K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-02-2014, 18:45   #1
MissF
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2014
Lokation: Tårnby (2770 Kastrup)
Indlæg: 12
Styrke: 11
MissF er ny på vejen
Unhappy Fortvivlet - skal på liaison klinikken

Kære alle her på K10

I mandags faldt min verden sammen. Min læge skrev i gh (generel helbredsattest) til kommunen, at jeg ville få glæde af et forløb på liaison klinikken.

Det er her man forsker i Funktionelle lidelser, og efter at have læst på nettet, tråde herinde m.m., kan jeg forstå, at man nu skal til at konvertere min kroniske hovedpine/migræne til en psykisk lidelse.

Det betyder også, at jeg vil miste mine sygedagpege samt min chance for at få tilkendt varigt tab af erhvervsevne igennem min pension.

Er der nogen der kan hjælpe, hvad som helst modtages med kyshånd - gode råd, sparring, hvad som helst?

Jeg vil forklare mit forløb så kort som muligt, men det er svært. Spørg endelig ind, så uddyber jeg!:

I 2003 diagnosticeret med kronisk spændingshovedpine/migræne på Glostrup Hovedpineklinik, førende indenfor sit felt.

Har indtil maj 2013, formået at arbejde trods hovedpine. Hovedpinen er gradvist blevet forværret over årene, b.la. fordi jeg ikke responderer på migrænemedicin. Eneste mulighed er kodein/treo når det er rigtig slemt. Dog max 2 perioder pr. md.

Jeg var derfor så forpint og uden flere ressourcer at min krop nægtede at samarbejde, da jeg i maj 2013 måtte kaste håndklædet i ringen og sygemelde mig.

På det tidspunkt havde jeg i 6 mdr. også haft konstant kvalme pga. smerterne der nu er på niveau 7-8 daglig + ca. 4 migræneanfald om ugen (skala fra 1- 10), hvis ikke konstant migræne.

Sygemelding hed angst/depression pga. stress og forværring af kronisk hovedpine.

Jeg har været igennem følgende for at prøve at forbedre min situaiton, og megt er selvbetalt, så jeg har brugt over 100.000 kr:

2003 - 2010 Hovedpineskole igennem Hovedpineklinikken i Glostrup (fremover HP). Kognitiv terapi, gruppepsykolog samtaler, fysioterapi.

2003 - 2014 forskellige psykologforløb, egenbetaling. Går p.t. hos psykolog betalt af sundhedsforsikring, siden maj 2013.

2003 - 2014 forskelige kiropraktorer - nu fast inde i byen siden 2012 (ordning for kroniske patienter, egenbetaling.

2003 - 2014 forskellige forløb med fysioterapi, går nu i FYSIQ og træner nakke/skuldre når jeg kan for smerter.

2004 - 2006 Aktiv kropshjælp (øvelser som skal hjælpe på nerverbaner)

2005 Indlagt på Skodsborg, fysioterapi, røngten af nakke, egenbetaling.

2006 Forsøg med triggerpunkter gennem behandler på Skodsborg

2007 Kraniokralterapi v. Rosendahl Instuttet, egenbetaling.

2008 Mulligan metoden v. Josef Andersen, egenbetaling.

2012 Mindfullness 1 uge i kloster, egenbetaling.

2012 Hamlet, konstateret migræne. (Ville have anden mening og måske alternativ til behandling i forhold til HP)

2013 Ambulatorium, fået konstateret stress i hjertet. På medicin Carvedilol.

2013 Gildhøj Privathospital. Efter henvisning fra kiroprakter omkring nakkesmerter til MR scanning. Fået konstateret slidegigt i nakken. De sagde dette også kunne være årsag til smerter (min læge kiggede på denne 3 sek. i sidste uge og sagde, det var vel ikke det der generede)?

Nogen her der kan læse og forstå forklaring på scanning. For har jeg så IKKE slidegigt i nakken?

2014 MR scanning af hjernen, intet unormalt.

Som sagt går jeg til psykolog igen siden maj, et forløb jeg er rigtig glad for. Jeg træner i Fysiq når jeg kan, og bruger kiropraktor ca. 1 gang pr. md.

Jeg er i behandling med antidepressiv igen. Jeg har i mit forløb siden 2003 været lidt ud og ind, fordi det ind imellem gør hovedpinen værre. Men, holder jeg en pause, kan det trods alt, når jeg starter igen, hjælpe på humøret når smerterne dominerer.

Læger siger følgende:

Neurolog omkring funktionsniveau. Det må konkluderes at kronisk hovedpine ikke udelukkende er på baggrund af stress, idet den jo netop har været tilstede i mere end 10 år. P.t. stærkt hæmmet og kraftigt erhvervstruet. Ikke umiddelbart forslag til yderligere behandling i primærsektor - men prøver at henvise til Hovedpineklinik igen. Sendt til kommune.

Psykolog omkring funktionsniveau. Klients tilstad er stadig af karakter at det vurderes at klienten ikke er i stand til at påtage sig ordinær beskæftigelse. Dels pga stress/angt, dels konstante hovedpine også selvom skånehensyn tages. Ikke muligt med tidsprognose.

Psykiater funktionsniveau. Lettere angst/depressionstilstand.Sertralin 50 mg hjælper på humøret, men føler sig ikke arbejdsklar. Den psykiske tilstand er næppe årsag hertil,. Arbejdsmuligheder vurderes at afhænge af spændingshovedpines behandlingstilgængelighed.

Hovedpineklinik (sidste journal 2010). A DG 430 - Migræne uden aura. DG442 - spændingshovedpine. (Henvist igen sidst februar).

Jeg er henvist til:

Bispebjerg Hospital/arbejdsmedicinsk klinik for afklaring af helbred (LÆ 152 E)

Liaison klinik

Hjælp! Er alt tabt?

Under funktionelle sygdomme står kronisk hovedpine. Laver de andet på Liaison klinikken end at behandle for dette, en sygdom som jeg kan forstå, kun eksisterer i deres terminologi, og ikke er anerkendt som en lidelse i WHO? Er dette korrekt.

Kan jeg på nogen måde sige nej (har læst Helsini dekret 20 omkring nej til forsøg), uden at miste dagpenge/forsikring.

Hvorfor jeg tror jeg mister min chance for at få erstatning for varig lidelse hos min forsikring, er fordi, jeg kun har 6 mdr. tilbage på midlertidig tab af erhvervsevne. Når de ser min læge har henvist til klinik for funktionel lidelse, kan jeg vel ikke sige nej. Når jeg først er på klinik, så vil de jo konvertere min diagnose til en psykisk = mister forsikring der ikke dækker psykisk sygdom.

Hvordan kan det lade sig gøre, at dette forgår i Danmark? Jeg skal i et behandlingsforløb for en sygdom som ikke er en anerkendt diagnose??

Eller maler jeg f.... på væggen.

Sig noget, nogen....

Tak tak alle i søde mennesker, som når hertil

Jeg har d.d. talt med Sundhedsstyrelsen, som henviste mig til patientklagenævnet. Dette i forhold til, at min læge henviser mig til en klinik som vil omdefinere en allerede diagnosticeret sygdom.

Jeg er fortvivlet


MissF
MissF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2014, 22:57   #2
Star
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2013
Indlæg: 400
Blog Indlæg: 2
Styrke: 12
Star er ny på vejen
Det lyder da som om at du har prøvet meget er du blivet skannet i hovedet/hjernen noget der kunne trykke?

Måske du skulle skifte læge hvis du føler at han/ hun ikke tager det alvorligt?



Nåå ok kan se at du er blevet skannet i hovdet sorry
Star er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2014, 23:17   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det er slet ikke sikkert, at det kan overføres til dit problem, men jeg sloges i mange år med spændingshovedpine, og har indenfor de seneste par år fundet ud af, at det hænger sammen med min sløve fordøjelse, som muligvis hænger sammen med mit forbrug af smertestillende medicin.

Så prøv at være opmærksom på dit fordøjelsessystem, og overvej om det måske er noget trægt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 00:39   #4
MissF
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2014
Lokation: Tårnby (2770 Kastrup)
Indlæg: 12
Styrke: 11
MissF er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Star Se meddelelser
Det lyder da som om at du har prøvet meget er du blivet skannet i hovedet/hjernen noget der kunne trykke?

Måske du skulle skifte læge hvis du føler at han/ hun ikke tager det alvorligt?


Hej, tak fordi du skriver.

Det er forholdsvis ny læge jeg har, som sagde han forstod mig. Så jeg føler han handler modsat ved at henvise til psykiatrisk behandling.

Men, det der bekymrer mig mest er, at jeg kan forstå at på klinikken underkender de mine fysiske diagnoser og samler dem under en hat der hedder funktionel lidelse (psykisk) Denne lidelse findes ikke i WHO,s system?

I forhold til min forsikring, vil en psykisk diagnose gøre, at jeg mister chancen for at søge om varigt tab af erhvervsevne, da psykiske lidelser ikke dækkes.

Nogen der har en udvej til hvordan jeg kan sige nej til forløb uden at miste forsikring/sygedagpenge fordi jeg ikke har prøvet alle behandlingstilbud. Det føles som catch 22, uanset hvad jeg gør er slaget tabt!

Citat:
Oprindeligt indsendt af Star Se meddelelser
Nåå ok kan se at du er blevet skannet i hovdet sorry
Ja, jeg er blevet scannet! :-)

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det er slet ikke sikkert, at det kan overføres til dit problem, men jeg sloges i mange år med spændingshovedpine, og har indenfor de seneste par år fundet ud af, at det hænger sammen med min sløve fordøjelse, som muligvis hænger sammen med mit forbrug af smertestillende medicin.

Så prøv at være opmærksom på dit fordøjelsessystem, og overvej om det måske er noget trægt.
Tak for dit svar :-)

Jeg har ikke set på den vinkel. Har i mange år haft fordøjelsesproblemer i perioder. Dog ikke på grund af smertesrillende piller, da jeg er meget forsigtig. Dette var noget af det første jeg blev opmærksom på hos Hovedpineklinikken i 2003. Men, vil gå ind i det og se hvad jeg kan gøre.

Noget råd til hvordan jeg kan undgå Klinik for funktionel lidelse, uden at miste sygedagpenge/forsikring?

Hilsen
MissF
MissF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 08:29   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MissF Se meddelelser
Har i mange år haft fordøjelsesproblemer i perioder.
Hvis du har en eller anden grad af forstoppelse, så er mit bedste råd, at du får fat i en zoneterapeut.

Spændinger i baghovedet hænger ofte sammen med fordøjelsesproblemer, og man kan være mere påvirket af det end de fleste forestiller sig.

Hvis du vælger, at opsøge en zoneterapeut, så skal du være opmærksom på, at vedkommende gør meget ud af, at behandle lymfesystemet.

Iflg. min egen læge er zoneterapi noget af det bedste ved fordøjelsesproblemer. Og det passer fint sammen med mine egne erfaringer.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 18:23   #6
MissF
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2014
Lokation: Tårnby (2770 Kastrup)
Indlæg: 12
Styrke: 11
MissF er ny på vejen
Hej vovse,

Jeg vil se på zoneterapi, endnu engang tak for råd.

Mit største problem lige nu er, at undgå at mine fysiske lidelser spændingshovedpine/migræne bliver konverteret til psykisk diagnose iht. Funktionelle lidelser.

Jeg har derfor akut brug for råd om, hvordan jeg afslår behandlingstilbud på denne klinik uden at miste chance for at søge om varig tab af erhvervsevne.

Dette er der flere grunde til, bl.a. At jeg igennem 10 år har været igennem stort set det de tilbyder på klinikkens, og at jeg p.t. pga. få ressourcer, er meget glad for mit forløb hos psykolog, fysioterapeut/gradueret genoptræning samt kiropraktor.

Stress med at skulle afsted på tider jeg ikke selv bestemmer og uanset min smertetilstand den dag, vil forværre min situation meget.

Nogen råd?

MissF?

Svar til Østerbro - nej til behandling

Citat:
Oprindeligt indsendt af østerbro Se meddelelser
Ja du har vist været igennem hele Laison klinikkens tilbud, det eneste de kan tilbyde er stresshåndtering/afslapning/mindfullnes og medicin nedrustning se tråd idag.
Så hvis du ikke kan slippe, så tag din liste med behandlinger med til 1samtale,
Laison kan for nogle være godt, men ikke for alle
Det er en forskel at det er din læge og ikke jc, som foreslår det. Du kan sige tak men nej tak til behandling foreslået af læge.!

Men jc vil bruge det senere i mod dig så få dokumentationen i orden og opdateret, få også aktindsigt i din sag hos jc og evt hospital og speciallæger
Hej Østerbro,

Jeg er p.t stadig i tvivl omkring det at sige nej.

I forhold til Peters svar på min tråd, kan man i en forsøgspersoner på 2 år sige nej til behandling iht, Mette Frederiksen?!
Jeg arbejder på at finde dette på skrift.

Men hvad betyder det i forhold til min forsikring for tab af erhvervsevne? Mod min vilje er jeg blevet henvist (sagde ja, men vidste ikke hvad det indebar - lægen brugte 3 sek., nu ved jeg hvad det er og er imod, og nervøs...)

Det står nu i min journal hos jb, denne vil pensionsselskab få.

Aktindsigt. Jeg har en sagsbehandler fra Willis på, hun beder om aktindsigt i marts, for der skal vi forberede os til endt varighedsperiode 1/6-14).
Hun mener jeg skal tage på klinik og se hvad det er.

Jeg føler, at så snart du træder ind det sted (liaison klinik), så klapper fælden. De siger vel ikke nej til patienter, det giver jo beskæftigelse og kroner i kassen?!

Tak for råd :-)
Missf
MissF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 18:38   #7
kiwimor
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2011
Lokation: herlev
Indlæg: 108
Styrke: 13
kiwimor er ny på vejen
Stakkels dig jeg lider også af kronisk migræne og har Været indlagt på Glostrup 4 gange uden resultat. . Overlægen fra Glostrup skrev at min tilstand var kronisk .. kommunen ville også have mig på liason klinikken men jeg nægtede .. fik tilkendt flex for 2 med siden efter 12 år på kh .. kan kommunen ikke bruge din udtagelse fra Glostrup ?
kiwimor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 18:44   #8
MissF
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2014
Lokation: Tårnby (2770 Kastrup)
Indlæg: 12
Styrke: 11
MissF er ny på vejen
Smile

Svar Til Vovse - zoneterapi for fordøjelsesproblemer

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Hvis du har en eller anden grad af forstoppelse, så er mit bedste råd, at du får fat i en zoneterapeut.

Spændinger i baghovedet hænger ofte sammen med fordøjelsesproblemer, og man kan være mere påvirket af det end de fleste forestiller sig.

Hvis du vælger, at opsøge en zoneterapeut, så skal du være opmærksom på, at vedkommende gør meget ud af, at behandle lymfesystemet.

Iflg. min egen læge er zoneterapi noget af det bedste ved fordøjelsesproblemer. Og det passer fint sammen med mine egne erfaringer.
Hej vovse,

Jeg vil se på zoneterapi, endnu engang tak for råd.

Mit største problem lige nu er, at undgå at mine fysiske lidelser spændingshovedpine/migræne bliver konverteret til psykisk diagnose iht. Funktionelle lidelser.

Jeg har derfor akut brug for råd om, hvordan jeg afslår behandlingstilbud på denne klinik uden at miste chance for at søge om varig tab af erhvervsevne.

Dette er der flere grunde til, bl.a. At jeg igennem 10 år har været igennem stort set det de tilbyder på klinikkens, og at jeg p.t. pga. få ressourcer, er meget glad for mit forløb hos psykolog, fysioterapeut/gradueret genoptræning samt kiropraktor.

Stress med at skulle afsted på tider jeg ikke selv bestemmer og uanset min smertetilstand den dag, vil forværre min situation meget.

Nogen råd?

MissF?

Svar til kiwimor - nægtede at deltage på Liaison klinik

Citat:
Oprindeligt indsendt af kiwimor Se meddelelser
Stakkels dig jeg lider også af kronisk migræne og har Været indlagt på Glostrup 4 gange uden resultat. . Overlægen fra Glostrup skrev at min tilstand var kronisk .. kommunen ville også have mig på liason klinikken men jeg nægtede .. fik tilkendt flex for 2 med siden efter 12 år på kh .. kan kommunen ikke bruge din udtagelse fra Glostrup ?
Kære Kiwimor,

Jeg har tid hos Rigmor på Glostrup HP her d. 12/2, jeg håber hun kan hjælpe mig. Jeg har ikke været der i 2 år, kom ingen steder med behandling siden 2003.

Oprindeligt ville de ikke tage mig igen, trods henvisning fra neurolog, da de mente alle behandlingsmuligheder var udtømt. Men jeg insisterede, om ikke andet så for at have tilknytning til eksperter.

Talte du med HP omkring Liason?

Ved du hvad de mener om begrebet funktionel lidelse i forhold til deres diagnoser underkendes, eller bare i det hele taget?

Har/havde du en pension med forsikring for tab af erhvervsevne?

Hvordan fik du tilkendt fleksjob, var det en udtalelse fra HP der hjalp?

Mange spørgsmål, men så rart at finde én som kender til forløbet!

Misse :-)

Svar til zolskin -nej til henvisning til Liasonklinik

Citat:
Oprindeligt indsendt af zolskin Se meddelelser
Jeg har desværre ikke haft kræfter til at læse hele din besked.
Men som jeg ser det, har du prøvet rigtig meget og har været på hovedpineklinikken, så medmindre, du er interesseret i at prøve mere medicinsk behandling, så skal du da vist takke nej til liasion klinikken. Og du har jo ret til at sige nej til henvisningen til klinikken. prøv at mærke efter,hvordan har du det med den? og hvad forventer du, at de ville kunne gøre?
Det med at kigge på fordøjelsen lyder som en god ide, sammen med det du allerede gør. Måske også at se på åndredrættet. Jeg har hørt om lotte paarup, www.denintelligentekrop.dk
Kære zolskin,

Tak fordi du trods alt kom så langt

Henvisningen har min læge desværre sendt afsted og den er nu noteret i jb i min gh (generelle helbredsattest fra læge).

Vil du se mit svar i forhold til nej til klinikken under svar til Østerbro. Du må meget gerne komme med flere input?!

Jep, zoneterapi it is.

Og, tusind tak for navn til Lotte Paarup omkring åndedræt. Havde tænkt jeg skulle finde en der kunne hjælpe her, for jeg får simpelthen ikke trukket vejret igennem når jeg har så ondt - mindfullness eller ej.

Missf :-)
MissF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 22:42   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MissF Se meddelelser
Jeg har ikke set på den vinkel. Har i mange år haft fordøjelsesproblemer i perioder. Dog ikke på grund af smertesrillende piller, da jeg er meget forsigtig. Dette var noget af det første jeg blev opmærksom på hos Hovedpineklinikken i 2003. Men, vil gå ind i det og se hvad jeg kan gøre.

Noget råd til hvordan jeg kan undgå Klinik for funktionel lidelse, uden at miste sygedagpenge/forsikring?

Hilsen
MissF
Jeg har ikke nogle gode råd m.h.t. at undgå klinik for funktionel lidelse, men jeg kan se, at andre kommer med nogle bud vedr. dette.

Men hvis dine spændinger sidder i nakke/baghoved, og du jævnligt/ofte har hård mave/forstoppelse, så er der en chance for, at du helt kan slippe af med dine spændinger.
Spændinger/smerter i baghovedet hænger meget ofte sammen med fordøjelsesproblemer.

Den bedste, og mest effektive, behandling er zoneterapi, men det er vigtigt, at zoneterapeuten er grundig med, at bearbejde lymfesystemet, udover fordøjelsessystemet selvfølgelig.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2014, 01:55   #10
MissF
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2014
Lokation: Tårnby (2770 Kastrup)
Indlæg: 12
Styrke: 11
MissF er ny på vejen
Vovse, endnu engang tak! :-)

..........

Citat:
Oprindeligt indsendt af østerbro Se meddelelser
Kan se her, at det de vil tilbyde dig er motion Samt kognitiv terapi, har det igennem de sidste år , må du kunne bruge det til dit nej.
http://www.psykiatri-regionh.dk/menu...G+RETTIGHEDER/

Du kan også dokumentere at det er migræne, og ikke noget uidentificeret ondt i livet, eller hvordan du takler din migræne og medicinering.
Ser ud til at de mener at man skal lære at leve med lidelsen så er det ikke så slemt

Lad være med at afprøve alle mulige useriøse /tilfældige piller mm, og doktorshopping for så tror de at du er kandidat til Laison , kræv at blive taget alvorligt

Migræneklinik er bestemt mere seriøst end liaison, lyt til Peter mfl
Prøv at læse den vrøvlede pjece fra Sundhedsstyrelsen


Www.funktionellelidelser.dk,

OM FUNKTIONELLE LIDELSER
Omkring 6 % af befolkningen har en funktionel lidelse i en sådan grad, at det påvirker deres livskvalitet. Det svarer til ca. 300.000 danskere. Halvdelen af disse er så syge, at de har svært ved at passe deres arbejde.

Der er mange myter om funktionelle lidelser, og mange patienter oplever at blive mødt med fordomme. Fordommene skyldes som regel uvidenhed og misforståelser.

Hvad er en funktionel lidelse?
En funktionel lidelse er en sygdom, hvor man er belastet af fysiske gener, som gør det svært at fungere i dagligdagen. Man kan forstå det som en tilstand, hvor hjernen og kroppen er overbelastet og ikke fungerer normalt.

Gennem de seneste år er der blevet forsket intensivt i årsager og behandling af funktionelle lidelser. Forskningen er på ingen måde afsluttet, og der er stadig mange ubesvarede spørgsmål, som vi håber at kunne få afklaret gennem den fortsatte forskning.

Der er blandt forskere og behandlere bred enighed om, at:
Årsagen til funktionelle lidelser er multifaktoriel, og forståelsen af de funktionelle lidelser udfordrer vores klassiske tænkning om, at sygdomme enten er rent fysiske eller udelukkende psykiske.
Ved funktionelle lidelser er hjernen sandsynligvis involveret. Man har ved skanninger fundet forandringer i den måde hjernen reagerer, når kroppen udsættes for smerte. Årsagen til disse forandringer og betydningen af dem er ikke endelig klarlagt.
Funktionelle lidelser skyldes ofte en kombination af medfødt sårbarhed og belastning eller stress. På samme måde som nogen kan reagere med depression eller angst, kan andre reagere med fysiske symptomer, når de udsættes for større belastning, end de kan klare.
Funktionelle lidelser kan behandles med kognitiv adfærdsterapi og gradueret genoptræning. Nogle patienter kan have gavn af medicinsk behandling, ofte i form af antidepressiv medicin.
Funktionelle lidelser er en reel sygdom
Patienterne er ikke ”indbildt” syge, og der er ikke tale om patienter som lyver, snyder eller overdriver for at opnå sociale ydelser
Forskningen viser, at mange patienter kan blive raske. De fleste kan få en betydelig forbedret livskvalitet. Men en del vil skulle blive ved med at tage hensyn til deres krop og lære at leve med den funktionelle lidelse på samme måde, som man kan lære at leve med andre kroniske sygdomme som fx astma eller diabetes.

Forholdsregler og diagnose

Hvis hovedpine ikke kan afhjælpes med almindelige hovedpinepiller, kan der være tale om migræne. Man bør kontakte lægen, der på de typiske symptomer som regel kan stille diagnosen. Har man migræneanfald, kan man prøve at finde de udløsende årsager og undgå disse. En hovedpine-dagbog, hvor man skriver om sine anfald, og hvad man foretog sig og spiste i tiden op til anfaldene, kan afsløre eventuelle sammenhænge. P-piller kan også udløse migræne-anfald. Det er vigtigt at huske, at migræne er en ufarlig sygdom.





Behandling af migræne

Behandlingen af migræne består af to ting, anfaldsbehandling og forebyggelse af nye anfald.



Anfaldsbehandling
For migræne uden aura kan anfald til tider behandles med almindelige smertestillende medicin, så som panodil og acetylsalicylsyre, og kvalmestillende medicin. Ellers er den mest almindelige behandling kar-sammentrækkende midler. Der findes flere forskellige typer, og måske skal man prøve nogle forskellige for at få den bedste effekt. Man skal dog være forsigtig og kun tage pillerne efter lægens anvisning, da de i sig selv kan give en meget kraftig hovedpine, f.eks. hvis de tages for hyppigt. Midlerne kan også fås som næsespray, stikpiller, etc. Hvilket kan være praktisk, når man har kvalme og opkastninger.

Forebyggelse af anfald
Hvis man har mere end to anfald pr måned, og hvis anfaldene er så kraftige, at de er stærkt generende eller invaliderende, kan man give forebyggende behandling. Dette kan f.eks. være beta-blokkere. En forebyggende behandling bør følges nøje af ens praktiserende læge.

Migræne har et svingende og meget individuelt forløb men klinger oftest af med alderen.
Fra sundhedsguide.dk
Det er meget mærkeligt, her på den officielle side står der intet om at migræne behandles med liaison!

Sig at du ikke er til udokumenterede eksperimenterende forsknings forsøg,
Hej igen,

Som sagt er jeg i tvivl om hvordan jeg står hvis jeg siger nej.

Men, tror du et er når jeg møder op på klinik jeg skal komme med mine forbehold, eller over for egen læge? Jb sagde at de ikke kunne se bort fra henvisning når den stod i gh. I mit tilfælde er det altså ikke jb der har henvist.

Tog en liste med til min læge for at vise, at jeg havde deltaget i tilsvarende på HP klinik, samt privat betalt. Desuden ved han, at jeg går til fysioterapi/træning igen, for han har selv henvist.
Hans eneste kommentar var, at han mente det var det bedste for mig, og at jeg skulle give det et skud. Vi endte lidt i en diskussion.

Lige nu er jeg faktisk i tvivl, om han måske har givet mig diagnosen funktionel lidelse.

Jeg er meget forfærdet over at se, at det pibler op med Liaison klinikker i landet, nu også Køge. Især når de behandler for en "sygdom" som ikke findes i WHO ICD-10 system.
(Måske det kommer med i ICD-11)?

Trods alt findes min kroniske spændingshovedpine/migræne i ICD-10 med koder.

Web-siden for funktionelle lidelser er under ombygning, men jeg kan se at de nu ligger under psykiatri-regi, så ingen tvivl om at dette er udgangspunktet.

Er så ked af, at skal bruge mine få ressourcer på noget som virker så håbløst. Det hjælper jo ikke mig - jeg går bare og venter på at kunne komme på HP og få hjælp af specialister i min sygdom.

Tør ikke ringe til forsikringsselskab og høre om jeg må sige nej af frygt for at miste chance for evt dækning (sorry, gentager mig selv).

Jeg har læst om funktionelle lidelser i flere dage nu, og ja - det er jo som om det nærmest er en sekt af mennesker der klapper hinanden på ryggen i deres egne teorier.

Hvordan kan man blive sendt til behandling for en lidelse der ikke er eksisterer i forhold til WHO ICD?

Men, ud fra hjemmesiden at dømme, i hvert fald liaison klinik på Bispebjerg, er jeg i tvivl om, om det stadig er et forskningsprojekt?

Hvis ikke, hvornår er det gået fra at være det? Og så kan jeg jo ikke henholde mig til nej til eksperimenterende behandling/forskning. Men ved det ikke!

Godnat herfra
MissF er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension