K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-09-2013, 22:14   #21
Hani
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2013
Indlæg: 13
Styrke: 11
Hani er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Hani.

Aktindsigt ved de offentlige er en lovbunden ret, som skal effetueres efter 10 klaenderdage, som Folketinget ikke har valgt som en tilfældighed. De 10 kalenderdage er fordi den er alvorlig og kan have stor indflydelse på en ankefrist som er 28 dage på sekundet, også lovbunden.

Husk vi er i en "retssal" med lovgivningen som fællesnævner.

Din kone behøver ikke at have kørekort for at få bevilget invalidebil. Jeg tænker dig som driver, hvor du selv bekoster de ca 25 kilo på automatgear.

Men først aktindsigt, så spørgsmål og så videre vurdering om hvad I skal gøre.

For god ordens skyld vil jeg oplyse at jeg er af den mening at ingen, absolut ingen, skal have så meget som een krone af det offentlige, hvis ikke man er berettiget, men også at alle skal have det Folketinget har lovgivet om. Hverken mere eller mindre.

Men læs nu alt igennem og tag det roligt.

Hilsen Peter
Det vil jeg gøre! Vi tager den stille og roligt og jeg skriver gerne så snart der dukker noget nyt op herfra!

Jeg takker endnu en gang for de mange tips

Hilsen Hani.
Hani er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2013, 19:34   #22
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Til information..

Kære Hani

... fra kollegaerne på Scleroseforeningen:

http://scleroseforeningen.dk/netraad...retning-af-bil

Reglerne om særlig indretning i bil fremgår af Social- og Integrationsministeriets bekendtgørelse nr. 719 af 19.6.2013 § 13:
§ 13. Der kan ydes tilskud til nødvendig indretning af en bil, uanset om der kan ydes støtte til køb af bil efter §§ 1-4, hvis..... etc.

"Stk. 2. Tilskud til automatisk transmission, der udgør 23.764 kr., er dog betinget af, at bilen er under 1 år og er forsynet med indretningen fra fabrikken.

Stk. 3. Tilskuddet kan ydes til flere inden for samme husstand. Tilskud er betinget af, at bilen tilhører ansøgeren eller en anden person inden for husstanden, og at bilen ikke er forsynet med indretningen fra fabrikken."

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 24-09-2013 kl. 19:42.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-09-2013, 19:55   #23
Hani
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2013
Indlæg: 13
Styrke: 11
Hani er ny på vejen
Kære Peter

Sagsbehandleren sagde, at jeg godt kan få støtte til indretningen nu hvor politet har stillet krav om det, men så skal jeg selv kunne købe en bil (under 1 år) uden automatgear...der senere kan indrettes. Det er så fordi man ikke finder mig berettiget til at få en bil, der allerede er indrettet med automatgear.
Modsiger dette ikke --> "Stk. 2. Tilskud til automatisk transmission, der udgør 23.764 kr., er dog betinget af, at bilen er under 1 år og er forsynet med indretningen fra fabrikken" Eller er det bare mig der har tabt tråden her?

Hilsen Hani.

Sidst redigeret af Hani; 24-09-2013 kl. 19:58.
Hani er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2013, 20:01   #24
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hani Se meddelelser
Kære Peter

Sagsbehandleren sagde, at jeg godt kan få støtte til indretningen nu hvor politet har stillet krav om det, men så skal jeg selv kunne købe en bil (under 1 år) uden automatgear...der senere kan indrettes, da jeg ikke er berettiget til at få en bil, der allerede er indrettet med automatgear.
Modsiger dette ikke --> "Stk. 2. Tilskud til automatisk transmission, der udgør 23.764 kr., er dog betinget af, at bilen er under 1 år og er forsynet med indretningen fra fabrikken" Eller er det bare mig der har tabt tråden her?

Hilsen Hani.
Forstår den heller ikke - lyder helt åndssvagt

Ikke så ofte man søger om hjælp til noget, hvis man allerede har det
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2013, 00:04   #25
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hani Se meddelelser
Kære Peter

Sagsbehandleren sagde, at jeg godt kan få støtte til indretningen nu hvor politet har stillet krav om det, men så skal jeg selv kunne købe en bil (under 1 år) uden automatgear...der senere kan indrettes. Det er så fordi man ikke finder mig berettiget til at få en bil, der allerede er indrettet med automatgear.
Modsiger dette ikke --> "Stk. 2. Tilskud til automatisk transmission, der udgør 23.764 kr., er dog betinget af, at bilen er under 1 år og er forsynet med indretningen fra fabrikken" Eller er det bare mig der har tabt tråden her?

Hilsen Hani.
Ved ikke om det skal forstås sådan, men det er ikke alle biler, hvori man kan indsætte automatgear - fx har jeg erfaret, at fx VW og Citroën kræver en dieselmotor for at kunne få automatgear. Så man kan sagtens forestille sig, at man har købt en ny eller nyere bil, som det slet ikke er muligt at isætte automatgear.

Tænker derfor, at det skal forstås sådan, at du kan få tilskuddet på de 23.764, efter at du har anskaffet dig en nyere bil med automatgear. Jeg TROR at automatgearet skal være der på forhånd, netop for at undgå, at man har købt en nyere bil, hvori det viser sig, det slet ikke kan indsættes.

Prisen på de godt 23.000 er ikke helt rimelig, eftersom i hvert fald de to bilmodeller, jeg nævnte ovenfor bliver væsentlig dyrere end 23000 med automatgear, netop fordi det er en helt anden motor, der skal i.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2013, 10:02   #26
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
JO, forvirrende..

Kære Hani

Men afvendt din aktindsigt og vurder derefter.

Men uanset hvad, skal du drøfte det med din sagsbehandler og modtage den lovpligtige rådgivning om alle de hjælpeforanstaltninger der findes.

Du kan få bevilget max beløb til automatgearkasse og udover dette bliver det efter Servicelovens §100. Netop fordi det er et krav i dit kørekort.

Du får ikke bevilget en automatgearkasse som efterfølgende skal eftermonteres, hvilket heller ikke er nødvendigt.

Begge de af Frup nævnte bilmærker findes med automatgearkasse.Også med benzin-motor. Jeg har en Citroen Jumpy 2.0 benzin med automatgearkasse, som endnu ikke er et krav i mit kørekort.

Afvent, drøft mulighederne med din SB og drag din kones situation ind i rådgivningen.

Undersøg markedet om hvilke muligheder der findes og hvad du har behov for.

Når du kender aktindsigten kan du bedre overveje at søge påny.

Når man søger om invalidebil er der "klister" på ens sag. Som du selv erfarer skal man kende reglerne før man søger og kende til konsekvenserne af de muligheder med kørekort, politi, medicin, embedslægen, sundhedsstyrelsen, fratagelse, vejledende køreprøve og økonomi.

Men hvis løsningen for dig bliver at du køber en lille bil med automatgear, skal du have skriftlige bekræftelser fra kommunen om præcis hvad du kan modtage af hjælp. Ny eller 1 år gammel bil. Du foretager dig intet før kommunen har godkendt.

Bedste hilsner
Peter

Sidst redigeret af phhmw; 25-09-2013 kl. 10:11.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 25-09-2013, 10:17   #27
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser

Begge de af Frup nævnte bilmærker findes med automatgearkasse.Også med benzin-motor. Jeg har en Citroen Jumpy 2.0 benzin med automatgearkasse, som endnu ikke er et krav i mit kørekort.

Ja, det er helt sikkert rigtigt - jeg har i forbindelse med tilkendelse af trivselsbil været omkring VW Caddy, som kræver dieselmotor, hvis man skal have den med automatgear.
På samme måde har jeg været over en Citroën C4, som også kræver dieselmotor.
Dérfor kan der jo sagtens være andre modeller i det bilmærke som har automatgear og benzinmotor... Det var også blot brugt som en mulig forklaring på, hvorfor der står, at bilen på forhånd skal have monteret automatgear ;-)
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2013, 13:35   #28
Hani
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2013
Indlæg: 13
Styrke: 11
Hani er ny på vejen
Tak for forklaringen - er nu lidt mere med

Har nu søgt aktindsigt ved kommunen, lægen og politiet. Så må tage den derfra.

Hilsen Hani
Hani er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Invalidebil Hanne555 Alt det andet 8 01-03-2013 10:38
invalidebil sukkertop Hjælpemidler til handicappede 2 28-10-2011 19:32
Invalidebil nemsey Alt det andet 2 16-03-2010 10:27
Invalidebil Harbo Hjælpemidler til handicappede 0 22-02-2010 19:34
Invalidebil Kims Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 21-12-2007 17:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension