K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-10-2008, 11:35   #1
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Jeg vil godt bruge en livline

Er der nogle der ved hvornår, vi begyndte at indbetale til efterlønnen. Jeg kan ikke huske det men har fundet ud af at der skal betales 30% i skat ved udbetalingen.

bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2008, 11:51   #2
Vim
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2008
Indlæg: 208
Styrke: 16
Vim er ny på vejen
l. juli 1999 - tror jeg. Kan du bruge nedenstående?

Citat:
Hvad sker der med mit indbetalte efterlønsbidrag, hvis jeg fravælger efterlønsordningen?

A-kassen betaler efterlønsbidraget tilbage, hvis man skriftligt anmoder om det.

Bidraget kan kun tilbagebetales kontant, hvis du opfylder én af tre betingelser:

* Tilbagebetalingsbeløbet ikke overstiger 7 dagpengesatser for fuldtidsforsikrede,
* du er fyldt 60 år, eller
* du får tilkendt førtidspension i henhold til lov om social pension, eller tilsvarende udenlandsk lovgivning, inden du fylder 65 år.

Får du kontant tilbagebetaling, skal der betales afgift eller skat af beløbet efter pensionsbeskatningsloven.

Bidraget skal, hvis betingelserne for kontant tilbagebetaling ikke er opfyldt, overføres til en pensionsordning, som er led i et ansættelsesforhold eller en tilsvarende udenlandsk pension. Er du ikke omfattet af sådan en pensionsordning, skal bidraget overføres til en privat pensionsordning. Det overførte beløb beskattes ikke.
http://www.detfagligehus.dk/sporgsma...al-88.html#spm
Vim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2008, 12:12   #3
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Jeg mener det var omkring 2000 efterlønsordningen begyndte, men uanset... efter skat fik jeg ca. 25-27.000 tilbagebetalt, kan ikke huske om det er indtægtsbestemt hvad man indbetaler, men det er rigtigt at man betaler 30 % afgift ved udbetalling ved ftp og direkte til folkepension, 40 % ved overgang til efterløn inden folkepension

mvh Nøvsen
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2008, 20:04   #4
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Tak til Vim og Nøvsen for jeres svar

Jeg talte med en sidst på dagen som mente at der var i år 1987 eller 1988 den blev indført

Der kommer sikkert et eller andet med posten en af de nærmeste dage. Vi er jo mange her som er vant til at vente med afgørelser. Jeg hælder mest til Vim og Nøvsen

fra bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2008, 20:12   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
bmdc... jeg googlede og skrev "efterløn indført", og så stod der, at efterlønnen blev indført i 1979.

Citat:
Efterlønnen blev indført i 1979 af regeringen under statsminister Anker Jørgensen og skulle ses som en mulighed for at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet for de hårdest udsatte grupper. Reelt blev den dog indført for at presse de ældre arbejdere ud af arbejdsmarkedet, og på den måde sænke ungdomsarbejdsløsheden.
Citat:
den blev ændret i 1998 af regeringen under statsminister Poul Nyrup Rasmussen
http://da.wikipedia.org/wiki/Efterl%C3%B8n

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2008, 21:07   #6
Vim
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2008
Indlæg: 208
Styrke: 16
Vim er ny på vejen
Som zuza så rigtigt skriver, blev efterlønnen indført i 1979, men indtil 1999 indbetalte man ikke et særskilt beløb - det blev taget over skatten. Først med arbejdsmarkedsreformen i 1999 indførtes "efterlønsbidraget", som det var frivilligt om man ville betale eller ej. Betalte man ikke efterlønsbidraget til efterlønsordningen, mistede man retten til at komme på efterløn.
Vim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2008, 21:08   #7
Den udstødte
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2008
Lokation: Vesthimmeland
Indlæg: 278
Styrke: 17
Den udstødte er ny på vejen
Hejsa!

En ting er hvornår efterlønsordningen startede - en anden er, at der er forskellige overgangsordninger. Da efterlønsordningen blev indført, skulle man bare være medlem af en a-kasse.....

Efterløn - kort sagt
Efterlønsordningen indføres i 1979. Ideen er, at fysisk nedslidte arbejdere skal kunne trække sig tilbage, når de bliver 60 år, og derved give plads for yngre kræfter på arbejdsmarkedet.
Ved efterlønsreformen i 1999 ændres ordningen fra at være fuldt skattefinansieret til at have et element af brugerbetaling i sig. Det sker med indførelsen af det såkaldte efterlønsbidrag.
I 2007 hæves efterlønsalderen fra 60 til 62 år, ligesom der indføres en præmie, som bliver større jo længere efter de 62 år man venter med at overgå til efterløn. Det maksimale antal år på efterløn er uforandret fem.
Højest opnåelige efterløn svarer til 91 procent af den maksimale dagpengesats, i dag svarende til 161.720 kroner om året.


Håber, at ovenstående kan bruges.

Med venlig hilsen

Den Udstødte
Den udstødte er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ny bruge - hjælp til ressourceprofil jane Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 09-08-2010 08:28
Vil du med os ud og bruge penge Hejdien Dit og Dat 33 18-05-2010 06:38
Hjælp til at bruge forummet Webmaster Hjælp til Forum Brug 0 17-10-2009 16:22
Livline søges Odenseaneren Politik og Samfund 2 26-11-2008 13:06
Mon nogen kan bruge dette? Odenseaneren Et godt link! 0 01-05-2008 07:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension