K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-02-2011, 19:01   #1
Lotte68
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2010
Indlæg: 318
Styrke: 14
Lotte68 er ny på vejen
Trækkes kontanthjælp ved støtte til dyrlægeregning fra fond?

Jeg har i en anden tråd beskrevet, at jeg er kronisk syg, og har en pensionssag kørende hos Jobcenter, en sag der har været syltet i årevis.
Nu bliver sagen endelig behandlet, men jeg gik over til kontanthjælp for flere år siden, da jeg ikke fik min sygedagpengeperiode forlænget.

Sagen er den at min økonomi er ekstremt dårlig.
Jeg tog en hjemløs kat til mig for snart 6 år siden.
Siden blev jeg dog sygemeldt og kom over på kontanthjælp.

Katten lider desværre af dårlige tænder, hvilket jeg ikke vidste da jeg fik den.
Så den har fået trukket flere tænder ud for nogle år siden, hvilket blev næsten 3000 kr. Det tog hårdt på min dårlige økonomi, men selvfølgelig ville jeg have min kat rask.
Så igen her i efteråret viste det sig den var gal med tre tænder mere, som skulle opereres ud, det blev 2700 kr.
Jeg havde ikke pengene og overtrak derfor, for at kunne betale regningen.

Jeg havde hørt om støtte man kan søge hos fonde, hvis man er mindre bemidlet, herunder pensionist eller kontanthjælpsmodtager til hjælp til en dyrlægeregning man ikke selv kan betale.

Jeg var da så heldig at få 2500 kr. i støtte til regningen, dvs. næsten hele regningen betalt minus 200 kr.

I dag modtog jeg så et brev fra Ydelsesservice, at de har konstateret at jeg har en A-indkomst samtidig med jeg modtager kontanthjælp.
I brevet lyder det som om de tror fonden er min arbejdsgiver, således at de åbenbart tror jeg har arbejde samtidig med jeg modtager kontanthjælp.
Dette fordi jeg tilsyneladende højst sandsynligt bliver beskattet af fondsstøtten. Og gør jeg netop det, er støtten til min regning jo bare endnu mindre.

Jeg søgte om hjælp til dyrlægeregningen netop fordi jeg er på kontanthjælp, da jeg jo ellers ikke havde råd til at betale regningen.

Nu har jeg fået hjælp til at få lavet en skrivelse til Ydelsesservice, vedlagt dokumentation på at de penge jeg har modtaget fra fonden er til betaling af min dyrlægeregning. Dyrlægeregningen er stemplet med fondens navn samt beløbet jeg har modtaget osv.

Nu er jeg så alligevel bange for at Ydelsesservice, hvis de er tilstrækkeligt onde i sulet, kan finde på at trække støtten til dyrlægeregningen i min kontanthjælp.


Ved I om de kan/må det?

I så fald er det jo direkte ondt, da det tydeligt fremgår at det er til kattens regning, som jeg ikke selv kan betale.

I så fald er der jo slet ingen mulighed for at søge støtte hos en fond til en regning man ikke kan betale, hvis det modsvarende bliver trukket i kontanthjælpen.

Man må jo oven i købet have en formue på op til 10.000 kr. det har jeg jo netop ikke engang, for så ville jeg jo have brugt de penge på dyrlægeregningen.
Jeg har kun gæld og den er meget stor efterhånden.

Sidst redigeret af Lotte68; 23-02-2011 kl. 22:16.
Lotte68 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 19:13   #2
sun-lady
Afhængigheds tegn af K10
 
sun-ladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2006
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 320
Styrke: 19
sun-lady er ny på vejen
Jeg ved der ikke kan trækkes i kontanthjælpen, hvis man modtaget legater. Mon ikke dette er noget nær det samme? Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at de må trække dig i din kontanthjælp, for den hjælp du har modtaget fra fonden.

Og hatten af fordi du har taget dig så godt af en hjemløs kat.
__________________
/Solveig
http://basiscat.dk/
sun-lady er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 20:41   #3
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Lotte68

Det vil da være trælst, hvis du skal modregnes.

Kan du ikke prøve at kontakte fonden, og spørge om de ved noget om
de midler, de uddeler er omfattet af skattepligt ?

Et eller andet sted må SKAT jo have oplysningerne fra,
så der er nok ikke noget at gøre.
Men det skader da ikke at prøve.

Synes det er synd for dig, hvis du skal rammes sådan,
når du bare vil kattens bedste.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 21:09   #4
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Det letteste og bestemt første du skal gøre:

Ring til Ydelsesservice!
Forklar situationen.
Det kan sagtens bare dreje sig om en automatisk ting med at beløbet er blevet registreret i systemet og det dermed dukker op som indkomst.
I og for sig har de jo ikke rigtig nogen chance for at vide at beløbet som er kommet ind på din konto er et bidrag til din kat fra en fond....
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 21:15   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg har prøvet at finde noget via google, men det er dælme svært.
Jeg kan finde noget om legater i forbindelse med uddannelse i udlandet, som er skattefrie, men jeg har ikke kunnet finde noget om dyrlægeregninger.

Hvis kommunen påstår, at det er skattepligtigt, så bed dem om at oplyse iflg. hvilken lov og §, så kan vi tjekke det.

Jeg har kigget i ligningsloven, og det eneste, som, måske, har noget med det at gøre må være §7V.

"§ 7 V. For modtagere af uddelinger, som efter fondens eller foreningens valg fradrages på de tidspunkter, hvor de enkelte rater forfalder, jf. fondsbeskatningslovens § 4, stk. 3, 2. pkt., udskydes beskatningstidspunktet for uddelingen tilsvarende."

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=134090
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.

Sidst redigeret af Vovse; 23-02-2011 kl. 21:28.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 22:12   #6
Lotte68
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2010
Indlæg: 318
Styrke: 14
Lotte68 er ny på vejen
Tak for jeres svar.
Mit spørgsmål går ikke så meget på om beløbet er skattepligtigt for det må det jo åbenbart være når Ydelsesservice kan se beløbet registreret som a-inkomst, så må fonden jo have indberettet beløbet til SKAT.
Så jeg bliver nok beskattat af det, men så må SKAT jo få det beløb jeg bliver beskattet af i små rater, for jeg har ikke de 35% (min trækprocent) af beløbet, som jeg højst sandsynligt vil skulle betale i Skat.
Men ærligt talt, at blive beskattet af et beløb til hjælp til en regning man netop ikke kan betale er jo helt hen i vejret.


Det som bekymrer mig mere er om Ydelsesservice kan finde på at trække 2500 kr. i min kontanthjælp i næste måned fordi jeg har modtaget beløbet til betaling af dyrlægeregningen.
Jeg vil dog nok mene at i så fald ville det være usædvanligt ondskabsfuldt.
Det fremgår jo tydeligt at pengene er til præcis den dyrlægeregning, med stempel på osv.
Jeg har også vedlagt kopi af selve min ansøgning om fondsstøtte til regningen hvor jeg forklarer fonden at jeg er på kontanthjælp og netop derfor ikke kan betale dyrlægeregningen, og at det er min begrundelse for at søge om støtten.

Jeg behøver ikke ringe til Ydelsesservice, da jeg jo har sendt dem dokumentationen vedlagt en skrivelse hvor jeg forklarer hvad beløbet dækker.

Men jeg tænker lige at ringe til Borgerrådgiveren i morgen bare for at få yderligere info, hvis nu Ydelsesservice vil trække beløbet, så i så fald vil jeg selvfølgelig straks klage over det.

Sidst redigeret af Lotte68; 23-02-2011 kl. 22:18.
Lotte68 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 22:17   #7
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Det fleste "legater" som er skatte pligitige er som regl B skat dvs. uden fradrag.

det plejer osse at stå på en årsopgørelse om det er B indkomst, og legat el. pension.

så mon ikke det er der ydelseskontoret har set det.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 22:26   #8
Lotte68
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2010
Indlæg: 318
Styrke: 14
Lotte68 er ny på vejen
Jeg aner ikke hvor Ydelsesservice har set det, men de har sikkert samkørt nogle registre, og så er mit cpr. nr. sikkert dukket op der.

Men Ydelsesservice kunne jo sagtens se det er en fond hvis de havde brugt bare 10 sek. på Google, men det er lettere straks at antage, at folk er svindlere og sende dem en ubehagelig trussel hvor det tydeligt fremgår at de mener fonden er min arbejdsgiver.
Det er virkelig uprof. af Ydelsesservice, de kan jo også se det er et engangsbeløb jeg har modtaget.
Men i det system er man altid mistænkliggjort, og stemplet som kriminel indtil man selv har bevist det modsatte. Jeg synes det er meget sørgeligt.

I et retssamfund som det danske ellers skulle være, er man uskyldig indtil det modsatte er bevist, hvilket jeg synes yder borgeren en vis rettighed, at man ikke som udgangspunkt bliver betragtet som kriminel.
Lotte68 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 22:29   #9
Lotte68
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2010
Indlæg: 318
Styrke: 14
Lotte68 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sushjer 1 Se meddelelser
Det fleste "legater" som er skatte pligitige er som regl B skat dvs. uden fradrag.

det plejer osse at stå på en årsopgørelse om det er B indkomst, og legat el. pension.

så mon ikke det er der ydelseskontoret har set det.

Jeg ved godt jeg ikke har fradrag hvis jeg skal betale Skat af beløbet, hele mit fradrag bliver jo brugt på min kontanthjælp.
Men min trækprocent er stadig kun 35, og det er vel det jeg så kommer til at betale i skat af hele beløbet på de 2500 kr.
Lotte68 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 22:37   #10
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Jeg fandt følgende som måske kan hjælpe:

Citat:
...men i Aktivlovens §33 findes der nogle undtagelser fra denne regel. En af disse er, at legater fra godkendte sociale fonde, stiftelser m.v. som ifølge Ligningsloven ikke skal beskattes hos modtageren, ikke skal modregnes i kontanthjælpen.
http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...var.asp?id=370

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kontanthjælp og §34 særlig støtte falentin Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 29 20-12-2014 02:59
Trækkes i førtidspensionen egob1 Politik og Samfund 55 14-04-2012 20:25
HJÆLP MIG... Ang Særlig støtte på kontanthjælp ????? Valde68 Alt det andet 4 22-08-2011 01:01
Fleksjob - Trækkes i løn? ADD Spørgsmål ang fleksjob 7 14-12-2010 00:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension