K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-06-2018, 18:07   #1
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 42
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
(ny) Husejer som førdtidspensionist

Nogen her der har kastet sig ud i at blive husejer, efter de er blevet førtidspensionist, og hvordan er det gået?

Syntes sgu livet kører lidt i tomgang. Ikke dårligt som sådan, men lidt, er det sådan her, indtil det slår over i folkepensionist i livets efterår. Så det smager lidt af midtvejskrise. Der skal ske noget nyt, som der også er perspektiv og udvikling i.

Nå, men min boligforening har besluttet at hele min boligblok skal gennem renoveres. De starter i april 2019. Har så kigget og søgt andre lejeboliger. Rækkehus var egentlig målet. Det har haft sin tid med at bo i lejlighed, eller at bo i boligblok rettere. Jeg vil være fri for at have folk på den anden side af væggene, gående rundt på loftet, og sarte underboer. Og sidst men ikke mindst, at være fri for det stress det har vist sig at give, at måtte leve med hvis ens boligforening finder på et større projekt med deres ejendomme. Det var selvfølgelig til afstemning, og det blev også kun et knebent ja.
Jeg er helt med på at de skal forny og renovere, sådan er livet. Men nu vil jeg sgu selv bestemme helt. Min lejlighed er også blevet for lille, så det passer nok meget godt
Kom så til at sidde og kigge huse også, og har ikke kigget efter én eneste lejebolig siden.

Jeg vil selvfølgelig ikke sidde i hus til halsen, og har regnet og lagt budget, så jeg ved hvad jeg kan købe for, og sidde med de samme faste udgifter som i dag ca. mod at de så bare hedder noget andet. Det kan også fint lade sig gøre. Jeg har en lille smule tab af erhvervsevne oveni min pension, så banken har givet grønt lys.

Jeg har også fundet et hus i en lille landsby, som umiddelbart virker fint, og er billigt. Jeg har været til rundvisning, og fik det filmet. Så den er blevet gennemset nogle gange, der er snakket med håndværkervenner om meninger, familie med osv. Tilstandsrapport og alt det er ok, men jeg har alligevel valgt at hyre en byggesagkyndig til at lave en købergennemgang. Huset bliver gennemgået fra A-Z, han tager billeder, og laver efterfølgende en rapport. Hvad skal der laves, hvornår, og overslag på hvad jeg skal forvente det koster. Er det for urealistisk, så er det videre. Ser det fornuftigt ud, så slår jeg til, og starter et nyt kapitel i livet
__________________
Det er idag et vejr, og solen skinner. Og om mig svæver lutter lyse minder. Dem tager jeg med til den jeg tænker på

Førtidspensionist pr. 1/2-2013
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2018, 18:38   #2
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Husk at indregne ejendomsforsikring, ejendomsskat, og alt det der kommunale.
Husk, at det er dig der skal rydde fortov midt om natten hvis det pludselig sner, og at du er ansvarlig for dem der brækker benet, hvis du ikke nåede det i tide.

Få også kloakken set efter, for er der brud i den, kommer der rotter før eller siden, og det er dyrt at få lavet.

Jeg bor i ejerbolig, og så længe man har fastforrentede lån, går det udmærket med pension.

Jeg vil dog købe et sted, hvor man kan komme hurtigt af med huset igen, hvis det ikke går, eller man bliver gammel... det kan ikke nytte noget at skulle have et hus til salg i 1-2 år, for det slider på nerverne.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2018, 09:20   #3
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 42
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Tag for input KageØre
Alt er indregnet, det er bare ejerudgifter, vedligehold, og lån, i stedet for husleje. Og så forbrug vedsiden af som altid, med mindre folk er vandt til at have det inkl.

Fortovet er kun et kort stykke, men skal helt sikkert passes. Godt tip med kloakken, det bliver lige noteret.

Mit lån bliver også fastforrentet og med afdrag. Jeg skal ikke risikere noget, selv hvis det ender med at blive dyrere i den sidste ende. Men godt at høre det går fint for dig på pension

Det har jeg også tænkt frem og tilbage omkring. Jeg vil sige det jeg har fundet, ligger midtimellem. Det er ikke udkants, men det er heller ikke et hotspot.
Pga. hvad man får for pengene, kigger jeg ikke efter hus i større udviklingsområder, dog heller ikke afviklingsområder.

Jeg planlægger også fra start en exit strategi. Min plan er når jeg bliver 60, så vender jeg processen. Så der er nogle år tilbage på førtidspension og forsikring, til omstilling inden det bliver til folkepension. Og vil der gå efter at bo til leje igen, i et rækkehus et eller andet sted.

Det "sjove" er, at det har nedslidt mine nerver over de sidste par år, at bo i lejlighed. Et lejet rækkehus kunne også gå nu. Men jeg har behov for at prøve, at have noget der er mit, og have luft omkring mit hjem
__________________
Det er idag et vejr, og solen skinner. Og om mig svæver lutter lyse minder. Dem tager jeg med til den jeg tænker på

Førtidspensionist pr. 1/2-2013

Sidst redigeret af Thomas1981; 30-06-2018 kl. 09:47.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2018, 12:40   #4
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Lad være med at falde for fristelsen til at få indefrosset ejendomsskatterne, det er simpelthen for dyr en rente, det vil til enhver tid være billigere at tage tilsvarende lån i realkreditinstituttet.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2018, 16:55   #5
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 42
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Det har jeg også tænkt. Jeg vil ikke udskifte én gæld med en anden heller, jeg vil kun afvikle gæld så vidt muligt.
Og spare op i huset så der er lidt ekstra til folkepensionen, i stedet for at få en skatteregning til sidst
__________________
Det er idag et vejr, og solen skinner. Og om mig svæver lutter lyse minder. Dem tager jeg med til den jeg tænker på

Førtidspensionist pr. 1/2-2013

Sidst redigeret af Thomas1981; 30-06-2018 kl. 17:00.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2018, 17:19   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Undersøg på teknisk forvaltning om der er projekter på vej

Vi solgte vores hus for 2 år siden, da vi ikke “gad” bøvlet længere med eget hus, så vi gjorde det præcis modsatte af dig, samtidig bar det blevet alt for stort et hus til os (180 m2 i tre etager med stor have)

Men pludselig bekendtgjorde kommunen at der skulle være seperat klorakering inden for de næste to år som led i projekt “undgå oversvømmelse ifm dårligt vejr” vores hus lå på byens højeste punkt og der havde de sidste 17 år ingen oversvømmelse været i hele byen
Pris: ukendt, men husejer betaler fra fortorv og ind til badeværelset

Bagefter kom besked om at alle i kommunen skal på tvungen fjernvarme - vi var på naturgas
Pris: ukendt men høj for vores hus var fra 1942 med rør der ikke var dimensioneret til fjernvarme og husejer skal betale

Niks nej, vi solgte og lynhurtigt og gav afslag i prisen svarende til hvad vi anslog det viille koste

Husk du får gæld, for alle husejere kommer på tvunget kommune lån for grundskyldsstigningen som staten/kommunens edb system ikke kan håndtere, så skatteministeren og statsministeren har besluttet at det bliver tvungen gæld uden mulighed for at betale før mindst 2020. Min mor har lige modtaget brev ommat hun ikke må betale selv om hun ikke vil skylde

Held og lykke med huset. Vi har været super glade for vores 17 år i eget hus, men orker/gider ikke mere - elsker vores nyrenoveret lejet rækkehus med lukket gårdhave med tropiskklima, ingen hæk eller græs og en vicevært der stiller 30 minutter efter jeg har ringet efter ham
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2018, 18:06   #7
snoozz
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2015
Indlæg: 100
Styrke: 9
snoozz er ny på vejen
Hej thomas1981
Kan du lokkes til at sætte lidt tal på dine udregninger.
Jeg er nemlig i præcist samme situation som dig.

Kan man overhovedet låne til hus på en førtidspension (eller evt andelsbolig af en art)?

Eller er det fordi du har en kone/kæreste som tjener godt?
snoozz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2018, 18:21   #8
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 42
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Tak Gisne

Det er også sådan jeg tror det ender, altså til sidst. At det er sjovt for en periode, men så til sidst bliver det rart med mindre ansvar og se til igen. Jeg tror ikke det at være husejer vil være for livet. Men blot en fase i livet. Haven er også af en meget beskeden størrelse heldigvis, der er ikke engang en hæk der skal passes. Det er ikke lige mit interesse område.

Det med separat kloakering er vist det nye sort. Mine forældre har lige fået det gjort. Men ligesom dem, så ville jeg se på at få det lavet med Faskine. Kan man det er udgiften godt reduceret. Huset ligger så tæt på fortorvet, at det praktisk talt er integreret med hovedtrappen. Men jeg skal helt sikkert vide alle kommunens planer for området.

Huset er allerede på fjernvarme, så den grimme overraskelse kommer i hvert fald ikke. Hvordan huset opvarmes er nemlig også i mine søgekriterier.

Sådan lader det også til at sælger er indstillet. At de er klar til at give afslag på nogle ting der skal gøres. Det vil jeg også helst, i stedet for sælger skal stå for det først.

Okay interessant, heldigvis er der kun 1½ år til i bedste fald så, men i værste fald længere selvfølgelig. Hele ejendoms vurderingssystemet er vist suspenderet. Så folk risikerer forhøjede eller formindskede udgifter, når det kører igen. Mener det sker næste år, efter planen http://nye-ejendomsvurderinger.dk/tidsplan/

Mange tak, så har I gjort det samme som jeg har i tankerne bagefter. Et lejet rækkehus Det er godt at høre I har haft 17 gode år med hus. Sjovt nok har jeg også boet i lejlighed i 17 år nu, de 15 har været gode. Men nu orker jeg ikke at bo i boligkompleks mere. Sådan siger jeg nok også til sidst om at bo i hus. Derfor holder jeg også liv i min anciennitet i de boligforeninger jeg medlem af
__________________
Det er idag et vejr, og solen skinner. Og om mig svæver lutter lyse minder. Dem tager jeg med til den jeg tænker på

Førtidspensionist pr. 1/2-2013
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2018, 18:48   #9
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Vi holdt også fast i annciniteten i boligforeningen alle 17 år, for hvis nu engang!!!! Har ialt været medlem i 31 år og stået inaktiv på ventelisten alle årene

Så fik tilbudt en rækkehus på 126 m2 på under 3 mdr selv om normal ventetid er langt mere
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2018, 23:07   #10
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 42
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Det viste sig at være klogt så

Jeg har også været medlem her i 18 år allerede, så det taxameter skal bare køre videre
__________________
Det er idag et vejr, og solen skinner. Og om mig svæver lutter lyse minder. Dem tager jeg med til den jeg tænker på

Førtidspensionist pr. 1/2-2013
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension