K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-03-2012, 12:23   #11
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 42
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Det var rigtig godt at høre Pia komme lidt efter dem. Blandt andet med at der er nogen der går og bliver mere syge, af usikkerheden omkring den refrom.
Og hendes kritik af aldersgrænsen.

Og det var også rigtig godt at høre psykiateren sige, at det er for let købt, bare at sige til en psykisk syg, lær at leve med din sygdom, og kom igang.

For mig er det at kunne leve med min sygdom, netop at kunne stå uden for arbejdsmarkedet, hvor ingen regner med mig, eller forventer noget. Fordi jeg ikke kan garantere jeg kan komme udenfor min dør.

Og så bliver det netop som han sagde, nye nederlag.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 12:25   #12
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ida Se meddelelser
God ide at hjælpe flere i arbejde - men efter at have været i sygedagpenge systemet, hvor jeg selv skulle være tovholder gennem hele forløbet, Så har jeg meget svært ved at se at kommunen skulle være istand yil at hjælpe nogen videre ind på arbejdsmarkedet. I hvert fald ikke hvis jobcentret skal deltage i processen. Hvordan forestiller I jer at det vil kunne blive realistisk?
der kommer til at gå år før denne reform kommer til virke bare nogenlunde
de regner jo heller ikke med at flere end 2300 kommer fra førtidspension til et arbejde. det kan måske være til flkesjob i år 2020


hele jobcentret skal organiseres om og der skal laves samarbejde mellem læge kommune og så videre.

grunden til jeg siger os som er udredt og venter på den sidste afklaring på jobcentet. bliver ikke så påvirket af den nye refom

Men synes nu der er mange gode ting i den nye refom
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 12:37   #13
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Thomas1981 Se meddelelser
...Og det var også rigtig godt at høre psykiateren sige, at det er for let købt, bare at sige til en psykisk syg, lær at leve med din sygdom, og kom igang....
Det var det vigtigste som blev sagt i hele debatten…
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 12:55   #14
Mymlen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2008
Indlæg: 72
Styrke: 16
Mymlen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser

grunden til jeg siger os som er udredt og venter på den sidste afklaring på jobcentet. bliver ikke så påvirket af den nye refom
Hvor ved du det fra?
Mymlen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 13:55   #15
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Det kan man jo selv regne ud
Et forløb skal højst tage 5 år, dog kan man komme i flere

Når man er udredt 100 procent, alså ingen behandlingsmuligheder
Så kan man ikke koge suppe i længere tid alså år

Nye som kommer ind i systemet og er under udredning, de vil komme på et forløb
Så både socialt lægefaglig ting bliver afdækket i et forløb

Men godt jeg ikke er 18 og havde min sygdomme
For ja det bliver et langt forløb de kommer til at mærke den nye reform
Især dem med udelukkende psykiske lidelser

Sidst redigeret af MTVRV1; 02-03-2012 kl. 13:58.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 14:12   #16
Mymlen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2008
Indlæg: 72
Styrke: 16
Mymlen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Det kan man jo selv regne ud
Et forløb skal højst tage 5 år, dog kan man komme i flere

Når man er udredt 100 procent, alså ingen behandlingsmuligheder
Så kan man ikke koge suppe i længere tid alså år

Nye som kommer ind i systemet og er under udredning, de vil komme på et forløb
Så både socialt lægefaglig ting bliver afdækket i et forløb

Men godt jeg ikke er 18 og havde min sygdomme
For ja det bliver et langt forløb de kommer til at mærke den nye reform
Især dem med udelukkende psykiske lidelser
Afklaring indebærer ikke nødvendigvis, at du får en førtidspension. Hvis reformen bliver gennemført, og det vurderes, at du kan klare et par timers arbejde om ugen, vil du i stedet blive visiteret til et fleksjob, og så vil du i høj grad blive berørt af reformen.
Mymlen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 14:31   #17
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
MTVRV1: jeg havde også en socialrådgiver gemmen psykiatrien. Det var genialt, for hun havde kontor lige over for min psykolog og kunne således lige smutte over og spørge, hvis kommunen ringede ang. et eller andet

Ja, det var faktisk godt at høre Pia spørge, hvor omsorgen blev af i reformen. Job er nemlig ikke lig med omsorg. Og også godt at psykiateren gik MF lidt på klingen ang. den udhungrede psykiatri. Men jeg kunne IKKE li den måde MF kviede sig uden om at svare ham...

Rigtig godt spørgsmål Ida! Vi bliver slet ikke spurgt om, hvad vi synes om de tilbud, der er, og hvad vi kunne tænke os. Jo, i det små af sagsbehandleren fx, men ikke på et overordnet, koordineret plan. Dét kunne måske være interessant at gøre, men jeg tror ikke, de tør...

Ang. ressourceforløbene har jeg stadig problemer med at forlig mig med tanken om dem. Har der været nogle eksempler fremme om, hvad de kunne være...? Eller er forløbene bare et andet navn for det behandlings- og afklaringforløb, der allerede findes, og at den nu må tage 5+ år...? Skal udviklingsforløbene fx være kurser a la fx teambuilding eller lær at leve med din sygdom...? Eller find din indre fugl-kurser...?

Jeg har selv været tilbudt deltagelse i en slags udviklingsforløb på kommunen for kh-klienter med psykiske problemer, og dengang sagde både psykolog og psykiater absolut nej til, at jeg måtte deltage, for jeg var psykisk ikke stærk nok til at "blive pillet rundt i af en eller anden amatør psykolog", som psykiateren sagde...

Og den autodidakte psykiatriske-jobkonsulent jeg var tilknyttet, havde den filosofi om mig, at mine problemer ikke skyldtes sygdom overhovedet, men at jeg var super-intelligent() og derfor havde svært ved at begå mig i en verden af "normale". Jeg skulle bare acceptere, at jeg var sådan for ingen medicin eller samtaleterapi kunne hjælpe mig. H*n blandede sig dermed altså direkte i min igangværende behandling på psykiatrisk...

Så hvis kommunerne skal til at agere behandlere i de forløb, ser jeg kun problemer...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 16:36   #18
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Sådan som jeg forstår ressourceforløbene, så betyder de, at alt bliver samlet under ét tag. I stedet for nu, hvor man har sagsbehandler ét sted, en jobkonsulent et andet sted og fx psykolog et helt tredje sted. Som Mette F påpeger, så stresser det borgeren at skulle løbe fra Herodes til Pilatus.

Så ressourceforløbene, skulle være meget mere målrettede og sagsbehandleren den samme (pånær hvis de bliver syge, går på barsel osv), men ikke som nu, hvor man kan få en ny sagsbehandler nærmest om ugen. Sådan lidt som i ''gamle dage'' da jeg selv kom på kontanthjælp og havde en samme sagsbehandler de første mange år - indtil jeg flyttede socialcenter. Og tiderne ændrede sig.

Jeg fornemmer også at ressourceforløbene bliver 'højkoncentrerede' forstået på den måde, at man ikke længere kan blive syltet og ikke længere kan gå (som jeg selv gjorde) i årevis uden at blive kontaktet, og at teamet hele tiden har hold i hanke med hvad der sker med borgeren, hvor de nu, mere eller mindre, ikke ved hvad hinanden laver.......og man kan blivre mødt af sagsbehandlere der end ikke har læst i ens sag! Det skulle vist også slutte definitivt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 17:30   #19
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Jeg tror deres såkaldte ressourceforløb, vil være meget præcis det samme forløb man skal igennem idag for en tilkendelse af enten fleks eller førtids.

Det vil bestå af yderligere behandlingstiltag igen og igen aktivering bare få timer ugentlig, arbejdsprøvninger, jobsøgningskurser osv.

Formålet er i bund og grund at alle skal ud og arbejde for enhver pris, så skidt med psykiatrien ikke kan følge med og de syge for bliver syge, man bliver jo klart rask af at arbejde iflg. MF.

De kære politikere har så absolut intet begreb om at være syg i dagens danmark, nej man degraderes, fordi de tror man som syg, så kan man leve af næsten ingenting.

Man byder da ingen voksne mennesker som har bidraget med det de kunne, at skulle leve for 10.300 kr før skat.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 17:51   #20
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
man bliver jo klart rask af at arbejde iflg. MF.
Mette Frederiksen synes at følge devisen "Arbeit mach frei" for enhver pris.

På dette felt er hun tilsyneladende i overensstemmelse med en kendt afdød politiker syd for grænsen.

Sidst redigeret af halse; 02-03-2012 kl. 17:55.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Mette Fredriksen og Pia Kærsgård i debatten iaften. Debutanten Politik og Samfund 0 01-03-2012 18:47
Socdem Mette Fredriksen: ingen ftp til dem under 40år! buster Politik og Samfund 26 19-07-2011 02:10
Brev til Claus Hjort Fredriksen og svar fra samme. Hejdien Politik og Samfund 12 25-02-2009 16:55
Kom så ind på BT debatten Maj-Britt Dit og Dat 4 17-10-2007 17:48
Vores historie på DR-debatten Hejdien Dit og Dat 1 29-08-2007 19:08




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension