K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-08-2013, 21:25   #21
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har jo gigt i knæene, og bare jeg vejer lidt for meget, så teer mine knæ sig STRAKS - min hofte og min ryg har det også skidt med et par kg ekstra.

Så jeg kan godt forestille mig, at overvægt generelt, må være en belastning for knæene, særlig hvis der er tale om mere end et par kg.....

Det ''morsomme'' er så, at når jeg vejer lidt for meget, så får jeg så ondt at jeg hverken kan cykle, løbe eller røre mig, og så er det pludselig halv hårdt at smide de overflødige....

Kunne du ikke tænke dig at gøre noget ved din overvægt? Eller er det for uoverskueligt sammen med sagen om førtidspension??

- grunden til jeg spørger er, at vi jo har en lille ''slanke-klub'' herinde, hvor min makker og jeg holder hinanden lidt i ørerne. I øjeblikket er vi gået lidt i stå...og har været gået i stå længe
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 18-08-2013, 21:33   #22
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af renehdal Se meddelelser
Men alt i alt, så er det overvægtens skyld at mine knæ er dårlige!!!
Så kan det s'gi godt være det bliver "lidt" svært, at overbevise kommunen om, at de skal hjælpe dig med en el-cykel.

Der er nok større chance for, at de vil henvise dig til en diætist.

Jeg ved godt, at det ikke er det du har spurgt om, men jeg har selv oplevet et par gange, at alle mine bukser er krympet i vask, og det der virkede for mig var, at være ærlig over for mig selv m.h.t. hvad jeg puttede i munden.

Vi har nok allesammen nogle dårlige vaner, og ind i mellem kan de tage overhånd, og så er det man lige pludselig opdager, at man er blevet alt for tyk. Det kommer jo nærmest snigende så man ikke rigtig opdager det før det er helt galt.

Man skal simpelthen luge ud i de dårlige vaner og erstatte dem med nogle gode.
Ofte handler det om, at man har fået for vane, at proppe et eller andet i munden i bestemte situationer, f.eks. når man sidder ved pc'en.

Hvis man f.eks. har vænnet sig til, at sidde og spise chips når man er på nettet, så skal man først og fremmest lade helt være med, at købe chips, og så finde frem til noget frugt eller grønt, som man har lyst til, at spise.
Og så tager man et par æbler ell.l. med ind ved pc'en i stedet for en pose chips.

Lige i øjeblikket er jeg lidt hooked på de der edamame-bønner (soya-bønner), som er på tilbud i Netto i næste uge (fra i morgen).
De er frosne og skal bare tøs, enten bare ligge i en skål og tø, eller evt. overhældes med lidt kogende vand, så er de lige til, at spise.

De smager godt og se er de så smadder sunde, så man tror det er løgn, og de mætter godt, så man ikke føler trang til alt muligt usundt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind  
Gammel 18-08-2013, 22:18   #23
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jeg har jo gigt i knæene, og bare jeg vejer lidt for meget, så teer mine knæ sig STRAKS - min hofte og min ryg har det også skidt med et par kg ekstra.

Så jeg kan godt forestille mig, at overvægt generelt, må være en belastning for knæene, særlig hvis der er tale om mere end et par kg.....

Det ''morsomme'' er så, at når jeg vejer lidt for meget, så får jeg så ondt at jeg hverken kan cykle, løbe eller røre mig, og så er det pludselig halv hårdt at smide de overflødige....

Kunne du ikke tænke dig at gøre noget ved din overvægt? Eller er det for uoverskueligt sammen med sagen om førtidspension??

- grunden til jeg spørger er, at vi jo har en lille ''slanke-klub'' herinde, hvor min makker og jeg holder hinanden lidt i ørerne. I øjeblikket er vi gået lidt i stå...og har været gået i stå længe


HEHE

Jamen jeg er faktisk gået igang med at spise ordenligt, jeg spiser stort set kun rugbrød med salt fedt fri kød og så lidt grønt på toppen, igen salater eller lign.

Men som alle folk siger der skal motion til og her kommer den el cykel så ind i billedet.

Men jeg skal i fitness center og der hvor de har åben 24/7 de er et stykke hen, nu skal jeg ikke være besværlig, men vil godt afsted når der ingen mennesker er
LM Fyn er ikke logget ind  
Gammel 19-08-2013, 00:57   #24
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, det samme her....jeg tør så ikke fitnesscentret, både fordi det fyger med bakterier, men også fordi jeg har sådan en teori om, at der KUN står sådan nogle små nips og ser hotte ud når de kører bryst, eller at der kun er store fyre med six-pack, der naturligvis kun vil hjælpe alle de små hotte med at holde vægtstangen....mens de sammen griner over, hvordan nogen sådan rent teknisk, kan få en helt almindelig krop, til at se så ualmindelig kikset ud, mens de peger på mig.....

Men sagen er så den, at jeg kan se en masse ældre og stærkt overvægtige, går op i centret om formiddagen, så jeg har ikke ret i mine formodninger, tværtimod.
Der er blandet landhandel, og alle ser ud til at være mere end velkomne. Og hvad mere interessant er, at alle smiler når de går derfra, så oplevelsen er sikkert skide god!!

Nu har jeg så bestilt nogle DVD'er, og så vil jeg PRØVE om jeg ikke kan komme i form på stuegulvet - jeg har gardiner der kan trækkes for - jeg bor jo i etage ejendom med genboer

Og selvom du ikke dyrker motion, så vil du jo tabe dig alligevel.
Der er jo to muligheder, sidde stille og spise usundt og tage yderligere på, eller, sidde stille og spise sundt, og ren faktisk tabe dig.
Jeg har altid tabt mig uden motion, det kan så ikke udelukkes at det ville gå meget hurtigere med motion, men man skal jo starte et sted...

Her er der en lille invitation til vores klub, som altså har mange tilmeldte, men kun to ''aktive''
Får du lyst, kan du jo bare komme ind og hygge

http://www.k10.dk/group.php?groupid=23
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 19-08-2013, 08:07   #25
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du får vel en skriftlig afgørelse?

Skriv herinde når den kommer.

Formodentlig bør du lægge vægt på din mulighed for dels at kunne komme ud af dit hjem, dels træning, for at forhindre videreudvikling af din overvægt.

Alternativt bør kommunen finde på anden transportmulighed.

Det er altid godt hvis din læge bakker dig op, eller du har noget fra en fys.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind  
Gammel 19-08-2013, 08:16   #26
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Formodentlig bør du lægge vægt på din mulighed for dels at kunne komme ud af dit hjem, dels træning, for at forhindre videreudvikling af din overvægt.
Et hjælpemiddel kan ikke bevilliges med begrundelse i træning... Træningsredskaber bevilliges af det behandlende hospital.

Det er farligt at blande de to ting sammen, for kommunen vil, så snart de ser ordet træning sige at det ikke er deres bord at bevillige hjælpemiddel til det formål.
Nøgne tær er ikke logget ind  
Gammel 19-08-2013, 08:20   #27
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Passer ikke; nøgnetær;, det kommer an på hvilken træningsbegrundelse og formål.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind  
Gammel 19-08-2013, 08:41   #28
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Passer ikke; nøgnetær;, det kommer an på hvilken træningsbegrundelse og formål.

VH Popiae
Jeg har fået to forskellige afslag på den baggrund, skal gerne sætte lovgrundlaget ind når jeg får fundet mine breve frem.

Jeg synes bare det ville være irriterende at få et afslag på den baggrund, når kommunen faktisk er berettiget til det.

Men det er da muligt at anden lovgivning kan gå ind og dække, kommunen har jo pligt tiltad egen drifttat gå ind og undersøge hvilken lovgivning der dækker.
Men det er vist ikke noget man skal regne med at de gør.

Sidst redigeret af Nøgne tær; 19-08-2013 kl. 08:47.
Nøgne tær er ikke logget ind  
Gammel 19-08-2013, 08:47   #29
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jeg har altid tabt mig uden motion, det kan så ikke udelukkes at det ville gå meget hurtigere med motion, men man skal jo starte et sted...
For maaange år siden gik jeg på kur, jeg drak NUPO og cyklede en times tid hver dag, men det gik dælme langsomt med vægttabet.

Siden har jeg flere gange tabt mig hurtigere, ved at ændre på spisevanerne.

Jeg får jo lidt motion i løbet af dagen, da jeg både lufter hund, og cykler når jeg skal ud at handle, men dette har jeg gjort både når jeg har taget på og når jeg har tabt mig.

Så kostomlægning alene kan gøre rigtig meget.

Der er også nogen, som taber sig alene ved at undgå hvedemel.
D.v.s. at man skal undgå alt brød, der indeholder hvedemel, og det er sådan set alt brød undtagen rugbrød, og så knækbrød, som er bagt af rugmel (WASA Huusmann, eller noget i den stil, og Minimum, som fås i Netto).

Pt består min morgenmad af 2 skiver rug-knækbrød med rejeost, en skål råkost (gulerod og æble) og en kop urte-the.

Og hvis man ind i mellem bare er nødt til, at have et eller andet syndigt, så har jeg tidligere fundet ud af, at lakrids (uden sukker-overtræk) og mørk chokolade er det mest uskadelige.
Men i stedet for, at tage pakken/posen med ind i sofaen, så skal man nøjes med, at tage de stykker med ind, som man må spise.
For bare det, at skal rejse sig efter mere gør, at man kan nå, at sige "nej".

Og som jeg skrev tidligere, så kan jeg anbefale de der soya-bønner, de mætter, så man ikke så nemt fristes.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind  
Gammel 19-08-2013, 09:00   #30
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja det plejer at være sådan, at jo mere man spiser af det sunde, jo hurtigere taber man sig. Man kan faktisk spise sig i form!!

Og ingen tvivl om at hvede er en af de helt store syndere - generelt er stivelse noget hø for kroppen, og hvidt sukker, ikke at forglemme.
Næsten alt der er hvidt/lyst er usundt, hvis man lægger mærke til det.
Ninja er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Trehjulet el-scooter kan bevilges som hjælpemiddel. phhmw Nyttigt at vide for Førtidspensionister 13 09-08-2017 21:31
Kan man søge om forbrugsgode halvdel over §100 Indiansummer Alt det andet 2 25-06-2012 11:37
Hjælpemiddel le cuere Hjælpemidler til handicappede 7 22-01-2012 20:49
Husdyr = hjælpemiddel Stueplanten Hjælpemidler til handicappede 46 14-07-2010 10:37
Hjælpemiddel??? kirsten01 Alt det andet 4 18-02-2010 21:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension