K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-09-2014, 23:45   #21
syrenen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2012
Indlæg: 72
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
syrenen er ny på vejen
Tusind tak for oplysningen Gustav, lige nu er min datter indlagt, og kommunen har anket at betale medicinudgifter,så nu starter vi forfra.
syrenen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2014, 09:10   #22
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.744
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Til information...

Kære Syrenen

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30267

http://sundhedsstyrelsen.dk/da/medic...hoejet-tilskud

"Forhøjet tilskud til medicin"

http://www.k10.dk/showthread.php?t=15781

§100

http://www.ft.dk/samling/20111/almde...06/1044925.pdf

Ministeren bedes redegøre for, hvilke reaktionsmuligheder borgerne har,
når kommuner vedholdende tidsbegrænser og afbryder udbetalingen af
merudgiftsydelse efter servicelovens §§ 41 (børn) og 100 (voksne) efter
f.eks. 12 måneder, på trods af at Socialministeriet gentagende gange har
præciseret over for kommunerne, at en merudgiftsydelse skal fortsætte
uændret, indtil ny sagsbehandling er sket, og ny afgørelse er truffet.


Svar.

§ 100 er løbende ydelser, som ikke kan standses, medmindre kommunalbestyrelsen træffer en afgørelse herom, som skal indeholde en begrundelse og en klagevejledning. Dette gælder også i de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen af administrative grunde har fastsat en tidsfrist
for opfølgning i den oprindelige bevilling


Du skriver, at kommunen har anket §100.

Kan du ikke beskrive det forløb nærmere, da §100 har været bevilget, som jeg forstår det?

Held og lykke med det hele.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-09-2014, 11:38   #23
syrenen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2012
Indlæg: 72
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
syrenen er ny på vejen
Jeg vil spørge dig Helene hvordan min datter er stillet økonomisk,nu hvor hun er indlagt og oveni de andre diagnoser også har fået diagnosen borderline med paranoide træk? Nu ligger hun helt nede på gulvet og er så bange for hvordan hun får råd til medicin,efter hun bliver udskrevet igen!
På forhånd tusind tak.

Peter kommunen har sendt afslag om medicin til Ankestyrelsen, der står i brevet at der går 10 mdr inden svar. Hun fik medicin betalt for et halvt år og skulle så søge igen,og så afslog de. Det var vist ikke under & 100 hun fik første gang,jeg har ikke brevet lige nu,da min datter er indlagt.
Tak for svar og hjælpen.
syrenen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2014, 14:17   #24
Larsbc
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2012
Indlæg: 33
Blog Indlæg: 4
Styrke: 13
Larsbc er ny på vejen
Hej Syrenen.

Citat:
Oprindeligt indsendt af syrenen Se meddelelser
idag er der en uge til at medicinen skal hentes!der har ikke været nogen tilbagemelding fra SB og ej heller fra dem der ville se på indtægt/ udgift. Konklution er at i denne måned er der 576kr til mad, tøj og uforudsete udgifter! Det hænger jo desværre slet ikke sammen,tilskudsperioden er lige startet så den reelle udgift er 1000kr.for medicinen her og nu!Jeg har lige set en artikel hvor en kommune og to sagsbehandlere bliver politianmeldt for at drive en person ud i hjemløshed, denne omtalte person havde godt 1100kr at leve for! hvor er vi på vej hen i Danmark?? Psykologen ville få overlægen til at sende besked til kommunen, at en løsning med at blive indlagt på psyk for at få mad og medicin er en meget dyr løsning!! Min datter er ved at opgive ævred'....
Min søn på 14 har samme diagnose som den unge dame. ADHD m.v. Vi har søgt tilskud til merudgifter ifl.g §41 og fik det bevilliget efter meget besvær. Når han bliver 18 går jeg ind og søger §100 til ham, hvilket de ikke kan friholde sig fra at dække ( underforstået han ikke pludselig bliver helbredt ) Ønsketænkning
Alt andet lige ; Søg §100 og brug eventuelt diverse hjemmesider ( Gigtforeningen m.f. har en nøje beskrivelse af hvad man skal have med i en sådan ansøgning.
I min optik skal de dække nødvendige merudgifter i så fald at man mindst har et månedligt merforbrug kr. 500 grundet sin lidelse. Det gælder alt både medicin men også andre ting som afleder et merforbrug i forhold til en rask person.
Håber det bedste , der er ingen der har fortjent at skulle leve med sygdom og heraf fattigdom i vort fædreland.
Larsbc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2014, 15:15   #25
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Syrenen: Din datter kan søge om forhøjet kontanthjælp ud fra følgende psykisk lidelse, fra aktivloven § 25:


11.625 kr., når den pågældende har en dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype, og har forsørgelsespligt over for ikkehjemmeboende børn,

Jeg synes godt, at hun kan bede om at søge om forhøjet kontanthjælp fra hun blev 18 år gammel. Synes de burde have vejledt hende, at hun kunne have fået forhøjet kontanthjælp, såfremt hun lider af en af ovenstående godkendte lidelser. Selvom de måske ikke har kendt til hendes lidelse, bør man dog alligevel informere borgere om dette, når de ansøger om kontanthjælp. (efter min mening)

Håber det her kan hjælpe.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2014, 16:09   #26
syrenen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2012
Indlæg: 72
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
syrenen er ny på vejen
Angry

Vi var til udskrivningssamtale,og der var en socialrådgiver med fra kommunen, men hun havde kun at gøre med efterværn.hun kunne slet ikke forstå at et ungt menneske der har det så dårligt bliver udskrevet, men handling kom der ingen af!!Idag var jeg så på Jobcenter,da min datter intet magter, for at søge om akut hjælp til medicin,der er ændret ved udskrivelse.Jeg fik at vide ved skranken at der er mange socialrådgivere man skal forholde sig til, en der vurdere om man er klar til at arbejde,og samme skulle vist bevillige kontanthjælp,og derudover selve ydelsesafd.der skal vurdere medicin og udbetale evt.medicinudgifter og kontanthjælp.Desværre kunne jeg ikke træffe sagsbehandlerne for kontanthjælp da hun meget ofte er fraværende,så spørgsmålet er hvor længe kommunen må " sylte" en vurdering af forhøjet kontanthjælp,så længe min datter kun får den lille takst kan hun umuligt betale sin medicin selv.Jeg har indtryk af at kommunen ikke har noget, der i deres øjne er " Akut" ej heller til en person der har været indlagt en måned på psyk.,fået nye diagnoser, bliver udskrevet uden at have det godt, med medicin til 3 dage,og uden en krone på kontoen.Jeg er virkelig en frustreret mor.Hvad skal jeg gribe og gøre i??
syrenen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2014, 00:17   #27
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Prøv at kontakte afd. hvor din datter var indlagt, og derigennem få kontakt med sygehusets socialrådgiver, eller "sind", evt andre?

I sidste hug, må du bruge egen læge, der må skrive til kommunen!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2014, 09:24   #28
syrenen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2012
Indlæg: 72
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
syrenen er ny på vejen
Hej Peter jeg sidder nu med brevet fra kommunen,og det er under paragraf 82 kommunen har givet afslag på medicin??de har lavet en udregning hvor de mente at medicinudgifter ca er 400kr pr måned.Nu håber jeg blot min datter kan få et tillæg p.g.a. Diagnosen hun lige har fået?
syrenen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2014, 11:04   #29
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Syrenen: Det er enkeltydelse (§82).

Det har nu ikke noget med den forhøjede kontanthjælp at gøre. Kommunen ved ikke automatisk, at hun har fået diagnosen, så man er nødt til selv at meddele dem det. Hospitalerne giver ikke sådanne oplysninger videre til kommunerne - ikke uden patientens samtykke.

Din datter skal ansøge om den forhøjede hjælp til kontanthjælp. Bare aflevere dokumentation på diagnosen (som skal være godkendt), og der kan blot skrives, at man ønsker at søge den forhøjede kontanthjælp.... Der kan søges aktindsigt i de lægelige oplysninger, så få fat i dokumentationen. En speciallæge må have stillet diagnosen. Dem i skranken i jobcentret har selv pligt til at aflevere det videre til ydelsesafdelingen, hvis du ikke selv ved, hvor det er, man kan aflevere dem.... Få din datter selv til at skrive under på, at hun selv ansøger det.


Det er egentlig også lidt for dårligt, at hospitalet kun udleverer medicin til 3 dage.... Som om man bliver rask af det... De sparer da godt nok meget... Når det er akut og samtidig behandling, er det sygehusvæsenet og ikke kommunen, der har ansvaret for patienten.

Kommunens udregning har måske regnet de 400 kr. som egenbetaling efter medicintilskud ved brug af recept på apoteket.... Så har de måske vurderet at de 400 kr. pr. måned ikke er ret meget, og at det kan hun godt betale... Sådan kan jeg forestille mig uden at vide mere om, hvad begrundelsen mere står i afslaget.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2014, 08:05   #30
syrenen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2012
Indlæg: 72
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
syrenen er ny på vejen
God morgen Curls.
Jeg har afleveret dokumentation for diagnose M.m.afslag var p.g.a. Indlæggelse,så havde hun ikke brugt kostpenge.Min datter spiser for et meget lille beløb i forvejen, vi inviterer tit på mad,og hun valgte at købe lidt nyt tøj imens hun var indlagt,både lidt som trøst og af nød da hendes bukser ikke kunne lappes mere i indersømmen.nå pyt, kommunen tilbød fremover at tilbageholde penge hver måned til medicin!, men så er der ikke meget tilbage til alm.udgifter, nu håber jeg så at hun fremover får forhøjet kontanthjælp p.g.a.diagnosen.jeg har læst link her på siden... kan det passe at den nye sats er nedsat til ca 8700kr brutto mod tidligere ca.10500kr?
Tak for hjælpen.
Det er frustrerende at der er så meget papirarbejde som min datter ikke selv magter,vedr.ansøgning M.m.
syrenen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension