K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-11-2011, 00:13   #1
Tenderwoman
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-10 2010
Lokation: Herning Kommune
Indlæg: 6
Styrke: 0
Tenderwoman er ny på vejen
Question Må kæresten være min udlejer?

Jeg er ret ny i det her og håber , at kunne trække på jeres erfaring,

Jeg er blevet meget i tvivl omkring hvad man må og ikke må rent lovmisægt i spørgsmålet reelt enlig. Jeg har en kæreste i den anden ende af landet Vi har aldrig boet sammen og har ej heller ikke planer om det. I 4 år har vi så besøgt hinanden sådan på skift og det har fungeret fint for os. Nu har jeg dog overvejet, at flytte. Min kæreste har i den forbindelse foreslået, at han kunne købe et hus, som jeg så kunne leje af ham. På helt normale vilkår osv. Eneste der sådan set er i det, er at jeg på den måde kan få mere indflydelse på hvilken bolig det bliver og er sikker på jeg kan med udlejeren Men kan vi det? Vil det være et problem at udlejer faktisk også er min kæreste? Rent økonomisk er der ikke noget ekstra i det for os, da vi ville spare mere ved at bo sammen i en bolig. Men det ønsker vi ikke og jeg ønsker ikke , at miste min økonomiske selvstændighed. Og vi vil stadig bo hver sit sted i landet, da han jo stadig har sin egen bolig og job andet steds.

Tenderwoman
Tenderwoman er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2011, 01:06   #2
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tenderwoman Se meddelelser
Jeg er ret ny i det her og håber , at kunne trække på jeres erfaring,

Jeg er blevet meget i tvivl omkring hvad man må og ikke må rent lovmisægt i spørgsmålet reelt enlig. Jeg har en kæreste i den anden ende af landet Vi har aldrig boet sammen og har ej heller ikke planer om det. I 4 år har vi så besøgt hinanden sådan på skift og det har fungeret fint for os. Nu har jeg dog overvejet, at flytte. Min kæreste har i den forbindelse foreslået, at han kunne købe et hus, som jeg så kunne leje af ham. På helt normale vilkår osv. Eneste der sådan set er i det, er at jeg på den måde kan få mere indflydelse på hvilken bolig det bliver og er sikker på jeg kan med udlejeren Men kan vi det? Vil det være et problem at udlejer faktisk også er min kæreste? Rent økonomisk er der ikke noget ekstra i det for os, da vi ville spare mere ved at bo sammen i en bolig. Men det ønsker vi ikke og jeg ønsker ikke , at miste min økonomiske selvstændighed. Og vi vil stadig bo hver sit sted i landet, da han jo stadig har sin egen bolig og job andet steds.

Tenderwoman

Det vil i umiddelbart ikke kunne få problemer med, da i stadig er så langt fra hinanden. Kommunen blander sig ikke i hvor du bor, højst hvem du bor med ;-)

Der er intet ulovligt i det, du må jo også gerne leje af dine forældre, din søster og så videre...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2011, 01:14   #3
Tenderwoman
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-10 2010
Lokation: Herning Kommune
Indlæg: 6
Styrke: 0
Tenderwoman er ny på vejen
Forskelen er vel , at med en kæreste der kommer og besøger mig og evt "roder rundt" i min urtehave for mig (kniber med at gøre det selv) og som også ejer selv samme have, kunne ses som "bidragsydende til husholdning" måske? ? Den risiko er vist langt mindre omkring familie (mærkelig nok) Ved der er meget strenge regler når man er på kontanthjælp. Måske knapt så meget "dyneløfteri" når man er på FP?
Tenderwoman er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2011, 01:21   #4
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tenderwoman Se meddelelser
Forskelen er vel , at med en kæreste der kommer og besøger mig og evt "roder rundt" i min urtehave for mig (kniber med at gøre det selv) og som også ejer selv samme have, kunne ses som "bidragsydende til husholdning" måske? ? Den risiko er vist langt mindre omkring familie (mærkelig nok) Ved der er meget strenge regler når man er på kontanthjælp. Måske knapt så meget "dyneløfteri" når man er på FP?
Ja, der er knap så meget "dyneløfteri" Men afhængig af hvilke ydelser du ellers (måske) får, kan de jo stadig vælge at kigge på det. Men da din kæreste bor i den anden ende af landet (og nok også arbejder der) så er der ikke meget kød på den sag.
Dog skal i nok ikke sætte huslejen til et rent 0
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2011, 01:37   #5
Tenderwoman
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-10 2010
Lokation: Herning Kommune
Indlæg: 6
Styrke: 0
Tenderwoman er ny på vejen
Får udelukkende alm FP ( ny ordning) og boligsikring . Så er ikke nervøs for boligsikring, for som du siger, er en stor god bolig og et godt fast arbejde i den anden del af landet nok til at barbere den ged. Var mest den der med "reel enlig" og "bidrager til husholdning" der gør mig utryg.

Tenderwoman
Tenderwoman er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2011, 01:46   #6
Tenderwoman
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-10 2010
Lokation: Herning Kommune
Indlæg: 6
Styrke: 0
Tenderwoman er ny på vejen
ps.

Nej huslejen bliver sat efter almindelig "markedsværdi".
Tenderwoman er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2011, 08:16   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tenderwoman Se meddelelser
Forskelen er vel , at med en kæreste der kommer og besøger mig og evt "roder rundt" i min urtehave for mig (kniber med at gøre det selv) og som også ejer selv samme have, kunne ses som "bidragsydende til husholdning" måske? ? Den risiko er vist langt mindre omkring familie (mærkelig nok) Ved der er meget strenge regler når man er på kontanthjælp. Måske knapt så meget "dyneløfteri" når man er på FP?
Uanset om din kæreste er din udlejer eller ej, så vil, der være en risiko for, at han kan vurderes som "bidragsydende til husholdning".
Hvad det angår spiller det ingen rolle, om han ejer din bolig eller ej.

Den med, at risikoen er langt mindre for dyneløfteri når det er familie, hænger nok sammen med, at du ikke kan indgå ægteskab, eller registreret partnerskab, med dine forældre eller søskende.
D.v.s. at selvom din bror opholder sig i dit hjem, så vil du stadig være reelt enlig, men det kan dog få indflydelse på boligsikring.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2011, 12:28   #8
Tenderwoman
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-10 2010
Lokation: Herning Kommune
Indlæg: 6
Styrke: 0
Tenderwoman er ny på vejen
Synes stadig det er underligt , at hvis kæresten går ud med skraldespanden eller betaler for sin halvdel af aftensmaden er han" bidragsydende til husholdningen". Og hvis myndighederne vælger , at se sådan på det så er jeg faktisk pisket til , at flytte sammen med ham for at overleve eller slå op. Hvis jeg derimod finder en kæreste der sjældent gider besøge mig, ikke rør en finger imens han er der og der ud over lever på nas hos mig, er det helt ok! Tillgengæld kan min far passe min have, min bror male min lejlighed, min søster give mad 5 dage i ugen UDEN konsekvenser!
Tenderwoman er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2011, 12:44   #9
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Ved ikke om det ville hjælpe hvis der i en lejekontrakt stod at ejer står for AL udendørs vedligeholdelse af hus og have - så er det vel ok at ordne have m.m.
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2011, 12:53   #10
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Nu er dynelyfteri jo ikke tilladt, så du skal direkte anmeldes af nogen som kunne få ondt i røven over det. Reglerne er heller ikke ens fra kommune til kommune noget der er tilladt i en kommune er forbudt i en anden kommune.

Det bedste du så kan gøre er at ringe den kommune op du vil bo i, og høre hvordan de ser på reglerne.

Det er jo ikke forbudt at have en kæreste, han må også godt overnatte x antal gange pr uge ( hvor meget afhænger igen af kommunen ).

Den med at han ikke må hjælpe til, tag med et gran salt, tror ikke at de går så højt op i det, han burde nok kunne rydde af bordet, eller hjælpe dig i haven bare det ikke er hver dag.

reglerne er de samme uanset om du er på kontanthjælp, FP, eller i job, alle der får børnepenge, friplads og boligsikring er jo på offentlig ydelse.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
flytte fra kæresten nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 15-12-2010 17:20
Den frække lejer mod styk udlejer enborger Alt det andet 10 19-10-2010 17:44
Må man overnatte hos kæresten? sitkin Politik og Samfund 60 30-07-2010 11:01
Flytte sammen med kæresten og økonomi Agnes XXX Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 19-06-2010 19:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension