K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-01-2012, 01:12   #1
Mark
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-01 2012
Indlæg: 3
Styrke: 0
Mark er ny på vejen
Hjælp til flytning til anden kommune?

Hej.

Jeg skriver på vegne af min mor som er førtidspension. Det er en lidt lang og kompliceret historie, men for at gøre det kort, så valgte min mor for nogle år siden at hjælpe hendes bror med at beholde og vedligeholde hendes afdøde mors hus.
På daværende tidspunkt var hendes bror, som også er førtidspensionist, under behandling på psykiatrisk afdeling for paranoid-skizofreni.
Et år efter at min mor var flyttet ind stoppede han behandlingen, og begyndte at drikke meget, hvilket forøger hans sindslidelse.

Jeg har siddet med min mor i telefonen næsten hver nat hvor hun har grædt fordi han enten har truet hende eller slået hende.

Det logiske var jo så at vi gik til kommunen, og alt lød så godt. De havde fundet bolig og det hele.
Så viste det sig at de boligtilbud som de kunne tilbyde min mor simpelthen ikke passede til hendes budget.
Selv med tilskud, så er hendes medicin udgifter enorme, da hun lider af både en neurologisk lidelse, samt en blodsygdom i stil med kræft, som angriber immunforsvaret.

Med de boliger som kommunen kunne tilbyde var der kun omkring 700-1000 kr. tilbage at leve for når alle udgifter (inklusiv medicin) var betalt.

Nu er der gået mange år, og hendes sygdom er blevet stærkt forværret af den psykiske tortur hun oplever hver eneste dag.

Hvad i alverden skal vi stille op? Kommunen påstår at der ikke kan indgås tværkommunalt samarbejde.
Vi håbede på at kunne få hjælp til at flytte hende over i en anden kommune hvor det var billigere for hende at bo. Det er nærmest umuligt for hende at spare op, så vi er afhængige af kommunens støtte.

Vi har nu fået at vide fra egen læge, psykiater, hjemmepleje samt hendes egen sagsbehandler at hun skal væk derfra. Men hvordan, når kommunen intet kan tilbyde?

Jeg håber fortvivlet på at kunne få nogle gode råd herinde fra
Mark er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2012, 08:02   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mark Se meddelelser
Hvad i alverden skal vi stille op?
Har i sørget for, at få din mor skrevet på ventelister i div. boligselskaber, i den by hun gerne vil bo i?

Hvis ikke, så prøv alligevel at gå ind på boligselskabernes hjemmesider, det hænder, at de har lejligheder, som tilbydes til mennesker, som ikke står på ventelisten.

Men det er muligt, at de kræver, at din mor betaler for at blive skrevet op før hun kan komme i betragtning til en lejlighed.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2012, 09:25   #3
Mark
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-01 2012
Indlæg: 3
Styrke: 0
Mark er ny på vejen
Hun er skrevet op i mindst 5 boligselskaber landet over. Problemet er desværre bare at kommunen ikke vil yde nogen form for støtte når det gælder en bolig udenfor deres eget område, hvilket kommer meget bag på mig, fordi jeg synes jeg har hørt mange historier om børnefamilier, som er blevet akut-flyttet til andre kommuner pga voldelige forhold i hjemmet mm.
Godt nok er det børnefamilier, men burde samme regler ikke gælde når vi snakker om en forsvarsløs ældre dame?

Er der simpelthen en regel imod at sagsbehandler i kommune 1 ringer op til sagsbehandler i kommune 2 og siger "Vi har en borger på akut-listen, men kan ikke tilbyde hende noget. Har i plads?"
Mark er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2012, 09:54   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis det er støtte til indskud, er det den nye kommune man søger, hvis det er flyttehjælp, er det den gamle.

Men hvad med medicinudgifterne, man kan jo søge kronikerbevilling, har hun det ?

Hvis medicinudgifterne kom ned, ville det måske hjælpe...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2012, 10:03   #5
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
de fleste boligselskaber har en Fleksibel udlejning, hvor handicap eller alder 55+ får hurtig adgang til lejeligheder.
jeg fik en lejlighed på mindre end 3 måneder.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2012, 11:54   #6
Mark
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-01 2012
Indlæg: 3
Styrke: 0
Mark er ny på vejen
Jeg troede fleksibel udlejning var noget som kun gjaldt for Københavns kommune og borgere bosat i Københavns kommune?
Hun bor pt i Hillerød, så det kan nok ikke lade sig gøre desværre, men hvis du kender andre boligselskaber udenfor København der kører med fleksibel udlejning, så må du meget gerne informere mig om det.
Mark er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2012, 12:04   #7
flora
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2006
Lokation: Roskilde
Indlæg: 47
Styrke: 18
flora er ny på vejen
hvis hendes nuværende kommune kan visitere hende til handicapbolig, så burde det være en formsag at få andre kommuner til at lave en lign. visitering, så hun kan komme på deres liste.
Det havde jeg mulighed for, men deres "tilbud" var også så urealistiske dyre for mig, så jeg endte med at finde en lejlighed selv gennem et boligselskab jeg havde været medlem af i 12 år.
hvis din mor ikke har kroniker bevilling til sin medicin, burde hun se at få det (lægen kan søge det). Så er der et loft på 3500-4000kr/år for egenbetaling af hendes medicin.
Der kan søges hjælp til flytning hos den gamle kommune, og boligstøtte + indskud hos den nye kommune.
Håber i finder en løsning, for det er da en uholdbar situation din mor er i
flora er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2012, 12:09   #8
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
boligbutikken
kab boligselskab
Om Fællesventelisten - AKB

Fællesventelisten - AKB omfatter ca. 16.500 almene boliger, som kan søges af alle, der er fyldt 15 år. Boligerne ligger i København og i mange omegnskommuner i HT-området.

For at blive skrevet op på fællesventelisten - AKB skal du være fyldt 15 år.



Ventelisten skal fornyes én gang om året, og du vil få et girokort med posten til indbetaling af gebyret på 190 kr. inkl. moms. Det er også muligt at betale via BS.


Pris for at komme på venteliste: 152 kr. (et opnoteringsgebyr) + moms på 38 kr. I alt 190 kr. inkl. moms.
Årligt gebyr for fornyelse: 152 k. (et ajourføringsgebyr) + moms på 38 kr. I alt 190 kr. inkl. moms.

OBS: Rabat på fællesventelister
Bliv skrevet op på både AKB's og KAB's fællesventelister for 335 kr. inkl. moms og spar 45 kr.

Du kan via fællesventelisten - AKB søge en bolig i alle disse boligselskaber:

Boligselskabet AKB, København
Boligselskabet AKB, Frederiksberg
Boligselskabet AKB, Lyngby
Avedøre Boligselskab
Boligselskabet AKB, Rødovre
Boligselskabet AKB, Nordsjælland
Boligselskabet AKB, Herlev
Frederikssund Boligselskab
Boligselskabet AKB, Taastrup
Boligselskabet AKB, Albertslund
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2012, 12:19   #9
GentleGiant
Hjemmevant på K10
 
GentleGiants avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Lokation: Holstebro
Alder: 49
Indlæg: 235
Styrke: 14
GentleGiant er ny på vejen
Jeg tænker også, hvis hendes bror går rundt med en ubehandlet paranoid skizofreni, drikker og er voldelig, så burde det være muligt, at få ham tvangsindlagt (på foranledning af familien). Så kan han komme i behandling og din mor har måske ikke brug for, at flytte.
Det ville jeg da undersøge.
GentleGiant er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2012, 14:18   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Boligselskabet Sjælland er heller ikke helt lille, efter sigende skulle det være det største i DK, udenfor Kbh.

http://bosj.dk/
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flytning til anden kommune NKLJSN Spørgsmål ang fleksjob 9 10-06-2012 21:32
Flytning til anden kommune. MarianneNM Alt det andet 4 21-05-2012 08:08
Hvad sker der ved flytning til anden kommune ? Birkes-musen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 29-03-2012 19:36
flytning til anden kommune på førtidspension hinkesten Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 08-08-2010 13:02
Flytning til anden kommune - flexjob Manus Spørgsmål ang fleksjob 1 26-02-2008 00:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension