K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-08-2013, 20:44   #1
funklen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2013
Indlæg: 56
Styrke: 11
funklen er ny på vejen
sygedagpengestop

Jeg har fået en partshøring på sygedagpengestop d. 31/8-2013.
Partshøringen stopper den 29/8-2013.

i partshøringen skriver min sagsbehandler i forhold til § 27 stk. 1 nr. 2, kan der ikke iværksættes afklarende foranstaltninger da tilstanden endnu ikke kan betegnes som stationær, og det fra behandlende psykiater vurderes urealistisk at du vil kunne deltage i sådan et forløb.

Efterfølgende har min psykiater skrevet en udtalelse om at behandlingen er udsigtsløs, og kan indstilles. Tilstanden er kronisk, mit funktionsniveau er særdeles lavt og han ser ingen muligheder for at bedre det.

På vegne af dette brev har min fagforening sendt tilføjelser til partshøringen at min sygdom kunne betegnes som stationær og de anmodede om at få min arbejdsevne afklaret, og de mente der var forlængelses muligheder i forhold til § 27 stk. 1 nr. 2.

Jeg har idag fået svar på mail fra min sagsbehandler at de stadig ikke mener der er forlængelsesmuligheder, af den grund min psykiater ikke mener jeg kan klare et praktikforløb. Min sagsbehandler skrev dog at hun gerne ville indstille mig til rehabiliteringsteamet mhp på afklaring af min videre sag, og hun har sendt skema (den forberedne del) med posten, så jeg ku kigge på det.

Er det ikke andre afklarende foranstaltninger i forhold til at afklare min arbejdsevne?

Synes også jeg har læst at der har været nogle afgørelser omkring at man ikke nødvendigvis behøver en praktik for at opfylde forlængelsesmuligheder i forhold til stk. 1 nr. 2??

Er der nogen der ved noget om det ??
funklen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2013, 21:39   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Når din arbejdsevne er nedsat, så kan kommunen ikke stoppe dine sdp uden at foretage en arbejdsprøvning.

Min sag blev selv hjemsendt til kommunen, hvor der stod at kommunen SKAL iværksætte en arbejdsprøvning inden de stopper sygedagpengene.
Fordi de påstod at jeg bare kunne daffe ud på arbejdsmarkedet og finde mig et job på 37 timer, uden egentlig at arbejdsprøve mig.

Så hvis de stopper dine sygedagpenge, så skal du ikke tage det som et chok.. Det er helt normalt at kommunen ikke læser hvad der står beskrevet i partshøringer, og bare vælger at fastholde.. (De skal dog give borgeren mulighed for at blive partshørt)

Du holder bare fast i at du skal forlænges på en arbejdsprøvning..

Sidst redigeret af Bodrum; 27-08-2013 kl. 21:42.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2013, 00:24   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er helt korrekt forstået, at et afklaringsforløb af restarbejdsevnen, IKKE/BØR ikke være i en praktik, og da slet ikke, når speciallægen ikke mener, at det er tilrådeligt.

Det er derfor i denne situation, kommunens opgave, at finde en individuel afklaring af din arbejdsevne.

Dette kan feks være at udfærdige en funktionsbeskrivelse eller lign.

Du kan også tilbydes forløb i et REVA-center hvor der er prof. personale, der kan afklare dette under beskyttende forhold. De kan også lave funktionsbeskrivelse o.a.

Fasthold endelig din klage, da du skal afklares, inden stop af sygedagpenge, når din tilstand er stationær, eller uden muligheder for forbedringer.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2013, 07:46   #4
Randerspigen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-07 2012
Lokation: Randers
Indlæg: 116
Styrke: 12
Randerspigen er ny på vejen
Jeg blev ikke afklaret inden de stoppede mine sygedagpenge, det mente de ikke var nødvendigt. For de tolkede deres oplysninger, som om jeg ikke var syg mere. Selv om der i samme papir stod, at jeg nok Max kunne klare 20 timers arbejde om ugen.
De fastholdte at de ikke skal arbejdsprøve en.
De har indtil på mandag, til at komme med svar på min anke, men den ryger jo nok videre.
Men håber da, at I får ret og den bliver sendt retur og de bliver "tvunget" til det.
Randerspigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2013, 09:57   #5
funklen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2013
Indlæg: 56
Styrke: 11
funklen er ny på vejen
Tusinde tak for svar Jeg vidste det... Synes også det lyder langt ude.. Altså der står jo for fanden virksomhedspraktik ELLER ANDRE AFKLARENDE FORANSTALTNINGER.
Jeg har skrevet til min sagsbehandler at hun har pligt til at få mig afklaret da min tilstand er stationær og virksomhedspraktik er intet krav for at blive afklaret. Men jeg tror bestemt ikke jeg hører noget fra hende

Min sagsbehandler på fagforeningen er selvfølgelig syg
håber hun er kommet tilbage idag, for har ikk så lang tid at løbe på inden partshøringen slutter (29/8-2013)

Håber godt nok vi kan nå at få hende til at forstå reglerne inden, for ellers ryger den jo til ankestyrelsen ikk?
Og er der ikk sindsygt lang ventetid på svar fra dem?
funklen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2013, 09:59   #6
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Jep, der er rigtig lang tid i Ankestyrelsen.
Velkommen i klubben/køen
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2013, 10:17   #7
funklen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2013
Indlæg: 56
Styrke: 11
funklen er ny på vejen
Det er simpelthen så typisk.. Der er bar en bagtanke med alt hva de sagsbehandlere laver, eller det føles ihvertfald sådan.. Jeg har fået fat i min fagforening og der er en anden sagsbehandler der ringer til mig, da min sagsbehandler er syg, så håber det kan hjælpe lidt min sag er da nået et godt stk vej, når man bliver kaldt ind til rehabiliteringsteamet. Jeg har ikk været i et ressourceforløb, så de vil nok sætte mig i et, jeg kan bar ikk selv se udviklingsmulighederne men det er nok derfor jeg skal op i det team og snakke med dem Men er der ikk kun 2 muligheder når jeg har været deroppe? Enten førtidspension eller resourceforløb?
funklen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2013, 10:43   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Et ressforløb er med hensigt på at få en afklaring, så man om muligt ikke skal på fp. Mener du kan læse om det her på sitet.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2013, 10:46   #9
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Ressourceforløb aner jeg ingenting om..
Det eneste jeg kan sige om det er:
Hvis kommunen ikke mener at du er berettiget til en FP, og at der er indsigt til at din arbejdsevne kan forbedres over tid, og at du heller ikke er berettiget til fleks. Så kan man komme i betragtning til Ressourceforløb.. Hvis kommunen mener det samme..

Dem på ægtefælle forsørgelse er tilfreds med at få tilkendt et RF, dem som har ventet i 5-10-15 år og bliver tilkendt RF er utilfredse..

Det er hvad jeg kan sige om RF..
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2013, 11:56   #10
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af funklen Se meddelelser
Det er simpelthen så typisk.. Der er bar en bagtanke med alt hva de sagsbehandlere laver, eller det føles ihvertfald sådan.. Jeg har fået fat i min fagforening og der er en anden sagsbehandler der ringer til mig, da min sagsbehandler er syg, så håber det kan hjælpe lidt min sag er da nået et godt stk vej, når man bliver kaldt ind til rehabiliteringsteamet. Jeg har ikk været i et ressourceforløb, så de vil nok sætte mig i et, jeg kan bar ikk selv se udviklingsmulighederne men det er nok derfor jeg skal op i det team og snakke med dem Men er der ikk kun 2 muligheder når jeg har været deroppe? Enten førtidspension eller resourceforløb?
Inden sygedagpengestop skal sygedagpengelovens § 28 anvendes.

socialjura.dk:

§ 28. Før udbetaling af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. § 24 og § 27, skal kommunen foretage en individuel, konkret vurdering af, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.

Vejledninger mv.

Sygedagpenge (Arbejdsdir. vejl. nr. 9300 af 25/6 2008 - Pkt. 28).

Principafgørelser
Lovændringer
Ny § 28 indsat 1/1 2013 ved lov nr. 1380 af 23/12 2012 (Reform af førtidspension og fleksjob, herunder indførelse af ressourceforløb, rehabiliteringsteam, fleksløntilskud m.v.) § 5.
.................................................. .................................................. .................................................. ..

Med andre ord så skal din sagsbehandler/teamet havde taget stilling til om du er berittiget til revalidering, ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension inden dine sygedagpenge stoppes.

Derefter skal din sag så forelægges rehabliliteringsteam via den forberedende del. (Det er kun revalidering der udelukker forelæggelse for rehabiliteringstemet).

Ifølge ams.dk (Arbejdsmarketsstyrelsen):
Hvis kommunen som følge af den konkrete og
individuelle vurdering kommer frem til, at
personen vurderes at skulle have ressourceforløb, fleksjob eller
førtidspension, skal personens sag forelægges
rehabiliteringsteamet og rehabiliteringsplanens
forberedende del skal udarbejdes, jf. § 30 a


Så vær opmærksom på, at din sagsbehandler ikke springer det led over - sygedagpengelovens § 28.

Sidst redigeret af simsons; 28-08-2013 kl. 12:20.
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpengestop...... Damgaard Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 08-10-2012 20:41
Sygedagpengestop USP Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 16-09-2012 11:35
Sygedagpengestop USP Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 08-08-2012 15:23
sygedagpengestop karsten kran Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 29-07-2011 00:37
sygedagpengestop og § 17 køkkenleder Alt det andet 0 10-06-2010 22:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension