K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-12-2010, 21:31   #1
truckertina
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Lokation: 2000
Indlæg: 17
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
truckertina er ny på vejen
Hjælp, hvad er lægelige oplysninger????

Hej alle sammen ...

Har et spørgsmål ang. hvem der rent lovmæssigt kan komme med lægelige oplysninger i en sag om stop af sygedagpenge???


-Jeg lider af tilbagevendende depression af svær grad (og borderline).

Håber der er nogen der kan hjælpe...

Hilsen Truckertina
truckertina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2010, 22:07   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af truckertina Se meddelelser
Hej alle sammen ...

Har et spørgsmål ang. hvem der rent lovmæssigt kan komme med lægelige oplysninger i en sag om stop af sygedagpenge???


-Jeg lider af tilbagevendende depression af svær grad (og borderline).

Håber der er nogen der kan hjælpe...

Hilsen Truckertina
Lægerne har de lægelige oplysninger. Du har selv altid ret til at få kopi af journalen hos din læge eller hos en speciallæge, som indeholder de oplysninger.
Du kan altid selv aflevere f.eks. kopi af journal fra læge til jobcentret, hvis du mener, der er nogen oplysninger i journalen, som kan gavne i din sag i jobcentret.

Men det er så også jobcentrets ansvar at sørge for, at en sag er tilstrækkeligt oplyst. Det vil sige, de skal indhente lægeoplysninger om dit helbred. For at de kan gøre det, skal de have dit samtykke til at indhente lægeoplysninger.

Håber noget af mit svar kan bruges.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2010, 23:14   #3
truckertina
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Lokation: 2000
Indlæg: 17
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
truckertina er ny på vejen
Ja
bare lige et til spørgsmål, kan kommunen bruge en psykolog udtagelser som lægelige oplysninger????
truckertina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2010, 23:28   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej TT,

Kommunen vælger ofte selv hvilke oplysninger de vil indhente fra hvem i forbindelse med dit helbred, men som oftest vil det være ved din egen læge om måske via en af deres uvildige i deres system og i forbindelse med psykiske lidelser, således en psykiater.

Hvordan er dine 52 uger eller gået ? Har du være i arbejdsprøvning og er blevet afklaret hertil ? Hvorfor vil kommunen stoppe dine sdp. ?

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2010, 16:47   #5
truckertina
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Lokation: 2000
Indlæg: 17
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
truckertina er ny på vejen
Jeg var så heldig at få forlænget mine sygedagpenge med 2 gange 52 uger ( de skulle ophøre den 31.05.11).
Men nu har kommunen besluttet at stoppe dem efter jeg har været i arbejdsprøvning. Det var med henblik på at jeg skulle have vuderet min arbejdsevne, men jeg måtte stoppe to uger før på grund af forværring.
De har ikke kunne finde ud af hvor jeg hører til, da de ikke kan dokumenterer om jeg er til ordinær arb, flex, revalidering eller fp. Så de har bestuttet at jeg hører til kontanthjælp.
Hun skrev bla. også at Citat:

Der forlægger ikke lægelige oplysninger om, at du kan genoptage erhvervmæssig beskæftigelse inden for 2 *52 uger efter den 31.05.09- dvs. inden 31.05.11

Jeg skrev en klage, citat:

jeg har efter samtale med sb (30. nov. 10) været i kontakt med min psykiater, som oplyste , at der er ikke indhentet en lægelig vudering af min nuværende situation og hendes vudering af mine muligheder for at vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked.

Hun svarer så igen med, Citat:

jeg vuderer, at der foreligger relevante psykiatriske oplysninger i sagen, og at vuderingen fra psykolog fra incita er tilstrækkeligt vuderingsmateriale.

Mit problev med den udtalelse er bare de psykiatriske oplysninger stammer fra marts måned og før... Så de lægelige oplysninger må hovedsalig stamme fra psykologen, og ud fra det ville jeg høre om det er lovmæssigt korrekt.

Håber ikke at det blev for langt.
truckertina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2010, 17:23   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af truckertina Se meddelelser
Jeg var så heldig at få forlænget mine sygedagpenge med 2 gange 52 uger ( de skulle ophøre den 31.05.11).
Men nu har kommunen besluttet at stoppe dem efter jeg har været i arbejdsprøvning. Det var med henblik på at jeg skulle have vuderet min arbejdsevne, men jeg måtte stoppe to uger før på grund af forværring.
De har ikke kunne finde ud af hvor jeg hører til, da de ikke kan dokumenterer om jeg er til ordinær arb, flex, revalidering eller fp. Så de har bestuttet at jeg hører til kontanthjælp.
Hun skrev bla. også at Citat:

Der forlægger ikke lægelige oplysninger om, at du kan genoptage erhvervmæssig beskæftigelse inden for 2 *52 uger efter den 31.05.09- dvs. inden 31.05.11

Jeg skrev en klage, citat:

jeg har efter samtale med sb (30. nov. 10) været i kontakt med min psykiater, som oplyste , at der er ikke indhentet en lægelig vudering af min nuværende situation og hendes vudering af mine muligheder for at vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked.

Hun svarer så igen med, Citat:

jeg vuderer, at der foreligger relevante psykiatriske oplysninger i sagen, og at vuderingen fra psykolog fra incita er tilstrækkeligt vuderingsmateriale.

Mit problev med den udtalelse er bare de psykiatriske oplysninger stammer fra marts måned og før... Så de lægelige oplysninger må hovedsalig stamme fra psykologen, og ud fra det ville jeg høre om det er lovmæssigt korrekt.

Håber ikke at det blev for langt.
Hej de skal revurdere sagen, når der er truffet afgørelse og når du har klaget over afgørelsen.

De skal have 4 uger til at revurdere den. Du kan f.eks. skrive til hende, at der kommer flere oplysninger til din klage senere....

Når du har fået tænkt over tingene igennem og har mere, du vil tilføje til klagen, så skal du inden 4 uger fra afgørelsen skrive det til dem (bedst samlet i én).

Det overrasker mig lidt, at hun så svarer hurtigt igen. Man skulle tro, hun ikke har opfattet det som en klage... Så derfor skriv i en overskrift KLAGE over stop af sygedagpenge.

Klag over, at de i al din sygedagpengeperiode ikke har fået en endelig afklaring om, hvordan du kan komme tilbage til arbejdsmarkedet. Og at du fortsat ikke er rask.
Skriv endelig også, at en psykologs udtalelser alene ikke kan vurdere din funktionsnedsættelse, da denne ikke er læge. En psykiater vil være en bedre dokumentation på at fortælle, hvilken diagnose og funktionsnedsættelse, du har.

Hvis du kan møde op personligt i jobcentret, så skriv klagen og aflevér det til dem og få en kvittering for deres modtagelse af den.

Og forresten... hvad med din egen læge, mon ikke de også kunne have indhentet oplysninger hos din læge for, om du kan vende tilbage til arbejdsmarkedet osv.... Det kan man også skrive i klagen, hvis det var... De bør involere de relevante personer, som kan være med til at oplyse sådanne. Og egen læge, som kender dig, bør være oplagt.

Sidst redigeret af curls; 16-12-2010 kl. 17:29.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2010, 17:33   #7
truckertina
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Lokation: 2000
Indlæg: 17
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
truckertina er ny på vejen
Jeg har skrevet en klage nu skal jeg bare til at anke sagen. de citater jeg brugte var fra kommunes ophør af sp, min klage og deres svar på min klage.

De er gode til at hive tænder ud på folk....

Og 1000 tak for de gode råd, det er bestemt noget som jeg kan bruge...
truckertina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2010, 17:34   #8
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Klag skriftligt og aflever med kvittering for modtagelse på kommunen.
Påpeg at der ikke fra psykolog kan vurderes om alle adækvate ( passende)behandlingsmuligheder er afprøvet, da psykolog ikke må behandle med psykofarmaka OG påpeg kommunens pligt til at få en sag tilstrækkelig belyst, hvilket skulle kunne opnås med en statusattest fra din psykiater.
Kort sagt kan sagsbehandleren ikke vurdere om behandlingsmuligheder er udtømte UDEN en statusattest fra din psykiater omkring evt. medicinering.
At Du så måske kun hjælpes med kognitiv terapi, eller ikke kan hjælpes medicinsk er kun din psykiater der ved, men så bliver de i al fald nød til at indhente statusattest og vedlægge den i sagen.

mvh Nøvsen
__________________
Waste no more time argueing about what a good man should be. Be one.
Marcus Aurelius
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2010, 17:59   #9
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af truckertina Se meddelelser
Hej alle sammen ...

Har et spørgsmål ang. hvem der rent lovmæssigt kan komme med lægelige oplysninger i en sag om stop af sygedagpenge???
Det er min opfattelse, at det egentlig er ganske enkelt at svare på: Lægefaglige oplysninger kan kun tilgå en sag fra en uddannet læge, der har autorisation som læge iht. Autorisationsloven (lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed).

I og med, at den kommunale lægekonsulent i stillingen er påstået ikke at være omfattet af Autorisationloven, kan den kommunale lægekonsulent således ikke: undersøge, stille lægefaglige diagnoser og tage i behandling en borger, hvis sag er under administrativ behandling i forvaltningen.


En (fx klinisk- eller neuro-) psykologs virke er ikke omfattet af Autorisationloven, men af Lov om psykologer m.v. og en psykolog kan således pr. logik ikke stille lægefaglige diagnoser.

Omvendt er det almindeligt, at psykologer ansat på hospitalsafdelinger anvender det lægefaglige diagnosesystem, idet der tages højde for de på dette område lægelige kompetencer ved at diagnostiske overvejelser fremsættes som forslag eller lignende, hvorved der endvidere tages det fornødne forbehold med hensyn til usikkerheden ved psykiatriske diagnoser.

Det hører således til både kliniske psykologers og neuropsykologers arbejde at gøre sig overvejelser om diagnoser bl.a. i forbindelse med differentialdiagnostiske problemstillinger.

(delvis citeret efter Sundhedsvæsnets Patientklagenævns afgørelse i sag nr. 0235201 offentliggjort 20. feb 2004)


Psykologer kan således udmærket gøre sig overvejelser i relation til lægefaglige diagnoser, herunder differentialdiagnostiske overvejelser i sager der handler om en given borgers kontakt med psykologen - men overvejelsen kan vanskeligt kaldes en lægefaglig diagnose, før den er stadfæstet af en læge med autorisation iht. Autorisationsloven (og det påstås fx den kommunale lægekonsulent ikke at have).


Tillægsbemærkning:

Yderlig anført til din sag kan det undre, at sagsbehandlende myndighed ikke ønsker sagen aktuelt belyst ved at indhente lægefaglige oplysninger fra din behandlende speciallæge i psykiatri - det må dog være yderst relevant at opdatere den helbredsmæssige status før en afgørelse i sagen, skulle man synes.

Men måske handler det om økonomi (status/erklæring koster) dels at man rent faktuelt ikke ønsker sagen "forurenet" med nye oplysninger, der måske vil imødegå den agenda, som den sagsbehandlende myndighed forestiller sig gennemført/gennemtrumfet = borgeren visiteret til kontanthjælp.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2010, 18:21   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
er både fysisik og psykisk syg
i min sag på det psykiske lavede en psykolog alt forarbjdet mens jeg var indlagt
cirka 22 timer med samtale og test
men det er en psykiater som har skrevet mine diagnoser og følger min behandling i form af medicin
det er helt nyt for mig med det psykisk , men føler i hvertfald det er den rigtig måde
det er også min psykiater som har skrevet til kommuen vedrørende status

tror en kommune er ligeglad med hvad en psykolog har skrevet, da denne person ikke er læge og må derfor ikke stille diagnoser
kun i samarbejde med en psykiater

Sidst redigeret af MTVRV1; 16-12-2010 kl. 18:26.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
indhente nye lægelige oplysninger??? Sommerfugl77 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 21-06-2013 07:31
Hjælp hvad gør jeg nu???? Dyrmose Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 15-03-2013 16:58
Indhentning af lægelige oplysninger kagekrummen Alt det andet 5 07-04-2011 19:25
hjælp til oplysninger for inkaso afdrag maja-bell Alt det andet 31 03-09-2010 15:40
misvisende og manglende oplysninger i journal hvad gør jeg? diddah Alt det andet 15 25-06-2010 16:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension