K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-05-2018, 12:38   #1
Timo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2017
Indlæg: 4
Styrke: 0
Timo er ny på vejen
Partshøring

Hej. Det er første gang jeg skriver, og håber at det er det rigtige forum.

Jeg blev sygemeldt i september 2017 med en belastningsreaktionog stress pga meget svære omstændigheder i mit liv.

Min læge fastholder stadig sygemeldingen. Nu har jeg efter flere forlængelser fået brev om partshøring fra jobcentret om at sygedagpengene ikke kan forlænges fordi de mener min sygdom skyldes livsomstændigheder, og de mener at jeg med passende skånehensyn kan varetage et almindeligt job.

De skriver at jeg med hjælp fra jobcentret kan få hjælp til tilknytning til arbejdsmarkedet i form af f.eks løntilskudsjob eller praktik, og at det skal foregå i dagpengeregi.

Jeg har set at selv om man ikke kan få forlænget sygedagpenge kan man komme i jobafklaring på kontanthjælpssats ??

Hvad kan årsagen være til at denne mulighed ikke nævnes for mig i partshøringen så jeg kan se at de har forholdt sig til den.

Min sagsbehandler har tidligere talt om jobafklaring, jeg forstod dog ikke helt hvad der skulle til for at få det.

Jeg har svarfrist til den 12. maj. Bør jeg gå op til min læge og bede ham om at uddybe sygemeldingen eller hvordan håndteres en partshøring bedst?

Jeg er stadig meget mærket af hele mit forløb og kan som min læge også skriver ikke arbejde endnu. Jeg er af min læge stadig sygemeldt. Jeg håber dog og forventer at jeg kan arbejde om ca et halvt år (det er svært for mig at sige præcist hvornår)

Jeg håber meget at I kan hjælpe mig
Timo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2018, 13:32   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats:
"§ 68 d. En sygedagpengemodtager, som er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, jf. § 7 i lov om sygedagpenge, og som ikke kan få forlænget sygedagpengene efter § 27 i lov om sygedagpenge, har ret til at få et jobafklaringsforløb ved ophør af sygedagpengene."

Hvis de ikke mener du er uarbejdsdygtig pga egen sygdom, har du ikke ret til jobafklaringsforløb.
Det er derfor de nu prøver at argumentere for, at du ikke er det.

En af forlængelsesmulighederne for sygedagpenge:
"Du er under eller venter på lægebehandling, og der foreligger en lægelig vurdering med en sikker forventning om, at du vil kunne genoptage ordinær beskæftigelse inden for 134 uger regnet fra revurderingstidspunktet."
Hvis du mener at du kan komme i arbejde inden for ½ år, og din læge er enig, kan i jo prøve at argumentere for det
(Måske ikke lige skrive ½ år, for der er ikke grund til at stresse dig selv med den deadline)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2018, 13:55   #3
Timo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2017
Indlæg: 4
Styrke: 0
Timo er ny på vejen
Tak for svar.
Så det er altså jobcentret der trods læge erklæring vurderer at jeg er arbejdsdygtig ?

Hvor lang tid går der typisk ved afgørelse efter partshøring?? Min læge har ferie nu. Er det en rimelig grund til at få udsat svar på partshøring?

Jeg er under psykolog behandling, men det blev vurderet at det ikke er uforeneligt med at passe et job.

Jeg overvejer at raskmelde mig, og så sygemelde mig igen hvis det slet ikke går, men har nu set at der skal gå 9 måneder før man kan få sygedagpenge igen. Vil det så sige at jeg ikke kan få sygedagpenge igen før til marts. Eller gælder det kun med samme diagnose eller skal det være en ny diagnose? Er der andre ydelser i den mellemliggende periode?? Jeg synes at det fremkalder rigtig meget stress og usikkerhed og forværrer alt for mig
Timo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2018, 15:05   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg har desværre ikke så meget styr på selve sygedagpengeloven. Så hvornår man er uarbejdsdygtig pga egen sygdom, og hvem der vurderer det, ved jeg desværre ikke.

I partshøringen skulle der gerne stå en dato for, hvornår du senest kan svare.
De kan ikke træffe afgørelse før den frist er udløbet, eller du har svaret på den.
Dvs hvis du ikke svarer, træffer de afgørelse når fristen er udløbet. Hvis du svarer, kan de herefter træffe afgørelse.
Hvis du mener der er nogen vigtige ting du ikke kan nå at fremskaffe inden fristen, vil jeg klart anbefale, at du prøver at bede om at få længere tid til partshøring. Om kommunen godkender det som rimelig grund, skal jeg ikke kunne sige. Men det er bestemt forsøget værd.

Hvis du raskmelder dig, så for at kunne få dagpenge, skal du kunne stå til rådighed fuld tid. Dvs 37 timer om ugen.
Mener de ikke at du kan det, så kan de sige nej til at du kan få dagpenge. Dvs alternativet vil så være kontanthjælp.

Og det med at melde sig syg igen og sygedagpenge, det ved jeg desværre ikke noget om.
Men hvis du hverken kan få dagpenge eller sygedagpenge, er alternativet kontanthjælp.

Jeg vil klart fraråde at du melder dig rask, hvis du ikke er rask.
Jeg synes derimod du skal stå fast på at du ER uarbejdsdygtig pga egen sygdom.
(Det virker da også mystisk at det først er nu de pludselig mener noget andet. For de har da åbenbart godkendt det tidligere)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2018, 21:39   #5
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hej Timo

Jeg er ked af at sige det men velkommen i klubben!!!

Desværre er der en hel del kommuner som laver denne praksis for at forhindre de syge i at komme på jobafklaringsforløb.

Der er 2 versioner:
1. Den hvor de lokker/presser den syge til at melde sig selv syg.
2. Den hvor kommunen bare beslutter sig for at nu er den syge blevet rask.

Jeg vil stærkt fraråde at du selv raskmelder dig, for hvis du gør det så mister du samtidig retten til at få prøvet din sag hos Ankestyrelsen da det jo er dig selv som har meldt dig rask også selv om du er blevet presset ud i det.

Jeg vil lige som MistyMiss råde dig til at skrive til kommunen (husk kvittering for modtagelse) at du vil anmode om en forlængelse af din partshøring grundet lægens ferie og så skrive hvornår du forventer at kunne træffe lægen.
Hvis sekretæren stadig er at træffe, så ring først og bestil en tid hos lægen så du har et eksakt tidspunkt at skrive i din anmodning.

Hvis du er medlem af en fagforening så synes jeg at du bør kontakte dem hurtigst muligt for at få hjælp i din sag.

Jeg var selv ude for den samme situation, kommunen mente at jeg bare kunne finde et nyt arbejde på det samme antal timer som inden sygemeldingen og standsede sygedagpengene.
Jeg kontaktede min fagforening men min sagsbehandler i fagforeningen var på ferie og en af de andre kontaktede kommunen og anmodede om forlængelse af partshøringsfristen grundet min sagsbehandler i fagforeningens ferie og udsættelsen blev i hvert fald bevilget.

Hvis du får mulighed for at kontakte din læge vil jeg råde dig til at anmode lægen om at udfylde en blanket der hedder LÆ165, det er en blanket som lægen på eget initiativ kan bruge til at kontakte kommunen.

Selv gjorde jeg det at jeg fik min læge til at udfylde en LÆ165 som jeg afleverede sammen med partshøringen og lægen modsagde i denne blanket det som kommunen postulerede.

Kommunen valgte dog at fastholde sin beslutning men jeg endte med at få medhold i Ankestyrelsen og det gjorde jeg netop fordi kommunen lavede deres "vurdering" i modstrid med lægens ord, samt fordi de ikke havde lavet en arbejdsprøvning inden de bare "vurderede" hvor mange timer jeg kunne arbejde fordi sagen ikke var oplyst ordentligt, jeg havde en principafgørelse som jeg henviste til.

Sidst men ikke mindst bør du lige være opmærksom på at hvis kommunen standser sygedagpengene og du går til A-kassen og får dagpenge, så har du samtidig bekræftet kommunens postulat om at du er rask.

Husk for øvrigt at få på skrift at den er udsat, hvis ikke du har fået det må du skrive din indsigelse bedst muligt uden lægen og skrive i indsigelsen at du ikke fik mulighed for at få kontakt med lægen inden aflevering af partshøring.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2018, 07:04   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hermed et link til den principafgørelse jeg brugte:
https://www.google.dk/url?sa=t&sourc...DOpHbBW82ggQQg

Jeg slog på at de ikke havde oplyst sagen ordentligt ja faktisk gik imod lægelige udtalelser.

Derudover kan jeg foreslå dig at kontakte dukh.dk for hjælp til hvad du kan og bør gøre nu.

Sidst redigeret af Nørd; 08-05-2018 kl. 07:08.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2018, 21:13   #7
Timo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2017
Indlæg: 4
Styrke: 0
Timo er ny på vejen
Tak for de gode råd.

Jeg har talt med en fra dukh.dk (har aldrig hørt om dem før), og det hjalp rigtig meget, og jeg fik udsat partshøringen, da der var givet en alt for kort frist i forhold til kommunens praksis.

Hvis jeg ikke kan få sygedagpengene forlænget eller komme i jobafklaring, selv efter partshøringen, hvor lang tid tager det at få afgjort klagesagen i kommunen og efterfølgende i Ankestyrelsen??

Jeg er enlig forsørger, og selv om min økonomi ikke er særlig god er jeg ikke umiddelbart berettiget til kontanthjælp, og det ved de også på jobcentret.
Timo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2018, 21:45   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Timo Se meddelelser
Jeg er enlig forsørger, og selv om min økonomi ikke er særlig god er jeg ikke umiddelbart berettiget til kontanthjælp, og det ved de også på jobcentret.
Hvorfor er du ikke berettiget til kontanthjælp?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension