K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-12-2010, 14:18   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Regeringsudspil - IKKE vedtaget, kun "forslag"

Nedenfor står "udspil" fra regeringen, det er IKKE vedtaget, kun forslag.

Hvis man klikker på linket, kan man gå i dybden med læsestof på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside - hvis man klikker på links til højre.

Citat:
Regeringsudspil: Sammenhængende og tålmodig indsats skal forebygge førtidspension
01.12.2010
Unge skal hjælpes på rette kurs i livet og væk fra en tilværelse på livslang offentlig forsørgelse. Mennesker med færrest ressourcer skal have mulighed for at komme i fleksjob, så de bliver en del af arbejdsmarkedet. Det er hovedelementerne i regeringens udspil til en ny reform af førtidspension og fleksjob. Udspillet får ikke konsekvenser for de mennesker, der i dag er enten på førtidspension eller i fleksjob.

For beskæftigelsesminister Inger Støjberg er det afgørende, at ingen mennesker lades i stikken, hvis de mister deres evne til at arbejde:

- Alt for mange unge får tilkendt en førtidspension på grund af psykiske lidelser. Jeg synes, at det er et fattigt samfund, der siger til et ungt menneske med en psykisk lidelse, at vi forventer ikke mere af dig.

- Jeg vil ikke risikere at sende en ung kvinde eller mand på førtidspension, hvis de med tiden kan have en masse at byde på. Derfor skal vi bruge tiden til at løse de problemer, de kæmper med. Og det gør vi bedst ved at give unge en sammenhængende og tålmodig hjælp gennem et udviklingsforløb, siger Inger Støjberg.

Socialminister Benedikte Kiær finder en reform af førtidspension og fleksjob nødvendig for at give sårbare mennesker bedre muligheder for at kunne klare sig selv:

- Vi skal væk fra en misforstået omsorg, hvor vi blot parkerer for eksempel sindslidende unge på livslang passiv forsørgelse. I stedet skal vi fokusere på den enkeltes ressourcer og muligheder, så vi støtter de unge til at få det bedre og dermed i at få en aktiv plads i samfundet.

Med udspillet vil regeringen forebygge, at mennesker under 40 år kommer på førtidspension. Førtidspension skal kun være for personer, hvor det er helt åbenbart, at de aldrig kan få et liv med arbejde. I stedet skal alle under 40 år have hjælp til at genvinde arbejdsevnen i et udviklingsforløb, hvor der er lagt vægt på en sammenhængende, støttende og tålmodig indsats.

Reformen skal også give mennesker med meget begrænset arbejdsevne bedre mulighed for at blive en del af arbejdsmarkedet. Derfor vil regeringen målrette fleksjobordningen, så den ikke længere favoriserer de mere ressourcestærke personer. Det indebærer, at både kommuner og arbejdsgivere skal have større incitamenter til at hjælpe mennesker med en begrænset arbejdsevne i fleksjob. Og det skal bedre kunne betale sig for ansatte i fleksjob at øge deres arbejdstid, hvis de med tiden får det bedre. I dag får alle fleksjobansatte fuld løn, uanset hvor mange timer om ugen de arbejder.

- Det giver ingen mening, at vi i dag har en fleksjobordning, hvor det offentlige giver de højeste tilskud til personer, der i forvejen er godt betalt. Og så skal løn og tilskud afspejle den enkeltes arbejdsevne, så vi får gjort fleksjobbene tilgængelige for personer med færrest ressourcer, siger Inger Støjberg.

Reformen er nødvendig. Hver tiende i den erhvervsaktive alder er i dag på enten førtidspension eller i fleksjobordningen. Og den store og gennemgribende reform af førtidspensionsområdet fra 2000 har ikke virket efter hensigten. Samfundet bruger hvert år 8,6 milliarder kroner mere på førtidspension og fleksjob end forventet, da man lavede reformen for ti år siden.

Elementerne i regeringens udspil er:

•Ingen unge under 40 år skal have førtidspension, medmindre det er helt åbenbart, at de aldrig kan få mulighed for at varetage et job. Unge skal i stedet have en sammenhængende, støttende og tålmodig indsats i et udviklingsforløb.
•Fleksjob skal være midlertidige, og ordningen skal målrettes personer med færrest ressourcer.
•Førtidspensionister skal have bedre muligheder for at komme i arbejde.
•Merudgiftsydelsen skal målrettes, så der bliver tættere sammenhæng mellem ydelse og behov.



http://bm.dk/Aktuelt/Nyheder/Pressem...dspension.aspx

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 15:30   #2
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Der er efter min mening dømt total spindoktor, som ved ganske alm. analyse falder igennem, hvor det virkelige budskab er:

Vi vil fra samfundets side

a. fremover forvente meget af dig, uanset om du kan opfylde disse forventninger, hvis du ikke kan, er det din skyld, og du falder så i "hullet", betydning: du ingen hjælp kan få til dit liv og eksistens. Ungdom overkommer de fleste sygdomme. Man kan vokse sig fra meget!

b: psykiske lidelser er generelt noget hypokonderi, spec. når man er ung, og det danske arbejdsmarked må have medarbejdere, der hele tiden er parat til omstilling, flytning, omkvalificering ect., så derfor har vi intet gjort for arbejdsmiljøet de sidste 10 år.

c: vi har vil ikke prioritere øk. midler til sådan en stor gruppe, men heller bruge dem på f.eks. krig el. tunneler til Tyskland. Hellere have flere hjemløse og andre borgere af den slags, som er deres egen lykkes smed, da det er langt billigere rent øk. end et velfærdssamfund.

Måske kunne vi slå 2 fluer med et smæk, og sende dem til at bygge tuneller og "lege" krig, hvor folketinget finder det for godt at sende dem hen.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 16:21   #3
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
det var godt nok en klar og tydelig oversættelse, gunvor

- Og fremover skal Jobcenter medarbejderne på kursus i alle psykiske lidelser OG vurdere, hvem der skal have pension!!
Det k a n de andre partier forhåbentlig ikke køre med på
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 17:05   #4
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
medmindre det er helt åbenbart, at de aldrig kan få mulighed for at varetage et job. Unge skal i stedet have en sammenhængende, støttende og tålmodig indsats i et udviklingsforløb.
Sådan siger loven jo allerede i dag for at få en førtidspension tildelt...
sygdommen skal være stationær og alle behandlingsmuligheder udtømte og afsluttede...og der må ikke være nogen betydelig rest arbejdsevne
hvis det ikke er åbenbart hvad er så ???
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 18:37   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Spændende læsning...

Er særligt interesseret i fleksjob, da jeg jo selv er i fleksjob.

Kan godt lide det, at de vil ændre det med at i det nuværende er der mange forskellige ydelser: Ledighedsydelse, særlig ydelse.....
Her nævner de, at de foreslår, det skal hedder Ledighedsydelse uanset hvad, men forskellige satser (som de er nu f.eks.).

Det fine er også, at de foreslår at dem i fleksjob får mulighed for selv at sige op, hvor de så bare får karantæne - på samme måde som dem, der er på alm. lønvilkår..... Det er lækkert og mere fair for os fleksjobbere...

Ved. aktivering, her vil de sætte alle dem der er ledige i samme type beskæftigelses-tilbud. Det er super! I dag får f.eks. fleksjobbere på ledighedsydelse og på kontanthjælp forskellig tilbud. Det er nemlig underligt...
De vil endvidere afskaffe revurderingen hvert år...

Dog synes jeg det er synd at fjerne de 6 ugers selvvalgt uddannelse.
Og vil de da sætte satsen ned fra 91 % af dagpengesats til 89 % ?? Det er da øv...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 19:00   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Tja, Curls.

Man læser jo alle med forskelligt afhængigt af, hvilke briller man har på!
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 19:48   #7
Sunnydob
Elsker at være her på K10
 
Sunnydobs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-02 2009
Indlæg: 59
Styrke: 16
Sunnydob er ny på vejen
Nu er reformen jo stadig kun et forslag, der ikke er vedtaget!

Kan nogle venligst svare på nedenstående spørgsmål:

Hvad skal der til for at reformen bliver til virkelighed?

Skal der stemmes om den ad en eller flere gange?

Hvornår sker det?

Hvornår vil reformen i værste fald kunne blive gældende?

Taler vi om en måned, ½ år...?
__________________
Det kræver et godt helbred at være syg
Sunnydob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 19:52   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sunnydob Se meddelelser
Nu er reformen jo stadig kun et forslag, der ikke er vedtaget!

Kan nogle venligst svare på nedenstående spørgsmål:

Hvad skal der til for at reformen bliver til virkelighed?

Skal der stemmes om den ad en eller flere gange?

Hvornår sker det?

Hvornår vil reformen i værste fald kunne blive gældende?

Taler vi om en måned, ½ år...?
2. -3. behandlinger..... Jeg tror, det er lidt svært at sige, hvornår det ville kunne blive en realitet. Hvis der ikke er så mange ændringer hen ad vejen, så måske ca. ½ år?

Tjek ind her: http://da.wikipedia.org/wiki/Behandling_af_lovforslag
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 23:50   #9
Tmassen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-11 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
Tmassen er ny på vejen
Hej

Er denne reform kun fremadrettet ? eller?

Jeg er under 40 og fik FTP for skizofreni sidste år. Magter ikke flere møder og venten på svar.
Tmassen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2010, 01:41   #10
MineBørnsMor
Hvor skulle jeg ellers være
 
MineBørnsMors avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2009
Indlæg: 197
Styrke: 15
MineBørnsMor er ny på vejen
Hvor er der da meget usmageligt i den reform!!!!!

Hvad mon det koster at lave så omfattende materiale for et udspil i regeringen? Hvor mange udspil laver de? Kunne man måske drøfte de samme ting ud fra et helt almindeligt word-dokument i sort/hvid?

http://www.bm.dk/Aktuelt/Nyheder/Pre..._Flex_web.ashx

Flexordningen skal gøres til dem der kun har en meget lille arbejdsevne. Målet skal være at få folk til at arbejde så meget som muligt, så man skal ikke betales for fuld løn, men kun for den tid man kan arbejde. Jamen det bliver da så en fest for dem der kan arbejde 1-2 timer om ugen? Hvad får de som suplement? Det giver da slet ingen mening.

Og så siger jeg lige noget, der nok ikke nødvendigvis falder i god jord herinde. Men måske skulle man sige at de der allerede er på førtidspension IKKE er fredet. Misforstå mig nu ikke. Jeg tror de fleste der er på FTP er det fuldt fortjent osv. Og det er ikke for at sende hetzen videre til andre. Men jeg kender til et par førtidspensionister, der har fået tilkendt deres pension for år tilbage, hvor det (for nogle?) var meget lettere at få den. Den ene af dem arbejder næsten fuld tid ved siden af sin pension!!! Altså, der modregnes osv. Men jeg bliver sg* harm af at vide at hun får sin pension og jeg (og mange andre) ikke kan få vores, selvom der måske er behov for det. Jeg har ingen anelse hvordan man skulle 'tjekke' alle på pension og finde frem til dem der måske ikke burde være der, uden at det kommer til at koste for dem der har en FTP på helt reelle vilkår. der er jo mange - de fleste? - der har kæmpet en lang kamp, og det var ikke for at rippe op i deres sår igen, men ikke desto mindre så har jeg det da skidt med hvis der går alt for mange 'gamle FTP'ere' rundt og tager plads og økonomi for de værdigt trængende FTP'ere - nye som gamle.
MineBørnsMor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
"Forslag om førtidspension vækker undren" MrBurns Fremtiden for fleksjob og førtidspension 6 01-12-2010 18:54
Læger uden "ansvar"! "systemets" sparebøsse. Benny Gerhard Lægekonsulenternes Rolle 3 17-10-2010 04:43
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension