K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-04-2014, 01:07   #11
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det lyder jo præcis som dengang jeg, som ca. 14-årig, var på ferie hos min moster og sov med en gammel tung fjer-dyne.
Det er det også, desværre er det nærmest umuligt i dag at opstøve en dyne der vejer noget, grunden er at de fjer man bruger i dag ikke er fjer, men de fineste af de fineste dun, de vejer simpelthen for lidt.

Dog ved jeg at der er en forretning i Aars hvor man kan bestille en rigtig dyne ud fra vægt... de er immer væk noget lettere at håndtere end kugle/kæde/kastanje og hvad de ellers heder - dynerne.

Mundil

Du skal være opmærksom på at når du inden lejer eller får på prøve hos kommunen, er det VIGTIGT at føre en dagbog over virkningen, og virkningen er ikke kun at få sovet.
Fordi man ikke får lov at LÅNE sådan en, hvis ikke man kan bevise at den faktisk virker, lige som man naturligvis skal have forsøgt sig med de gængse hjælpe muligheder der er, så som intet kaffe og te, faste senge / stå op- tider, intet elektronisk mindst en time før man ligger sig osv .... i samme mundfuld vil det være en hjælp hvis en psykiater støtter din ide.

Det er langt svære som voksen at få lov at låne en, end det er for børn, så vær klar til at anke afslag.
Vær bevist om hvordan du skriver ansøgningen, først ansøger du om at få på prøve, der efter ansøger du om at låne (ikke få) det er altså 2 seperate ansøgninger, dog bør nr 2 komme lidt af sig selv.

De dyner man kan låne hos kommunen er altså KUN til låns, dvs når du ikke bruger den mere skal de leveres tilbage, så hvis du stadig har den når du bliver gammel, gør du klogt i at gøre dine pårørende opmærksom på at de skal sørge for den kommer tilbage, når du ikke er mere, lige så hvis den går i stykker ell, du må endelig ikke bare smide den ud, uden at have på skrift fra kommunen at den skal ud.

Der til skal du være opmærksom på Melatonin, det er et naturligt stof (kunstigt fremstillet, piller) vi alle danner, som hjælper til indsivningen, her hjemme er det på recept, men man kan få det i en del andre EU lande uden recept, det kan måske være en løsning for dig... men snak med din læge om det
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2014, 01:53   #12
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Whole chickens and jointed pieces supplied from Års

Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Dog ved jeg at der er en forretning i Aars hvor man kan bestille en rigtig dyne ud fra vægt... de er immer væk noget lettere at håndtere end kugle/kæde/kastanje og hvad de ellers heder - dynerne.
Pudsigt det lige skulle være i Aars, hvor de jo har et af de mest avancerede fjerkræslagterie.
http://www.danpo.dk/main/default.asp...id=49&langID=3
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2014, 21:31   #13
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 12
FrkM er ny på vejen
Hej,

Jeg lider af bipolar lidelse samt PTSD og har problemer med såvel indsovning og gennemsovning pga. fysisk og mental uro samt voldsomme tilbagevendende mareridt.

Min vej til kugledynen var således:

Kontaktede sælger, fik et par dyner i udlån. Mener jeg lånte dem i ca. 4 uger og fandt på den måde den dyne som passede bedst til mig. Herefter købte jeg den. Orkede ikke al "balladen" med ansøgning hos kommunen. Nu er dynen min og jeg skal ikke stå til regnskab overfor nogen .

Kugledynen kræver lige lidt tilvænning for den er helt anderledes at sove med end en almindelig dyne men i dag er jeg meget glad for den. Den hjælper mig med at få fysisk og mental ro - og har klart været medvirkende til at min søvnlængde - og kvaliteten er min søvn - er blevet væsentligt forbedret.

De eneste ulemper jeg kan finde er, at den er vanvittig dyr at få renset og tung når der skal skiftes sengetøj.
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.

Sidst redigeret af FrkM; 16-04-2014 kl. 21:36.
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2014, 22:21   #14
Mundil
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2014
Indlæg: 26
Styrke: 11
Mundil er ny på vejen
Tusinde tak for alle svarende!
Jeg vil først tage en snak med min psykiater om nogen af alle de muligheder i er kommet med og derefter prøve min sagsbehandler.
Tak, det har været en stor hjælp, glæder mig til at prøve en hvis dette er muligt
Mundil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2014, 22:52   #15
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af FrkM Se meddelelser
De eneste ulemper jeg kan finde er, at den er vanvittig dyr at få renset og tung når der skal skiftes sengetøj.
Der anbefales vask af dynerne, kuglerne bliver i de fleste modeller, og i nogle modeller kan de fjerns mens man vasker... det er dynerne fra Protac.
Mig bekendt er der ikke andre der producerer kugledyner til det danske marked.

Kædedynerne fra Zibo kan ligeledes vaskes.

Desuden er betrækket meget smudsafvisende og man har dynebetræk udenpå, så hvis man skal vaske sin kugledyne hvert andet år, er det da også toppen.

Sveder man meget er der forskellige andre betræk til dynen, så jeg synes ikke det primære at bekymre sig om er at den er tung at vaske.

Jeg medgiver at den er tung at skifte sengetøj på, og har da også altid en til at hjælpe mig, men igen, det er jo ikke en man skifter betræk på hver anden dag, idet man ikke sover med den direkte ind til kroppen, men man har et eller andet imellem for at man kan holde varmen.

Til gengæld synes jeg opbevaring er et kæmpe problem, og jeg har derfor fået byttet min til en ny model, der er i kanaler.
Den nye model er delt på midten, så den har størrelse som 2 juniordyner, hvor hver del kan være i en almindelig vaskemaskine, desuden bruger jeg ofte min delt, så jeg har en i stuen og en i soveværelset, desuden har jeg haft den med ud at rejse, hvilket pludselig kan lade sig gøre fordi man kan nøjes med at medbringe den halve.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2014, 00:29   #16
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Et tykt, 100% (eller tæt på) bomuldssengetæppe, kan være et godt bud, hvis man ikke kan finde sig til rette med kugle/kædedynerne.

I en vis kvalitet er den slags tæpper temmelig tunge, og du får dobbelteffekt - din egen foretrukne dynes kendte folden sig rundt om kroppens facon, og tyngden ovenpå fra sengetæppet.

Hvis du googler på ordene 'sengetæppe+bomuld' kommer flere muligheder op - og der er ikke noget mærkeligt i, at ringe op/maile og spørge om et tæppes vægt - det kan især netbutikkerne hurtigt finde ud af, da forsendelse jo koster efter vægt.

Hør kan også være tungt, men er dog noget dyrere end bomuld.
De tykke kvalitetstæpper fås ikke for 500 kr., men er dog stadigt billigere end kæde/kugledyner.

Og noget nemmere at proppe i vaskemaskinen.





Husk:
__________________
"Hunden løber efter kæppen - løven går efter manden der svinger den."

Din kontakt med Det Offentlige: ALT hvad man ikke har PÅ SKRIFT eksisterer IKKE.
Få kvittering på alt afleveret, og acceptér ingen telefonsamtaler, eller møder uden bisidder/optagelse af samtale.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension