K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-10-2015, 23:47   #1
nightrhyme
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
nightrhyme er ny på vejen
Straffes man økonomisk for at øge timetal ? (Ny ordning)

Hej

Er ansat i flexjob 18timer om ugen med en fridag. Aflønnes fra en pulje i kommunen. Dette er dog transparent for mig. Får lønseddel og flextilskud seperat. Overvejer at prøve kræfter med at sløjfe fridag og dermed øge timetal med 4timer.

Vil jeg blive straffet økonomisk for dette ?

Spørger da jeg tidligere har oplevet modregning i flextilskud nogle få gange hvor min løn har været en smule højere. Som om der findes et loft for (flextilskud + løn)

På forhånd tak

Mvh NR
nightrhyme er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2015, 00:19   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Du kan aldrig samlet (løn + tilskud) få mere end en person der arbejder 37 timer om ugen til samme timeløn.

Som fleksjobber skal du yde de timer du kan og som arbejdspladsen vil ansætte dig til.

Sidst redigeret af Akvamarin; 23-10-2015 kl. 01:26.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2015, 00:24   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Du kan prøve dig frem ved denne beregner: https://www.gigtforeningen.dk/hjaelp...regn-din-loen/

Kort sagt, så betaler arbejdsgiver jo for de effektive timer du arbejder. Derefter supplerer kommunens med flekslønstilskud, op til det du havde fået, hvis du arbejdede fuld tid. (der er vidst noget øvre grænse dog).

Så om du arbejder 18 timer eller 22 timer, bør give det samme. Så betaler arbejdsgiver mere, og kommunen betaler mindre

Med andre ord: hvis du arbejder 18 timer, så lønner arbejdsgiver for de 18 timer, og kommunen for de resterende 19 timer.
Hvis du arbejder 22 timer, så lønner arbejdsgiver for de 22 timer, og kommunen for de resterende 15 timer.

Så nej, du "straffes" ikke for det økonomisk, du får det samme som før, bare fordelt anderledes mellem arbejdsgiver og kommune

Sidst redigeret af MistyMiss; 23-10-2015 kl. 00:27.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2015, 01:38   #4
nightrhyme
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
nightrhyme er ny på vejen
Mange tak for svar.

Var ikke min mening at komme til at lyde grådig. Jeg føler mig skam særdeles priviligeret.

Så tror jeg, jeg vil forsøge mig med 4 timer mere.


Mvh NR
nightrhyme er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2015, 06:02   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg troede ellers at loftet/lønnen villes øges ved at øge timerne, det var da lovens tanke for at få fleksere til at arbejde flere timer.

Tror du skal spørge mik16 herinde, han ved alt om løn for fleksere
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2015, 07:17   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er kun en procentdel af lønnen der modregnes, så flere timer vil give lidt mere udbetalt..

Der er et maks for hvor stort det kommunale tilskud kan være, men alt i alt burde det give mere.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2015, 07:38   #7
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Lønloftet øges ved at øge timelønnen.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2015, 08:39   #8
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Hvis vil taler om at flere timer, giver MINDRE samlet UDBETALT efter skat, så er der en forklaring

HVIS lønloftet er ramt allerede med de oprindelige timer, så kan samlet UDBETALT blive mindre p.g.a. de 8 % am-bidrag alle betaler af løndelen.

Lønnen inkl. am-bidrag indgår i modregningen af fleksløntilskuddet. Og dermed også i lønloftmodregningen. Altså vil en større månedsløn (p.g.a. flere timer til samme timeløn) ikke ændre på lønloftmodregningen.

Men da de 8 % am-bidrag beregnes af lønkronerne, så vil flere timer (højere løn) også give mere am at betale.

Derfor kan man komme ud for, at samlet UDBETALT giver mindre, hvis man øger timer, og dermed løndelen..

Derfor kan bl.a. gigtens beregner ikke fortælle dette, da den udelukkende beregner brutto før skat.. Og dermed ses am-bidraget heller ikke.

Men det er klart am-bidraget der laver nummeret, sammen med evt. lønloftmodregning.

Når trådstarter angiver 18 timer uge lige pt. så er jeg ret sikker på, at der allerede ER lønloftmodregning med 18 timer.. Ellers skal timelønnen INKL. pension være større end 166 kr/time.. Al løn under de 166 Kr ved 18 timer giver klart lønloftmodregning.

Sidst redigeret af mik16; 23-10-2015 kl. 09:02.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2015, 15:21   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
nightrhyme:
Jeg forstår godt din tankegang, altså selvfølgelig vil man gerne have noget ud af, at arbejde mere
Derfor jeg forklarede hvordan flekslønstilskuddet hang sammen

Du kan dog stadigvæk få noget ud af at øge dit timetal. Nu kender jeg ikke din situation, men tænk hvis du så igen om et par år, kan øge dit timetal, og igen senere.
Måske kan du (over lang tid selvfølgelig) ende med at arbejde fuld tid

Eller måske vil din arbejdsgiver belønne dit engagement på et tidspunkt med en lønstigning

Så der kan være flere fordele. Selvfølgelig på længere sigt, men det er ikke helt meningsløst

Og så synes jeg det er godt at høre, at du på trods af at der ikke er økonomisk gevinst, vil prøve med de ekstra timer (husk selvfølgelig at hvis du får det værre, så lad vær med at presse dig selv til at fortsætte med det timetal)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2015, 14:22   #10
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Nu stiller jeg lige et dumt spørgsmål, men risikerer tråd starter ikke at få frataget sin flexjobs status af kommunen ?

Jeg forsøger som en gal at sætte mig ind i hvornår man er berettiget til flexjob og som jeg læser reglerne og det der skrives her på K10 så er der en gråzone mellem 18,5 time og op til deltid, hvor man risikerer at få at vide at man er selvforsørgende og dermed risikerer at være uden forsørgelse hvis man bliver arbejdsløs.

Hvis tråd starter er vurderet til at arbejde 100% effektivt, kan det så ikke give problemer at gå for langt op i antallet af arbejdstimer ?
Ligger antallet så ikke i den zone hvor man risikerer at få at vide at nu er man selvforsørgende og derfor i risiko for at få frataget flextildelingen ???

Eller hvordan fungerer det lige, er det kun i forbindelse med tildeling af flexjob denne gråzone eksisterer ?
Kan frakendelse ske i forbindelse med at man efterfølgende går op i tid ??

Hvis det er muligt at få frataget flexstatus skal tråd starter nok lige sikre sig at det virkeligt er muligt at arbejde 22 timer i længden, da jeg kan tænke mig at det måske er lettere at miste flexstatus end at opnå den igen hvis det viser sig ikke at være bæredygtigt over længere tid.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension