K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-04-2015, 16:19   #1
Jea
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2011
Indlæg: 100
Styrke: 14
Jea er ny på vejen
Resourceforløb efter flere års ægtefælleforsørgelse?

Er det muligt at komme i ressourceforløb eller jobafklaringsforløb efter at være røget ud af sygedagpengesystemet for over 4 år siden?

Jeg syntes al den info jeg har fundet, kun omhandler folk som går direkte fra sygedagpenge (hvis de ikke kan forlænges) og til ressourceforløbsydelse, men hvordan er mulighederne for os der røg ud i kulden og helt mistede forsørgelsesgrundlaget før den nye sygedagpengelov?
__________________
Jea fra Midtsjælland
Jea er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2015, 20:07   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Så vidt jeg kan se er der ikke mulighed for at komme i ressourceforløb, når du ikke har modtaget længerevarende offentlig forsørgelse. Se betingelserne for ressourceforløb i kapitel 12a i Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Mulighederne i din situation er beskrevet i samme bekendtgørelse: Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kapitel 13a

Citat:
Kapitel 13 a

Tilbud til ledige selvforsørgende

§ 75 a. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 10, har ret til tilbud efter kapitel 10-12, medmindre tilbuddet ikke kan antages at ville forbedre personens beskæftigelsesmuligheder. Jobcenteret kan efter en konkret vurdering give tillægsydelser efter kapitel 14 og 15.

Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 10, og som er jobparate, kan få tilbud og tillægsydelser efter de regler, der gælder for personer omfattet af § 2, nr. 2, i kapitlerne 10-12, 14 og 15, jf. dog stk. 4-7.

Stk. 3. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 10, og som er aktivitetsparate, kan få tilbud og tillægsydelser efter de regler, der gælder for personer omfattet af § 2, nr. 3, i kapitlerne 10-12, 14 og 15, jf. dog stk. 4-7.

Stk. 4. Tilbud efter kapitel 10 til personer omfattet af § 2, nr. 10, kan højst vare op til 6 uger, medmindre danskundervisning indgår som en betydelig del af tilbuddet. Den samlede varighed kan ikke overstige 26 uger. Bestemmelserne i §§ 34-36 om varighed finder ikke anvendelse.

Stk. 5. Under ansættelse med løntilskud hos offentlige arbejdsgivere skal lønnen til personer omfattet af § 2, nr. 10, efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag udgøre

1) 80 pct. af højeste dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. for personer, som har forsørgelsespligt over for børn, jf. lov om aktiv socialpolitik, og

2) 60 pct. af højeste dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. for andre personer.

Stk. 6. Udbetaling af løn efter stk. 5, nr. 1, er betinget af, at børnene opholder sig her i riget bortset fra på Færøerne og i Grønland. Det gælder dog ikke for EU-/EØS-borgere, hvis deres børn opholder sig i et andet EU-/EØS-land.

Stk. 7. Bestemmelserne i §§ 32 a, 38, 45 og 52 a finder ikke anvendelse for personer omfattet af § 2, nr. 10.
§2 nr. 10
Citat:
personer, der ikke er i beskæftigelse, og som ikke opfylder betingelserne for at modtage offentlig hjælp til forsørgelse, herunder dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., kontanthjælp eller uddannelseshjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller SU efter lov om statens uddannelsesstøtte, samt personer, der ikke kan få tilbud efter integrationsloven,
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2015, 23:04   #3
dudde
Hjemmevant på K10
 
duddes avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2011
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 233
Styrke: 14
dudde er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Så vidt jeg kan se er der ikke mulighed for at komme i ressourceforløb, når du ikke har modtaget længerevarende offentlig forsørgelse. Se betingelserne for ressourceforløb i kapitel 12a i Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Mulighederne i din situation er beskrevet i samme bekendtgørelse: Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kapitel 13a



§2 nr. 10
Det er jeg så ikke helt enig i.
Har selv været uden offentlig forsørgelse i 2-3 år, men min sag er nu på vej til rehabiliteringsteamet. Som jeg forstår min kommunale sagsbehandler, vurderes jeg til at have brug for en tværfaglig indsats.... og jeg tolker det som om, at de mener ressourceforløb (selvom jeg helst ser flexjob eller pension)

P.S. Inden jeg endte på ægtefælleforsørgelse, havde jeg modtaget sygedagpenge i over 3 år - så det kan vel betegnes som langvarrig offentlig forsørgelse.
__________________
Dudde
Sygemeldt på 6. år uden afklaring - på ægtefælleforsørgelse.

"Intet er umuligt for den som ikke skal gøre det selv"
dudde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2015, 00:25   #4
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Erfaring er altid bedst Dudde, så hvis det kan lykkes for dig kan det nok også for Jea. Så godt at læse

Hvordan fik du det sat igang? Altså hvordan fik du åbnet din sag igen?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2015, 08:35   #5
dudde
Hjemmevant på K10
 
duddes avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2011
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 233
Styrke: 14
dudde er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Erfaring er altid bedst Dudde, så hvis det kan lykkes for dig kan det nok også for Jea. Så godt at læse

Hvordan fik du det sat igang? Altså hvordan fik du åbnet din sag igen?
Min sag har været åben næsten hele tiden.
Jeg henvendte mig i kontanthjælpsafdelingen (uden at søge kontanthjælp, for det kunne jeg ikke få).
De er forpligtiget til at afklare alle syge.

Jeg har været i arbejdsprøvning i ca. 6 måneder. Jeg afviste at få denne forlænget, da jeg fik det værre. Endte på 2 1/2 time, 3 dage om ugen.

Frygtede at jeg skulle i endnu en arbejdsprøvning, men sagsbehandleren vurderede heldigvis at jeg skulle videre til rehabiliteringsteamet.

Jeg skal nu have lavet en lægeerklæring til teamet og så er min sag på vej dertil.
__________________
Dudde
Sygemeldt på 6. år uden afklaring - på ægtefælleforsørgelse.

"Intet er umuligt for den som ikke skal gøre det selv"
dudde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2015, 08:49   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af dudde Se meddelelser
Det er jeg så ikke helt enig i.
Har selv været uden offentlig forsørgelse i 2-3 år, men min sag er nu på vej til rehabiliteringsteamet. Som jeg forstår min kommunale sagsbehandler, vurderes jeg til at have brug for en tværfaglig indsats.... og jeg tolker det som om, at de mener ressourceforløb (selvom jeg helst ser flexjob eller pension)

P.S. Inden jeg endte på ægtefælleforsørgelse, havde jeg modtaget sygedagpenge i over 3 år - så det kan vel betegnes som langvarrig offentlig forsørgelse.


Ja, du er måske på vej i ressourceforløb efter en arbejdsprøvning.

Men spørgeren er også på ægtefælleforsørgelse og hvis vedkommende ikke er på vej til ressourceforløb ifht div. Afprøvninger. Så er hun/han fanget i et hul i den nye lov som siger at alle der mister sine sygedagpenge kommer på jobafklaringsforløb.

Det har ingen betydning hvor lang tids offentlig forsørgelse man har været på, men om det har været stoppet for udbetaling af sygedagpenge eller ej, da den nye lov trådte i kraft

Men havde man allerede mistet sine sygedagpenge inden den nye lov trådte i kraft, var man ikke omfattet af loven og skal fortsat være på ægtefælleforsørgelse og har ikke ret til jobafklaringsforløb og den ydelse der medfølger.

Eneste måde spørger kan komme videre på er som ved dig at få jobcenteret med på at møde rehabiliteringsteamet og komme videre til fleks, pension eller ressourceforløb - før det er bevilliget vil der ingen ydelse være
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.

Sidst redigeret af gisne; 11-04-2015 kl. 08:51.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2015, 10:11   #7
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Dette er mere et spørgsmål til Jer der ved mere om systemet end jeg.......

Kan Jea for at komme ind i systemet igen , sende en ansøgning om pension altså en §17?

På den måde vil kommunen/rehabiliteringsteamet jo tvinges til at træffe en afgørelse som Jea, dels kan klage over, dels bruge til at komme videre,s åledes at kommunen ved Jea eksistere(undskyld udtrykket).

hvad mener I?

tænker lidt at det kan da ikke være rigtigt at fordi man er kommet på ægtefælleforsørgelse, grundet sygdom , så kan man ALDRIG få afklaret sin arbejdsevne?

og til Jea, jeg ved godt det ikke er pension du efterspørger, men ved en §17 stk.1 ansøgning skal kommunen ud over at tage stilling til ja eller nej til pension, se på om der er andre muligheder for at hjælpe borgeren til at forbedre sin arbejdsevne, herunder ressourceforløb.

vh sortepigen

Sidst redigeret af sortepigen; 11-04-2015 kl. 10:15.
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2015, 10:54   #8
Jea
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2011
Indlæg: 100
Styrke: 14
Jea er ny på vejen
Tak for jeres gode indput. Håber der kommer flere, for dette er vist godt at få vendt.

Jeg har følt mig meget knækket efter kampen med kommunen, så har været hjemmegående siden jeg mistede sygedagpengene. Det er 5 år til sommer. Rask er jeg ikke - ellers ville jeg have meldt mig ledig i min a-kasse.

Så vidt jeg har har kunnet læse mig til, skal jeg have været i job eller modtaget dagpenge fra a-kassen i 26 uger, for igen at have ret til sygedagpenge, og min læge skal skrive en erklæring om hvorvidt jeg er arbejdsduelig, når der er gået så lang tid. Så det ser ganske umuligt ud, at få fornyet sygedagpengeret.

Sikke et ondt system!

Håber nogle ved om det kunne være godt med pensionsansøgning. Jeg er dog nærmest rædselsslagen ved tanken om at komme i kløerne på kommunen igen.
__________________
Jea fra Midtsjælland
Jea er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2015, 10:59   #9
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Det første skal nok være at henvende sig på kontanthjælpskontoret som Dudde gøre og sige man gerne vil i virksomhedspraktik mhp afklaring af arbejdsevnen. I praktikperioden vil Jea nok ikke modtage nogen ydelse, men det åbner muligheden for senere fleksjobbevilling.

Ansøgning om pension på § 17 ville jeg gøre hvis henvendelsen på kontanthjælpskontoret ikke satte gang i noget. Gad vide om det så ikke er bedst at ansøge på § 17 stk 1?

Fik du udbetalt nogen ydelse under din 6 mdr. arbejdsprøvning Dudde?

---------------------------------------------

Mht søgning af førtidspension på § 17 stk 1 fandt jeg dette hos DUKH "Kommunen skal behandle en henvendelse om førtidspension ud fra alle de muligheder for støtte, der er i lovgivningen. Din arbejdsevne skal vurderes. Kommunen skal i samarbejde med dig sørge for, at din arbejdsevne bliver belyst lægeligt og afprøvet i praksis i form af arbejdsprøvning. Først når kommunen vurderer, at der er tilstrækkeligt dokumentation for arbejdsevnen, afgør kommunen om førtidspensionssagen skal rejses"
fra: http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...on-pa-to-mader

Sidst redigeret af Akvamarin; 11-04-2015 kl. 11:38.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2015, 13:12   #10
dudde
Hjemmevant på K10
 
duddes avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2011
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 233
Styrke: 14
dudde er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Det første skal nok være at henvende sig på kontanthjælpskontoret som Dudde gøre og sige man gerne vil i virksomhedspraktik mhp afklaring af arbejdsevnen. I praktikperioden vil Jea nok ikke modtage nogen ydelse, men det åbner muligheden for senere fleksjobbevilling.

Ansøgning om pension på § 17 ville jeg gøre hvis henvendelsen på kontanthjælpskontoret ikke satte gang i noget. Gad vide om det så ikke er bedst at ansøge på § 17 stk 1?

Fik du udbetalt nogen ydelse under din 6 mdr. arbejdsprøvning Dudde?

---------------------------------------------

Mht søgning af førtidspension på § 17 stk 1 fandt jeg dette hos DUKH "Kommunen skal behandle en henvendelse om førtidspension ud fra alle de muligheder for støtte, der er i lovgivningen. Din arbejdsevne skal vurderes. Kommunen skal i samarbejde med dig sørge for, at din arbejdsevne bliver belyst lægeligt og afprøvet i praksis i form af arbejdsprøvning. Først når kommunen vurderer, at der er tilstrækkeligt dokumentation for arbejdsevnen, afgør kommunen om førtidspensionssagen skal rejses"
fra: http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...on-pa-to-mader
Nej Akvamarin, jeg fik ingen ydelse Men var nødt til at gøre det alligevel, for ellers ville jeg aldrig komme videre.
Det er en forbandet system
__________________
Dudde
Sygemeldt på 6. år uden afklaring - på ægtefælleforsørgelse.

"Intet er umuligt for den som ikke skal gøre det selv"
dudde er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension