K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-07-2010, 15:12   #11
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af xlars38 Se meddelelser
Jeg håber kommunen nægter at udbetal pension så længe du/i ikke ønsker at (samarbejde)... hvis det er NOGET jeg ikke har en skid til overs for så er det socialt bedrageri.

Det er da en grim ytring, du kommer med der, er jo ikke det spørgsmålet handler om!


Sjovt" som nogen mennesker ser "spøgelser", hvor der ingen er!

Takker Regeringen... for denne " samfundsmistænkeligørelse" / misbrug af " samfundsrettighedder" som alle mennesker er grebet af.....NOT

Helle.
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2010, 15:17   #12
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Susanne2412 Se meddelelser
Jeg har nu boet sammen med min kæreste i 10 år og vi har ALDRIG haft fælles økonomi på nogen måde overhovedet, men hvis jeg en dag ender på førtidspension tjener han desværre så meget at jeg ikke vil få ret meget og det er for mit vedkommende ydmygende at han skal til at betale penge til mig for at mit kan hænge sammen og skide uretfærdigt overfor ham som så får mindre til de udgifter han har, husleje og hvad der dertil hører bliver altså ikke mindre...
Jeg fatter simpelthen ikke fidusen på det punkt, for vi er selvstændige individer og ønsker at klarer os hver især....
netop ligestilling snakker man meget om.
vi lever alså ikke som for 50 år siden, hvor manden tjener pengene og konen går hjemme.
En førtidspension er mistet erhvervsevne. uanset hvad man har eller havde inden man får den(ventetid og ingen indtægt pågrund af formue).
igen er det nemt og sparke til dem som ligger ned
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2010, 15:35   #13
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Ja, det er simpelthen den mest mærkelige regel da! Det er jo en kompensation for at man ikke selv kan tjene penge - folks løn modregnes jo heller ikke ift. den andens løn...
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2010, 16:09   #14
custer
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2010
Lokation: Holstebro
Indlæg: 115
Styrke: 14
custer er ny på vejen
Hej du, nej jeg kunne aldrig drømme om at lave socialt bedrageri - ALDRIG !
Det er blot træls at kommunen som udgangspunkt går ud fra at det er det man vil hvis man har muligheden !
Jeg kan så spørge hvad ideeen er i at: Hvis beregningsgrundlaget viser jeg at være således at du har fået for meget udbetalt i pension; regulerer kommunen tilbage med et år - har du der imod fået for lidt regulerer kommunen tilbage med ½ år !!!!!!
At få en forklaring er ikke muligt !
custer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2010, 00:22   #15
Fru K
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 19
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
Fru K er ny på vejen
Alle mennesker har oplysningspligt, når man modtager sociale ydelser. Det vil sige, at man har pligt til at oplyse om indtægter, boligforhold, personlige forhold etc., og ændringer i disse.
Oplysningspligten er en af de tilgrundliggende principper ved modtagelsen af sociale ydelser. Hvis du ikke oplyser korrekt om dine forhold, kan du ikke være sikker på at modtage den korrekte ydelse, eller at du i sidste ende ikke er beretttiget til en ydelse.

Hvis man f.eks. ikke oplyser ens indtægt ifbm. beregning af pension, så kan kommunen indhente oplysninger via skat, det skriver man som borger under på ifbm. modtagelsen af pensionen, selvom man ikke indsender lønsedler etc. Konsekvensen kan jo være, at kommunen ikke udbtaler ens pension/kontanthjælp/sdp korrekt, hvis ikke man oplyser om sine økonomiske forhold. Det er, uanset hvordan man vender det, dumt at snyde systemet og dermed sig selv..
Fru K er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2010, 00:35   #16
Mila
Hvor skulle jeg ellers være
 
Milas avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-08 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 105
Styrke: 15
Mila er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fru K Se meddelelser
Alle mennesker har oplysningspligt, når man modtager sociale ydelser. Det vil sige, at man har pligt til at oplyse om indtægter, boligforhold, personlige forhold etc., og ændringer i disse.
Oplysningspligten er en af de tilgrundliggende principper ved modtagelsen af sociale ydelser. Hvis du ikke oplyser korrekt om dine forhold, kan du ikke være sikker på at modtage den korrekte ydelse, eller at du i sidste ende ikke er beretttiget til en ydelse.

Hvis man f.eks. ikke oplyser ens indtægt ifbm. beregning af pension, så kan kommunen indhente oplysninger via skat, det skriver man som borger under på ifbm. modtagelsen af pensionen, selvom man ikke indsender lønsedler etc. Konsekvensen kan jo være, at kommunen ikke udbtaler ens pension/kontanthjælp/sdp korrekt, hvis ikke man oplyser om sine økonomiske forhold. Det er, uanset hvordan man vender det, dumt at snyde systemet og dermed sig selv..
Nu handler indlægget netop ikke om egen indtægt men om samlevers og som tidligere skrevet er der altså ægtepar som ikke kender hinandens indtægter, hvilket gør det ret så vanskeligt at oplyse tallene .......
__________________
-----------------------------------
Venlig hilsen

Mila..
Mila er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2010, 11:10   #17
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
mig bekendt har kommunen alle muligheder for at tjekke både den ene og anden.

Selve spørgsmålet om hvordan de skaffer sig disse oplysninger, ja, se det er jo så det, hm...

Jeg har som gift den erfaring at lige meget hvordan vi vender og drejer det, ja, så kan de til hver en tid hente oplysningerne, fint nok med mig men kan sagtens forstå princippet i det.

Har kun den erfaring at dengang jeg skulle indskrive børnene til børnehave og skulle have støtte til dette ja, da spurgte vedkommende om hun måtte have lov at tjekke min mands oplysninger sååå...tænker at sådan må det vel stadig forholde sig?

Mener at kun hvis kommunen har mistanke om noget ulovligt/uregelmæssigt ja, så kan de tjekke uden at spørge om lov, men bid mig ikke hvis jeg tar fejl

Realiteten BURDE være at vi -uanset samliv/giftemål- er at betragte som selvstændige individer meeeen sådan funker det mig bekendt ikke i det offentlige regi, medmindre man gør opmærksom på det!

Og ja, iøvrigt, den med at man blir straffet for at leve sammen når man er gift/samlevende det kan vi kun være enige om!
Den lov bør hurtigst muligt ændres, enig
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2010, 20:17   #18
Fru K
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 19
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
Fru K er ny på vejen
Citat:
Nu handler indlægget netop ikke om egen indtægt men om samlevers og som tidligere skrevet er der altså ægtepar som ikke kender hinandens indtægter, hvilket gør det ret så vanskeligt at oplyse tallene .......
Mila, det handler i høj grad om oplysningspligt, især når det handler om et ægtepar. Lov om ægteskabets retsvirkning er den styrende lov ifht. pensionsloven. Det vil sige, at enhver, der er gift og/eller samlevende, har pligt til at forsøge sin ægtefælle. Derfor har den, der er pensionist, også pligt til at oplyse kommunen om ægtefællens indtægt. Det handler om husstandsindtægten, ikke kun om den enes eller den andens indtægt. Det samme gør sig gældende ifht. kontanthjælp. Tjener den ene ægtefælle noget, skal det modregnes hos den anden.

Når man modtager sociale ydelser, så skriver man under på, at man har oplysningspligt. Også ifht. hvad ens ægtefælle tjener.
Fru K er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2010, 20:29   #19
Fru K
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 19
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
Fru K er ny på vejen
Citat:
Kapitel 3 a

Oplysningspligt m.v.

Sagens oplysning m.v.

§ 10. Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse.

§ 11. Myndigheden kan anmode personer, der søger om eller får hjælp, om

1) at medvirke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp de er berettiget til, og

2) at lade sig undersøge hos en læge eller blive indlagt til observation og behandling som led i sagsbehandlingen.

Stk. 2. Personer, der får hjælp, har pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for hjælpen.

§ 11 a. Myndigheden kan efter forudgående samtykke fra den, der søger om eller får hjælp, forlange, at andre offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutioner, sygehuse, læger, psykologer, autoriserede sundhedspersoner i øvrigt og personer, der handler på disses ansvar, arbejdsløshedskasser, pengeinstitutter, arbejdsgivere og private, der udfører opgaver for det offentlige, giver oplysninger om den pågældende, der er nødvendige for at behandle sagen. Dette gælder også oplysninger om en persons rent private forhold og andre fortrolige oplysninger, ligesom myndigheden kan indhente lægejournaler, sygehusjournaler eller udskrifter heraf. Myndigheden kan forlange, at der optages retsligt forhør i overensstemmelse med retsplejelovens § 1018, hvis oplysningerne ikke videregives.

Stk. 2. Myndigheden kan uden samtykke til brug for behandlingen af en enkelt sag eller til brug for generel kontrol kræve oplysninger om økonomiske forhold om den, der ansøger om eller får hjælp, og dennes ægtefælle eller samlever, fra andre offentlige myndigheder samt fra arbejdsløshedskasser. Tilsvarende oplysninger kan indhentes om andre husstandsmedlemmer. Oplysninger kan samkøres og sammenstilles med data fra myndighedens egne, andre myndigheders og arbejdsløshedskassers it-systemer, når dette er nødvendigt for at kontrollere, om betingelserne for at yde hjælp er opfyldt, herunder med henblik på efterfølgende kontrol af, om der er sket fejl eller misbrug i forbindelse med ydelse af hjælp. Oplysningerne kan indhentes, selv om den person, som oplysningerne vedrører, ikke bor i den kommune, som indhenter oplysningerne.

Stk. 3. Myndigheden kan få terminaladgang til de nødvendige oplysninger som nævnt i stk.1 og 2 i indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister. I det omfang oplysningerne som nævnt i stk. 1 eller 2 findes i indkomstregisteret, skal myndigheden indhente oplysningerne herfra.

Stk. 4. Ved klage til det sociale nævn, beskæftigelsesankenævnet eller Ankestyrelsen og ved behandlingen af sager i Sikringsstyrelsen kan samtykke til at indhente oplysninger efter § 11 a, stk. 1, indhentes ved, at borgeren i den skriftlige bekræftelse af, at en klage er modtaget, bliver gjort opmærksom på, hvilke typer af oplysninger det kan blive nødvendigt at indhente, og får en frist til eventuelt at gøre indsigelse imod dette.

§ 11 b. Hvis borgeren ikke medvirker, jf. § 11, stk. 1, nr. 1 og 2, eller ikke giver samtykke til, at myndigheden kan indhente oplysninger, jf. § 11 a, stk. 1, skal myndigheden behandle sagen om hjælp på det foreliggende grundlag, medmindre oplysninger kan indhentes uden samtykke, jf. § 11 a, stk. 2, og § 11 c.

§ 11 c. Hvis det er nødvendigt for sagens behandling, kan kravet om samtykke efter § 11 a, stk. 1 og 3,2) fraviges i sager om

1) særlig støtte til børn og unge efter kapitel 11 i lov om social service, hvor myndighederne kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse uden forældrenes samtykke, samt i forbindelse med undersøgelser efter § 50 i lov om social service,

2) førtidspension, hvor myndigheden kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse i en sag, uden af den pågældende person selv har rettet henvendelse herom, jf. § 17, stk. 2, i lov om social pension,

3) frakendelse af førtidspension, jf. § 44, stk. 1, i lov om social pension, og frakendelse eller overflytning til anden pension, jf. § 44, stk. 1, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.,

4) tilbagebetaling af sociale ydelser og

5) mellemkommunal refusion, jf. § 9 c, for så vidt angår følgende oplysninger om den borger, der ydes refusion for:

a) Cpr-nummer.

b) Hjemmel til udgiften.

c) Udgiftens elementer.

d) Antal af enheder.

Stk. 2. Hvis det er nødvendigt for behandlingen af en sag efter stk. 1, nr. 1, kan myndigheden desuden uden samtykke anmode private, der har kendskab til forholdene, om at give oplysninger, der er nødvendige for at behandle sagen. Myndigheden skal ved anmodningen gøre opmærksom på, at den adspurgte ikke er forpligtet til at svare.

Stk. 3. I sager efter stk. 1, nr. 1, kan myndigheden uden samtykke forlange oplysninger efter § 11 a, stk. 1, og indhente oplysninger efter § 11 c, stk. 2, om personer, der er part i sagen, samt om forældremyndighedsindehaverens samlever eller ægtefælle.

Stk. 4. Myndigheden skal uanset adgangen til at indhente oplysninger uden samtykke, jf. stk. 1-3, forsøge at få samtykke til at indhente oplysningerne.
Blot til orientering. Stykket her er hentet fra Bekendtgørelse af Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Fru K er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2010, 20:46   #20
Mila
Hvor skulle jeg ellers være
 
Milas avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-08 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 105
Styrke: 15
Mila er ny på vejen
[B]Nu handler indlægget netop ikke om egen indtægt men om samlevers og som tidligere skrevet er der altså ægtepar som ikke kender hinandens indtægter, hvilket gør det ret så vanskeligt at oplyse tallene .......


Jeg kan kun gentage at man jo ikke kan give nogen oplysninger som man ikke er i besiddelse af - så må kommunen jo skaffe dem af anden vej.

Jeg kender feks ikke min mands indkomst og han kender heller ikke min og nej vi har ikke fælles eje . Har netop pga. forsørgerpligten takket nej til pension for jeg vil ikke være afhængig af ham og hans indtægt - så er blevet visiteret til fleks på 13 timer , det må jeg så kæmpe mig gennem hvis det lykkes at fine job.
__________________
-----------------------------------
Venlig hilsen

Mila..
Mila er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
økonomi ftp, med samlever. Emma79 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 17-09-2011 09:31
for høj samlever indtægt pinballs Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 30-06-2011 18:12
Samlever uden indkomst custer Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 14-10-2010 07:35
pensionst med samlever på su de4aks Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 11-09-2010 12:46
Samlever indkomst??? ca83 Alt det andet 6 02-08-2010 11:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension