K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-02-2010, 21:05   #1
alpehose
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2010
Lokation: åbenrå
Alder: 53
Indlæg: 6
Styrke: 0
alpehose er ny på vejen
hussalg m fortjeneste vs førtidspension

hej til alle, først jeg er ny men syntes jeg har kigget i forumet efter mulige svar...

jeg får førtidspension efter de nye regler fra "2001" , og får den ydelse for samboende ca 13000 før skat.
jeg købte hus for 4år siden, ( mens jeg var på ftp ) , min samlever er på bistand og har intet med huset at gøre ud over at have sin postadresse her, så ALTSÅ ingen økonimi i det .
jeg overvejer nu at sælge pga pensonlige årsager, men vil få en fortjeneste.
kort nogen talt
salget vil give en fortjeneste på ca 300.000 minus div gebyr/salær
nu kommer så spørgsmålet den fortjeneste som vil komme til slut kommer den til at berøre/betyde noget :
1: min førtidspension på ca 13000 før skat pr måned
2: hjælp til medicin ( insulin-blodtryk-vanddrivende )
3: min samlevers søn 8år for medincin for adhd + særlig skole m støtte komunal/amtslig henvidst skole , grunden til han drages ind i spørgsmålet er at medicin tilskudet er beregnet efter husstandens indkomst
4: fremtid bolig skal være en lejebolig, hvor der skal søges boligsikring

håber der er nogen som har en ide om hvordan tingene forholder sig m har læst i andre tråde det med lotto gevindster og har kigget på netborger hvor jeg kun kan finde ting omkring indtægter og rente afkast ....
mvh René
alpehose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2010, 21:19   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det afhænger af, hvilke paragraffer du har fået hjælp efter.

Nogle er indtægtsafhængige, mens andre ikke er.

Men du kan vist bl.a. finde noget under §82, i lov om aktiv socialpolitik.

Og under lov om aktiv beskæftigelsespolitik finder du boligstøtte.

Du finder begge under nyttige links her på siden.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2010, 21:51   #3
alpehose
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2010
Lokation: åbenrå
Alder: 53
Indlæg: 6
Styrke: 0
alpehose er ny på vejen
hej den hjælp jeg får til min sukkersyge ( insulin-blodtryk og vanddrivende ) skulle nok have uddybe det tidligere er ikke noget som jeg har søgt om, det er blevet tildelt efter syghusbesøg for ca 8år siden har derefter gået pr automatik .
det forgår på følgende måde redskaber ( nåle og strips udleves gratis ) , medicin kontoen på apotek bliver nulstillet en gang om år , når jeg har betalt 1000kr selv , skal jeg efterfølgende selv betale 15% af sukkesyge relateret medicin ... så jeg har INGEN medicin kort , mener jeg det hedder.
omkring sønnen ( ikke biologisk ) , har vi endenlig affundet os med at der ydes hjælp til hans medicin ud fra en beregningaf husstandens indkomst ... hvilket i vores tilfælde er en egen betalling på 150kr pr måned for 30 piller
kiggede lige på den §82 , og indrømmet bliver noget forvidret men det er nok også meningen at menig mand skal blive :O)
alpehose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2010, 00:05   #4
alpehose
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2010
Lokation: åbenrå
Alder: 53
Indlæg: 6
Styrke: 0
alpehose er ny på vejen
måske fandt jeg selv ud af spørgsmål 4 , men forstår jeg det rigtig
citat:
Kan jeg få boligstøtte, hvis jeg har formue?
Du kan godt få boligstøtte, selv om du har formue.

Hvis du får boligsikring, beregnes der et tillæg til indkomsten på 10 % af det beløb, hvormed din formue overstiger 678.100 kr. (2010). Overstiger formuen 1.356.300 kr. (2010), lægges der yderligere 10 % af den overskydende formue til indkomsten.

Hvis du får boligydelse, beregnes der et tillæg til indkomsten på 10 % af det beløb, hvormed din formue overstiger 722.500 kr. (2010). Overstiger formuen 1.445.100 kr. (2010), lægges der yderligere 10 % af den overskydende formue til indkomsten.

Renterne af din formue bliver medregnet i indkomstberegningen.
link til side hvor jeg fandt det :
http://www.aarhuskommune.dk/portal/b...r_boligstoette

jeg forstår teksten sådan her ... at jeg godt ville kunne få boligsikring uden nogen modregning så lang tid min "formue" ikke overstiger 678.100kr, hvilket den absolut ikke vil i mit tilfælde...
mvh
alpehose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2010, 00:16   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, så tror jeg også, du har læst rigtigt.

Insulin-ting hører vist under kronikertilskud, og ctr-saldo.

Det er muligt, at I mister de 150 kroner pr. måned, og boligsikring vil afhænge af den lejebolig, I finder (huslejestørrelse, kvadratmeter, osv. osv.)

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2010, 00:40   #6
alpehose
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2010
Lokation: åbenrå
Alder: 53
Indlæg: 6
Styrke: 0
alpehose er ny på vejen
ja insulinen mm er kroniks med mindre der skulle kommer en kur .....

det med de 150kr til sønnens medicin er VORES del af betalling eller koster 30piller over 500kr , så vi får ca 350 i tilskud pr måned til adhd medicin. og det med skole med støtten er jo deres ( komunens ) valg , dog er vi meget glade for det valg da han ikke ville kunne fungere i en almindelig skole, og jeg mener ikke at forælder kan gøre økonomisk ansvarlige omkrng udgifter til specielle skole når det er komunens ppr/psykriatisk hospital som henviser til den type skole !
så måske kan jeg halvere mine spørgsmål til :
spørgsmål 1 : vil en fortjeneste på ca 300.000kr have indflydelse på min nuværende ftp på ca 13000pr måned før skat ?
mvh René
alpehose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2010, 01:56   #7
hr.luko
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Indlæg: 204
Styrke: 15
hr.luko er ny på vejen
En gevinst ved salg af hus/lejlighed vil IKKE have indflydelse på pensionens størrelse.

Huset bliver betragtet som formue - eventuelt afkast heraf (som det så fint hedder) vil ikke have indflydelse på hvad du får i FTP.

Du skal se på huset som "nogen penge du har sat i banken". Nu vil du hæve de "penge" og de er pludselig mere værd og så tillykke med det
__________________
"Den der ikke håber på at vinde, har allerede tabt" Jose Joaquin Olmedo
hr.luko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2010, 07:58   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
En gevinst ved salg af hus/lejlighed vil IKKE have indflydelse på pensionens størrelse

det er helt rigtig, men boligsikring og andre tilskud kan det have indflydelse på.
hvis man har en formue
det er vel også rimeligt, hvis man har en formue.

Sidst redigeret af MTVRV1; 18-02-2010 kl. 08:02.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2010, 10:23   #9
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hvis man har modtaget boligsikring mens man bor i eget hus/lejlighed, så bliver den skal den betales tilbage ved salg af hus/lejlighed.

Så hvis Alpehose, har fået boligsikring i eget hus, og ikke køber en ny bolig, men flytter i noget lejet, så kan de godt gøre et indhug i fortjenesten fra salget af huset.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2010, 11:59   #10
alpehose
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2010
Lokation: åbenrå
Alder: 53
Indlæg: 6
Styrke: 0
alpehose er ny på vejen
takker for svarene.....
nej jeg har ikke modtaget boligsikring mens jeg har "ejet" huset her , som jeg overveje at sælge . men min ( vores ) fremtiddige boligform vil blive en lejet bolig , og som tidligere skrevet bliver afkastet ca 300000 minus omkomstninger til salg ... og den forbindelse var jeg så interressert i at vide om det ville blive modregnet en evt boligsikring, hvilket jeg fandt ud fra de reglerne som ligger på Århus komunes hjemmeside ikke har nogen betydningen så lang tid formuen ikke overstiger 678.100....
og man må formode reglene er ens på landsplan !
mvh Rene´
alpehose er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kontanthjælp, hussalg. månemor Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 19 26-02-2014 12:41
Ægetefælles opsparing efter hussalg glick Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 09-02-2013 17:56
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53
Fortjeneste på Ejendomssalg MrBurns Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 28-03-2010 10:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension