K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-05-2016, 17:43   #1
misery
misery
 
Tilmeldingsdato: 20-08 2013
Indlæg: 22
Styrke: 11
misery er ny på vejen
At sige alt fra

Jeg har været sygemeldt on/off siden 2011, jeg er stadig syg (kristisk lavt stofskifte+neuropati) i en grad, som gør, at jeg ikke kan sørge for min egen transport ud af huset.

Jeg har prøvet at arbejde siden 2011 i korte perioder både på fuldtid og deltid, og min mand har været nødt til at sige sit job op for at kunne køre mig til og fra arbejde, samt til lægeundersøgelser og hente vores søn fra BH/skole.

Jeg har i 2015 konstateret, at så længe jeg kun kan se forværring af min tilstand, så må jeg holde op med at piske mig selv tilbage til arbejdsmarkedet. Der var meget økonomi-tænkning i alle disse år, fordi vi i bund og grund ikke kan leve på mandens indkomst alene, mens jeg kan forsørge familien bedre, fordi jeg har uni uddannelse og bedre løn.
De seneste 5 års sygdom har så betydet, at jeg har opbrugt min ret til dagpenge og fra april 2016 er kommet i ressourceforløb. Ressourceforløb er både umuligt at gennemføre pga transport/smerter og samtidig forhindrer mig i at søge dansk statsborgerskab (jeg er familiesammenført i 2002 og har stadig russisk pas). Jeg er klar over, at ved at melde mig ud af systemet, vil jeg miste al form for indkomst og det vil betyde, at min mands lille løn vil kun sørge for billig mad og benzin, men der er vel ingen andre udveje.

Så har jeg kontakten kommunen og takket nej til alle former for statslige støtte, meldt mig ud af a-kassen og fagforening...Nu er jeg min egen og behøver hverken at stemples som arbejdsløs/sygemeldt/på overførselsindkomst. Jeg vil gerne betale de små 10.000kr. om måneden for min frihed og for muligheden for at tilrettelægge mit liv.

Men så nemt er det åbenbart ikke: jeg er blevet løsladt fra ressourceforløb, men er meldt til kontanthjælps-afdeling, fordi "man kan bare ikke sige alt fra". Brevet fra kommunen lyder i dag sådan:

"Afgørelse om ophør af jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse

Det meddeles hermed, at udbetalingen af ressourceforløbsydelse stopper d. 12.05.16.

Begrundelse:

Begrundelsen for afgørelsen er, at du d. 12.05.16 har oplyst, at du vil frasige dig jobafklaringsforløbet d. 12.05.16. På den baggrund er du ikke længere uarbejdsdygtig i henhold til Sygedagpengelovens § 7, stk. 1."

Så jeg er blevet tvangsraskmeldt, selvom jeg er stadig syg. Jeg kan godt lade være med at deltage i alle former for samarbejde med kontanthjælps-afdelingen, så mine udbetalinger stopper, men på papiret kommer jeg stadig til at stå som KH-modtager, hvilket er uønsket status i forbindelse med ansøgning om dansk statsborgerskab og i det hele taget noget bøvl.

Jeg har vist brug for juridisk hjælp omkring hvordan jeg kommer ud af "statens kløer", så jeg kan få ro til at blive rask og komme tilbage på arbejdsmarkedet på MIT tidspunkt og på MINE vilkår (måske som selvstændig, da jeg har hele tre uddannelser bag mig).
misery er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2016, 17:48   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Der står da ikke noget om at du er tilmeldt KH systemet i det du skriver.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2016, 17:52   #3
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Hvis du ikke søger og får kontanthjælp, er du ikke kontanthjælpsmodtager, men 'selvforsørgende'. Man er ikke tvunget til at modtage sociale ydelser, hvis man kan forsørge sig på anden måde.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2016, 17:54   #4
misery
misery
 
Tilmeldingsdato: 20-08 2013
Indlæg: 22
Styrke: 11
misery er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Der står da ikke noget om at du er tilmeldt KH systemet i det du skriver.
Jeg har fået besked fra KH-afdelingen også. De vil gerne have en gyldig grund for hvorfor jeg vil have min KH-sag lukket/stoppet.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Hvis du ikke søger og får kontanthjælp, er du ikke kontanthjælpsmodtager, men 'selvforsørgende'. Man er ikke tvunget til at modtage sociale ydelser, hvis man kan forsørge sig på anden måde.
Det er egentlig også det jeg sagde til KH-afdeling i tlf.
misery er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2016, 18:02   #5
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Jeg tror ikke man har pligt til at give en grund ;-) men jeg ville skrive til dem, at jeg ikke vil have kontanthjælp, da det forværrer mit helbred at være i det system.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2016, 18:53   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Jeg ville skrive at min mand klarer at forsørge mig og jeg derfor ikke har behov for kontanthjælp.

Jeg ville undgå at trappe en konflikt op, når det er med henblik på at blive dansk statsborger.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2016, 07:36   #7
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Jeg ville skrive at min mand klarer at forsørge mig og jeg derfor ikke har behov for kontanthjælp.

Jeg ville undgå at trappe en konflikt op, når det er med henblik på at blive dansk statsborger.
Den begrundelse overvejede jeg også. Problemet med den er, at man risikerer aldrig nogensinde mere at kunne få noget hjælp (hvis man alligevel om nogle år ønsker det), fordi at så har familien indrettet sig på den måde, og der er ikke tale om nogen social begivenhed etc. Det var i hvert fald den besked min svoger fik fra Kbh. kommune ( han er fra et EU-land). Måske skal man have fat i en jurist her?

Jeg mener ikke, det er konflikt-optrappende neutralt at skrive sandheden. Man kan også skrive, at man ønsker at starte egen freelance virksomhed op.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2016, 07:52   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Den begrundelse overvejede jeg også. Problemet med den er, at man risikerer aldrig nogensinde mere at kunne få noget hjælp (hvis man alligevel om nogle år ønsker det), fordi at så har familien indrettet sig på den måde, og der er ikke tale om nogen social begivenhed etc. Det var i hvert fald den besked min svoger fik fra Kbh. kommune ( han er fra et EU-land). Måske skal man have fat i en jurist her?

Jeg mener ikke, det er konflikt-optrappende neutralt at skrive sandheden. Man kan også skrive, at man ønsker at starte egen freelance virksomhed op.
Jeg er ikke jurist, men det giver vidst mening nok.
"§ 11. Kommunen yder hjælp i form af integrationsydelse, uddannelseshjælp, kontanthjælp, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få hjælpen,

1) at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, f.eks. i form af sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør,

2) at ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige til sin egen eller familiens forsørgelse, og

3) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser. "

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153697
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2016, 08:35   #9
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Den begrundelse overvejede jeg også. Problemet med den er, at man risikerer aldrig nogensinde mere at kunne få noget hjælp (hvis man alligevel om nogle år ønsker det), fordi at så har familien indrettet sig på den måde, og der er ikke tale om nogen social begivenhed etc. Det var i hvert fald den besked min svoger fik fra Kbh. kommune ( han er fra et EU-land). Måske skal man have fat i en jurist her?

Jeg mener ikke, det er konflikt-optrappende neutralt at skrive sandheden. Man kan også skrive, at man ønsker at starte egen freelance virksomhed op.
Ja, når det betyder man ikke senere kan få hjælpen, så giver det mening IKKE at skrive som jeg forslog.

Men vil det ikke under alle omstændigheder betyde at misery ikke senere kan søge om kontanthjælp, når hun ikke gør det nu? Så kan hun vel kun søge senere, hvis hun til den tid opfylder en af betingelserne i § 11 stk 2 (den MistyMiss fandt frem).
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2016, 08:38   #10
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Prøv evt at rette henvendelse til disse, så du er helt sikker på konsekvenserne i forhold til ansøgning om statsborgerskab:

http://www.vesterbro-retshjaelp.dk/j...udlaendingeret

http://www.socialeretshjaelp.dk/UDLÆNDINGE.2141.aspx

Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Ja, når det betyder man ikke senere kan få hjælpen, så giver det mening IKKE at skrive som jeg forslog.

Men vil det ikke under alle omstændigheder betyde at misery ikke senere kan søge om kontanthjælp, når hun ikke gør det nu? Så kan hun vel kun søge senere, hvis hun til den tid opfylder en af betingelserne i § 11 stk 2 (den MistyMiss fandt frem).
Jo, det kan godt være, at det under alle omstændigheder bliver svært.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension