K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-01-2014, 20:22   #1
bepe1
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2013
Indlæg: 13
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
bepe1 er ny på vejen
Effektiv arbejdstid

Jeg har netop blevet ansat i et vikariat.. i den forbindelse var min sagsbehandler på besøg i virksomheden for at lave en kontrakt.

Han spurgte hvad min reelle arbejdsevne var. Jeg er visiteret til flexjob/18 timer pr. uge.. Han lagde lidt ordene i munden på min arbejdsgiver og jeg... altså at jeg skulle sige at min arbejdsevne var mindre f.eks 16 timer. For hvis jeg blev syg, og dermed helt uarbejdsdygtig, ville jeg ikke kunne få nogle penge nogen steder fra., Forstået på den måde, at når jeg havde arbejdet fuldt ud, så var det min egen skyld at jeg blev syg.. Vi har nu indgivet et skøn på, at min effektive arbejdsevne er 16 timer om ugen... Men jeg føler altså, at jeg arbejder 18 timer om ugen
Nogen der ved, hvad betydning det har... ??
bepe1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2014, 20:28   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
ja du får kun løn for de timer du real arbejder, så i dat du er sat ned på 16 timer får de ikke løn for de sidste 2 timer
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2014, 20:34   #3
bepe1
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2013
Indlæg: 13
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
bepe1 er ny på vejen
Men hvilken fordel har jobcenteret ud af det... så bliver det bare dem der betaler de 2 timer, som min arbejdsgiver spares for
bepe1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2014, 20:35   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
jeg tror der er for at gøre os mere atraktive for arbejdsgiveren
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2014, 20:44   #5
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af bepe1 Se meddelelser
Jeg har netop blevet ansat i et vikariat.. i den forbindelse var min sagsbehandler på besøg i virksomheden for at lave en kontrakt.

Han spurgte hvad min reelle arbejdsevne var. Jeg er visiteret til flexjob/18 timer pr. uge.. Han lagde lidt ordene i munden på min arbejdsgiver og jeg... altså at jeg skulle sige at min arbejdsevne var mindre f.eks 16 timer. For hvis jeg blev syg, og dermed helt uarbejdsdygtig, ville jeg ikke kunne få nogle penge nogen steder fra., Forstået på den måde, at når jeg havde arbejdet fuldt ud, så var det min egen skyld at jeg blev syg.. Vi har nu indgivet et skøn på, at min effektive arbejdsevne er 16 timer om ugen... Men jeg føler altså, at jeg arbejder 18 timer om ugen
Nogen der ved, hvad betydning det har... ??
Det er muligt at din sagsbehandler har forsøgt at beskytte dig ???

Det er sikkert "reglen" om, at ens arbejdsevne skal være nedsat med mindst halvdelen, for at blive tilkendt fleks..

18,5 time om ugen er netop halvdelen af de normale 37 timer om ugen..
Ved at være effektiv i 16 timer frem for de 18 timer, så er du på den rigtige side af halvdelen..

Hvis du bliver så syg senere, at du ikke længere kan arbejde i et fleksjob og derfor evt. fratages din fleksret, så er 18 timer på grænsen til at du kan betegnes som selvforsørgende..

Men det mest fair overfor dig var, at du blev ansat 16 timer 100%.. Det er jo ikke et reelt skånehensyn, at din effektive tid sættes til 89 % = 16 ud af 18 timer..

Helt reelt betyder det, at du er på jobbet 18 timer men får kun løn for de 16 timer. Helt gratis er du nu ikke i de 2 timer, da jo får et højere flekslønstilskud..
Jo mindre i løn fra jobbet, jo højere tilskud.. Og omvendt.

Jeg har lige regnet på det.. Du skal op over 155 kr i timen før du vi få noget som helst ud af at blive lønnet for flere timer.. Lønloftet betyder at alle løntimer over de 16 bliver modregnet 100 % med den løn..

Sidst redigeret af mik16; 11-01-2014 kl. 20:56.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2014, 23:44   #6
bepe1
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2013
Indlæg: 13
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
bepe1 er ny på vejen
Tak til Mik16 for svaret....

Var bange for, at jeg skød mig selv i foden, ved at devaluere min egen arbejdskraft.... vil gerne arbejde så meget som muligt, og ikke fremstå dårligere end jeg er...
bepe1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2014, 15:50   #7
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af bepe1 Se meddelelser
Tak til Mik16 for svaret....

Var bange for, at jeg skød mig selv i foden, ved at devaluere min egen arbejdskraft.... vil gerne arbejde så meget som muligt, og ikke fremstå dårligere end jeg er...
Jeg netop lagt en opdateret og forbedret STANDARD beregner på til fri afhentning

Den viser om en ændring af timer eller løn i jobbet, modregner eller ej for lønloftet. Det kan nu ses direkte med rødt under indtastningsfelterne..

Lønloftet er den helt store synder, da det modregner 100% i flekslønstilskuddet. Hvilket igen betyder, at effektive timer OVER det punkt man bliver modregnet for flere timer, er spild.

Lønloft beregningen består af 2 dele.. Det skal gøre, at man aldrig kan få mere end en, som er ansat på fuldtid vil få (altså 37 timer uge eller 160,33 timer måned.)
D.v.s. at når lønnen plus evt pension og faste tillæg. Plus det flekslønstilskud man får, "når der er modregnet med enten de 30 og evt. 55 %" tilsammen overstiger månedslønnen for dèn som arbejder på fuld tid, så er lønloftet ramt. Og der modregnes alt som ligger over..

Så hent beregneren og tast de 3 - 4 nødvendig oplysninger. Ved så at sætte effektive timer op eller ned, så ses det omgående hvornår lønloftet rammes.

Og hvad kan det så bruges til ??? Netop den tvivl som trådstarter udtrykker.
Om man snyder sig selv ved at have fx. effektive timer på 16 eller om man tjener mere på 18 timer..

Tast fx. 155 timer i beregneren og start med 16 timer om ugen.. Sæt bare pension til nul i forsøget.. Så ses det at der med rødt står " 23,80 kr til der rammes af lønloftet. Sæt så timerne til 17 timer uge.. Så er der straks modregnet med 446,36 kr for lønloft. Så ved 155 kr i timen tjener man absolut ikke mere ialt (løn + tilskud) for alt modregnes..

MEN hvornår lønloftet rammes kan ikke siges på forhånd.. Det er en kombination af timer og timeløn.. Men i princippet så rammes det hurtigere ved lav timeløn.. Ved fx. 110 kr i timen allerede ved 1 timer om ugen med 2,20 i modregning. Så om der arbejdes 1 eller 37 timer ved 110 kr i timen, giver absolut ikke mere i samlet indtægt..

STANDARD beregneren ligger som altid her nederst til venstre.. (OBS!! nyt udseende, nye funktioner)

http://www.fleksjoblolland.dk/side.asp?Id=109607
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2014, 16:03   #8
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Det kan aldrig være selv for skyldt at du bliver syg af arbejde,hvis du bliver syg fordi arbejdet bliver en for stor byrde så er det arbejdes for holdne der ikke passer til dig,det jo ikke selv for skyldt så.

men man kan hurtig komme ud i at hvis man ikke kan leve op til kravene som alle "de andre" så vurder man indsatsen som mindre værd ,og det er nok noget man som flex visiteret må finde sig i.

selv kan jeg arbejde ca 10 timer om ugen det føles som 45 men skulle der betales for det ville det måske vurderes til 8 timer ,og så må man bare sige ja ja eller nej til et job ,og det kan jo få en kedelig udgang.

Ønsker dig alt godt i det nye job .
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2014, 17:19   #9
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af c.l.e.o. Se meddelelser
Det kan aldrig være selv for skyldt at du bliver syg af arbejde,hvis du bliver syg fordi arbejdet bliver en for stor byrde så er det arbejdes for holdne der ikke passer til dig,det jo ikke selv for skyldt så.

men man kan hurtig komme ud i at hvis man ikke kan leve op til kravene som alle "de andre" så vurder man indsatsen som mindre værd ,og det er nok noget man som flex visiteret må finde sig i.

selv kan jeg arbejde ca 10 timer om ugen det føles som 45 men skulle der betales for det ville det måske vurderes til 8 timer ,og så må man bare sige ja ja eller nej til et job ,og det kan jo få en kedelig udgang.

Ønsker dig alt godt i det nye job .
Det er NETOP det jeg vil frem til i det laaaange indlæg ovenfor..

Nemlig om man overhovedet vil have noget ud af, at stejle over effektive timer.

Måske er der intet vundet overhovedet ved, at kræve 1. eller 2 timer mere effektivt i et kommende job.. Udover at man måske mister chancen for dét job.

Og kan det overhovedet betale sig at kræve 10 kr. mere i timen, hvis de 10 kr alligevel modregnes 100 %
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2014, 10:39   #10
bepe1
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2013
Indlæg: 13
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
bepe1 er ny på vejen
Smile

Tak for god feedback

Jeg tænker ikke kun på det økonomiske, men også om det kan få en negativ indflydelse på fremtiden.... at jeg bliver betagtet dårligere end jeg reelt er....
Jeg mener grundlæggende, at det timetal vi nåede frem til, da jeg blev visiteret, er det der passer til mig....

Hvis jeg en anden gang skal ansættes (gud forbyde det)... så er udgangspunktet 16 timer.... skal vi så igen vurdere om det er den reelle arbejdstid ... eller trækker vi igen 2 timer fra, for at sikre os, hvis jeg nu skulle blive syg i det job.... ...

er der mon nogen, der forstår ovenstående
bepe1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension