K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-04-2014, 12:29   #1
TBQ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2012
Indlæg: 105
Styrke: 12
TBQ er ny på vejen
Arbejdsprøvning... Overskud til andre ting ?

Jeg har efter mange år i systemet på kontanthjælp, endelig fået lov til at blive arbejdsprøvet.

Der har igennem tiden været mange undskyldninger fra kommunens side, om ikke at sende mig i arbejdsprøvninger, men nu er det så endelig lykkedes for mig at få det igennem, så jeg kan komme videre i systemet... Men men men... Så nemt er det så åbenbart ikke !

Pga. de skånehensyn der skal tages højde for, har det ikke lykkedes den eksterne instans der skulle varetage min arbejdsprøvning, at finde et sted hvor jeg kan være... De har forsøgt i nogle måneder.
Jeg er i mellemtiden startet på genoptræning af min ryg, efter flere udtalelser/anbefalinger fra reumatologer og læger - jeg har facetledsyndrom og ''bløde'' diskus, der fra tid til anden flytter lidt rundt.
Jeg er startet træning hos Quick Care, som har et samarbejde med kommunen, og jeg træner 3 gange om ugen... Det fungerer rigtig godt for mig, selvom jeg ikke har det store overskud til andet, som fx. en fritidsinteresse, men jeg er taknemmelig for bare at få lov at træne.

Nu er det så sådan, at jeg idag har fået besked på at jeg skal skære ned på træningen, så jeg kan klare flere timer i en evt. arbejdsprøvning... Jeg har forsøgt at forklare dem, at det vel kan sidestilles med en fritidsinteresse, eller fx. bare det at kunne klare at gøre rent i sit hjem (hvilket jeg ofte ikke har overskud til) - så jeg derfor ikke forstår hvorfor jeg skal undvære den ene ting, som rent faktisk kan være med til at give et ærligt billede, af hvad jeg vil kunne klare at varetage af timer i et arbejde.

Kan det virkelig passe, at jeg skal undvære det der giver mig bare en smule glæde, for at kunne klare en arbejdsprøvning ?

Jeg ville kunne forstå det, såfremt jeg også havde overskud til at lave en eller anden ting i fritiden, men det er jo ikke sådan...

Jeg vil så gerne afklares, så jeg ikke skal være på kontanthjælp... Men jeg føler bare hele tiden jeg bliver frataget muligheden for at komme videre !

Og nu er den eksterne instans så trådt ud af min sag, så jeg er atter en gang overladt til kommunen, uden hjælp af andres syn på mig og min sag.
TBQ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2014, 12:37   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
ja det er desværre rigtig, ellers må du vente med arbejdes prøvning til du er færdig i care, mange der er i arbejdes kan abselut ikke andet end deres arbejdes prøvning og det er jo noget du skal igemmen for at komme vidre
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2014, 12:41   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af TBQ Se meddelelser
Jeg har efter mange år i systemet på kontanthjælp, endelig fået lov til at blive arbejdsprøvet.

Der har igennem tiden været mange undskyldninger fra kommunens side, om ikke at sende mig i arbejdsprøvninger, men nu er det så endelig lykkedes for mig at få det igennem, så jeg kan komme videre i systemet... Men men men... Så nemt er det så åbenbart ikke !

Pga. de skånehensyn der skal tages højde for, har det ikke lykkedes den eksterne instans der skulle varetage min arbejdsprøvning, at finde et sted hvor jeg kan være... De har forsøgt i nogle måneder.
Jeg er i mellemtiden startet på genoptræning af min ryg, efter flere udtalelser/anbefalinger fra reumatologer og læger - jeg har facetledsyndrom og ''bløde'' diskus, der fra tid til anden flytter lidt rundt.
Jeg er startet træning hos Quick Care, som har et samarbejde med kommunen, og jeg træner 3 gange om ugen... Det fungerer rigtig godt for mig, selvom jeg ikke har det store overskud til andet, som fx. en fritidsinteresse, men jeg er taknemmelig for bare at få lov at træne.

Nu er det så sådan, at jeg idag har fået besked på at jeg skal skære ned på træningen, så jeg kan klare flere timer i en evt. arbejdsprøvning... Jeg har forsøgt at forklare dem, at det vel kan sidestilles med en fritidsinteresse, eller fx. bare det at kunne klare at gøre rent i sit hjem (hvilket jeg ofte ikke har overskud til) - så jeg derfor ikke forstår hvorfor jeg skal undvære den ene ting, som rent faktisk kan være med til at give et ærligt billede, af hvad jeg vil kunne klare at varetage af timer i et arbejde.

Kan det virkelig passe, at jeg skal undvære det der giver mig bare en smule glæde, for at kunne klare en arbejdsprøvning ?

Jeg ville kunne forstå det, såfremt jeg også havde overskud til at lave en eller anden ting i fritiden, men det er jo ikke sådan...

Jeg vil så gerne afklares, så jeg ikke skal være på kontanthjælp... Men jeg føler bare hele tiden jeg bliver frataget muligheden for at komme videre !

Og nu er den eksterne instans så trådt ud af min sag, så jeg er atter en gang overladt til kommunen, uden hjælp af andres syn på mig og min sag.

Prøv at give dem denne. Du har ret til at have overskud til privatliv og ku ne restituere til næste dag.

http://www.ft.dk/samling/20121/almde...49/1260716.pdf


Eller denne om at de ikke må forværre din tilstand, hvilket de jo vil gøre hvis du ikke træner

http://www.ft.dk/samling/20121/almde...66/1265067.pdf
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2014, 12:44   #4
TBQ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2012
Indlæg: 105
Styrke: 12
TBQ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
ja det er desværre rigtig, ellers må du vente med arbejdes prøvning til du er færdig i care, mange der er i arbejdes kan abselut ikke andet end deres arbejdes prøvning og det er jo noget du skal igemmen for at komme vidre

Jeg vil jo heller ikke kunne klare andet end arbejdsprøvningen... Og derfor heller ikke kunne klare at træne min ryg, ej heller efter jeg er stoppet hos Quick Care
- Og resultatet er jo så bare dårlig ryg igen, med stor risiko for at udvikle flere diskusprolaps.

Jeg er afsted ca. 3-4 timer om ugen i træning, og det er hvad jeg kan klare, og der er ikke overskud til andre ting end det.
Hvis man har et arbejde, så er det vel meningen at man skal kunne klare også at varetage ting i sit hjem, eller fx. kunne klare at være afsted til familie komsammen... Hvis de stopper min træning, så giver det jo ikke et ærligt billede af hvad jeg formår...
TBQ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2014, 12:45   #5
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
problemet er hvis, hun skal have tid til, at slappe af og til gymastik, så bliver der ikke tid til arbejdes prøvning og uden en arbejdes prøvning der er timer nok til hun kan arbejdes prøves, så sidder hun fast i systemet
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2014, 13:00   #6
TBQ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2012
Indlæg: 105
Styrke: 12
TBQ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Prøv at give dem denne. Du har ret til at have overskud til privatliv og ku ne restituere til næste dag.

http://www.ft.dk/samling/20121/almde...49/1260716.pdf


Eller denne om at de ikke må forværre din tilstand, hvilket de jo vil gøre hvis du ikke træner

http://www.ft.dk/samling/20121/almde...66/1265067.pdf

Så er jeg altså ikke helt galt på den... Det er godt nok svært at skal holde fast på sig selv i dette.

Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
problemet er hvis, hun skal have tid til, at slappe af og til gymastik, så bliver der ikke tid til arbejdes prøvning og uden en arbejdes prøvning der er timer nok til hun kan arbejdes prøves, så sidder hun fast i systemet

Ja det er jo en lidt anden situation, end om de må gøre det eller ej... Jeg føler at jeg skal vælge imellem om jeg vil undvære min træning, for at gøre kommunen tilfredse, og som følge af det bare leve med at min ryg gør mere ondt, og nok desværre også udvikler sig til noget dårligere.
Eller om jeg skal fastholde min ret, på at jeg har ret til at kunne klare at træne min ryg... Det vil også være sådan i fremtiden, at jeg skal træne med min ryg.
TBQ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2014, 13:03   #7
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
problemet er hvis, hun skal have tid til, at slappe af og til gymastik, så bliver der ikke tid til arbejdes prøvning og uden en arbejdes prøvning der er timer nok til hun kan arbejdes prøves, så sidder hun fast i systemet
ikke nødvendigvis - hvis det støttes af lægerne evt. klinisk funtion.

jeg har ikke været i arbejdsprøvning siden før jeg blev tilkendt fleks i 2011 - efter forværring med ryggen forsøgte jc også at komme med forslag om ikke vi skulle prøve med en arbejdsprøvning - jeg sagde nej, med begrundelse i at så ville jeg pga øget smerter ligge i sengen resten af tiden - uden at kunne være en del af familien, være mor for mine børn (på 13 og 18 på det tidspunkt) og at det kunne jeg ikke holde til hverken fysisk, psykisk eller socialt.

Så de opgav næsten - for de spurgte så klinisk funktion til råds og de gav samme svar. (heldigvis skrev de at der skulle være tid og overskud til træning og at jc skulle indregne dette)

Så fik jeg pension fra og med idag (uden ressourceforløb)

I min sag gjaldt det om at kunne komme med konkrete eksempler på hvad det gjorde både fysisk, psykisk og socialt at deltage i jc's forslag.

jeg nægter at deltage i noget som forværrer min skade - og det ville nedsættelse af træning gøre - uanset om det forlængede min sagsbehandling

Derud over, hvis man ikke kan kombinere træning, familieliv og arbejdsprøvning - så er der ingen erhvervsevne - man skal bare kunne fortælle mundtligt og skriftligt med konkrete eksempler hvorfor dette ikke kan kombineres
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2014, 13:14   #8
TBQ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2012
Indlæg: 105
Styrke: 12
TBQ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
ikke nødvendigvis - hvis det støttes af lægerne evt. klinisk funtion.

jeg har ikke været i arbejdsprøvning siden før jeg blev tilkendt fleks i 2011 - efter forværring med ryggen forsøgte jc også at komme med forslag om ikke vi skulle prøve med en arbejdsprøvning - jeg sagde nej, med begrundelse i at så ville jeg pga øget smerter ligge i sengen resten af tiden - uden at kunne være en del af familien, være mor for mine børn (på 13 og 18 på det tidspunkt) og at det kunne jeg ikke holde til hverken fysisk, psykisk eller socialt.

Så de opgav næsten - for de spurgte så klinisk funktion til råds og de gav samme svar. (heldigvis skrev de at der skulle være tid og overskud til træning og at jc skulle indregne dette)

Så fik jeg pension fra og med idag (uden ressourceforløb)

I min sag gjaldt det om at kunne komme med konkrete eksempler på hvad det gjorde både fysisk, psykisk og socialt at deltage i jc's forslag.

jeg nægter at deltage i noget som forværrer min skade - og det ville nedsættelse af træning gøre - uanset om det forlængede min sagsbehandling

Derud over, hvis man ikke kan kombinere træning, familieliv og arbejdsprøvning - så er der ingen erhvervsevne - man skal bare kunne fortælle mundtligt og skriftligt med konkrete eksempler hvorfor dette ikke kan kombineres

Og det er så her, tænker jeg, at vigtigheden af at skrive dagbog gør sig gældende... Ellers kan jeg vel ikke dokumentere mit manglende overskud til andre ting ?
I forhold til det sidste du skriver, så er det rent faktisk vigtigheden af om man kan klare familieliv og varetage sine vanskeligheder, der er det alt overvejende i forhold til om man kan klare et arbejde ?

Jeg har netop som skrevet, flere udtalelser om vigtigheden af træning, og jeg frygter jo så at kommunen istedet vil sætte mig i et ressourceforløb, fordi de kan bruge som undskyldning at jeg ikke er afklaret... Men der er bare ikke nogle ressourcer at udvikle.
Jeg har også et neurologisk handicap (asperger syndrom), der også har en kæmpe stor indflydelse på mit liv, så mentalt bliver jeg også hurtigt udmattet, og skal for det meste bruge flere dage på at restituere.
TBQ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2014, 13:35   #9
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg skrev dagbog i 2011 da jeg fik fleks. Endelig skriv meget udførlig dagbog
Efter forværringen skrev jeg tre dagsbeskrivelser svarende til dagbog - en en dag jeg skulle til møde på jc, dagen efter og en "ideal" dag eller det jeg stræbte efter at kunne - disse sammenlignede de med de gamle.

Så lavede jeg en liste med aktiviteter/opgaver i hjemmet jeg tidligere havde kunnet, men nu skal have hjælp til fx. Kan stadig hænge vasketøj op på tørresnoren med ikke længere selv bære vasketøjet ud til tørresnoren. Ikke længere køre bil m.v.


Jeg undgik ressourceforløb udelukkende fordi klinisk funktion skrev "ingen behandlings- eller udviklingsmuligheder" det var kodeordet i min sag.

Måske du kan foreslå at de laver en funktionsevnebeskrivelse i eget hjem - det prøvede jeg efter rygforværringen og fik at vide at den kunne sidestilles med en arbejdsprøvning.

Her sendte jc en ergoterapeut hjem til mig. Hun skulle interviewe mig om hvordan jeg klarede forskellige opgaver herhjemme - hun så hvordan jeg redte seng og skrællede kartofler (valgte selv hvilke praktiske opgaver hun skulle iagttage).
Bagefter skrev hun en lang rapport om hvordan jeg bevægede mig, hvad der forværrede smerterne og at hun ikke kunne pege på hjælpemidler som jeg ikke allerede havde, samt at hun ikke kunne pege på jobfunktioner jeg ville kunne varetage

Sidst redigeret af gisne; 01-04-2014 kl. 13:38.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2014, 15:05   #10
Cykeltyv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2014
Indlæg: 189
Styrke: 11
Cykeltyv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TBQ Se meddelelser
Jeg har efter mange år i systemet på kontanthjælp, endelig fået lov til at blive arbejdsprøvet.

Der har igennem tiden været mange undskyldninger fra kommunens side, om ikke at sende mig i arbejdsprøvninger, men nu er det så endelig lykkedes for mig at få det igennem, så jeg kan komme videre i systemet... Men men men... Så nemt er det så åbenbart ikke !

Pga. de skånehensyn der skal tages højde for, har det ikke lykkedes den eksterne instans der skulle varetage min arbejdsprøvning, at finde et sted hvor jeg kan være... De har forsøgt i nogle måneder.
Jeg er i mellemtiden startet på genoptræning af min ryg, efter flere udtalelser/anbefalinger fra reumatologer og læger - jeg har facetledsyndrom og ''bløde'' diskus, der fra tid til anden flytter lidt rundt.
Jeg er startet træning hos Quick Care, som har et samarbejde med kommunen, og jeg træner 3 gange om ugen... Det fungerer rigtig godt for mig, selvom jeg ikke har det store overskud til andet, som fx. en fritidsinteresse, men jeg er taknemmelig for bare at få lov at træne.

Nu er det så sådan, at jeg idag har fået besked på at jeg skal skære ned på træningen, så jeg kan klare flere timer i en evt. arbejdsprøvning... Jeg har forsøgt at forklare dem, at det vel kan sidestilles med en fritidsinteresse, eller fx. bare det at kunne klare at gøre rent i sit hjem (hvilket jeg ofte ikke har overskud til) - så jeg derfor ikke forstår hvorfor jeg skal undvære den ene ting, som rent faktisk kan være med til at give et ærligt billede, af hvad jeg vil kunne klare at varetage af timer i et arbejde.

Kan det virkelig passe, at jeg skal undvære det der giver mig bare en smule glæde, for at kunne klare en arbejdsprøvning ?

Jeg ville kunne forstå det, såfremt jeg også havde overskud til at lave en eller anden ting i fritiden, men det er jo ikke sådan...

Jeg vil så gerne afklares, så jeg ikke skal være på kontanthjælp... Men jeg føler bare hele tiden jeg bliver frataget muligheden for at komme videre !

Og nu er den eksterne instans så trådt ud af min sag, så jeg er atter en gang overladt til kommunen, uden hjælp af andres syn på mig og min sag.
Din træning bør sidestilles med behandling og således være et grundlag for overhovedet at kunne gennemføre en arbejdsprøvning.

Iøvrigt er det ikke vigtigt specifikt at lave noget bestemt i en praktik, og jeg tænker at man sagtens kan måle din møde stabilitet ved at lade dig træne.
Cykeltyv er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension