K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-09-2013, 19:25   #111
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
1 time om ugen, er det ikke meget lavt sat, hvis målet er en servicehund der skal opnå specifikke funktioner??
Man må heller ikke glemme hvalpestadiet og lømmelalderen, hvilket kan blive NOGET af en mundfuld for en kørestolsbruger med lammelser i benene (for at nævne den klassiske bruger af servicehund - for ikke at nævne de blinde).

ALLE kan da klare en time om ugen, men en hvalp er altså træning 24/7 indtil den er renlig, kan være alene hjemme, ikke springer op af folk, adlyder kommandoer, ikke gør foran supermarked eller når folk nærmer sig hoveddøren ect. Mine hvalpe har altid været som små glade og rabelske teenagere der krævede tid, og ikke mindst tålmodighed.
Det ER jo ikke alle handicappede der kan magte det, og derfor må ty til ''pakkeløsningen'' med en hund der er selvkørende, og som kan holdes ved lige via årlig test og ugentlig træning på hyggeniveau.

Det er jo ikke ondt ment, det er bare sådan det ser ud ude hos de handicappede.
- du har jo selv læst om ham der fik servicehund fra forsvaret, og som netop ikke selv kunne tage til træning/prøve med hunden, men måtte blive hjemme og sende andre ud på opgaven med servicehunden.

Jeg vil da også skrive under - og anbefale andre at gøre det samme, også selvom jeg ikke selv er interesseret i en hvalp.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2013, 19:39   #112
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
1 time om ugen, er det ikke meget lavt sat, hvis målet er en servicehund der skal opnå specifikke funktioner??
Man må heller ikke glemme hvalpestadiet og lømmelalderen, hvilket kan blive NOGET af en mundfuld for en kørestolsbruger med lammelser i benene (for at nævne den klassiske bruger af servicehund - for ikke at nævne de blinde).

ALLE kan da klare en time om ugen, men en hvalp er altså træning 24/7 indtil den er renlig, kan være alene hjemme, ikke springer op af folk, adlyder kommandoer, ikke gør foran supermarked eller når folk nærmer sig hoveddøren ect. Mine hvalpe har altid været som små glade og rabelske teenagere der krævede tid, og ikke mindst tålmodighed.
Det ER jo ikke alle handicappede der kan magte det, og derfor må ty til ''pakkeløsningen'' med en hund der er selvkørende, og som kan holdes ved lige via årlig test og ugentlig træning på hyggeniveau.

Det er jo ikke ondt ment, det er bare sådan det ser ud ude hos de handicappede.
- du har jo selv læst om ham der fik servicehund fra forsvaret, og som netop ikke selv kunne tage til træning/prøve med hunden, men måtte blive hjemme og sende andre ud på opgaven med servicehunden.

Jeg vil da også skrive under - og anbefale andre at gøre det samme, også selvom jeg ikke selv er interesseret i en hvalp.


Man skal forstå det helt rigtigt, uanset hvad så er en hund ikke bare en hund og den sendes ikke bare på træning og så lader man andre om opgaven NEJ.

Man skal selv være deltagende og hvis man kan gå tur med en hund min 3 gange dagligt, så kan man også træne!

En servicehund bliver ikke bare til og en servicehund der starter man ikke med en hvalp, dem som træner dem (STH) aflevere dem hos en såkaldt "plejefamilie" hvor de er indtil de er en vis alder, derefter træner man dem.

Og lad mig slå fast med 7 tommer søm, en hund kræver at en ejer deltager, går ture, sørger får at den ikke nok med motion, men også psykisk bliver stimuleret ellers, ja så kan den sagtens ødelægge en lejlighed og hvorfor?

Fordi den ikke er stimuleret nok!

Men jeg vil stå inde for at hvis man ikke selv kan træne sin hund så bør mand heller ikke have en hund, det kræver sit og det ved folk først når skaden er sket og så sælger de hunden fordi den bider alt i stykker, men skriver noget andet i annoncen.

En hun skal man ikke bare have for at have en hund, og uanset om man bor i lejlighed eller på landet, så kan ens hund sagtens trives, bare den får sine ture og stimuleres - færdig.
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2013, 19:53   #113
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg synes ikke bare man kan sige at hvis man kan gå tur med en hund 3 gange dagligt, kan man også træne den..

Det vil være lidt det samme som at sige, at kan man gå tur med en hund 3 gange dagligt, så kan man også arbejde et par timer om ugen og få fleks istedet for pension.

Der er mange forskellige grunde til at folk kan have brug for en servicehund.. og fælles for dem alle, er at deres funktionsniveau er lavere end de der har brug for alm. eller socialhund.

Det er også langt fra alle der ved hvordan de træner en hund til f.eks at anvende en trykknaptelefon ud fra bestemte paniksignaler osv..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2013, 20:01   #114
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jamen jeg er jo enig med dig

Alt det der ved jeg alt om, jeg har selv været der.

Men nu handler det jo så om handicappede og almen hvalpetræning - du ved da, at en handicappet ikke ''bare'' lige tuller ud af sengen klokken skid om natten fordi hvalpen piver og vil ud og besørge
De fleste kan jo ikke engang komme ud af sengen selv.

Jeg kan gøre det - du kan gøre det. Men den lamme person kan så ikke gøre det - og det er vel dem der skal skrive under og kunne se ''lyset'' og tænke,, JA!!, det er da en hvalp jeg skal have, det er lige MIG den opgave, eller?

Det er dig der blander det hele sammen.

Det nytter jo ikke noget du bliver sur og oprevet, når kendsgerningerne bliver lagt frem. Der ER jo ikke kun dig og mig. En lovændring bliver jo kun ændret, hvis den giver mening, har opbakning, og generelt fungerer i praksis.

Jeg synes da det er fedt for de handicappede, at de kan få hjælp til hundetræningen hvis de ikke selv kan. Eller at andre kan gå op til prøven med hunden for dem, hvis de af forskellige årsager ikke selv kan.
Det er da ikke noget at ''se ned på'' eller sidde og håne med, at så skal sådan nogle mennesker bare ikke have hund. Selvfølgelig skal de da have servicehund, de, om nogen, har jo netop det ultimative behov.

Og hvis du læser om servicehunde, så er det præcis hunde der aldrig bliver adfærdsvanskelige, det er jo netop derfor udvælgelsen af rette sind, og selve træningen er af særlig karakter.

Og enig med Pip: Det er da ikke alle handicappede der kan træne hunden op til de opgaver, de ikke engang selv kan magte. Det kræver jo lige som at de viser hunden hvordan man gør, og det bliver da vel svært, når de ikke selv kan.

Sidst redigeret af Ninja; 03-09-2013 kl. 20:04.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2013, 20:01   #115
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Her er et udkast til underskriftindsamling.

ideer til rettelser?

Hund under træning til servicehund

Som det ser ud i dag må handicappede, fysisk som psykisk gerne holde servicehund i almene boliger hvor der normalt ikke må holdes hund.

Men i loven skriver de ikke at man ikke som psykisk eller fysisk syg selv må stå for træningen, trods at der opfordres til det fra førende eksaminator: www.canix.dk

Og fra Canix lyder det:

En vigtig faktor, for at en servicehund kan fungere som hjælper for en fysisk eller psykisk

handikappet eller være i stand til at varsle et anfald for en person med diabetes eller epilepsi, er, at

Der er opbygget et meget stærkt forhold mellem servicehunden og ejeren. Den optimale binding

opnås bedre, hvis det er ejeren selv, som udfører træningen og påtager sig det fulde ansvar for

hunden, fra første øjeblik hunden kommer i kontakt med ham/hende. I forbindelse med uddannelse

af servicehunde til fysisk handikappede og førerhunde er det ofte professionelle organisationer, som

foretager træningen, men dette er af praktiske årsager, idet personen grundet fysiske

Begrænsninger ikke er i stand til dette. Den optimale binding mellem hund og ejer opnås, hvis det er

ejeren selv, som står for uddannelsen, og af den grund anbefaler Canix altid denne

fremgangsmåde, såfremt det på nogen måde er muligt.



Altså, der skal laves en ændring i bekendtgørelsen:

Hunde som er godkendt af træningsleder skal have lov til at bo hos ejeren men hunden trænes til servicehund med ejer.

Der kan gives dispentation ved at læge eller behandler anbefaler at det vil have en positiv effekt at have en servicehund.


Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jamen jeg er jo enig med dig

Alt det der ved jeg alt om, jeg har selv været der.

Men nu handler det jo så om handicappede og almen hvalpetræning - du ved da, at en handicappet ikke ''bare'' lige tuller ud af sengen klokken skid om natten fordi hvalpen piver og vil ud og besørge
De fleste kan jo ikke engang komme ud af sengen selv.

Jeg kan gøre det - du kan gøre det. Men den lamme person kan så ikke gøre det - og det er vel dem der skal skrive under og kunne se ''lyset'' og tænke,, JA!!, det er da en hvalp jeg skal have, det er lige MIG den opgave, eller?

Det er dig der blander det hele sammen.

Det nytter jo ikke noget du bliver sur og oprevet, når kendsgerningerne bliver lagt frem. Der ER jo ikke kun dig og mig. En lovændring bliver jo kun ændret, hvis den giver mening, har opbakning, og generelt fungerer i praksis.

Jeg synes da det er fedt for de handicappede, at de kan få hjælp til hundetræningen hvis de ikke selv kan. Eller at andre kan gå op til prøven med hunden for dem, hvis de af forskellige årsager ikke selv kan.
Det er da ikke noget at ''se ned på'' eller sidde og håne med, at så skal sådan nogle mennesker bare ikke have hund. Selvfølgelig skal de da have servicehund, de, om nogen, har jo netop det ultimative behov.

Og hvis du læser om servicehunde, så er det præcis hunde der aldrig bliver adfærdsvanskelige, det er jo netop derfor udvælgelsen af rette sind, og selve træningen er af særlig karakter.


Lad det stoppe her

Jeg syntes jeg har givet meget klare eksempler på det ene og det andet og folk må jo gøre hvad de lyster.

Synd at man ikke selv kan træne, det er en rigtig dejlig ting at have med sin hund.
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2013, 20:10   #116
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg synes den er god, men det der med dispensation, var det der gik galt i min sag.
Der skal IKKE søges dispensation, man skal blot meddele at man vil gøre brug af lovgivningen på området.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2013, 20:19   #117
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jeg synes den er god, men det der med dispensation, var det der gik galt i min sag.
Der skal IKKE søges dispensation, man skal blot meddele at man vil gøre brug af lovgivningen på området.
Hund under træning til servicehund

Som det ser ud i dag må handicappede, fysisk som psykisk gerne holde servicehund i almene boliger hvor der normalt ikke må holdes hund.

Men i loven/bekendtgørelsen om almen bolig, skriver de ikke, at man ikke som psykisk eller fysisk syg selv må stå for træningen, trods at der opfordres til det fra førende eksaminator og hundeadfærdsekspert: www.canix.dk

Og fra Canix lyder det:

En vigtig faktor, for at en servicehund kan fungere som hjælper for en fysisk eller psykisk handikappet eller være i stand til at varsle et anfald for en person med diabetes eller epilepsi, er, at der er opbygget et meget stærkt forhold mellem servicehunden og ejeren.
Den optimale binding opnås bedre, hvis det er ejeren selv, som udfører træningen og påtager sig det fulde ansvar for hunden, fra første øjeblik hunden kommer i kontakt med ham/hende.
I forbindelse med uddannelse af servicehunde til fysisk handikappede og førerhunde er det ofte professionelle organisationer, som foretager træningen, men dette er af praktiske årsager, idet personen grundet fysiske begrænsninger ikke er i stand til dette.
Den optimale binding mellem hund og ejer opnås, hvis det er ejeren selv, som står for uddannelsen, og af den grund anbefaler Canix altid denne fremgangsmåde, såfremt det på nogen måde er muligt.



Altså, der skal laves en ændring i bekendtgørelsen:

Hunde som er godkendt af træningsleder skal have lov til at bo hos ejeren, mens hunden trænes til servicehund sammen med ejer.




Rettet lidt.
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2013, 20:53   #118
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Den er også god!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2013, 21:37   #119
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LM Fyn Se meddelelser
Så fik jeg en mail:


"Hej René

Jeg har læst bekendtgørelsen om drift af almene boliger, bemærkninger til den samt juridiske tolkninger af bekendtgørelsen, og jeg må skuffe dig med, at jeg er enig med Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter. Du kan altså ikke anskaffe dig en hund og derefter selv oplære den i at være et servicedyr.

For god ordens skyld, skal jeg gøre opmærksom på,
at afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. § 128 i samme bekendtgørelse.. "

Citat:
Oprindeligt indsendt af LM Fyn Se meddelelser
Her er et udkast til underskriftindsamling.

ideer til rettelser?

Hund under træning til servicehund

Som det ser ud i dag må handicappede, fysisk som psykisk gerne holde servicehund i almene boliger hvor der normalt ikke må holdes hund.

Men af loven fremgår det, at hunden skal være trænet inden den flytter ind hos den handicappede, og dermed har den handicappede ikke mulighed for selv, at træne hunden, til trods for, at den førende eksaminator på området, canix (www.canix.dk) opfordrer til, at den handicappede selv træner sin hund.

Canix skriver:

En vigtig faktor, for at en servicehund kan fungere som hjælper for en fysisk eller psykisk handikappet, eller være i stand til at varsle et anfald for en person med diabetes eller epilepsi er, at der er opbygget et meget stærkt forhold mellem servicehunden og ejeren.

Den optimale binding opnås, hvis det er ejeren selv, som udfører træningen og påtager sig det fulde ansvar for hunden, fra første øjeblik hunden kommer i kontakt med ham/hende.

I forbindelse med uddannelse af servicehunde til fysisk handikappede og førerhunde er det ofte professionelle organisationer, som foretager træningen, men dette er af praktiske årsager, idet personen grundet fysiske
begrænsninger ikke er i stand til dette.

Den optimale binding mellem hund og ejer opnås, hvis det er ejeren selv, som står for uddannelsen, og af den grund anbefaler Canix altid denne
fremgangsmåde, såfremt det på nogen måde er muligt.

Altså, der skal laves en ændring i bekendtgørelsen:

Hunde som er godkendt af træningsleder skal have lov til at bo hos ejeren mens hunden trænes til servicehund, sammen med ejeren.
Jeg har lavet nogle ændringer, mest for at undgå misforståelser.


Der er noget her fra tråden jeg ikke lige kan huske, jeg har ikke tid til, at læse tråden igennem lige nu, så håber en af jer kan huske det.
Var der ikke et eller andet med, at det slet ikke var muligt, at få en servicehund, som allerede er trænet til psykisk syge?

Jeg synes jeg kan huske noget om en eller anden hindring.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2013, 21:43   #120
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg har lavet nogle ændringer, mest for at undgå misforståelser.


Der er noget her fra tråden jeg ikke lige kan huske, jeg har ikke tid til, at læse tråden igennem lige nu, så håber en af jer kan huske det.
Var der ikke et eller andet med, at det slet ikke var muligt, at få en servicehund, som allerede er trænet til psykisk syge?

Jeg synes jeg kan huske noget om en eller anden hindring.

Du kan godt søge om at få en som er igennem servicehundefonden, men da jeg skrev kunne de ikke hjælpe mig.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg har lavet nogle ændringer, mest for at undgå misforståelser.


Der er noget her fra tråden jeg ikke lige kan huske, jeg har ikke tid til, at læse tråden igennem lige nu, så håber en af jer kan huske det.
Var der ikke et eller andet med, at det slet ikke var muligt, at få en servicehund, som allerede er trænet til psykisk syge?

Jeg synes jeg kan huske noget om en eller anden hindring.
En god overskrift???
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Psykisk syge i ingenmandsland buster Politik og Samfund 2 01-08-2011 23:20
Man hader psykisk syge logikeren Politik og Samfund 7 15-05-2011 17:23
Psykisk syge får nu samme rettigheder som fysisk syge Thelma Nyt om loven 4 28-10-2008 02:17
Psykisk syge får ret til behandling Pyt Dit og Dat 6 15-10-2008 13:13
Armbånd til psykisk syge LUM Politik og Samfund 4 02-10-2008 09:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension