S. Gennem de sidste 20 år har jeg indtaget 1000 IU D3-vitamin dagligt, året rundt. Ikke uden ekstremt gode grunde, og ikke uden at følge nøje med udvikling af viden på området.

Sidst redigeret af Tante Ana; 09-10-2008 kl. 12:42.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2008, 12:51   #12
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Til dem der gerne vil læse de engelsk sprogde sider men som enten ikke lige magter sproget så godt eller som ikke lige har hjerne til at følge med pt kan jeg anbefale denne oversætter http://translate.google.com/translate_t?hl=da# sæt teksten ind i den og tryk på oversæt så får du artiklerne på forstålig dansk...

Ikke perfekt dansk men forstålig dansk
  Besvar med citat
Gammel 09-10-2008, 13:01   #13
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Citat:
I Sundhedsstyrelsen holder afdelingslæge Christine Brot fast i, at man stadig mangler de afgørende undersøgelser, der kan slå fast, at D-vitamin ikke er farligt at tage i de opjusterede mængder.
Der er godt nok uenighed omkring det emne , betryggende
Hmm... jeg ved nu ikke rigtig, hvad de har i gære derinde, disse gode embedsmænd i Sundhedsstyrelsen....

Samme betænkeligheder havde de ikke, da de godkendte (i express-fart!) de dødsensfarlige statiner mod kolesterol, som lægerne nu nærmest udskriver som bolcher!

Så når D-vitaminet kommer ind... bliver de ganske klemte i deres eget spind....

Ja, hvad hvis det blev afsløret, at D-vitaminet også virker kolesterol-regulerende? Således, at det dårlige kolesterol bringes ned og det sunde kolesterol øges ved? Jamen... verdens (vist nok) tredje størst sælgende "medicin" er netop "kolesterol-sænkere" STATINER! Og statiner er faktisk ikke andet, end medicin-designernes efterligning af D-vitamin-molekylet! Jo, bare ikke så perfekt som det naturlige.... Statiner er fulde af bivirkninger, skadelige for en række kropsfunktioner og tillige skaber en ægte D-vitaminmangel gennem receptorblokering. Men tænk, hvis folk, i stedet for at købe de hundedyre statiner - nøjedes med at holde styr på deres kolesterol med almindeligt D-vitamin, hva`? Jamen, så ville billioner og atter billioner af salgs-dollars forsvinde ud i den blå luft. DERFOR bl.a. at vi hellere skal skræmmes fra at indtage terapeutisk-effektive doser af D-vitamin, efter at vores frygt for overdosering, med mellemrum bliver frisket op gennem peseudovidenskabelige pladder-artikler i den lette presse, farmaceuter, Sundhesstyrelsen etc.

Var det ikke noget med, at den danske stat betaler, om året, den nætte sum af en halv milliard kroner i tilskud til borgernes statin-behandling? Ud over, hvad borgerne selv betaler? Alle disse gode penge, som står i fare for, ikke at blive overført fra staten og direkte til medicinalindustriens pengetank - hvis D-vitaminet bliver frigivet til alment brug. (Tallene dog med et lille bitte forbehold/zuza hjælp! ).
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2008, 13:11   #14
Orsoq
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2008
Indlæg: 21
Styrke: 16
Orsoq er ny på vejen
Fiskeolie er godt men sælolie er bedre:Freddie Pedersen, Korsør, har arbejdet i Grønland for landets erhvervsudviklingsselskab, Sulisa. Her skulle han som projektchef undersøge, om sælolie i lighed med fiskeolie har en effekt på kolesteroltallet.

Gennem undersøgelser foretaget bl.a. af Aarhus Universitet blev det påvist, at sælolie har en signifikant indflydelse på både det "gode" og det "dårlige" kolesteroltal. Det blev desuden – gennem et dobbeltblindt storskala forsøg – påvist, at sælolie har en positiv påvirkning af yngre kvinders menstruationsubehag.

– Ved en Grønlandsrejse i 1999 fik jeg på Aasiaat hospital selv diagnosen slidgigt i knæene, fortæller Freddie Pedersen. – Ved hjemkomsten til Danmark blev diagnosen bekræftet ved en kikkertundersøgelse. Den pågældende læge skrev det smertestillende middel Pirom ud til mig. Da jeg oplyste blodbanken om dette, kunne jeg ikke længere være donor. Senere fik jeg også det smertestillende præparat Nobligan 50 mg.

– I januar 2004 deltog jeg i et møde hos Gigtforeningen i Korsør. Der fortalte jeg om sælolie og at det ikke kunne købes i Danmark. En af mødedeltagerne fortalte, at man godt kan købe Omega Plus. Dagen efter fik jeg fat i produktet og har siden taget 3 kapsler dagligt.

– Efter de første to måneder kunne jeg stoppe med Nobligan, og efter yderligere én måned stoppede jeg med Pirom. I dag er jeg smertefri og tager ingen smertestillende midler, siger Freddie Pedersen. – Jeg har fortalt andre om Omega Plus og ved, at mange med stivhed i hænder eller ben om morgenen har fået glæde af det.

Kolesteroltal normalt igen
– Jeg har i de sidste 5 år jævnligt fået målt mit kolesteroltal, og efter at jeg er begyndt med Omega Plus, er tallet faldet til det normale.
Lægerne Bang og Dyhrberg foretog i starten af 1970’erne en rejse til Uumaanaq i Nordgrønland. Her skulle de undersøge, hvorfor inuitterne ikke havde hjerte- karsygdomme. De drog den slutning, at det måtte være fordi inuitterne spiste langt mere fisk, end man gjorde i Europa – og så begyndte man at spise fiskeolie på vore breddegrader.
– Jeg er af den opfattelse, at grunden til de manglende livsstilssygdomme i Grønland var, at man spiste meget hval- og sælspæk. Det viser sig også i dag, at i takt med, at grønlænderne spiser mere europæisk, begynder de at få livsstilssygdomme.

– Sælolie i kapselform er det bedste kosttilskud, jeg kender til. Jeg mærker ikke længere smerterne i mine nedslidte knæ og har fået normaliseret mit kolesteroltal.
Sidst, men ikke mindst, så er jeg er fri for at spise smertestillende piller og er derfor igen blevet bloddonor, fortæller Freddie Pedersen, der kan kontaktes pr. mail på [email protected]
Orsoq er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2008, 13:19   #15
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
hej tanta ana... du har vist meget stor tiltro til mine evner til at kunne finde hvad som helst... Måske for stor.

Jeg har søgt på www.ft.dk og fandt nu denne HORRIBLE kommentar om statiner:


Citat:
at personer med forhøjet kolesterol, men uden iskæmisk hjertesygdom, langt fra altid skal i behandling med et statin. Personer, som opfylder bestemte kriterier (risikofaktorer), kan få enkelttilskud efter ansøgning fra lægen.
http://www.ft.dk/Samling/19981/udvbi...28_bilag15.htm

Jeg leder lige videre efter nogle tal... blev bare rystet over ovenstående.



Oprindeligt indsendt af Hejdien
Citat:
Citat:
I Sundhedsstyrelsen holder afdelingslæge Christine Brot fast i, at man stadig mangler de afgørende undersøgelser, der kan slå fast, at D-vitamin ikke er farligt at tage i de opjusterede mængder.
Man "mangler afgørende undersøgelser"....

Se den her:

Citat:
Kalk eller Kalk/D-vitamin tilskud er effektivt til primær forebyggelse af osteoporotiske frakturer konkluderer Tang B. og kollegaer på baggrund af en meta-analyse omfattende 29 randomiserede studier og 63.897 patienter.

Hvad enten man afrapporterede fraktur eller knogledensitet som endepunkt, fandtes signifikant reduceret risiko ratio ved tilskud af Kalk eller Kalk/D-vitamin.
Citat:
63 patienter skal behandles i 3,5 år for at redde en patient fra en osteoporotisk fraktur, hvilket ifølge forfattergruppen er på niveau med statinbehandling hvor 40 patienter skal behandles i 5 år for at forhindre et kardiovaskulært udfald
http://www.mpl.dk/composite-264.htm?NewsId=783

Så jeg fatter IKKE, hvorfor man stadig IKKE anbefaler at sætte den anbefalede dosis op i Danmark.

Hvor VIL Danmark SELV opfinde den dybe tallerken... igen?
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 09-10-2008 kl. 13:47. Årsag: tilføjet 63.897 undersøgte patienter
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2008, 14:13   #16
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
hej tanta ana... du har vist meget stor tiltro til mine evner til at kunne finde hvad som helst... Måske for stor.

Jeg har søgt på www.ft.dk og fandt nu denne HORRIBLE kommentar om statiner:
Citat:
at personer med forhøjet kolesterol, men uden iskæmisk hjertesygdom, langt fra altid skal i behandling med et statin. Personer, som opfylder bestemte kriterier (risikofaktorer), kan få enkelttilskud efter ansøgning fra lægen.
http://www.ft.dk/Samling/19981/udvbi...28_bilag15.htm

Jeg leder lige videre efter nogle tal... blev bare rystet over ovenstående.
Er du rystet over det? Jamen, så bliv endnu mere rystet over det, som Niels-Bjørn Albinus skriver på Dagens Medicin d. 3. juni 2006. For 2 år siden.... hvor det viser sig, at statiner er blevet - øh - så velansete, at britterne har frigivet dem til håndkøb, og hvor en af vores egne læger - overlæge Steen Stender, klinisk-biokemisk afdeling på amtssygehuset i Gentofte, hører til tilhængerne af en frigivelse af statiner til håndkøb.

»Effekten er veldokumenteret, og der er få bivirkninger. Færre end hjertemagnyl, som også sælges i håndkøb. Statiner er på vej mod at få samme status som acetylsalicylsyre, selv om de 10 mg, der frigives i Storbritannien, er en lav dosis i forhold til de 40 mg simvastatin, som er den anbefalede dosis i Danmark. Ulempen er, at muligheden for at følge forbruget tæt, forsvinder,« mener Steen Stender.


Hmm.... hvor mon Steen Stender fik sit diplom henne? I møntautomaten? Skulle statiner nu være lige så ufarlige som hjertemagnyl?

Og er der så noget at sige til, at autoritetstro mennesker, der bare vil gerne være (eller forblive) raske, farer på limpinden, når de møder SÅ stor en, og overbevisende LØGN?

For, hvordan kan man overhovedet tvivle på et lægemiddel, når begejstrede læger, som f.eks. den engelske dr. John Reckless - i sin uendelige visdom, kan finde på at foreslå - statiner tilsat drikkevandet? Hvorfor dog ikke det? Når amerikanerne overvejer at børn skal have statiner forebyggende og ca. 40 % af den voksne befolkning også - kunne man så ikke lige så godt bare hælde statiner i drikkevandet, og så er den potte ude? Set i dette lys, er Steen Stenders pladder om, at statiner er mindre farlige end hjertemagnyl - det rene....vand!

Det er ikke alskens sygdomme, ulykker eller naturkatastrofer inkl. krige, der koster flest uskyldige liv. Det er de samvittighedsløse morans til læger, der løber med pokalen på dette felt. Det bliver spændende at komme i Helvede, når den tid kommer.... mon man kan spille golf dernede...?

Nu skal det ikke blive en afsporing af tråden fra D-vitamin og til statiner. Men tingene hænger altså sammen - også i dette tilfælde. Problemet er nemlig, at det stof, som vi selv danner og som solskinnet omdanner til D-vitaminet cholecalciferol i vores hud - er altså OGSÅ et kolesterol-stof. Det hedder faktisk 7-dihydrokolesterol og de "lærde" bliver ved med at skændes ude i verden om statiner "skåner" eller "ikke skåner" 7-dihydrokolesterolet for at blive udryddet sammen med alle de andre kolesterolstoffer.

Humlen er bare den, at INGEN kan føre bevis på, at statiner ikke reducerer 7-dihydrokolesterol i vores krop. Og taget denne ENORME udbredelse af dette "statin-lægemiddel" i betragtning, kan man altså ikke se bort fra muligheden for, at denne "medicin" faktisk bidrager væsentligt til den fortsat stigende udbredelse af D-vitamin-mangel i den vestlige verdens befolkninger. Derimod i de verdens egne, hvor man ikke har læger og hvor statiner (og andre unåder) ikke markedsføres - aner folk ikke, hvad D-vitaminmangel overhovedet er...

Sidst redigeret af Tante Ana; 09-10-2008 kl. 14:16.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hva vil de pille førtidspension fra dem u40 redy Politik og Samfund 22 29-02-2012 16:40
A - ikke pille ved førtidspension FlemmingLeer Midlertidig Førtidspension 2 25-08-2008 12:26
Snup en pille solskin i vintermørket ;-) Stella Dit og Dat 0 05-01-2008 19:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension