K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-07-2010, 00:17   #1
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Kontanthjælp / Sygedagpenge

Hvis man er syg og derfor på kontanthjælp, men selv finder et arbejde, som man vælger at starte på og derfor ikke mere modtage kontanthjælp, men løn i stedet for.

Hvis nu det så skulle ske, at man efter noget tid måske ikke kan klare arbejdet alligevel og bliver sygemeldt og derfor måske opsagt fra arbejdspladsen.

Er man så berettiget til sygedagpenge fra kommunen ? Eller vil man ryge på kontanthjælp igen ?

Håber virkelig der er en der kan hjælpe med svar, evt. selv været i lignende situation, for jeg kan ikke finde svar på det nogen steder.
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2010, 00:31   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du skal arbejde en vis periode for at optjene ret til sygedagpenge.

Du kan finde sygedagpengeloven under nyttige links.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2010, 01:11   #3
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
Du skal arbejde en vis periode for at optjene ret til sygedagpenge.

Du kan finde sygedagpengeloven under nyttige links.

Tak for svaret, men det var ikke det jeg spurgte om.

Ved godt man skal arbejde mindst 13 uger, for at få sygedagpenge.

Jeg kan i sygedagpengeloven ikke finde svar på det, jeg mangler svar på.
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2010, 07:01   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Den situation er der nok ikke mange som kommer ud for
Men ja hvis du har arbejdet mindst 13 uger på en rigtig arbejdsplads
så kan du får sygedagpenge igen.

for som regel hvis man er på kommet på kontanthjælp efter de 52 uger og måske også har været forlænget så er man som regel også rigtig syg og flex pension er nok mere realistisk
hvis man alså har lægepapir på ens sygdom og har været i arbejdsprøvning

lidt underligt hvis man godt kan finde et almindeligt arbejde pludseligt efter flere år.
med mindre der er tale om en sygdom som ikke varrig eller der er fundet en kur.

Sidst redigeret af MTVRV1; 11-07-2010 kl. 07:04.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2010, 10:04   #5
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Med hensyn til sygedagpenge:
Man skal da arbejde x antal timer i løbet af de 13 uger før man bliver berettiget til sygedagpenge, ikke?

SoLost:
Er det fordi du går med tanker om at finde et ordinært arbejde for at optjene retten til sygedagpenge fordi du er træt af at være på kontanthjælp?

Eller prøver du bare at dække dig ind?

Eftersom du i en anden tråd fra maj måned i år skriver:


Citat:
Psykiater

Hej

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Jeg vil gerne søge ftp. på foreliggende grundlag. Men inden jeg gør det, vil jeg være sikker på, at de har alle de papir de skal bruge.
Og jeg ved at de i hvert fald ikke har alt dokumention på diagnoser, da der er nogen af dem, der ikke er stillet helt endnu og nogen af dem, jeg ikke har fået dokumentation på. Så det skal jeg have styr på, sammen med en psykiater.

Jeg skal også have snakket med en psykiater, da jeg ikke kan klare en arbejdsprøvning og det behøver jeg dokumention på.

Så mit spørgsmål er, om der er nogen der kan anbefale en rigtig god psykiater på Sjælland?

Meget gerne med speciale, i enten: autisme, adhd, ocd eller angst


syntes jeg, at det lyder som en noget forhastet ting så meget som at overveje at tage et arbejde på ordinære vilkår.

Jeg syntes virkelig at du skal tænke grundigt over om du er klar til fra den ene dag til den anden at slippe systemet. Du skal jo op på mange timer ugentlig på en arbejdsplads for at kunne forsørge dig selv. Og hvis du ender med ikke at kunne klare det, er der en masse bureaukrati i forhold til at komme tilbage på kontanthjælpen og finde rette aktivering - og det dræner psykisk. Og du vil blot være endnu længere fra et eventuelt flexjob hvis du nu slipper systemet.

Er det ikke ret usandsynligt at du vil kunne klare at springe ud i ordinært arbejde nu?
Hvis det er fordi du har et job på hånden du godt kunne tænke dig at prøve kræfter med, så kan du tage kontakt til kommunen og bede om, at der bliver lavet en aftale med arbejdspladsen om en praktikperiode på kontanthjælp med mulighed for ansættelse eller evt. direkte opstart på jobbet på nedsat arbejdstid med supplerende kontanthjælp for at se om du kan klare det. På den måde får du prøvet kræfter med arbejdet, men beholder dit sikkerhedsnet i forhold til kommunen.

Hvis du tænker på det her med arbejdet udelukkende for du vil forsøge at få lidt mere udbetalt om måneden er at søge kommunen om fuld kontanthjælp (altså det beløb som voksne over 25 år får) med begrundelse i din lidelse/sygdom. Og så fokusere på at få det bedre i stedet for at kaste dig ud i noget det er usandsynligt at du kan klare...

Sidst redigeret af annagw; 11-07-2010 kl. 10:12.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2010, 16:31   #6
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
Med hensyn til sygedagpenge:
Man skal da arbejde x antal timer i løbet af de 13 uger før man bliver berettiget til sygedagpenge, ikke?

SoLost:
Er det fordi du går med tanker om at finde et ordinært arbejde for at optjene retten til sygedagpenge fordi du er træt af at være på kontanthjælp?

Eller prøver du bare at dække dig ind?

Eftersom du i en anden tråd fra maj måned i år skriver:

Citat:
Psykiater

Hej

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Jeg vil gerne søge ftp. på foreliggende grundlag. Men inden jeg gør det, vil jeg være sikker på, at de har alle de papir de skal bruge.
Og jeg ved at de i hvert fald ikke har alt dokumention på diagnoser, da der er nogen af dem, der ikke er stillet helt endnu og nogen af dem, jeg ikke har fået dokumentation på. Så det skal jeg have styr på, sammen med en psykiater.

Jeg skal også have snakket med en psykiater, da jeg ikke kan klare en arbejdsprøvning og det behøver jeg dokumention på.

Så mit spørgsmål er, om der er nogen der kan anbefale en rigtig god psykiater på Sjælland?

Meget gerne med speciale, i enten: autisme, adhd, ocd eller angst

syntes jeg, at det lyder som en noget forhastet ting så meget som at overveje at tage et arbejde på ordinære vilkår.

Jeg syntes virkelig at du skal tænke grundigt over om du er klar til fra den ene dag til den anden at slippe systemet. Du skal jo op på mange timer ugentlig på en arbejdsplads for at kunne forsørge dig selv. Og hvis du ender med ikke at kunne klare det, er der en masse bureaukrati i forhold til at komme tilbage på kontanthjælpen og finde rette aktivering - og det dræner psykisk. Og du vil blot være endnu længere fra et eventuelt flexjob hvis du nu slipper systemet.

Er det ikke ret usandsynligt at du vil kunne klare at springe ud i ordinært arbejde nu?
Hvis det er fordi du har et job på hånden du godt kunne tænke dig at prøve kræfter med, så kan du tage kontakt til kommunen og bede om, at der bliver lavet en aftale med arbejdspladsen om en praktikperiode på kontanthjælp med mulighed for ansættelse eller evt. direkte opstart på jobbet på nedsat arbejdstid med supplerende kontanthjælp for at se om du kan klare det. På den måde får du prøvet kræfter med arbejdet, men beholder dit sikkerhedsnet i forhold til kommunen.

Hvis du tænker på det her med arbejdet udelukkende for du vil forsøge at få lidt mere udbetalt om måneden er at søge kommunen om fuld kontanthjælp (altså det beløb som voksne over 25 år får) med begrundelse i din lidelse/sygdom. Og så fokusere på at få det bedre i stedet for at kaste dig ud i noget det er usandsynligt at du kan klare...
Mange tak for et meget brugbart svar.

Jo, 120 timer, ved ikke om det er ændret.

Ja, det er lige præcis derfor, da kontanthjælp ikke er en holdbar situation for mig, vil meget gerne snart have et sted at bo. Og har nu været på kontanthjælp i snart 2.år

Og så også for jeg syntes at jeg egentlig burde have haft sygedagpenge dengang jeg fik kontanthjælp i stedet for, men vidste bare ikke hvad det var dengang.

Det er også en meget forhastet ting, da jeg ved at det ville blive ekstrem hårdt, men er desperat for at komme væk fra kontanthjælp og få en bolig.

Jo det ville nok være medet usandsynligt, jeg tænker også det ville være dumt at slippe systemet, kunne bare ikke se andre muligheder for at komme væk fra kontanthjælp.

Med hensyn til det du skriver om at søge kommunen om fuld kontanthjælp, hvordan gør man det & kan det lade sig gøre ?

For har før spurgt min sagsbehandler på rådgivning og udbetaling, om der ingen muligheder overhovedet var for, at jeg kunne få mere i kontanthjælp, det sagde hun nej til.

Og er det også noget man kan med revalidering, få lov at få fuld revalidering, selvom man er 21 ? Da jeg jo alligevel skal afprøves i revalidering, før de søger ftp. Så kunne jeg ligesågodt tænke mig at se, om jeg ville kunne klare en uddannelse med noget hjælp og på revalidering, for derefter at få et fleksjob i stedet for ftp. Men det ville kræve at jeg får fuld revalidering i uddannelsestiden, ellers ville jeg ikke kunne klare det, da uddannelsen tager omkring 3.år.

Håber at du kan hjælpe mere - på forhånd, mange tak for hjælpen
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2010, 17:19   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
kan kun være helt enig med annagw
men det er klart hvis du ikke har læge dokumentation eller været i arbejdsprøvning
som støtter dig sag om nedsat erhvervsevne.
Ja så ser det meget svært ud med flex og endnu værre pension.
revalidering får man heller ikke bare
Men for lyder det bare som om du alt i verden bare vil væk fra kontanthjælp og systemet.
det er fint nok, hvis du mener du kan arbejde eller tage en uddannelse på
revalidering.
det kan bare skade din sag rigtig meget og lave en raskmeldning, hvis du selv mener du ikke kan arbejde.
men det kan du netop bevise i en arbejdsprøvning sammenholdt med lægepapir
for en kommune er helt lige glad med hvad man selv siger

men hvordan har du tænkt dig og tage en uddannelse, og tænke på pension.
det kommer jeg alså ikke til at forstå overhovedet.

kender ikke så meget til fuld revalidering, men det kan jeg heller ikke forstille mig man bare får tildelt.
men et godt råd uden ordentlig lægedokumentation, kommer man ikke langt i dette system.
jeg sidder alså uden indtægt overhovedet fra kommunen og lægerne siger jeg aldrig kommer i arbejde.
det er kommunen alså ligeglad med
men jeg har alså ingen muligheder, før de tager sig sammen og tildeler pension.
uanset om jeg vil eller ej.

Sidst redigeret af MTVRV1; 11-07-2010 kl. 17:26.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2010, 17:28   #8
Fru K
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 19
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
Fru K er ny på vejen
Du skal være medlem af en a-kasse for at optjene retten til dagpenge og derfor også sygedagpenge. Er du ikke meldem af en a-kasse, så hedder det kontanthjælp, når du fyres/sygemeldes fra et job.
Fru K er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2010, 17:45   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Mtv, jeg tror også at det er noget helt andet når man virkelig sidder med r.... i vandskorpen økonomisk, så er man villig til hvad som helst, helbred eller ej. Ufatteligt at det skal være sådan i dagens Danmark.

SoLost, hvad er der galt med der hvor du bor nu ? Kan du ikke holde det ud til du bliver afklaret ?

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2010, 17:55   #10
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
Mtv, jeg tror også at det er noget helt andet når man virkelig sidder med r.... i vandskorpen økonomisk, så er man villig til hvad som helst, helbred eller ej. Ufatteligt at det skal være sådan i dagens Danmark.

SoLost, hvad er der galt med der hvor du bor nu ? Kan du ikke holde det ud til du bliver afklaret ?

Kh. EE

Ja, syntes virkelig det er for dårligt.

Der er det galt, at jeg er blevet nødt til at flytte hjem igen, på grund af min økonomi. Og det går rigtig dårligt, det belaster mig rigtig meget og jeg har kun fået det værre, for hver dag der går. Jeg har virkelig brug for mir eget sted hurtigst muligt. Men med 5000 kr. i kontanthjælp, er det bare umuligt
Nej jeg kan ikke holde det ud længere og ved slet ikke om jeg er ved at blive afklaret, men sagsbehandler bliver ved med at tale udenom, når jeg vil have aftalt et møde, til at vi kan få lavet min ressourceprofil.
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sygedagpenge til kontanthjælp MP84 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 29-05-2013 21:06
Fra sygedagpenge til kontanthjælp. Arbejdshesten Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 01-03-2013 08:31
Sygedagpenge => kontanthjælp/pension Miaolsen2000 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 02-07-2011 01:38
Fra Sygedagpenge / Kontanthjælp King8900 Alt det andet 8 22-10-2010 21:43
sygedagpenge / kontanthjælp bullermus Dit og Dat 14 15-04-2009 13:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension