K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-01-2011, 11:37   #1
victoriane
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2007
Indlæg: 138
Styrke: 17
victoriane er ny på vejen
ulovlig aktivering:(

Jeg vil lige stille et spørgsmål.

Jeg overgik i december til kontanthjælp efter et år på sygedagpenge, hvorefter jeg sygemeldte mig på kommunen.

Jeg fik i midten af december brev fra et aktiveringssted om at jeg skulle møde op til møde lige før jul til samtale med en jobguide.

Jeg skulle medbringe to jobs, som jeg ville kunne få hurtigt.

Jeg var meget forvirret omkring det afgivne tilbud, da jeg på ingen måde er informere om hvorfor denne aktivering skal finde sted, og kontakter dem.

De fortæller at det er en henvendelse fra min sagsbehandler der er årsag til at jeg skal start på aktiveringsstedet.

Jeg spørger dem, HVEM denne sagsbehandler ér da jeg endnu ikke selv har nogen anelse om hvem min sagsbehandler i kontanthjælpsafdelingen er.

De nævner et navn, som ikke er mig bekendt, samt at jeg jo er sygemeldt og ikke er parat til at komme i job lige foreløbig, jævnfør at der står jeg skal medringe to ansøgninger til nært forestående jobs.

De siger at det selvfølgelig ikke er meningen at jeg skal søge jobs nu og hér, men at det blot er en standardskrivelse. Jeg skal blot aktiveres. De ved ikke hvor længe denne aktivering skal vare.


Dagen EFTER at jeg fik denne indkaldelse til aktivering får jeg et brev fra min sagsbehandler. Det viser sig at det slet ikke er det samme navn som den der havde henvist mig til aktivering....

Hun indkalder mig til et møde, så vi kan møde hinanden og udarbejde en jobplan.

Jeg ringer til hende og hun fortæller at vi da skal mødes og finde ud af hvad mine ønsker er for fremtiden.

Jeg fortæller hende, at jeg jo er indkaldt til start på aktivering.

Dette er hun tydeligvis ikke bekendt med. Hun siger - ja det er selvfølgelig lidt uheldigt at der kommer brev fra aktiveringsstedet inden der kommer brev fra hende om at vi skal mødes.

Men at det da lyder spændende med det aktiveringstilbud.

Jeg forklarer hende at jeg jo slet ikke er i stand til at gennemføre en sådan aktivering i og med jeg jo netop har sygemeldt mig og slet ikke er dér hvor jeg står overfor at kunne komme i job.

Nå - men det korte af det lange er. Jeg kom til mødet med min sagsbehandler, hvor hun udarbejder en fuldstændig urealistisk og usand jobplan.

Jeg cykler meget små ture rundt på vejene i området hvor jeg bor, i forsøg på at holde mig i minimum af form med min krop (massiv slidgigt i flere led, knust underben med komplikationer i forbindelse med operation i forbindelse med arbejdsulykke, slidgigt i foden og smerter efter fjernelse af ødelagt menisk i højre knæ)
Dette blir i jobplanen til: xx dyrker landevejscykling i fritiden.

Hun spørger hvilket arbejde, som jeg vil kunne se mig selv i.

Jeg beder hende kigge min sag igennem da der jo er et hav af lægeoplysninger om mig fra sygedagpengeafdelingen og en 7 timers effektiv arbejdsprøvning om ugen.

Men de papirer er hun ikke så interesseret i at kigge i. Hun vil hellere sådan lære mig lidt at kende med mine egne ord. Jeg har skrevet et LANGT brev med kommentarer og rettelser til tidligere sagsbehandler i sygedagpengeafdelingen, hvori der osse er en meget udførlig beskrivelse af min dagligdag.

Jeg fortæller at jeg ikke kan se noget arbejde, som jeg kan lave der ikke giver mig mange fysiske smerter og at jeg i min seneste arbejdsprøvning på 26 uger på sygedagpenge desværre kun formåede at arbejde effektivt i 7 timer ugentligt, hvorfor jeg ikke finder det realistisk at finde et arbejde på ordinære vilkår.

Dertil skal lægges, at egen læge har skrevet at jeg ikke tåler fysisk eller psykisk pres, hvorfor det er ekstra svært for mig at stå i denne uafklarede situation.

Da jeg har været presset i ekstrem grad fysisk og psykisk på mit arbejde som lagerforvalter, fortæller jeg hende om det.

Dette blir i jobplanen til at "xx ikke kan tåle pres - specielt i forhold til lagerarbejde."

Nej - dette pres er ikke specielt i forhold til lagerarbejde - det er gældende indenfor alle arbejdsfunktioner grundet store smerter, der har givet en kronisk belastningsreaktion med vedvarende depressiv/anxiøse personlighedstræk.
(skriver speciallæge i psykiatri)

Hun fortæller under samtalen at hun heller ikke tror på at jeg ville kunne klare et ordinært arbejde, men at jeg alligevel skal skrive under på jobplanen, der sigter på at jeg kan komme op på 37 timer...dette er blot en formalitet.

jeg skriver IKKE under på jobplanen. Jeg kan ikke forstå at jeg skal skrive under på noget, som jeg ikke kan gennemføre - formalitet eller ej.

Jeg gør i telefonsamtale senere hen opmærksom på at jeg ikke er enig i jobplanen, blandt andet under henvisning til "landevejscykling" og "presset specielt i forhold til lagerarbejde".

Hun fastholder at jeg skal underskrive jobplanen. Men dette har jeg endnu ikke gjort.

Jeg har i en tidligere tråd fortalt om at jeg sammen med fagforeningen har klaget over at mine sygedagpenge ikke blev forlænget.

Sygedagpenge afdelingens sektionschef mente det ikke kunne udelukkes at min arbejdsevne kunne bedres, såfremt jeg kom på smerteklinik og at min tilstand derfor ikke kunne betegnes som stationær.

OG at jeg IKKE bør arbejdsprøves før behandling på smerteklinik.

MEN - som jeg hele tiden har gjort opmærksom på, så havde deres egen valgte speciallæge i psykiatri understreget at samtaler ved smertepsykolog skulle være i et kort afgrænset forløb med henblik på at se på egne problemstillinger, og at dette ikke kunne forbedre min erhvervsevneprognose.

Smerteklinikken kan IKKE hjælpe mig og dette brev sendes til sygedagpengeafdelingen af fagforeningen for dermed at forelægge beviset for at min arbejdsevne ikke yderligere kan bedres og at min tilstand nu er stationær.

Jeg gør i telefonsamtale i forrige uge min nuværende sagsbehandler i kontanthjælp opmærksom på afslag fra smerteklinikken samt sektionslederens brev om at jeg ikke bør arbejdsprøves førend smerteklinikophold. et smerteklinikophold, der jo er givet afslag på.

sagsbehandler i kontanthjælp blev noget stille i telefonen efter jeg læste dette brev op fra sygedagpengeafdelingens sektionsleder. Hun ber om fuldmagt til at kontakte sektionsleder og smerteklinik.

Hun får begge dele på skrift. Hun ville strakt kontakte sektionsleder sagde hun.

Jeg har nu ikke været på aktiveringsstedet i halvanden uge.

Jeg har heller ikke hørt noget fra sagsbehandler endnu. Det er et stort psykisk pres.

Jeg melder mig syg dagligt til aktiveringschefen. De er meget forstående overfor at det er en urimelig sagsbehandling som jeg er udsat for.

Dette er forløbet kort opridset.

Spørgsmålet er så nu:

Jeg har modtaget tilbuddet om beskæftigelsesindsats (aktivering) FØR udarbejdelsen af jobplan.

Mine egne ønsker til hvad jeg så som realistisk er dermed IKKE blevet taget med i betragtning. Det VAR allerede afgjort at jeg skulle starte på aktivering - en aktivering, som end ikke min egen sagsbehandler kendte til.

Jeg har endnu ikke underskrevet jobplanen, der af mig findes meget urealistisk.

Har jeg overhovedet pligt til at deltage i denne aktivering?

Se dette link:
http://www.ladk.dk/jura/jobplan/jobplan.htm

Det viser ankestyrelsen afgørelser om ulovlige aktiveringstilbud og er endnu en årsag til at jeg tvivler på at det der sker i mit forløb er lovligt.

Jeg overvejer at klage både over jobplan OG ugyldig aktiveringstilbud under henvisning til blandt andet:

--------------------------------------------------------------------------------

Lidt om jobplan
Et tilbud efter beskæftigelsesindsatsloven § 32 skal gives på baggrund af en jobplan. Formålet med jobplanen er at præcisere målet med igangsættelsen af tilbuddet. Samt der skal afholdes en samtale med dig, hvor den udarbejdede jobplan skal underskrives af både dig og arbejdsformidlingen henholdsvis kommunen.

Forud for afgivelse af tilbud efter kapitel 10-12 til personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, skal der udarbejdes en jobplan.
(Dette betyder, at du har ret til at modtage en jobplan, inden og før du starter i en aktivering)

Kravene til jobplanens indhold er beskrevet i § 64, stk.2 i bekendtgørelse nr. 577 af 19. juni 2004 om en aktiv beskæftigelsesindsats.

1) personens beskæftigelsesmål og planer for tilbud





- hvem klager jeg til?
victoriane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2011, 12:10   #2
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Jeg fik også præsenteret en underlig jobplan, dog med trussel om stop af KH, hvis ikke jeg skrev under og hvis ikke jeg mødte på aktiveringsstedet dagen efter.

Jeg underskrev med et notat på selve jobplanen om at den var underskrevet under tvang og i protest.

Jeg har netop fået medhold af BAN.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2011, 12:14   #3
victoriane
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2007
Indlæg: 138
Styrke: 17
victoriane er ny på vejen
Er det BAN man skal klage til over ulovlig aktivering og fejlfuld jobplan? Har allerede sag derinde i forbindelse med ulovligt stop af sygedagpenge. Puha - det er virkeligt hårdt at føle sig så røvrendt når man er syg.
victoriane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2011, 12:23   #4
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Jeps, det er dem, der skal have klagen. Eller rettere, du klager til sagsbehandler, der så sender videre til BAN.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2011, 14:09   #5
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af victoriane Se meddelelser
Jeg har endnu ikke underskrevet jobplanen, der af mig findes meget urealistisk.
Hej victoriane

Det som du skal gøre nu, er følgende:
1. Du sender mail til din sagsbehandler og orienterer hende om at du skal have en sygeopfølgningsplan og ikke en jobplan, samt om at du møder ikke op på aktiverings stedet.

Du skal også skrive, at det er en klage over jobplanen! ( husk at du har 4 uger til at klage og det gør man først til jobcenter som skal genvurdere afgørelsen (jobplanen)

2. Du sender også en mail til aktiverings stedet i hvilken du orienterer dem om at du møder ikke op hos dem og at sagsbehandler er blevet orienteret om det.
Den mail sender du også cc. til sagsbehandleren.

Jobcenter har allerede indgået en intern aftale med aktiverings stedet bag din ryg og det er ulovligt.
Det drejer sig om penge som aktiverings stedet fik fra jobcenter/kommunen og om refusion fra staten til jobcenter/kommunen.

Du skal ikke underskrive den jobplan og hvis sagbehandleren vil ikke leve en sygeopfølgningsplan til dig i stedet, klager du over jobplanen til BAN.

Sagen er den, at da kan gå og vil gå flere måneder før du få svar på din klage fra BAN og jobcenter ved alt om det.

Jeg selv har været i sådan en situation og har vundet over jobcenter.
Du skal ikke være bange, de stopper ikke din kontanthjælp.

Sidst redigeret af Karo; 23-01-2011 kl. 16:20.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2011, 16:52   #6
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
""Jobcenter har allerede indgået en intern aftale med aktiverings stedet bag din ryg og det er ulovligt.""

Karo, den vil jeg gerne have en § på, hvis du har det, fordi mit jobcenter havde nemlig sendt besked til aktiveringen 8 dage før jeg fik jobplanen, og kommunen fastholder at der et lovligt.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2011, 17:31   #7
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maj-Britt Se meddelelser
Jeg fik også præsenteret en underlig jobplan, dog med trussel om stop af KH, hvis ikke jeg skrev under og hvis ikke jeg mødte på aktiveringsstedet dagen efter.
Var det før eller efter den 1. juli 2009 ?
Har du været på dette tidspunkt en sygemeld kontanthjælpsmodtage?.

Jeg fik lige læst noget ganske interessant og på baggrund af det, kan jeg godt se hvorfor private virksomheder gnider sig i hænderne.
Fra den 1 juli 2009 fik de nemlig lov til at have fuld kontrol over de syge ledige.
Nej, hvor er det udspekuleret.

Det er er en vigtig link til alle syge på K10.
Ny lovgivning – alle sygemeldte – udvalgte ændringer

http://www.incita.dk/data/files/pdf/...0609incita.pdf

Sidst redigeret af Karo; 23-01-2011 kl. 18:06.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2011, 19:55   #8
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Det var sidste år.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2011, 22:47   #9
victoriane
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2007
Indlæg: 138
Styrke: 17
victoriane er ny på vejen
Jeg er på intet tidspunkt blevet informeret om at der findes noget der hedder en sygeopfølgningsplan

det er nu lidt over 4 uger siden at jeg havde møde med sagsbehandler hvor hun ville have vi skulle udarbejde en jobplan. Men kan jeg stadig nå at klage i og med at aftalen pt er at jeg kigger den igennem og sender rettelser til hende inden jeg vil underskrive den?

Skal jeg skrive at jeg dags dato stopper i aktiveringen, der pt har varet i 19 dage, da jeg ikke kan holde til det hverken fysisk eller psykisk og at det er ulovligt at sende mig ud i aktivering.

Dette grundet, at jeg har modtaget tilbuddet om aktivering inden jeg overhovedet havde mødt min sagsbehandler. Jobcentret havde derfor allerede indgået aftale med aktiveringsstedet bag min ryg og det er ulovligt.

Jeg kan måske tilføje at sektionslederen fra sygedagpengeafdelingen i brev til fagforeningen udtrykkeligt har gjort opmærksom på at arbejdprøvning bør afvente behandling; En behandling, hun nu er bekendt med, der er givet afslag på.

Skal jeg skrive, at jeg fra start har gjort opmærksom på overfor sagsbehandler, at jeg er syg og ikke kan underskrive en jobplan, der sigter mod ordinær beskæftigelse? Og måske henvise til afslag på smerteklinik, at min tilstand derfor kan betegnes som stationær og sidste arbejdsprøvninger viste effektiv arbejdsuge på 7 timer?.

At jeg hermed klager over jobplanen og samtidig beder hende om at ændre jobplanen til en sygeopfølgningsplan og såfremt hun ikke vil gøre dette må jeg klage til Beskæftigelsesankenævnet.

Eller hvordan skal jeg formulere det?
victoriane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2011, 00:26   #10
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Sygeopfølgningsplan

Hvis en borger er sygemeldt i længere tid, har jobcentret pligt til at lave en sygeopfølgningsplan.
Jeg synes at du skal printe dette og sende til din sagsbehandler, fordi der står også alt om refusioner
http://www.nordfynskommune.dk/nordfy...xuoCnr_9Fw.pdf

Hvis sammen med jobplanen har du ikke fået en klagevejledning og hvis der intet fremgår fra selve jobplanen om en klagevejledning, så er det lige maget om der er gået 4 uger.
Det er sagsbehandlerens pligt at orientere dig om dine rettigheder vedr. en klagemulighed.

Du skal slet ikke skrive under det som du fik nu, dvs. jobplanen.

Jeg har det på skrift fra dem som sider på de højeste trin i kommunen, at man skal ikke underskrive hverken jobplaner, sygeopføldningsplaner eller ressourceprofiller, fordi det er jobcenters afgørelser og afgørelser skal underskrives kun af jobcenter/kommunen. Man skal hellere ikke underskrive kommunens afgørelse om afslag eller tilkendelsen af førtidspension, hvad?

Dit underskrift er kun en garanti for jobcenter, at du har læst afgørelsen. Kommunen er forpligtet til at dokumentere, at du har læst deres afgørelse igennem, men kun i forhold til økonomistyrelsen for at indkassere sin refusion.

Om du skal stoppe din aktivering eller ej, bestemmer du selv.

Jeg har stoppet min og fik BAN medhold i min sag.
Men det er klart at du skal have en lægelig dokumentation på, at du er syg.

Du skal også orientere aktiveringsstedet om din beslutning og om det hvorfor du stopper.

Du skal formulere dig kort og fattet. ( Det er svært men man kan godt )
Du skal skrive, at du vil ikke skrive under jobplanen fordi du mener at du skal have en sygeopfølgningsplan i stedet for.
Du skal også kort beskrive forløbet af din aktivering og hvordan du har det lige nu.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ulovlig magtanvendelse GlemMig Alt det andet 23 06-09-2013 11:15
Kontanthjælpsreform - ulovlig? Nucca Politik og Samfund 6 27-04-2013 19:26
myndighedsudøvelse Ulovlig? empowerment Politik og Samfund 7 28-06-2010 23:20
Ulovlig praksis zuza Nyt om loven 15 19-02-2009 15:28
Ulovlig praksis zuza Et godt link! 5 25-04-2008 12:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension