K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-07-2011, 20:32   #1
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Oplyse årsag til sygemelding fra aktivering?

Hej!

Jeg vågnede og var helt splattet i dag, så jeg meldte mig for første gang syg fra arbejdsprøvning.

Jeg ringede til arbejdsprøvningsstedet, og her sagde hende i fraværstelefonen: "Må jeg spørge hvad du fejler?". Jeg sagde jeg var sløj. Fint nok.

Derpå ringede jeg til kommunen.
Her spurgte damen: "Hvad fejler du?".
Jeg sagde: "Jeg er helt splatmas"
Hun: "Det kan jeg jo ikke skrive, hvad fejler du?".
Mig: "Ja okay, det var et underligt udtryk - jeg er bare generelt sløj".
Hun: "Jamen det kan jeg jo heller ikke skrive. Hvad fejler du?"
Mig: "Det ved jeg ikke, jeg er bare sløj."
Hun: "Jamen er du forkølet eller har du influenza?"
Mig: "Øh... Jeg er ikke forkølet, jeg er bare sløj. Jeg ved ikke hvad det er. Jeg er ikke læge."
Hun: "Jamen har du feber eller ondt i hovedet eller hvad?
Mig: "Jeg tror ikke jeg har feber... Jeg ved det ikke. Jeg er bare sløj i det".
Hun: "Nå, jamen så skriver jeg at du har influenza. Jeg sygemelder dig i dag og i morgen, og så må du ringe igen på onsdag hvis du ikke er blevet rask".

Øh...

Fortalte min mor det fordi jeg var helt rundt på gulvet.
Hun sagde så, at en arbejdsgiver ikke må spørge en ansat hvad vedkommende fejler, hvis denne melder sig syg. At det er direkte ulovligt.

Må kommunen det?

Jeg har ikke noget imod at hende på arbejdsprøvningsstedet spurgte som hun gjorde - det tænkte jeg faktisk slet ikke over, for det lød ikke som et krav.
Men hende på kommunen spurgte på en helt anden måde allerede med "Hvad fejler du?". Og tog ikke ligefrem det at jeg var sløj som en grund.

Det er ikke noget jeg er ved at fare i flint over. Jeg undrer mig bare lidt over hvorfor det kan være relevant om jeg har diarré, migræne, kraftige menstruationssmerter eller hvad...
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 20:39   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det jeg mest tænker om det du skriver er, om din "sløjhed" hænger sammen med de lidelser, som er årsag til at du er i arb.prøvning.

Skriv lidt om det i din dagbog, skriv også at "hende på kommunen" skrev at det var influenza, selv om det ikke er det.

Især hvis det hænger sammen med de lidelser, som du har i forvejen vil jeg mene,a t det er vigtigt at få det noteret.

Kan det f.eks. være en reaktion på overbelastning ell.l.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 20:39   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
igen et problem
sagsbehandlerne ved ikke en pind om psykisk sygdom

ergo kommer du ud i denne situation, fordi hende du har ringet til er 100% rask og tror den eneste sygdom der findes er influenza

det skal du absolut ikke tage personligt
bare du har meldt dig syg til stedet og din sagsbehandler
så har du gjort hvad du skulle
det kommer sikkert op, når du er færdig med din arbejdsprøving
så skal du sige at sådan er din sygdom, nogle dage kan du bare ikke
der er jo en grund til du er i arbejdsprøving i forbindelse med pension
ikke at du skal ud og arbejde 37 timer på sigt
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 20:51   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Ja for det er vel ikke "bare" aktivering du er i vel ? Jeg formoder at du har været fritaget for arbejdsprøvning så længe du har været på kh. relateret til dine lidelser ikke mindst ?

Jeg tror heller ikke kommunen må spørge om hvad man fejler, men kender ikke til dette indgående. Hvis det bliver mig i min kommende arbejdsprøvning, vil det klart relatere til mine lidelser hvis jeg ikke møder op og det vil jeg da refererer til hvis de spørger, men jeg forventer da heller ikke indgående spørgsmål.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 20:59   #5
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Det eneste logiske jeg kan se er også at det er relevant om det er forbigående sygdom eller noget som har at gøre med grunden til, at jeg er i det forløb jeg er i.

Men som jeg opfattede det, så var det overhovedet ikke det som det drejede sig om.
I så fald ville hun vel have spurgt på en anden måde.

Og hun sidder jo også og tager imod sygemeldinger fra ALLE uanset om de så er match 1 og i jobsøgningsforløb eller på grænsen til pension, så jeg tror ikke det havde noget som helst med det at gøre.

Det her er jo det samme som, at hun, (hvis jeg i stedet for "jeg er sløj" havde sagt "jeg har det dårligt psykisk") skulle vide om jeg var angst, depressiv, psykotisk eller ramt af svær OCD den morgen.

Det er vel ikke noget en tilfældig dame som sidder ved kommunens fraværstelefon behøver at skulle have forklaret.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Ja for det er vel ikke "bare" aktivering du er i vel ? Jeg formoder at du har været fritaget for arbejdsprøvning så længe du har været på kh. relateret til dine lidelser ikke mindst ?
Jeg er i arbejdsprøvning mhp flex eller pension.
Jeg har været i former for forløb hele tiden i de 6 år jeg har været på kontanthjælp, men jeg har aldrig været i noget som match 1'ere er i.

Men som skrevet ovenover (efter du skrev) så er den person man får i røret på kommunen når man sygemelder sig, en person som sidder og tager i mod fraværsmeldinger fra ALLE borgere, så hun ved intet om hvad mit aktiveringstilbud er med mindre hun sætter sig til at skimme min sag når hun slår mit cpr.nr. op for at skrive mig syg.

Sidst redigeret af Webmaster; 19-07-2011 kl. 17:38. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 21:09   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Ja for det er vel ikke "bare" aktivering du er i vel ? Jeg formoder at du har været fritaget for arbejdsprøvning så længe du har været på kh. relateret til dine lidelser ikke mindst ?

Jeg tror heller ikke kommunen må spørge om hvad man fejler, men kender ikke til dette indgående. Hvis det bliver mig i min kommende arbejdsprøvning, vil det klart relatere til mine lidelser hvis jeg ikke møder op og det vil jeg da refererer til hvis de spørger, men jeg forventer da heller ikke indgående spørgsmål.
det tror jeg faktisk du har ret i
mener bestemt heller ikke en arbejdsgiver må spørge indtil hvad man fejler
hvis det er en lidt længere periode, kan de bede om en lægeattest
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 21:18   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Jeg er i arbejdsprøvning mhp flex eller pension.
Jeg har været i former for forløb hele tiden i de 6 år jeg har været på kontanthjælp, men jeg har aldrig været i noget som match 1'ere er i.

Men som skrevet ovenover (efter du skrev) så er den person man får i røret på kommunen når man sygemelder sig, en person som sidder og tager i mod fraværsmeldinger fra ALLE borgere, så hun ved intet om hvad mit aktiveringstilbud er med mindre hun sætter sig til at skimme min sag når hun slår mit cpr.nr. op for at skrive mig syg.
Annagw, du må da få aftalt med din sbér, at når du melder dig syg bliver det kun til din tilknyttede konsulent på stedet og alle mulige og umulige spørgsmål herfra er bandlyst. Vi ved jo alle sammen, at sådanne spørgsmål og spekulationer kan betyde at vi holder os væk resten af ugen !!

For alm. mennesker er det jo harmløse spørgsmål, men dem bør vi kunne befries for at kunne præstere bedst muligt i en afprøvning ikke mindst !!??
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 21:33   #8
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Man SKAL ringe til kommunen hvis man ikke møder i aktivering. Så er det fuldstændig ligegyldigt hvilken aktivering man er i.

Som sagt syntes jeg det er relevant at arbejdsprøvningsstedet mere specifikt ved hvorfor man ikke kommer.
Men ja; det relevante er at ens kontaktperson ved det ikke, ikke den der tager telefonen.

Det jeg syntes er et problem er, at man skal fortælle en tilfældig medarbejder på kommunen hvad grunden til at man melder sig syg er. Uanset om man så er i min situation eller er match 1'er.
De kan da ikke forlange, at man 10 minutter efter man er vågnet skal kunne sætte en diagnose på den sløjhed man føler. Hvis altså det er fysisk. Og dertil kommer, at det kan være fuldstændig ligegyldigt hvad der er galt.

Hvad ville hun mon have svaret hvis jeg havde sagt:
"Jeg er sovet fra alle mine vækkeure og lige vågnet, og jeg er fuldstændig tung i kroppen, og jeg tror, at det er fordi jeg var til familiesammenkomst i lørdags hvor jeg sad til bords med folk jeg ikke kendte, og jeg blev i fem timer i stedet for at gå hjem efter to".


Det fortæller jeg min kontaktperson på arbejdsprøvningsstedet, men dælme nej om jeg vil begynde at fortælle det til den på kommunen. I så fald ville jeg jo skulle til at forsvare hvorfor det er en gyldig grund til at melde mig syg.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 21:35   #9
empowerment
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
empowerments avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: et sted i jylland
Indlæg: 318
Blog Indlæg: 22
Styrke: 14
empowerment er rigtig godt på vej
Kommunen må gerne spørge, og årsagen til fraværet er jo heller ikke lige meget i forhold til din sagsbehandling.
__________________
Empowerment

vækst i erkendelse, indsigt og selvforståelse går hånd i hånd med en kraftfuld handlen
empowerment er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 21:40   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Alle må vel spørge, men spørgsmålet er om de har krav på sygdomsdiagnose.

Jeg oplyser ikke dette, men nednoterede det i dagbog, så kunne de læse der.

Ellers hedder det eft. min mening en lægeerklæring, hvilket jeg gerne levere mod betaling, selvfølgelig.

Stavnsbindingen er altså ophævet!"
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygemelding under aktivering 1971 Alt det andet 26 20-03-2013 09:35
sygemelding fra aktivering og ansvar ved forværring? Håber Spørgsmål ang fleksjob 8 17-01-2012 23:03
opfølgningssamtaler ved sygemelding fra aktivering Håber Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 17-04-2011 15:30
Odsherred glemmer at oplyse om fryns til handicappede buster Politik og Samfund 1 03-08-2010 17:13
Glemt at oplyse løn under kontanthjælp? Alexi Alt det andet 5 15-08-2009 14:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension