K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-05-2016, 19:44   #1
HanneHeartcore
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-05 2010
Lokation: Ringsted
Indlæg: 25
Styrke: 14
HanneHeartcore er ny på vejen
Praktik/afklaring inden ressourceforløb?

Er det korrekt at man SKAL have været i praktik/afklaring inden et evt ressourceforløb kan være en mulighed? Jeg synes ikke jeg kan finde noget på skrift omkring det.

Min sagsbehandler vil slet ikke snakke om ressourceforløb før jeg har været i praktik.

Mvh Hanne
__________________
Jeg kan ikke knækkes - højst bøjes - jeg rejser mig altid igen!
HanneHeartcore er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2016, 20:07   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
det skal nok være en grund til at sende dig i rc men for at komme i rc skal der være et tvær faglig og er der ikke det kommer du det ikke,

min mand vil ikke sige ja til en mentor og de mener helle ikke han har brug for en,men hvis han skal i rc forløb er det ikke nok med at han mangler en arbejdes prøvning, det skal være mere.

men hvor er du i forløbet og hvad skal der ske

så derfor forsørger jeg ham stadig, vi er dog enige om han ikke skal spille på sin psyke for at komme igennem, selv om sb anbefaler det
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2016, 20:18   #3
HanneHeartcore
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-05 2010
Lokation: Ringsted
Indlæg: 25
Styrke: 14
HanneHeartcore er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
det skal nok være en grund til at sende dig i rc men for at komme i rc skal der være et tvær faglig og er der ikke det kommer du det ikke,

min mand vil ikke sige ja til en mentor og de mener helle ikke han har brug for en,men hvis han skal i rc forløb er det ikke nok med at han mangler en arbejdes prøvning, det skal være mere.

men hvor er du i forløbet og hvad skal der ske

så derfor forsørger jeg ham stadig, vi er dog enige om han ikke skal spille på sin psyke for at komme igennem, selv om sb anbefaler det
Jeg har været positiv overfor alt de finder på, så jeg har såmænd ikke modsat mig noget. Kommunen har sendt mig til en coach og det var hende der foreslog ressourceforløb sidst vi snakkede med sb. Som sagtens kan se det som en mulighed, men hun siger jeg SKAL i praktik inden - fordi det skal man inden et ressourceforløb overhovedet kan komme på tale iflg lovgivningen.
__________________
Jeg kan ikke knækkes - højst bøjes - jeg rejser mig altid igen!
HanneHeartcore er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2016, 20:19   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
De fleste muligheder skal være udtømte før der kan komme et RC forløb på tale
Så det kommer helt an på, hvad der har været afprøvet.

Så uden der har været et længere forløb først, er et RC forløb ikke en mulighed

Sidst redigeret af MTVRV1; 09-05-2016 kl. 20:22.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2016, 14:55   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan læse mere om formålet med og målgruppen for ressourceforløb mange steder.

Fx her

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...sourceforloeb/
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2016, 15:10   #6
Mig&charly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2015
Indlæg: 35
Styrke: 9
Mig&charly er ny på vejen
Min mand var ikke i praktik/afklaring, før han kom på ressourceforløb. Men mon ikke sagsbehandlere rundt omkring administrerer den lovgivning ganske forskelligt, det er mit indtryk.
Mig&charly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2016, 15:18   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mig&charly Se meddelelser
Min mand var ikke i praktik/afklaring, før han kom på ressourceforløb. Men mon ikke sagsbehandlere rundt omkring administrerer den lovgivning ganske forskelligt, det er mit indtryk.
Det er jo helt individuelt, hvad den enkelte borger har brug for.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2016, 16:09   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Fra lov om en aktiv beskæftigelsesindsats:
"§ 68 a. Personer under 40 år, der har komplekse problemer ud over ledighed, der ikke har kunnet løses gennem en indsats efter denne lov eller efter lov om aktiv socialpolitik, og som kræver et helhedsorienteret forløb med en kombination af indsats efter denne lov og sociale eller sundhedsmæssige indsatser, skal tilbydes et ressourceforløb, jf. dog stk. 2. Det er endvidere en betingelse, at personen

1) har modtaget længerevarende offentlig forsørgelse,

2) har deltaget i tilbud efter denne lov eller revalidering efter kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik uden at have øget tilknytningen til arbejdsmarkedet, eller

3) at kommunen vurderer, at der er behov for en længerevarende indsats, før der kan fastsættes et konkret beskæftigelsesmål. "

Så først og fremmest, skal der være behov for et helhedsorienteret forløb. Det kan være at man først finder ud af det, i en praktik, da man så får set i praksis, hvilken indsats der kan være behov for.
Kan også være at der ikke er behov for et ressourceforløb, og så kan du måske gå direkte fra arbejdsprøvning til fleksjob/førtidspension (hvad der nu er relevant).

Der står også "der ikke har kunnet løses gennem en indsats efter denne lov eller efter lov om aktiv socialpolitik". Praktik er nævnt i lov om aktiv beskæftigelsesindsats. Så man skal konstatere, at den indsats ikke har hjulpet.
Det kan man konstatere ved at afprøve det, hvis det er relevant, eller ved dokumentation på, at det ikke er relevant at afprøve.

Håber at mit svar gav mening, og ikke bare forvirrede
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2016, 16:49   #9
Mig&charly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2015
Indlæg: 35
Styrke: 9
Mig&charly er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Det er jo helt individuelt, hvad den enkelte borger har brug for.
Ja, den er jeg med på . Nu gik spørgsmål fra trådstarter om man SKAL i praktikforløb/afklaring før man kan få et ressourceforløb. Det har sagsbehandler i min mands sag så ikke vurderet. At der så er individuelle forskel på hvorfor man får et, er klart.
Mig&charly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2016, 23:44   #10
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Jeg mener bestemt at man har ret til at komme for hos rehabiliteringsteamet, hvis man "søger" kommunen om ressourceforløb... afslag er ikke en "skrivebordsbeslutning" hos en sagsbehandler.

Jeg ville skrive til kommunen, noget i denne retning:
Citat:
Jeg søger hermed om et ressourceforløb.
Kvitter venligst for modtagelse af denne ansøgning.
Venlig hilsen xxx. & cpr.
På den måde er kommunen nødt til at tage stilling og give en klagevejledning ved afslag.

Lad være med at uddybe yderligere i første omgang... det hele kommer med i det materiale der senere skal udarbejdes til teamet.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension