K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-12-2014, 11:12   #11
FrkJakobsen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2013
Lokation: Guldborgsund Kommune
Indlæg: 15
Styrke: 11
FrkJakobsen er ny på vejen
Angry Frustreret og magtesløs

Suk.. For det første, tak for jer der før har svaret.. Jeg troede at jeg på nuværende tidspunkt ville sidde med en indstilling, som lovet, men der er sket lidt siden sidst. Eller rettere, intet som helst..

I starten af oktober, til afslutningsmødet for min sidste jobtræning, sagde hun at hun ville sammensætte sagen, skrive afslutningsnotat og sende det til Rehab.teamet i uge 43, altså slutningen af oktober.. Derfra ville der så gå en måneds tid, så ville vi blive indkaldt til et møde i løbet af en uge fra brevets modtagelse. Fint. Fedt. Så skete der noget, og det var snart overstået. Hun sagde selv at nu skulle der ske noget, og jeg skulle videre.. Hun kunne "næsten garantere" at jeg ville få det møde i november, senest december. Jeg ville i hvert fald sidde med en indstilling inden året var omme.

Torsdag i sidste uge skrev jeg så en mail til min SB for at høre om hvornår hun havde indsendt sagen (For at høre hvad jeg kunne forholde mig til) og om hun havde hørt noget. Onsdag i denne uge ringer jeg så til hendes nr, lidt uden for tlftid, og fik lagt en besked. Den er ifølge SB ikk nået frem. Slet ikke første gang det er sket.
Igår, fredag, en uge efter mailen er sendt, får jeg så endelig fat i hende. Rehab.teamet har ikk modtaget sagen. For den er ikk blevet gjort færdig. Overhovedet.. Hun har alle de nødvendige papirer, og har haft dem siden uge 41. Hun har ikke samlet papirerne eller skrevet det notat. Hun kan ikk rigtig sige andet end at hun beklager hun ikke har nået det endnu..... Hun siger hun nok skal få sendt dem inden jul, mødet skulle gerne komme i januar. Min morbror (bisidder) og jeg synes det lugter lidt af trækken i langdrag, ifb med at budgettet for i år er ved at slippe op med året. Jeg synes det er under al kritik.. Det er jo "kun" min hele fremtid der står og venter!!
Jeg føler mig dybt magtesløs, frustreret, lidt vred og skuffet. Jeg er blevet anbefalet at klage, og synes også det er fristende - hvordan gør jeg det, hvis det er en god idé?
På forhånd tak.
En frustreret Frøken..
FrkJakobsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2014, 12:03   #12
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.753
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Det er tydeligt, at din SB har en skjult dagsorden..

Kære FrkJakobsen

.... og lyver direkte, ved at nægte denne, har modtaget dine mails.

"Torsdag i sidste uge skrev jeg så en mail til min SB for at høre om hvornår hun havde indsendt sagen (For at høre hvad jeg kunne forholde mig til) og om hun havde hørt noget. Onsdag i denne uge ringer jeg så til hendes nr, lidt uden for tlftid, og fik lagt en besked. Den er ifølge SB ikk nået frem. Slet ikke første gang det er sket."

Du klager, gerne med dokumentation, til chefen for Jobcentret og borgmesteren. Beskriver kort men præcist, at du oplever din sag bliver trukket i langdrag helt i modstrid med lovgivningen. En social sag må ikke ligge inaktiv hen, uden sagsbehandling.

Hvad får du ud af det?

Sikkert ikke særligt meget, fordi at i det offentlige findes der ingen konsekvens ved ulovligheder.

Guldborgsund kommunen har ansat en Borgervejleder og tag ikke fejl, det er ikke en Borgerrådgiver. De bryster sig med lånte fjer, som andre kommuner også er begyndt på.

Men alligevel vil jeg råde dig til at kontakte denne over din sagsbehandling.

Borgervejleder.
http://www.guldborgsund.dk/da/Borger...rvejleder.aspx

Men klage skal du, helt sikkert. Fordi, formålet er at fremskynde den særdeles ubehagelige ventetid, som din SB ikke er sig bevidst om.

Praktiserende læge.

Her vil jeg bede dig om at læse og forstå følgende tråd, der handler om den praktiserende læges mulighed, gennem attest LÆ 165, med ord at meddele kommunen og dermed Rehabiliteringsteamet at han mener du skal bevilget førtidspension. Tal med lægen om det hurtigst muligt.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=31304

Men i bevidstheden om at det er kun kommunens Pensionsteam der afgøre din sociale sag.

Alle andre indstiller.


Men kun den praktiserende læge har muligheden, retten og pligten til at meddele kommunen sin mening og bruge ordet "førtidspension" som du bør bevilges.

Naturligvis kun, hvis lægen er enig i, hvad han tidligere har sagt til dig.

Der skal være overensstemmelse mellem det den praktiserende læge siger til sin patient og det der skrives i en LÆ 165. Naturligvis.

Ellers ser vi jo, at kommunen leder efter den mindste misfortolkning af vage, radikale udtalelser, som tidligere beskrevet.

LÆ 165.
http://www.laeger.dk/public/plsql/at...?v_att_id=1131

Er forslag, fra praktiserende læge til kommunen om "Socialmedicinsk sagsbehandling"

Håber du også har kontakt til Gigtforeningen.
http://gigtforeningen.dk/r%C3%A5dgiv...lr%C3%A5dgiver

Men du er tvunget til mentalt at forholde dig til følgende:

Lovgivningen siger præcist, at unge under 40 år, som udgangspunkt ikke kan bevilges førtidspension.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

Du oplyser:

"I rapporten fra min vejleder skriver hun at jeg er der generelt ½ time af gangen, en sjælden gang i mellem op til en time. Går efter ret hurtigt, med sygemelding ved fremmøde, sidstnævnte sker jævnligt. I den halve time, eller hvor længe jeg nu kan magte det, har jeg en arbejdsevne på 50%."

Faktum er, at der er borgere, som imod deres vilje bliver bevilget fleksjob ned til 900 sekunder om ugen.

Faktum er at kommunerne har bevilget svært retarderede unge mennesker, arbejdsprøvninger og 5 årige Ressourceforløb, som i skrivende stund forsøges stoppes.

Du har endegyldigt muligheden for at søge førtidspension, iht §17 stk.2, på det foreliggende grundlag.

Du har muligheden, fordi du har 100% aktindsigt samt du er erklæret "stationær" men om det er løsningen er jeg i tvivl om.

Om kort tid står du og din bisidder over for Rehabiliteringsteamet. En del har været positiv overrasket over mødet. Andre har været forvirret og vrede over mødet med Rehabiliteringsteamet, som efter få minutter fremkom med deres indstilling mundligt. Overstået, slut forbi.

Denne indstilling kan der ikke klages/ankes over.

Men du skal kende til Rehabiliteringsteamets medlemmer:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28338 hvor det blive din opgave, at sikre dig, at samtlige medlemmer har dokumentation og VIDEN om din diagnose:

http://gigtforeningen.dk/viden+om+gi...+psoriasisgigt

http://gigtforeningen.dk/medlemsblad...mange+ansigter

"- Nogle patienter, som har et mere mildt forløb, eller hvor medicinen har god effekt, kan fortsætte med at gøre mange af de ting, de plejer, og holde fast i deres arbejde. Andre bliver hårdere ramt og får permanente ledskader, smerter og oplever træthed. Den gruppe er i risiko for at ryge ud af arbejdsmarkedet – ikke mindst fordi det kan være svært for arbejdsgiveren at forstå omfanget af trætheden og smerterne."

Du må IKKE tage det som en selvfølge at samtlige medlemmer kender konsekvensen af dine diagnoser.

Du har lavet den forberedende del af Rehabiliteringsplanen?

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...iliteringsplan

Lad os høre nærmere.

Bedste hilsner

Peter

PS Jeg har muligvis taget fejl af Borgervejlederen, som har udgivet denne rapport:

http://www.guldborgsund.dk/~/media/B...port_2012.ashx

4.1
Manglende svar og lang sagsbehandlingstid

Mange henvendelser vedrører fortsat manglende svar, lang sagsbehandlingstid og manglende opfølgning forstået på den måde, at det er de forhold, borgeren konkret har klaget over.
Antallet i 2012 har været på 58 henvendelser. De mest kritisable sager har været i afdelingen Visitation og Kvalitetssikring under
fagområdet Social og Sundhed. Enkelte sager har her været mere end 1 år gamle, uden at borgeren har hørt noget.
Det er i kommunen besluttet, at henvendelser fra borgere så vidt muligt besvares inden for 10 arbejdsdage fra modtagelse
af henvendelsen


Så uanset hvilken mening man skulle have, ser vi her et af 2.

Din SB bliver presset til at udsætte din sag.

Din SB sidder og arbejder efter sine egne private holdninger.

Begge situation uacceptable.

Een af de ting der driver mig, er min vrede imod raske SB og et system som helt tydelig har efterladt deres fornuft derhjemme og render rund og siger "kloge" ting uden dog at have viden om hvad de taler om.

Du som 25 årig, gigtramt, har krav på at blive beskyttet, her og nu ifølge lovgivningen, som trods alt er gældende.

Formålet er, at du IKKE havner i denne situation men får hjælp her og nu.

http://gigtforeningen.dk/medlemsblad...skaden+er+sket

Derfor skal du klage, så din SB begynder at vågne op. Passer sit arbejde, således at du kan få en afklaring. Du har været i adskillige arbejdsprøvninger. Så nok må være nok!

Sidst redigeret af phhmw; 13-12-2014 kl. 14:58.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 13-12-2014, 12:08   #13
Star
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2013
Indlæg: 400
Blog Indlæg: 2
Styrke: 12
Star er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FrkJakobsen Se meddelelser
Suk.. For det første, tak for jer der før har svaret.. Jeg troede at jeg på nuværende tidspunkt ville sidde med en indstilling, som lovet, men der er sket lidt siden sidst. Eller rettere, intet som helst..

I starten af oktober, til afslutningsmødet for min sidste jobtræning, sagde hun at hun ville sammensætte sagen, skrive afslutningsnotat og sende det til Rehab.teamet i uge 43, altså slutningen af oktober.. Derfra ville der så gå en måneds tid, så ville vi blive indkaldt til et møde i løbet af en uge fra brevets modtagelse. Fint. Fedt. Så skete der noget, og det var snart overstået. Hun sagde selv at nu skulle der ske noget, og jeg skulle videre.. Hun kunne "næsten garantere" at jeg ville få det møde i november, senest december. Jeg ville i hvert fald sidde med en indstilling inden året var omme.

Torsdag i sidste uge skrev jeg så en mail til min SB for at høre om hvornår hun havde indsendt sagen (For at høre hvad jeg kunne forholde mig til) og om hun havde hørt noget. Onsdag i denne uge ringer jeg så til hendes nr, lidt uden for tlftid, og fik lagt en besked. Den er ifølge SB ikk nået frem. Slet ikke første gang det er sket.
Igår, fredag, en uge efter mailen er sendt, får jeg så endelig fat i hende. Rehab.teamet har ikk modtaget sagen. For den er ikk blevet gjort færdig. Overhovedet.. Hun har alle de nødvendige papirer, og har haft dem siden uge 41. Hun har ikke samlet papirerne eller skrevet det notat. Hun kan ikk rigtig sige andet end at hun beklager hun ikke har nået det endnu..... Hun siger hun nok skal få sendt dem inden jul, mødet skulle gerne komme i januar. Min morbror (bisidder) og jeg synes det lugter lidt af trækken i langdrag, ifb med at budgettet for i år er ved at slippe op med året. Jeg synes det er under al kritik.. Det er jo "kun" min hele fremtid der står og venter!!
Jeg føler mig dybt magtesløs, frustreret, lidt vred og skuffet. Jeg er blevet anbefalet at klage, og synes også det er fristende - hvordan gør jeg det, hvis det er en god idé?
På forhånd tak.
En frustreret Frøken..


Jeg syntes man skal vælge sine kampe....

Det er selfølgelig uheldigt at din SB. garantere et møde som ikke bliver overholdt,
På den anden side er året ved at være omme, så selvom du sende
Klagen i dag, tror jeg næppe du skal regne med er rehab. Møde i dette år.

Selvom alle mine papirer er klar har jeg ventet
I meget lang tid og min er endnu ikke sendt afsted,
Så hav tålmodighed selv om det er rigtig rigtig svært

Held og lykke
Star er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2014, 12:43   #14
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
vores borgervejleder har ry for at tage borgerhenv. meget seriøst, hun kan ikke sagsbehandle, men kan undersøge sagsforløbet, og hvor kommunikation er gået galt, dvs sagsb. aflægger rapport til hende om hvad der er sket, og hvornår. det er i hvert fald min positive erfaring med borgervejl. i Guldborgsund.

synes bestemt du skal klage til hende, så kommer der i hverfald fokus på at noget ikke er rigtigt.

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2014, 19:52   #15
Kisser1
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2010
Indlæg: 200
Styrke: 15
Kisser1 er ny på vejen
Hvis man prøver

at se sagen fra en anden side, kan det være, at SB udsætter med henblik på at få pensionsansøgningen igennem med et splinternyt budget.
Kisser1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2014, 20:38   #16
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.753
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nej og atter Nej...

Kære Kisser1.

Dertil har den kommunale sagsbehandler, sagsformidler eller socialrådgiver jo ganske tydeligt vist gennem sin sagsbehandling, at det ikke er tilfælde.

For det første er det ulovligt.

Hvis det eventuelt skulle være at taktiske årsager, var det bare en lille bemærkning til patienten. Men den lille bemærkning kom ikke. Tværtimod, skulle patienten rykke adskillige gange, før kontakten var genetableret.

At vente har Folketinget vedtaget adskillige love imod ikke skal være for lang ventetid og som er beskrevet ganske tydelig, hvad det indebære af usikkerhed.

http://muskelsvindfonden.dk/handicap...og-usikkerhed/

"I foråret 2011 startede jeg en undersøgelse af konsekvenserne af langvarig ventetid i Danmark, som en del af mit specialeprojekt i antropologi ved Aarhus Universitet. Et godt sted at kigge hen, når man vil undersøge, hvordan langvarig ventetid påvirker dagligdagen, er sagsbehandlingen af langtidssygemeldinger. Komplicerede helbredsudredninger og arbejdsevne-vurderinger munder til tider ud i langvarige sagsbehandlingsforløb, der for nogles vedkomne strækker sig over flere år.

Øgede krav til dokumentation, stramme regelsæt og overholdelse af kommunale budgetter har gjort det vanskeligt for såvel forvaltninger som borgere at manøvrere rundt i servicelovens snørklede lovgivning. Det har skabt en jungle, hvor borgere med helbredsproblemer eller funktionsnedsættelse venter længe på en afgørelse, der på et tidspunkt i sagsforløbet fortaber sig ud i en uvis fremtid.

At vente i måneder og år uden at vide, hvor længe du kommer til at vente, og hvad du helt nøjagtigt venter på, udvisker fremtiden til en tyngende, grå tåge uden mening, som fylder hverdagen med frygt og usikkerhed. Det kræver styrke at være svag og heldigvis udvikler de fleste overlevelsesstrategier hen ad vejen. Strategier, der kan genetablere en følelse af at have kontrol over eller indflydelse på deres eget liv midt i al kaosset
"

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-12-2014, 11:14   #17
FrkJakobsen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2013
Lokation: Guldborgsund Kommune
Indlæg: 15
Styrke: 11
FrkJakobsen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære FrkJakobsen

.... og lyver direkte, ved at nægte denne, har modtaget dine mails.

"Torsdag i sidste uge skrev jeg så en mail til min SB for at høre om hvornår hun havde indsendt sagen (For at høre hvad jeg kunne forholde mig til) og om hun havde hørt noget. Onsdag i denne uge ringer jeg så til hendes nr, lidt uden for tlftid, og fik lagt en besked. Den er ifølge SB ikk nået frem. Slet ikke første gang det er sket."
Hun havde fået mailen, hun havde bare ikke lige en undskyldning for ikke at have besvaret den.. Det er telefonbeskederne hun gentagende gange ikke har fået..

Wow, der var meget at tænke over - og gøre. Og det er jo fantastisk! Jeg ER medlem af gigtforeningen. Tjek.
Tak for linksene til Gigtforeningens artikler.. Kan se der er nogle stykker jeg har mistet, og opdagede da også noget nyt om min sygdom, fra dens start.. Fedt nok!
Kan jeg godt søge p. 17 stk 2, hvis de afviser min nuværende ansøgning?
Jeg tror i øvrigt ikke at der søges om noget bestemt, men "bare" en indstilling/vurdering.. Lige på det her punkt har hun ikke været voldsomt klar..


Tusind tak for al din hjælp. Der vil bestemt blive klaget! Skal alligevel have ringet til min læge i morgen, så der vil jeg få listet den LÆ165 ind.. Hun har selv sagt at hvis det var de gamle regler, havde hun bare smidt mig ud i en FTP. Min reumatologiske læge har skrevet i hans udtalelse, at det ikke er urealistisk at give mig en FTP i stedet for et deltidsjob.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Star Se meddelelser
Jeg syntes man skal vælge sine kampe....

Det er selfølgelig uheldigt at din SB. garantere et møde som ikke bliver overholdt,
På den anden side er året ved at være omme, så selvom du sende
Klagen i dag, tror jeg næppe du skal regne med er rehab. Møde i dette år.

Selvom alle mine papirer er klar har jeg ventet
I meget lang tid og min er endnu ikke sendt afsted,
Så hav tålmodighed selv om det er rigtig rigtig svært

Held og lykke
Jeg forventer bestemt ikke et møde i år, klage eller ej - det gjorde jeg før, da det var det min SB næsten kunne garantere..

Tålmodighed er ikke min dyd
FrkJakobsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2014, 12:36   #18
Star
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2013
Indlæg: 400
Blog Indlæg: 2
Styrke: 12
Star er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FrkJakobsen Se meddelelser
Hun havde fået mailen, hun havde bare ikke lige en undskyldning for ikke at have besvaret den.. Det er telefonbeskederne hun gentagende gange ikke har fået..

Wow, der var meget at tænke over - og gøre. Og det er jo fantastisk! Jeg ER medlem af gigtforeningen. Tjek.
Tak for linksene til Gigtforeningens artikler.. Kan se der er nogle stykker jeg har mistet, og opdagede da også noget nyt om min sygdom, fra dens start.. Fedt nok!
Kan jeg godt søge p. 17 stk 2, hvis de afviser min nuværende ansøgning?
Jeg tror i øvrigt ikke at der søges om noget bestemt, men "bare" en indstilling/vurdering.. Lige på det her punkt har hun ikke været voldsomt klar..


Tusind tak for al din hjælp. Der vil bestemt blive klaget! Skal alligevel have ringet til min læge i morgen, så der vil jeg få listet den LÆ165 ind.. Hun har selv sagt at hvis det var de gamle regler, havde hun bare smidt mig ud i en FTP. Min reumatologiske læge har skrevet i hans udtalelse, at det ikke er urealistisk at give mig en FTP i stedet for et deltidsjob.


Så vidt jeg har forstået er det ikke nødvendigt med en
LÆ 165 hvis man har udfyldt en LÆ 265, og skal for rehab.team
Da det næsten er det samme der skrives.
Star er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2014, 16:04   #19
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.753
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kan jeg godt søge p. 17 stk 2, hvis de afviser min nuværende ansøgning?

Kære FrkJakobsen

Først klage:

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...hedsprincippet

Erstatning

"Hvis en kommune bevidst forhaler sagsbehandlingen, kan kommunen blive pålagt erstatningsansvar. Jon Andersen skriver i bogen Socialforvaltningsret (2004) følgende (s. 229): ”

Er der tale om en bevidst forhaling af sagen – hvis der foreligger kvalificeret forsinkelse – er det klart, at der foreligger et erstatningsansvar. I grelle
tilfælde kan der være tale om embedsmisbrug, der kan straffes. Det er mere tvivlsomt, hvorledes ansvaret skal bedømmes, hvis forsinkelsen skyldes ressourcemangel, sjusk, slendrian – hvis der foreligger simpel forsinkelse.

Tendensen i praksis er dog, at myndighederne bliver bedømt strengere end
tidligere, og at domstolene lægger vægt på lovfæstelsen af hurtighedsprincippet
."


Så, ja, man skal altid vælge sine kampe med omhu. Men omvendt tager det ikke mange minutter at forberede en klage med dokumentation.

Man kan også være ligeglad------ så er man jo aldrig glad!

I din situation skulle formålet med en klage være, at din SB igangsætter det som lovgivningen kræver. Ingen kan garantere, at din SB ikke endnu engang udsætter sit arbejde pga for os ukendte årsager.

Pres fra ledelsen.

Budgetår.

Sjusk.

Arbejdspres.

Private holdninger.

Førtidspension.

"Kan jeg godt søge p. 17 stk 2, hvis de afviser min nuværende ansøgning?"

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...on-pa-to-mader

"Konklusion:

Så jo, du kan søge om førtidspension og vil være berettiget, hvis din arbejdsevne er dokumenteret varigt nedsat i et sådan omfang, at selvforsørgelse, også med støtte, er udelukket.

Du skal henvende dig ved din kommune, som sammen med dig vil afklare din arbejdsevne. Hvis du mener, at der foreligger tilstrækkelig dokumentation, har du også mulighed for at søge på det foreliggende grundlag. Afgørelsen skal altid træffes på baggrund af en rehabiliteringsplan – del 1, den forberedende del. Du har klagemulighed på afgørelsen. Kommunen skal ved din henvendelse vejlede dig om de to måder at få behandlet en ansøgning om førtidspension på.
"

"Når pensionssagen er rejst, skal kommunen efter pensionslovens § 21 senest tre måneder efter træffe afgørelse om, hvorvidt du opfylder betingelserne for førtidspension."

Mentalt skal du forberede dig på det værste!

Hvad kunne være det værste?

Jeg ser 2 muligheder.

Endnu en arbejdsprøvning, fordi de tidligere 4 ikke frembragte et konkret resultat pga afbrydelser grundet dit helbred.

Et bevilget og krævet ressourceforløb ( pga din alder 25 år) hvor man straks griber muligheden for at du kan få det bedre, hvis du modtager psykologhjælp eller anden behandling, fordi:

"I min LÆ265 står følgende: ”Udtalte ledsmerter, udtalt trætbarhed samt angstlidelse er en ”cocktail”, der vil gøre uddannelse/erhvervsarbejde til en formentlig uoverstigelig udfordring. Ud fra forløbet kan jeg ikke se, at der er en egentlig reel arbejdsevne

Dette er hvad jeg frygter, ikke hvad der er min personlige mening.

Hvilke betingelser skal der ellers til for, at en ung under 40 år, skal bevilges førtidspension?

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...er-under-40-ar

1 en rehabiliteringsplan, der indeholder dokumentation for, at personens ressourcer og udfordringer i forhold til uddannelse og beskæftigelse er fuldt afklaret, ( OK, skulle man mene )

2 dokumentation for, at alle relevante indsatser i den beskæftigelsesrettede indsats, herunder deltagelse i ressourceforløb (se uddybning af begrebet herunder), er udtømt, ( Ikke OK da du ikke har været i ressourceforløb )

3 den faglige forklaring på, hvorfor den pågældendes arbejdsevne anses for varigt nedsat, ( OK )

4 den faglige forklaring på, at arbejdsevnen ikke lader sig anvende til selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, eller ( ??? )

5 angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre.

( ??? Her er kommunerne meget kreative i sin tankegang )

En del af dokumentationen for de under 40-årige er, at der har været gennemført mindst et ressourceforløb. Hvert ressourceforløb kan tidsmæssigt vare mellem 1-5 år.
( du har ikke været i "mindst et ressourceforløb" )

Alt dette nævnt for ikke at, du og din bisidder, skal gå til mødet med Rehabiliteringsteamet uforberedt og gå derfra i vrede og skuffelse.

Jeg har ingen tillid til at fornuften råder i en sag som din, med din diagnose.

Skulle mine værste tanker være korrekte, så skal du ved mødet omgående gå i "forhandling" med at det eventuelle "ressourceforløb" bliver så kort som overhovedet muligt. Ikke over 1 år.

Her får du brug for al den dokumentation for din diagnose, som beviseligt viser, at hverken et fleksjob eller et ressourceforløb vil have nogen form for gavnlig indvirkning på din arbejdsevne eller forbedring af din diagnose.

Her er spørgsmålet relevant om medlemmerne af Rehabiliteringsteamet har den fornødne viden om din præcise diagnose. I dag ved vi ikke engang om en "Sundhedskoordinator" SKAL være læge. Muligvis en socialmediciner, som ikke er speciallæge i gigtsygdomme.

Socialmediciner, som kunne være "Sundhedskoordinator"
http://sundoghed.dk/702/speciale-socialmedicin/

En bruger på k10, har sendt mig en lydoptagelse, fra vedkommendes møde, med sit Rehabiliteringsteam. Rystende at lytte til.

Kort fortalt, fik den berørte patient "forhandlet" sig til et oprindeligt ressourceforløb på 3 år, ned til 1 år, udelukkende fordi vedkommende kunne lovgivningen samt talte godt for sin sag.

Derfor mine råd.

Håber at andre på k10 har en mening om det beskrevne, så mine råd ikke står alene.

Men tilbage til dit spørgsmål om ansøgning af førtidspension iht §17 stk.2 , på det foreliggende grundlag.

Svaret må være JA, hvis Rehabiliteringsteamet indstiller dig til ressourceforløb.

Men om kommunen kan nægte at igangsætte dette, hvis der ikke er nye oplysninger, er jeg i tvivl om.

Her må andre k10èr træde til så FrkJakobsen modtager et 100% klart svar.

Bedste hilsner

Peter

PS. Trods at praktiserende læge skriver i LÆ 265 og hospitals journaler, det samme som i LÆ 165 skal det fremhæves med en LÆ 165 fordi, at hvad alle andre speciallæger skriver om hvad der skal bevilges, skal kommunen ikke tage med i deres vurdering da kun den praktiserende læge, som den eneste,
har retten til at anbefale kommunen om at undersøge om en førtidspension ikke skal bevilges. Ellers kunne man bare annullere LÆ 165.

Sidst redigeret af phhmw; 14-12-2014 kl. 16:34.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-12-2014, 21:59   #20
Star
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2013
Indlæg: 400
Blog Indlæg: 2
Styrke: 12
Star er ny på vejen
Jeg syntes da det er rigtig svært at vudere hvor lang er FOR lang
tid at vente... Hvad skal man finde sig i og hvad skal man klage over... Jeg tror ikke det er fordi folk er ligeglade .. Men er måske bange for at presse på.. De siger jo de har meget travlt, osv....feks. Hvor lang tid
må det tage at gøre en sag færdig når det er besluttet at man skal til
Rehab team til ens sag er færdig og kan sendes afsted??

Det må jo være op til den enkelte ar vudere syntes der er rigtig svært..
Star er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension