K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-04-2020, 12:18   #1
Post
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2016
Indlæg: 84
Styrke: 9
Post er ny på vejen
Søge om førtidspension.

Jeg er 60 år og i fleksjob 10,5 time om ugen fordelt på 3 dage, men overvejer at søge FP. Jeg har fået konstateret forværing i de diagnoser, som jeg blev tilkendt fleksjob på, og der er kommet nye til, Dupuytrens kontraktur ( kuskehænder ), er blevet opereret i den ene hånd, som hjalp i nogle måneder, problemet er så, at jeg danner meget arvæv, og nye knuder i håndfladerne, som gør at efter en arbejdsdag , har jeg så ondt i hånden, at jeg har problemer med mange ting, efter en arbejdsdag, håndkirugen kan godt operere igen, men risikoen for det kommer igen er meget stor, hvis jeg stadig arbejder meget med mine hænder.

så vil lige høre, om der er nogle, der har nogle gode råd til hvad jeg selv kan gøre hvis jeg søger FP

1. Kan jeg arbejde mens sagen står på.
2. Bliver sagen belyst på de oplysninger kommunen har, eller kan jeg selv bede om at få nye lægefaglige vurderinger lagt i min sag
Post er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2020, 19:06   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Til din orientering Post...........

Mulighed for at søge seniorpension.

https://www.detfagligehus.dk/faa-hja...seniorpension/

Hvad er seniorpension?
Seniorpension er en ny form for pension, som er lettere at få tilkendt i forhold til reglerne om førtidspension. Ordningen erstatter fra den 1. januar 2020 reglerne om seniorførtidspension.

Seniorpension giver nedslidte med mange års beskæftigelse mulighed for at forlade arbejdsmarkedet.

Kan du søge om seniorpension?
Hvis du ønsker at søge om seniorpension, skal du opfylde en række betingelser.


Disse krav skal være opfyldt, før kommunen kan starte en sag om seniorpension:

Der skal være under 6 år til, du kan gå på folkepension.
Du skal have haft langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet.
Din arbejdsevne må ikke overstige 15 timer.
Bemærk at kommunen ikke skal iværksætte indsatser, som har til formål at udvikle din arbejdsevne.

Vurdering af din arbejdsevne
Din arbejdsevne skal vurderes, og der vil primært blive taget udgangspunkt i dit helbreds betydning for at passe dit sidste job af mindst 12 måneders varighed.

Ved job forstås lønmodtagerarbejde, arbejde som selvstændig, fleksjob mv.

Personer, der er ansat i fleksjob, vil som regel opfylde kravet om nedsættelse af arbejdsevnen, hvis den effektive arbejdstid i jobbet er på 15 timer eller mindre om ugen.

Førtidspension iht § 17 stk.2, på det foreliggende grundlag.


https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...on-pa-to-mader

Du har også mulighed for selv at rejse pensionssagen på det, man kalder det foreliggende grundlag. Det betyder, at kommunen træffer afgørelse om, hvorvidt du opfylder betingelserne for førtidspension ud fra de oplysninger, der allerede foreligger i sagen. Kommunen indhenter f. eks ikke yderligere lægelige oplysninger, og din arbejdsevne bliver ikke yderligere belyst i form af arbejdsprøvning. Du skal her være opmærksom på, at det med få undtagelser er en betingelse for tilkendelse af førtidspension, at arbejdsevnen er afprøvet og beskrevet i praksis via en arbejdsprøvning (se evt. pensionslovens § 17, stk. 2).

Mit råd, som du SKAL følge:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=37741

Ingen kan køre sin sociale sag, uden fuld aktindsigt ved alle, herunder Ankestyrelsen og ved kommunen kræver man altid "Journalisten" medsendt første gang. Ref Ombudsmanden

Alt med forbehold i forhold til de seneste Corona lov-skærpelser, tidsrammer etc. som alle igen bliver ugyldige efter den 31.juni då.

Hilsen Peter

Bilag

Fleksjob bliver i dag tvangsbevilget ned til sekunder om ugen. Om den nye ordning, seniorpension, har jeg ingen erfaring.


https://www.k10.dk/showthread.php?t=30224

Sidst redigeret af phhmw; 03-04-2020 kl. 19:09.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension