K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Accept fra vores omgivelser

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Accept fra vores omgivelser Jeg vil gerne høre lidt om hvordan i andre oplever,at blive accepteret af jeres omgivelser, familie , venner og bekendte og evt kollegaer. Jeg spørger selvfølgelig fordi, jeg selv har oplevet at det er svært, at blive accepteret når man ikke virker 100 procent i erhvervslivet, på grund af sygdom. jeg håber vi kan få en god debat i gang om dette, jeg tror der er mange der tumler med det.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-01-2009, 17:21   #31
knudsen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2008
Indlæg: 134
Styrke: 16
knudsen er ny på vejen
jeg har selv brugt lang tid og kæmpet med mig selv for til sidst at erkende ftp. er det eneste rigtige for mig, og ka os godt mærke mine omgivelsers undren og hvisken tisken. jeg orker ik fortæl jeg er ved at søge ftp. til fremmed mennesker jeg ik har noget med gøre med. jeg cykler hver dag og prøver dyrke motion i fittnesscenter når jeg orker det ( og har råd) kan da godt forstå folks undren når de ser jeg er aktiv på den måde. men de ved ik om og kan heller ik se de smerter jeg har hver dag og et usynligt handicap i form af en kronisk sygdom. er nået til det punkt jeg må gøre hvad jeg føler er bedst for mig og mit liv. og ka folk ik forstå/acceptere det er det deres problem og ik mit. kan godt forstå hvordan i har det med det. vær tro mod jer selv det er det bedste man kan gøre. det er min erfaring.
knudsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2009, 16:27   #32
EvaC
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
EvaC er ny på vejen
kan stadig ik rigtig hitte ud af hvordan man sletter...

Sidst redigeret af EvaC; 05-02-2009 kl. 16:44.
EvaC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2009, 16:42   #33
EvaC
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
EvaC er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af bumblebee Se meddelelser
Og jeg er hjemmegående husmor

Og hvor er jeg lykkelig for ikke at skulle jage ud af døren om morgenen i denne kolde og mørke tid. Tænk her sidder jeg med min morgenthe, i morgenkåbe og skriver og læser lidt her og der...jeg kan pusle omkring, sladre i telefon, gå i bad, gå en tur, se tv, hygge med mine katte, køre til byen...jeg er selvstændig livsbestemmer...oh hvilken glæde at være ftpér. Min datter på 15 har lært mig at grine af at jeg er pensionist...fordi en pensionist i hendes øjne er en gammel gråhåret dame med stok og blåt hår.

Så skid hul i betegnelsen...nyd istedet de positive ting der følger med og kald jer lige hvad i vil.
Hvor er det dejligt at se en der forstår at få det bedste ud af situationen
Selv så bruger jeg ofte betegnelsen "hjemmegående husmor" det klinger så dejligt at man kan gå der hjemme og gøre lige hvad der passer en.
EvaC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2009, 16:43   #34
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af EvaC Se meddelelser
Ja, du kan tro jeg kender det...
Jeg plejer at sige at jeg er førtidspensioneret og hvis de spørger "hvorfor det" så plejer jeg at sige sandheden, at jeg er blevet opereret i hjernen 4 gange!
Så plejer de at holde mund og man kan se at de bliver helt flove over at have gået så vildt over mine grænser
Prøv at sige sandheden.
er altid det bedste... problemet er at 4 operationer i hjernen... det er til at forstå på absolut notime, så på det felt er du faktisk "heldig".

Jeg ville (når min FP altså kommer ) skulle sige "Asperger Syndrom, Social Fobi og Depressioner".

For det første er det ikke fedt at skulle skilte med psykiske sygdomme... det er som om man bliver "stemplet" som en person der burde side og stirre ind i en væg 24/7... gør man ik' det, kan man vel arbejde... ik?

For det andet, så sker der det, at hvis de ikke kan se noget umiddelbart galt med en, så stiller de spørgsmålstegn ved sygdommene og handicappet, og så kan man bruge 3 timer på at forklare hvad det handler om.

Bag efter en forklaring, så kommer i nogle tilfælde den sædvalige kommentar: "Jammen du ser da ellers ikke ud til at fejle noget?"... og så er det man overvejer, om det ikke havde været bedre at indlede samtalen med "Jeg er førtidspensionist, og kan vi tale om noget andet, da jeg ikke ønsker at snakke om det?".

...og så kan man håbe at de ikke bliver fornærmet over afvisningen...

Raske HAR bare svært ved at koble et ellers "rask" udseende sammen med at man ikke kan arbejde... jeg tror sgu' aldrig de lærer det.

Sidst redigeret af Razmo; 05-02-2009 kl. 16:46.
  Besvar med citat
Gammel 05-02-2009, 22:53   #35
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Jeg må give dig fuldstændig ret, Razmo.
Blot vil jeg tilføje, at det vist også er de færreste fysiske sygdomme der kan ses.
Jeg selv (med rygproblemer) er ofte udsat for, at folk synes jeg ser "så frisk" ud, og mener at "der må der være et eller andet du kan klare".
Problemet er, at de mennesker ikke ser mig når jeg har det værst, for da holder jeg mig helst hjemme, og prøver ellers at undgå kontakt med de mennesker jeg møder på min vej. Når man har seriøse smerter er man altså ikke særlig social.
Hvis nogen spørger hvad jeg laver, plejer jeg at svare, at jeg ikke har noget job.
Ved yderligere spørgsmål plejer jeg at sige, at jeg er endt i det sociale system p.g.a. rygproblemer.
Og så plejer der ikke at komme flere spørgsmål.
Jeg ville ellers så gerne fortælle om de løgnehistorier der figurerer i min journal (som jeg p.t. prøver at få ryddet op i), og dokumentere dem.
Men måske kunne man sige "Jeg er førtidspensionist p.g.a. helbredsmæssige problemer, men jeg synes faktisk der er så meget andet der er mere spændende at snakke om".
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2009, 00:18   #36
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af EvaC Se meddelelser
kan stadig ik rigtig hitte ud af hvordan man sletter...

EvaC nej det er klart det kan du nemelig ikke men web eller en admin plejer nu at spotte disse indlæg så er det noget du vil have slettet så beder du dem blot om det ..
  Besvar med citat
Gammel 06-02-2009, 03:21   #37
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Trold Se meddelelser
Jeg må give dig fuldstændig ret, Razmo.
Blot vil jeg tilføje, at det vist også er de færreste fysiske sygdomme der kan ses.
Jeg selv (med rygproblemer) er ofte udsat for, at folk synes jeg ser "så frisk" ud, og mener at "der må der være et eller andet du kan klare".
Problemet er, at de mennesker ikke ser mig når jeg har det værst, for da holder jeg mig helst hjemme, og prøver ellers at undgå kontakt med de mennesker jeg møder på min vej. Når man har seriøse smerter er man altså ikke særlig social.
Hvis nogen spørger hvad jeg laver, plejer jeg at svare, at jeg ikke har noget job.
Ved yderligere spørgsmål plejer jeg at sige, at jeg er endt i det sociale system p.g.a. rygproblemer.
Og så plejer der ikke at komme flere spørgsmål.
Jeg ville ellers så gerne fortælle om de løgnehistorier der figurerer i min journal (som jeg p.t. prøver at få ryddet op i), og dokumentere dem.
Men måske kunne man sige "Jeg er førtidspensionist p.g.a. helbredsmæssige problemer, men jeg synes faktisk der er så meget andet der er mere spændende at snakke om".
Jeg er helt enig i, at de usynlige handicaps er nemmere at råde mistro over osv. ingen tvivl om det. Problemet her er nemlig, at ser man ikke forpint ud på den ene eller anden måde når man taler med nogen som psykisk syg, så kan man meget nemt blive mistroet... en med fysiske usynlige smerter vil trods alt hvis personen opholder sig med vedkommende se problemet i længden, dette er ikke altid tilfældet med psykisk sygdom, for her kan situationen spille meget ind.

Det betyder faktisk, at hvis jeg kan smile og være glad igennem f.eks. en julefrokost sammen med familie og venner, at jeg kan riscikere at en ny fremmed der er med, ikke helt kan forstå problematikken... her fjanter man rundt med en kæp i øret, og morer sig og griner og laver spas.... psykisk syg!?

Personen ved jo ikke at man føler sig sikker blandt venner og familie... og at så snart historien hedder at rejse alene med et tog, at man placerer sig et afsides sted, helt ud til et vindue for at kunne kigge ud og undgå øjenkontakt med alle andre... f.eks.

Jeg synes i hvert fald det er svært at forklare... jeg har gamle venner der ved gud ikke kan forstå at jeg ikke kan lave noget, selv om de har kendt mig i sammenlagt over 20 år... også EFTER at have forklaret dem problemet... hele tidewn den her "Det er noget du bilder dig ind... du skal bare tage dig sammen" i luften.

Gu' fanden er jeg ikke 100% socialt handlingslammet, for så var jeg vel klar til indlæggelse... men at en nedsat social funktion kan ødelægge ens arbejdsevne, det er sgu' godt nok nogen gange svært at få folk til at forstå... de opfatter psykisk nedsat social kompetence som et "sår", man nok bare kan smide et plaster på, og så elelrs komme i gang igen.
  Besvar med citat
Gammel 06-02-2009, 08:13   #38
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Razmo Se meddelelser
Jeg er helt enig i, at de usynlige handicaps er nemmere at råde mistro over osv. ingen tvivl om det. Problemet her er nemlig, at ser man ikke forpint ud på den ene eller anden måde når man taler med nogen som psykisk syg, så kan man meget nemt blive mistroet... en med fysiske usynlige smerter vil trods alt hvis personen opholder sig med vedkommende se problemet i længden, dette er ikke altid tilfældet med psykisk sygdom, for her kan situationen spille meget ind.
Jeg kan godt følge dig Razmo, og jeg er ikke uenig med dig.
Men mange af dem, som er uforstående overfor, at f.eks. jeg ikke kan klare et arbejde, er mennesker jeg ikke er sammen med i timevis.
Iøvrigt kan jeg godt bevare pokerfjæset igennem nogle timer.
F.eks. kan jeg godt værre sammen med familien juleaften, uden at nogen kan se på mig, at jeg har smerter. Og det er jo sådan noget der gør, at f.eks. min svigerinde ikke fatter en meter.
Jeg kan også godt besøge en veninde i 4 timer, uden at hun vil kunne se noget på mig. Og det er jo god gødning til hendes påstand om, at "der må da være noget du kan klare".
Til gengæld må jeg betale prisen bagefter, med at ligge brak i et par dage, hvor alt herhjemme er sat på absolut vågeblus.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2009, 10:17   #39
Sdrj
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2009
Indlæg: 38
Styrke: 15
Sdrj er ny på vejen
Gammel tråd, I know, men alligevel relavant. Jeg havde en lidt komisk oplevelse forleden. Jge var ude hos en veninde og hende smand, som jeg ikke havde set i snart 15 år. De sidder og snakker om, at det er for dårligt, at hendes mor, som er førtidspensionist, ikke arbejder nogle timer om dagene og at alt for mange for pension og snyder. Så måtte jeg jo fortælle, at jeg også er pensionist, men jeg har et skånejob. De spurgte med det samme, hvorfor jeg ikke opsagde den og arbejde, for det kan jeg jo godt. Der følte jeg mig godt nok rret lille, for de havde ingen forståelse overhovedet!
Jeg hader virkelig at fortælle, at jeg er pensionist. Jeg synes, det er flovt, for jeg er sikker på, de tænker dte værste om mig så.
Sdrj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2009, 10:34   #40
StonesTM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2009
Lokation: Vestsjælland (Ringsted Området)
Alder: 50
Indlæg: 104
Styrke: 15
StonesTM er ny på vejen
Sdrj, kan kun sige at så er det ikke venner, dem som jeg betegner som venner støtter mig, og er glade på mine vegne.

Jeg har selv stadig svært ved at at acceptere det at jeg er pensionist, men ærligt hvis folk har ondt i røven over det så lad dem, hvis folk kigger ned på mig grundet min situation, plejer jeg at sige.

ok, lad os vende den om, jeg sover generelt 3-4 timer pr. dag pga rygsmerter, sover jeg for en gang skyld i 7 timer, kan jeg ikke rejse mig pga. smerter, jeg får Morfin hver dag, jeg er begyndt at få delvise lammelser i mine ben, jeg har arbejdet hele mit liv, jeg har betalt topskat siden jeg var 22, at blive syg kostede mig mit arbejde mit hjem og min kæreste gennem mange år fordi hun kun kiggede på mit sociale værd.. VIL DU BYTTE!!!??

For jeg vil med glæde tage dit job hvis du tager min smerter, og mine tanker.

Så plejer folk at holde kæft.
StonesTM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad laver borgerrådgiver Toxic Alt det andet 2 23-02-2012 23:10
Hvad laver i andre? Klund De Unge 7 25-01-2011 20:57
Hvad laver du? ;) Trold Dit og Dat 45 31-12-2009 12:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension