K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-02-2015, 22:21   #1
Kirsemor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2015
Indlæg: 4
Styrke: 0
Kirsemor er ny på vejen
Hvad må man og må man ikke i et ressourceforløb

Jeg har i dag været til samtale hos kommunen ang etablering af et praktikforløb/ressourceforløb, med udgangspunkt i et ugentlig timetal på 12.

I løbet af samtalen, kommer beskæftigelsesvejlederen ind på, at jeg har heste og hvor meget tid, jeg dagligt bruger på dem. Jeg kan og må ikke ride grundet de skader jeg har, så jeg passer dem bare, nusser, muger ud osv. Det må jeg ikke, idet der i så fald fragår den time jeg bruger med dem, på en progression af det time antal jeg kan arbejde. I øvtigt kan jeg ikke indstilles til flexjob, hvis jeg kan passe hestene i ca en time dagligt. Det bliver jeg selvfølgelig ked af for jeg har ikke kunnet finde nogen der ville agere staldpige. Bisidderen fra min fagforening udtalte, at så måtte jeg afhende dem.

Mine heste, giver mig livskvalitet og er et lys i en grå hverdag efter min ulykke, så det er ikke noget at sige til, at blev ked af det.

Jeg har også 2 hunde, som jeg lufter på marken. Nu bliver jeg nervøs for, om jeg også skal afhende dem, fordi jeg bruger ca. en time om dagen på at "lufte" dem. Hvad med haven, gælder det også her ?

Spørgsmål:

-Hvad må jeg og hvad må jeg ikke i forhold til et ressourceforløb ?
-Kan kommunen, bestemme over min fritid ?
-hvor mange timer i mit liv, har kommunen "rådighed" over ?

Baggrund: knæskade efter fald på arbejdsplads. Revalideret til lærer.
Whiplash og ødelagt haleben efter påkørsel, mens jeg var under
uddannelse/revalidering.
Lider efterfølgende af migræne og har kognitive problemer.

Ja, jeg gennemførte min uddannelse. Fik min diagnose 2 dage før endelig eksamen men resultatet blev også derefter.

Håber nogen herinde, kan give mig nogle svar. På forhånd TAK
Kirsemor
Kirsemor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2015, 22:31   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hej Kirsemor

Der skal også være tid til at leve. Læs her ministerens svar til en forespørgsel om dette http://www.ft.dk/samling/20121/almde...0716/index.htm

Når det så er sagt/læst, så tænker jeg selv sådan, at der skal være plads og tid til det en på samme alder ville have tid og overskud til samtidigt med at vedkommende har et fuld tids job.

Så se tilbage på da du arbejdede fuld tid. Kunne du så også tage dig af dyrene i samme udstrækning som du gør nu?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2015, 22:39   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til...

Kære Kirsemor

Fremover bliver du her på denne tråd, fordi der dukker mange spørgsmål op i fremtiden.

Læs og FØLG disse råd til nye på k10.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Det er nye tider, hvor du skal forstå at du er havnet i en retssal med 2 modparter, som har hver deres modsatrettet interesser.

Derfor skal alt foregå på skrift imellem dig og kommunen.

Du skal have 100% aktindsigt i alt hvad andre skriver om dig og forstå alt.

Jeg bemærker, at repræsentanten fra kommunen fremtidstruer dig:

"Jeg har i dag været til samtale hos kommunen ang etablering af et praktikforløb/ressourceforløb, med udgangspunkt i et ugentlig timetal på 12."

men for en sikkerheds skyld kan man lige true dig for fremtiden, hvis du skulle blive så dårlig at kommunen bliver tvunget til at bevilge dig et fleksjob:

"Iøvrigt kan jeg ikke indstilles til flexjob, hvis jeg kan passe hestene i ca en time dagligt"

Fremover er du ikke til møder med kommunen uden bisidder.

Du må gerne optage møder, hvor du selv er til stede.

Du oplyser:"knæskade efter fald på arbejdsplads"

Denne arbejdsskade er den afsluttet ved Arbejdsskadestyrelsen?

Information.
http://www.tagpiskesmaeldalvorligt.dk/

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-02-2015, 00:13   #4
Kirsemor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2015
Indlæg: 4
Styrke: 0
Kirsemor er ny på vejen
Tak fordi I svarede
Linket til ministerens udtalelse bliver læst.
Jeg var klart bedre til at passe mine dyr, før jeg kom til skade. 1/2 time om morgenen, 1 time efter jeg kom hjem og 1/2 time om aftenen. Nu er det ca 3/4 til 1 time. Mine bekrymringer, angår også mine hunde og min have. Det tunge får jeg hjælp til.

Ang. Knæskaden, har ASK sat min nedsatte erhvervsevne til 35%.
Whiplash og skaden på halebenet er ikke afgjort endnu. Den sag tager advokat Lotte Ankjær, århus sig af.

Jeg havde bisidder med, fra lærerforeningen men hun støttede op om beskæftigelsesvejlederen. Defor skal jeg have fundet anden egnet bisidder. Jeg har tænkt mig, at skrive til hende, til min lokale lærerforening og hovedkontoret ang. opførslen under mødet. Hvis der er specielle regler for dyrehold og arbejdsevne, burde hun have forklaret det før mødet eller efter og ikke under, i en situation, hvor hendes klient er presset.
Fremover, optager jeg samtalen.
Spørgsmål: skal man meddele ved mødets start, at man optager og hvorfor ?
Igen, tak for svar også de fremtidige

Sidst redigeret af Kirsemor; 18-02-2015 kl. 00:24. Årsag: Skrivefejl
Kirsemor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2015, 00:26   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nej, det behøver du ikke

http://www.statsforvaltningen.dk/Til...tetFil/322.pdf

... hvilken jo kan være en fordel. Mennesker opføre jeg altid pænt når der er direkte TV på.

Så optag du bare med sindsro, det er fuldt lovligt.

Men husk nu aktindsigt i alt.

Alt foregår skriftligt.

Arbejdsskade, viden om:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28956

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 18-02-2015 kl. 00:28.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-02-2015, 01:55   #6
Kirsemor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2015
Indlæg: 4
Styrke: 0
Kirsemor er ny på vejen
Tak for alle informationer
Jeg har bedt kommunen om at henvende sig skriftligt og den samtykkeerklæring, jeg lige skulle underskrive, er med hjemme til gennemlæsning før jeg underskriver. De personer, som skal finde hjælpemidler til mig, er også blevet bedt om at henvende sig skriftligt.

Jeg har ledt efter de lovmæssige paragraffer, der underbygger deres krav på medbestemmelse af mine fritidsaktiviteter. Dem kan jeg ikke finde.

Spørgsmål: findes de og i så fald hvor ?
Kirsemor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2015, 02:41   #7
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kirsemor Se meddelelser
Tak for alle informationer
Jeg har bedt kommunen om at henvende sig skriftligt og den samtykkeerklæring, jeg lige skulle underskrive, er med hjemme til gennemlæsning før jeg underskriver. De personer, som skal finde hjælpemidler til mig, er også blevet bedt om at henvende sig skriftligt.

Jeg har ledt efter de lovmæssige paragraffer, der underbygger deres krav på medbestemmelse af mine fritidsaktiviteter. Dem kan jeg ikke finde.

Spørgsmål: findes de og i så fald hvor ?
Måske de ved noget hos DUKH ?

Men du kan også vende den om og bede din sagsbehandler komme med bevis på at jobcenteret kan bestemme, hvad du laver i din fritid.

Jeg ved der står noget i sygedagpengeloven om hvor meget man må gå på kurser når man er på sygedagpenge, men har aldrig læst noget om hvordan det er når man er på ydelser som ressourceforløbsydelse, kontanthjælp m.m.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2015, 08:15   #8
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Umiddelbart tænker jeg at du måske får "problemer" i.f.t. at du kan muge hos dine heste.......Jeg havde heste da jeg blev syg, og kunne ikke længere klare denne tunge del, fik simpelthen for ondt, og måtte få hjælp til denne del.

Selvfølgelig må du nusse omkring dine heste, gå en tur med dine hunde, "klippe blomster m.v. i haven" - men igen er det nok en vurderingssag i.f.t. de helbreds-oplysninger, der er baggrund for tildeling af ressourceforløbet.

Her tænker jeg på, hvis der f.eks. står at du ikke kan stå op i længere tid end f.eks. 1/2 time - så er der ikke sammenhæng imellem hvis du kan gå og arbejde flere timer i din have - og igen hvad havearbejdet består af........

Altså er der overensstemmelse imellem det du har oplyst du kan, samt lægevurderinger der har dannet baggrund for tildeling ressourceforløbet - og det som du nu udfører.......
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2015, 10:00   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nu skal vi holde tungen lige i munden og sætte dumme bemærkninger i relief

Kirsemor er under et forløb med nogle alvorlige skader, påført hende under udførelsen af sit arbejde bla.

Hun er i begyndelsen af et langt forløb, foreløbig med praktikforløb/ressourceforløb med dertilhørende usikkerhed om fremtiden.

Under en samtale bliver der af en beskæftigelsesvejlederen , bistået af en bisidder, truet og oplyst om, at i Kirsemors private liv, findes der et par heste som helt sikkert skal afhændes, for ellers kan der ikke i fremtiden bevilges et fleksjob.

En helt utilstedelig og privat holdning fremført under en samtale af en beskæftigelsesvejleder. http://www.foa.dk/Social-Sundhed/Min...ejl-Uddannelse

Her ville jeg skriftligt kræve et lovgrundlag for slige private trusler om fremtiden. En afgørelse om et eventuelt fleksjob, som en beskæftigelsesvejleder dels ikke skal træffe, dels ikke har viden om.

Ingen, hverken læger, speciallæger eller andre udover den praktiserende læge må ytre sig om, hvilken ydelse en borger skal bevilges eller ikke-bevilges. Det er alene kommunens Pensionsteam der afgøre, hvilken ydelse der skal bevilges.

Så denne form for private holdninger i en social sag er utilstedelig og den skal der reageres over for.

I dag er det et faktum, at borgere imod deres vilje bliver tvangs bevilget fleksjob ned til 900 sekunder om ugen.

Selv en bevilget førtidspension må der arbejdes:

https://www.borger.dk/Sider/Foertids...ye-regler.aspx

Må jeg arbejde, mens jeg får førtidspension?

"Du må gerne arbejde, når du får førtidspension efter de nye regler. Du skal dog være opmærksom på, at det kan få betydning for størrelsen af din førtidspension."

https://sygdomsramte.wordpress.com/flexjob/

Generet må en borger eksempelvis udføre 4 timers frivilligt arbejde om ugen.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-02-2015, 10:42   #10
Kirsemor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2015
Indlæg: 4
Styrke: 0
Kirsemor er ny på vejen
Jeg kan ikke stå lang tid af gangen, gå lang tid af gangen og sidde lang tid af gangen i samme stilling. Jeg skal hele tiden skifte stilling. Derfor har jeg placeret stole rundt omkring på ejendommen.

Har jeg et migræne anfald får jeg hjælp med strøelse og vand og foder i stalden. Når der muges i bund, er der hjælp på.

I haven slår jeg græs 10 min af gangen. Det tager et par dage, at komme igennem men det fungerer fint med en sektion pr dag. På gode dage, deler jeg op og tager 2 sektioner i løbet af en dag. Det samme gælder lugning. Lidt af gangen. Det kan ses på hus, have og hjem at jeg har problemer med at holde det. Absolut ikke som standarden før piskesmældet. Min knæskade, lærte mig, at administrere.

Det synes bare så urimeligt, at jeg ikke må passe dem i mit eget tempo med max 1 time pr dag. Især når en kvinde længere nede af vejen, har 8 heste som hun passer dagligt med invalidepension efter whiplash.

Igen TAK for respons

Tak Peter
Kan se, at vores besvarelser krydsede. Dit indlæg er en stor hjælp. You just made my day
Kirsemor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension