K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-04-2016, 19:33   #1
JonasPetersen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2016
Lokation: Ikast-Brande Kommune
Indlæg: 1
Styrke: 0
JonasPetersen er ny på vejen
Modregning i Ressourceydelsen

Hejsa,

Jeg skriver til Jer i håb om at nogle vil kunne vejlede mig bedst muligt.

Jeg er nemlig i den situation, at jeg er trafikoffer, har ventet i over 2 år på at få tilkendt et ressourceforløb. Kommunen har ikke ment det var nødvendigt før min advokat i sagen stillede sig bagben.

Nå til mit spørgsmål.

Jeg vil derfor hører om der er nogle der kender til loven om at kommunen må modregne min invaliderente som jeg får af en privattegnet pensionsforsikring, som kommunen på ingen måder i sin tid har bidraget eller bedt mig om.

Jeg har nemlig hørt at man er ikke på samme måde under et værdi-loft, som jeg var tidligere på kontanthjælp. Jeg ser derfor min invalide-rente som en privat økonomisk fordel, som jeg jo selv har indbetalt til.

Beløbet jeg får i invaliderente er 5614kr brutto. Her kan jeg så forstå at de modregner krone for krone.

Spørgsmålet er om kommunen har rettens ord og hjemmel til at gøre dette?

Og hvordan er mulighederne for at søge dækning af udgifter til medicin, psykolog osv. når disse beløb gør det svært at få overskud til husleje og daglige liv.

Jeg ser frem til at høre fra Jer.
Forsat god aften
JonasPetersen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2016, 22:13   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Det både må de og de gør det

Her er ministersvar ang netop hvad du spørger om: http://www.ft.dk/samling/20131/almde...20/1367814.pdf

Det du tænker på med "værdiloft" handler om at de ikke kigger på hvad du har af formue/opsparing ifht. Fx. Kontanthjælp hvor man bliver modregnet hvis man har værdier for mere end 10.000 kr.

Den udbetaling du får nu er ikke en opsparing men en indtægt og indtægter på nær de undtagelser som er i linket, blivet modregnet 100%

Tilskud til medicin følger de alm. Tilskudsregler. Måske du kan få hjælp til psykolog, hvis det er en del af ressourceforløbet, for kommunen skal dække udgifter til de tiltag der skal ske.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2016, 23:20   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvis du allerede får de alm tilskud du kan få til medicin (tilskud via sygesikringen og den slags) kan du søge denne til din resterende egenbetaling:
"§ 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet."

Hvis psykolog ikke er en del af ressourceforløbet som kommunen skal dække, kan dette også søges efter ovenstående paragraf. Kræver dog en henvisning til psykolog, og at man vælger en psykolog hvor der ydes tilskud, så det kun er egenbetalingen du søger om

http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c1039
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2016, 16:43   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan her se et svar fra STAR.dk på modregning af privattegnet pension.

Nogle pensionsselskaber udbetaler ikke under ressourceforløb, da kun det offentlige får noget ud af det.

Spørgsmå:l (fradrag for invalidepension i ressourceforløbsydelse)
Er en udbetaling pga. tab af erhvervsevne fra en pensionsordning betragtes som formue og derfor ikke skal modregnes i ressourceforløbsydelsen eller om en sådan udbetaling betragtes som indtægt og skal modregnes i ressourceforløbsydelsen?
Svar:
Styrelsen kan vejledende oplyse, at der stort set anvendes samme sondring mellem formue og indtægter for hhv. modtagere af ressourceforløbsydelse og kontanthjælpsmodtagere. Om invalidepensionen falder under begrebet ”indtægt” afhænger i dette tilfælde af, om invalidepensionen fra det private pensionsselskab udbetales som et engangsbeløb eller som en løbende udbetaling.
Ressourceforløb:
• Hvis invalidepensionen fra det private pensionsselskab udbetales som en engangsudbetaling vil den være at regne som formue og har dermed ingen betydning for retten til ressourceforløbsydelse, idet ressourceforløbsydelsen er uafhængig af egen eller ægtefælles formue, jf. 68, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik.
• Hvis invalidepensionen fra det private pensionsselskab udbetales som en løbende udbetaling, vil den skulle regnes for en indtægt og dermed medføre en krone for krone modregning i den månedlige beregning af ressourceforløbsydelsen.


Kontanthjælp:
• Hvis Invalidepensionen fra det private pensionsselskab udbetales som en engangsudbetaling vil den være at regne som formue. Beløb på over 10.000 kr. vil i medfør af § 14 i lov om aktiv socialpolitik således ”skulle leves op” førend der kan udbetales kontanthjælp.
• Hvis invalidepensionen fra det private pensionsselskab udbetales som en løbende udbetaling, vil den skulle regnes for en indtægt og dermed medføre en krone for krone modregning i den månedlige beregning af kontanthjælp.

Er der tale om udbetaling fra en arbejdsgiver er der lempeligere forhold.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension