K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-03-2018, 16:39   #1
gylden74
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2018
Indlæg: 5
Styrke: 0
gylden74 er ny på vejen
Ferie på kontanthjælp når man er i aktivering

Hej

Jeg er på kontanthjælp og i aktivering, og har forespurgt om en uges ferie, jeg har før holdt ferie imens at jeg har været i aktivering og der har aldrig været problemer, men denne gang kan det kun lade sig gøre hvis min aktiveringsperiode bliver forlænget med en uge. (Jobcenteret lægger længden af min ledigsperiode som grund til at forlænge aktiveringen, MEN den periode de påstår at jeg har været ledig er overhovedet ikke rigtig.)
Der er ingen andre på det aktiveringssted hvor jeg er, der har været ude for noget lignende.
Så mit spørgsmål er om det er efter reglerne det jobcentret har gang i her.
Som tillægsspørgsmål vil jeg gerne vide hvorlænge man efter loven kan få lov at "gå hjemme" imellem aktiveringsperioder.


Med venlig hilsen
René Birk Gyldenvang
gylden74 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2018, 17:45   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Feriereglerne på kontanthjælp:
"Stk. 11. En person, der har modtaget uddannelses- eller kontanthjælp i 12 sammenhængende måneder, har ret til op til 4 ugers ferie, hvor personen kan modtage uddannelses- eller kontanthjælp. Ferien skal afholdes inden for de 12 følgende måneder. Det er en betingelse, at personen i øvrigt opfylder betingelserne for at modtage uddannelses- eller kontanthjælp, mens ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af reglerne i stk. 1-6, mens ferien afholdes. Har personen optjent ret til ferie med feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først. Den samlede ferie kan højst udgøre 4 uger. En ferieperiode må højst vare 2 uger.

Stk. 12. Det er en betingelse for afholdelse af ferie, at personen har indgået aftale med kommunen om feriens placering. Ved placering af ferien skal der tages hensyn til personens øvrige forhold, herunder familiens afholdelse af ferie, medmindre det i væsentlig grad modvirker den beskæftigelsesindsats, der er iværksat eller planlagt for personen. Kan den pågældende og kommunen ikke blive enige om, hvornår ferien skal afholdes, træffer kommunen afgørelse herom. "

Så kommunen har sidste ord. Men det lyder heller ikke til at de siger nej, bare at du skal være i aktivering det længere?
(Det er der ingen regler for/imod, så vidt jeg ved)

Er du vurderet "jobparat" eller "aktivitetsparat"?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2018, 17:55   #3
gylden74
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2018
Indlæg: 5
Styrke: 0
gylden74 er ny på vejen
Jeg er vurderet jobparat

Jeg forstår bare ikke hvorfor de så ikke tidligere har forlænget min aktiveringsperiode, når jeg har holdt ferie, og hvorfor de andre på aktiveringsstedet IKKE bliver forlænget når de holder ferie.

MvH

René
gylden74 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2018, 18:01   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
I lov om aktiv beskæftigelsesindsats, hører du under §2 nr 2 (som jobparat på kontanthjælp):


" § 42 a. For personer, der er omfattet af §2, nr. 1-3, 12 og 13, kan virksomhedspraktik tillige gives som nytteindsats, som består af udførelse af samfundsnyttige opgaver hos offentlige arbejdsgivere.

Stk. 2. Tilbuddet gives med det formål, at personen skal arbejde for sin ydelse, jf. dog stk. 3. "

"§ 44. Et tilbud om virksomhedspraktik efter § 42 kan have en varighed, der udgør op til

2) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 12,

3) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 12, hvis personen ikke har erhvervserfaring, har langvarig ledighed eller i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæftigelse med løntilskud, og "

"Stk. 4. Et tilbud om virksomhedspraktik i form af nytteindsats, jf. § 42 a, kan have en varighed på op til 13 uger."

(Jeg har fjernet dem der ikke var relevante)


Så der står at de kan vare 13 uger.
Jeg ved ikke om der er andre regler, hvis det ikke er virksomhedspraktik men anden type aktivering.

Jeg ved ikke om der som sådan er regler om, hvor længe der skal gå, mellem aktiveringsperioder. Men jeg tvivler på at de findes.

Loven jeg citerede: http://www.socialjura.dk/content-sto...satslov/#c6875
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension