K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-08-2009, 13:20   #1
Fuffi
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2009
Indlæg: 17
Styrke: 15
Fuffi er ny på vejen
Chancen for førtidspension

Hej, tak fordi i er her Jeg har netop fundet jer og er helt ny herinde

Midt i August 2009 skal jeg til møde på kommunen, jeg er på sygedagpenge lige pt pga min diagnose Uspec. personlighedsforstyrrelse (kronisk lidelse) og periodosk depression (sygdom). Jeg har indtil videre ikke gennemført en uddannelse, jeg har måtte afbryde mit revalideringsforløb, dog nåede jeg med nød og næppe at gennemføre 1 del. af den uddannelse jeg var revalideret til.

Jeg fik netop revalidering tildelt pga af en 1 årig indlæggelse på psyk afd. og pga. min manglende uddannelse.

Mødet jeg skal til i August, kan jeg forstå, skal gå ud på at få mig ekspederet videre i systemet, med henblik på førtidspension. Min nuværende sagsbehandler er ved at indhente oplysninger fra min psykolog og min psykiater, som jeg har gået hos siden min indlæggelse for 6 år siden.

Jeg får stadig medicin og skal fortsætte resten af mit liv...

Jeg har flere spørgsmål, for jeg er jo fortvivlet ligesom mange af jer andre, men det første er hvad sker der nu? Hvordan er forløbet videre fra sygedagpengekontoret? Hvor er det jeg bliver "henvist til?

Jeg ved jeg er i en kategori 3, når vi taler sygedagpenge og sagsbehandleren spurgte mig af sig selv om jeg havde tænkt på at søge pension...Hun spurgte mig om jeg havde det bedst med at have faste arbejdstider eller bare tulle for mig selv og jeg må sige at jeg har det bedst, når jeg går hjemme og selv bestemmer over min tid, ellers bliver jeg syg, det har vist sig gang på gang, desværre, det fortalte jeg hende, men jeg ved simpelthen ikke hvor jeg står og hvordan min fremtid ser ud...

Er der nogen der kan gennemskue min sag for mig?

På forhånd mange tak fordi i er her
Fuffi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2009, 14:20   #2
BettinaJensen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2009
Indlæg: 11
Styrke: 15
BettinaJensen er ny på vejen
Det er ikke sjovt når man ikke ved hvad fremtiden bringer, jeg føler med dig

Det lyder til at din sagsbehandler vil til at starte et forløb med dig med henblik på førtidspension. Jeg er ikke sikker, men jeg tror at de oplysninger hun har bedt om af psykiateren er en speciallægeerklæring, som er meget vigtig hvis du skal have din pension.

Så snart speciallægeerklæringen er lavet og hun har modtaget den, kan I sammen lave en resourcerpofil og derefter en indstilling til førtidspension. Det er vigtigt at du er helt ærlig med sagsbehandleren om du ikke kan overskue et arbejde. Hvis du skjuler det gør du dig selv en bjørnetjeneste.

Hvis du har brugt alle dine sygedagpenge, er der enten kontanthjælp eller førtidspension. I nogle tilfælde kan sygedagpenge forlænges med et år.

Jeg ved ikke om jeg har hjulpet med mine svar.
BettinaJensen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2009, 14:22   #3
Fuffi
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2009
Indlæg: 17
Styrke: 15
Fuffi er ny på vejen
Hej,

1000 tak for svar
Jeg må sige at jeg på ingen måde skjuler min sygdom, det kan ikke lade sig gøre, men det jeg er usikker på er mine chancer for at ansøgningen bliver gokendt...? Hvis min psykiater står bag mig og støtter mig i at jeg er uarbejdsdygtig er det så nok for kommunen er vil jeg blive tvunget ud i noget arbejdsprøvning? Er det nok bevis at jeg ikke har kunnet gennemføre nogen uddannelse og ikke har kunnet fastholde et arbejde i længere tid af gangen, da jeg er blevet syg af det?

Jeg tror det er der mine bekymringer fylder mest lige nu...

Må jeg spørge hvilken tilknytning du har til dette forum, er du selv førtidspensions søgende eller...?

På forhånd mange tak
Fuffi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2009, 22:19   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis din psykiater og/eller læge skriver, at en arbejdsprøvning vil forværre din tilstand, så må de ikke arbejdsprøve én. Jeg blev ikke arbejdsprøvet grundet psykiater og lægers vurderinger.

Men ellers SKAL der en arbejdsprøvning til, før end sagen i det hele taget kan overgå til reglerne om førtidspension.

så hvis de kan se af sagen at du er blevet syg af de andre arbejdsrelaterede forhold (herunder også uddannelse) og sin psykiater skriver der er tale om en forværring, jamen så bliver du fredet.

Ved ikke kom din psyk har skrevet noget om det?
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2009, 20:27   #5
Fuffi
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2009
Indlæg: 17
Styrke: 15
Fuffi er ny på vejen
Hej Helenekr,

1000 tak for svar og tillykke med du har fået pensionen, det må føles rart, altså vores tilstande taget i betragtning...

Jeg har endnu ikke set udtalenserne fra lægerne, men hvis de ikke har skrevet at min tilstand vil forværres kan jeg jo bede dem om det, de støtter mig 100% og vil mig det bedste.

Denne oplysning siger jeg MANGE TAK FOR!

Et spørgsmål mere;

Er satsen for førtidspension ikke mindre end sygedagpenge satsen?
Fuffi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2009, 21:10   #6
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Førtidspensionen er 15.704 pr. måned hvis du er enlig, hvis du er gift,
samlevende er førtidspensionen afhængig af ægtefællens/partnerens
indtægt.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2009, 21:46   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Enig med Tanja!

Du er nok også berettiget til boligsikring hvis du bor i alm bolig.

www.borger.dk kan du via selvbetjeningen selv udregne din pensions størrelse, din boligsikrings størrelse mm, alt efter dine personlige situation!!

Og jo, få talt med dine læger omkring arbejdsprøvningen! Der er jo absolut ingen grund til du skal lide flere nederlag eller få forværringer af tilstanden, blot for en arbejdsprøvning de kan finde på at sige, ikke er afklarende nok!!!(Og dermed sende dig ud i nogle flere!)...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2009, 14:51   #8
Fuffi
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2009
Indlæg: 17
Styrke: 15
Fuffi er ny på vejen
Jeg starter med tak, det kan ikke siges nok

Jeg har taget kontakt til min sagsbehandler i dag, for at vide om hun nu havde modtaget udtalelserne fra mine 2 læger og det havde hun...hun læste den ene op for mig, den fra min psykiater og hun slutter af med at sige at min psykiater jo ikke direkte har skrevet at jeg ikke vil kunne påtage mig et arbejde
Altså skal min læge skrive DIREKTE og ord ret : xxxxx er ikke i stand til at påtage sig et arbejde?

Hun har skrevet at min tilstand ikke kan forbedres, da jeg har modtaget den rette behandling i en årrække, at jeg er plaget af angst og at det mindste pres gør mig syg...! At jeg ikke har kunnet genneføre en uddannelse og møde til tiden... Er det ikke bevis nok? Eller er vi derhenne hvor min psykiater skal pensle det ud?

Kan hun nu nå at tilføje denne sætning til sin udtalelse?

Ej hvor det presser mig, bare tanken om at skal til møde....
Fuffi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2009, 17:15   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Svaret er JA! Læge og speciallæge skal skære det ud i pap!! Der skal stå konkret og fuldstændig ord-ret, at man ikke har nogen arbejdsevne, at alle muligheder for behandling og forbredring er udtømte, at alt er afprøvet osv osv osv.....og at du ALDRIG får det så godt, at du kommer til at varetage et arbejde, ej heller indenfor fleks.

Hvis læge eller speciallæge bare vakler LIDT eller skriver noget der er tvetydigt, så griber sagsbehandler og lægekonsulent STRAKS chancen og konkluderer, at så ER der en arbejdsevne evt med skånebehov i fleksjob osv - og der er jo fandens til forskel, hvis det er førtidspension man mener er den rette hylde!!!

Da jeg skulle have lavet min speciallægeerklæring af psykiateren, kunne jeg forstå på ham, at han skulle vægte sine ord meget nøje, så hans ord ikke kunne misforståes eller fejlfortolkes. Min egen læge sagde også ,,så nu må jeg i tænkeboks, for der sidder nogen i den anden ende der gerne vil vende det hele på hovedet''....

De skrev så begge to nogle statusrapporter/erklæringer, der absolut ikke kunne twistes. Min psykiater var endda så klog, at han skrev det hele på dansk og undlod latinske betegnelser der kun ville gøre, at sagsbehandleren kunne støtte sig til lægekonsulenten - som han påpegede, så kan alle forstå dansk....hvis de altså vil.

Jo, din sagsbehandler må godt indføre disse nye oplysninger i din ressourceprofil. Men da du godt må kommenterer på det hun skriver, så er det ikke så slemt...

Har du fået kopi af det din psykiater har skrevet til sagsbehandleren???
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2009, 17:54   #10
Fuffi
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2009
Indlæg: 17
Styrke: 15
Fuffi er ny på vejen
Hejsa, ressourseprofilen er endnu ikke lavet, det sker på torsdag, hvor jeg også skal op til min psykiater.

Jeg har IKKE læst udtalelsen inden den er sendt til sagsbehandleren, hvilket også undrer mig....

Er det da et lovkrav?
Fuffi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nu tager jeg chancen og spørger jer! ladytass Alt det andet 25 11-06-2013 11:55
Hvordan er chancen for Ftp. Nana M Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 25 29-01-2013 16:05
Hvordan er chancen for førtidspension? Najah At søge førtidspension 7 01-11-2012 20:39
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53
Hvor stor er chancen for ftp. MorWettendorff At søge førtidspension 153 07-09-2010 11:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension