K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-09-2012, 14:26   #1
greenpeace
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2011
Lokation: silifke
Alder: 73
Indlæg: 18
Styrke: 13
greenpeace er ny på vejen
nye regler for förtidspensioner fra för 2003

jeg har hört at reglerne for förtidspensioner fra för 2003 er blevet ændret saaledes at man kan söge om at komme paa de regler og den udbetaling der gælder förtidspensioner fra efter 2003-er der nogen herinde som ved om dette er sandt og hvad siger de nye regler i saafald.

min situation er at jeg faar udbetalt 7711 kr pr md og bor i tyrkiet og betaler selv for en sygeforsikring og den dækker ikke i mange tilfælde eller dækker kun delvist og det er svært at overleve for det belöb da jeg er kronisk syg og under konstant behandling og ofte hos lægen osv.

please svar dersom i ved noget om disse nye regler

med venlig hilsen Yusuf

PS: naar man bor langt borte fra danmark bliver det utroligt svært at fölge med i hvad der foregaar paa stortset alle omraader i danmark og selv med internettet som værktöj kan det være fantastisk svært at finde oplysninger.
greenpeace er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2012, 16:48   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Så hut jeg har fulgt med er det ikke vedtaget, men efter 1/1-13 kan du komme over på den ordning.

Det betyder så at du siger ja til at deltage i et udviklingsforløb (som så kræver at du opholder dig i DK i op imod 5 år, så du kan deltage i udviklingsforløbet)

Lige så siger du ja til, at risikere at blive fleksbeviljet hvis systemet vurdere at du kan arbejder 2-3 timer pr uge, dvs du siger JA til at du kan miste din FP bevilling.
I teorien mister du din FP ind til dit udviklingsforløb viser hvilken hylde du skal på, du vil stadig modtage FP ydelsen under forløbet, men du risikere så også at miste den til fordel for fleks, lige som du kan "vinde" den nye FP.

Et udviklingsforløb kan vare i op til 5 år, og du kan sagtens sendes i gennem flere, hvis de vurdere at flere vil forbedre din arbejdsevne.

Et andet aspekt vil for dig sikkert (måske) blive brøkpensionen, nøjagtigt hvordan reglerne er ved jeg ikke, men der er noget med at FP ydelsen SÆNKES i takt med antal år man ikke bar boet i DK... så på det led er det slet slet ikke sikkert at du vil få mere ud af ny ordning, end du har nu, altså HVIS de vurdere at du ikke kan arbejde der famøse 2-3 timer om ugen.

Nu skal jeg ikke gøre mig til herre over dine muligheder men bare det at skulle tilbage til DK i op til 5 år... det er DYRT, alene på det led er det urealistisk for dig, yder mere risikere du at stå med en fleksbevilling efter dit udviklingsforløb, og IKKE en FP, og er din plan så enlig at blive hvor du er, vil du så skulle klale dig selv uden økonomisk bistand hjemmefra.

I teorien kan man jo godt fx flytte hjem til mor og far en god bekendt ell, mens man deltager i udviklingsforløbet, men med mindre man er 210% sikker på at man vil blive tilkendt ny FP, OG ikke rammes af brøkpensions reglerne, gør man kloget i at tænke sig MEGET grundigt om, inden man kaster ud i det.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2012, 18:34   #3
flexjober
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2012
Indlæg: 106
Styrke: 12
flexjober er ny på vejen
ER det ikke sådan at efter den 1 januar 2013 så bliver efter 2003 reglerne ændret så de kommer til at ligne før 2003 reglerne for alle??
flexjober er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2012, 19:30   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af flexjober Se meddelelser
ER det ikke sådan at efter den 1 januar 2013 så bliver efter 2003 reglerne ændret så de kommer til at ligne før 2003 reglerne for alle??
nej du kan selv vælge

men efter 1.1.2013 kan du ikke få hele din pension med til et ikke eu land

så hvis man bor i tyrkiet er det nok en rigtig dårlig idé
da man efter 2003 ikke er sikret sin pension som før 2003

efter 2003 kan kommunen godt går ind og se om ens arbejdsevne er forbedret
og så frakende ens pension. men når man har været hele møllen i gennem
så er det ganske få som vil få en forbedret arbejdsevne.
så har ikke hørt om nogen efter 2003, og slet ikke de sidste 5 år
hvor det er blevet hunde svært og få en pension.
så når man har været møllen i gennem er der en del som faktisk også bliver psykisk syge selvom deres lidelse faktisk kun var fysisk til at starte med.
men det er jo svært og bevise.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2012, 22:52   #5
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
nej du kan selv vælge

men efter 1.1.2013 kan du ikke få hele din pension med til et ikke eu land

så hvis man bor i tyrkiet er det nok en rigtig dårlig idé
da man efter 2003 ikke er sikret sin pension som før 2003
Jeg tror vi bevæger os i udkanten af det politikerne har kunnet forestille sig... så intet kan siges helt fast...

For den regel der siger man ikke kan tage hele førtidspensionen med til udlandet gælder kun dem der flytter efter 1.1.2013... ikke dem der allerede er flyttet inden... og da det kun drejer sig om at ændre en type førtidspension til en anden for en allerede flyttet borger så tror jeg ikke de kan snuppe noget af den...


Citat:
Det betyder så at du siger ja til at deltage i et udviklingsforløb (som så kræver at du opholder dig i DK i op imod 5 år, så du kan deltage i udviklingsforløbet)
Den her er også tvivlsom... Pensionsstyrelsen kan under ingen omstændigheder kræve at man flytter tilbage til dk når man først er udrejst...

Jeg tror simpelthen ikke der er nogen politikere der har forudset situationen i de regler der er lavet


...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2012, 23:50   #6
migselv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2008
Indlæg: 131
Styrke: 17
migselv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Så hut jeg har fulgt med er det ikke vedtaget, men efter 1/1-13 kan du komme over på den ordning.

Det betyder så at du siger ja til at deltage i et udviklingsforløb (som så kræver at du opholder dig i DK i op imod 5 år, så du kan deltage i udviklingsforløbet).
Hvor står det henne? Kan du evt. henvise med et link?
migselv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2012, 20:01   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Det står i hele reformen, et udviklingsforløb er en betingelse for at kunne tilkendes FP efter 1/1-13, og det gælder naturligvis også de FP´ere som ønsker at komme over på den nye ordning, ellers opfylder de jo ikke betingelserne.

Det gælder også dem som er over 40.
Citat fra reformen: "Personer over 40 år skal som udgangspunkt også have ét ressourceforløb, inden de kan få tilkendt førtidspension."

Altså ingen FP efter 1/1-13 uden ressourceforløb.

http://bm.dk/~/media/BEM/Files/Dokum...fop%20pdf.ashx

God læselyst*ss*

I toppen af teksten ser man faktisk følgende: "Aftalepartierne er enige om, at aftalen ikke får konsekvenser for de personer, der i dag er på førtidspension, medmindre de fremover flytter uden for EU/EØS."

Men om de regler som de gamle FP´ere skubbes ind under er de samme som dem de nye kommer ind under har jeg ikke undersøgt.
Men uanset for de som tror de bliver berørt (som har nu, og som påtænker at ændre deres situation eller får FP efter 1/1-13) vil det være en klog smart ide lige at læse reformen i gennem (igen igen *ss*)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2012, 00:42   #8
migselv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2008
Indlæg: 131
Styrke: 17
migselv er ny på vejen
LUM ...
Først svarer du greenpeace følgende på h*ns spørgsmål om h*n kan søge om at komme over på ny ftp. (efter 2003):

"Det betyder så at du siger ja til at deltage i et udviklingsforløb (som så kræver at du opholder dig i DK i op imod 5 år, så du kan deltage i udviklingsforløbet)"

Så spørger JEG dig om hvor det står henne.

Nu svarer du bl.a.:
Det står i hele reformen, et udviklingsforløb er en betingelse for at kunne tilkendes FP efter 1/1-13, og det gælder naturligvis også de FP´ere som ønsker at komme over på den nye ordning, ellers opfylder de jo ikke betingelserne.

Naturligvis ... ? Jeg er nødt til at spørge dig igen. Hvor står det henne?


til sidst skriver du:
"Men om de regler som de gamle FP´ere skubbes ind under er de samme som dem de nye kommer ind under har jeg ikke undersøgt."

Ok, nu ved du så alligevel ikke om h*n skubbes ind under de samme?

Ja undskyld, men jeg har svært ved at forstå hvad du mener. Måske det er mig der er tungnem ...?

Sidst redigeret af migselv; 17-09-2012 kl. 00:52. Årsag: Redigering
migselv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2012, 22:45   #9
bmx
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2012
Indlæg: 33
Styrke: 12
bmx er ny på vejen
Til Yusuf

Jeg synes du skal få nogen til at undersøge din situation,det vil jo være en kæmpe lønforhøjelse hvis du kan overgå til 2003 ordningen.

Efter hvad jeg kan forstå er der stadig kun 2 ordninger,den fra før 2003 og den efter 2003.Jeg kan ikke forestille mig at dem som vælger at gå til den nye ordning fra den gamle skal tvinges til ressourceforløb.correct me if im wrong.

De nye krav til ftper om 40 års alder og ressourceforløb gælder kun for kommende ftper.Igen,hvis nogen kan modbevise det så skriv det endeligt.

Jeg vil gerne allerede sige tillyke med lønforhøjelsen,jeg tror du er i din gode ret til den.Men jeg ville nok betale en jurist i DK for at undersøge det helt til bunds hvis du ikke selv er i stand til det.Jeg ville ikke stole på en tilfældig sagsbehandlers råd i dit tilfælde.

bmx
bmx er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2012, 23:19   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Mig: læs reformen... for at få FP efter 1/1-13 skal man deltage i mindst et udviklingsforløb som vil vare i op til 5 år. Så giver det jo altså sig selv at man ikke kan tilkendes FP (igen) uden at have deltaget i et forløb.
Jeg gider ikke side og læse hele reformen i gennem, bare for at tilfredsstille dit behov for side og linjetal, læs den selv og se om du kan finde et sted hvor der står at gamle FP´ere er undtaget fra betingelsen om at deltage i et forløb, for det er meget tydeligt at det for alle andre er en betingelse for både fleks og FP, med mindre det er åbenlyst at man vitterligt ikke kan arbejde 2-3 timer ugentligt.

Det næste (sidste) du snakker om er ifb det økonomiske for de som vælger at forlade DK, og nej det ved ikke noget om for det afsnit der omhandler det har jeg ikke læst (fordi det ikke berøre mig det mindste og heller ikke kommer til det for jeg har squitte råd til at flytte og da slet ikke ud af landet, og har heller ikke udsigt til nogen sinde at få råd til det) jeg så kun den citerede tekst (hvilket står som en del af den overordnede tekst i reformen) som jo så fortæller at nogle vil miste økonomisk ved at flytte, men om det gælder for de som har FP nu, og som ikke bor i lille DK nu, jamen læs selv reformen i gennem, der står det sikkert et eller andet sted.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Job og førtidspension efter 2003 Giser Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 26-02-2013 22:04
FP fra før 2003 smørumdrengen Hjælp til Forum Brug 5 06-07-2012 15:58
hurra for 2003 regler henningv Alt det andet 9 30-11-2011 14:20
Ftp fra før 2003 - tilskud Lunasdatter Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 06-09-2010 20:02
Boligsikring til FP efter regler 1 januar 2003 nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 24-10-2009 17:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension