K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-05-2009, 21:22   #1
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Somatisering og Personlighedsforstyrrelser

Hvordan vurderer psykiateren somatisering, når der er samme symtomer
som ved fysisk lidelse? Kan han underkende speciallægeerklæringer?
Har alle personlighedsforstyrrelser eller træk heraf?
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2009, 23:36   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Somatisering er IKKE en fysisk lidelse - somatisering er en indbildsk lidelse (eller flere lidelser), som bunder i en psykisk lidelse!!!

http://www.psyknet.dk/Forside/Psykis...m#Somatisering.

En speciallæge kan vurderer om det er en reel fysisk lidelse (som kan ses, behandles og som ér der!) eller om det hele blot skyldes at hjernen spiller patienten et pus...og der rent faktisk ikke er en fysisk lidelse til stede.

Jeg kan ikke se hvorfor en psykiater skulle underkende speciallægeerklæringer! - er det en speciel psykiater der er tale om? En psykiater skulle gerne kunne stille en sikker diagnose uden brug af speciallægeerklæringer....

Og NEJ! Det skønnes, at 10-15% af befolkningen opfylder de diagnostiske kriterier for en personlighedsforstyrrelse. Så det er bestemt IKKE ALLE!!!!

http://da.wikipedia.org/wiki/Personlighedsforstyrrelse

Sidst redigeret af Ninja; 02-05-2009 kl. 23:38.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2009, 07:46   #3
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tanja Se meddelelser
Hvordan vurderer psykiateren somatisering, når der er samme symtomer
som ved fysisk lidelse? Kan han underkende speciallægeerklæringer?
Har alle personlighedsforstyrrelser eller træk heraf?
Jeg tvivler på at een læge kan underkende en anden læge, med mindre han er "mere faglæge" end den tidligere... hvis du vil være nervøs for underkendelse af noget, så er det nok snarere lægekonsulenten eller sagsbehandleren der begår fejlen
  Besvar med citat
Gammel 03-05-2009, 08:19   #4
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
I mine papirer vurderede kommunen, at der var tale om en somatiseringstilstand, hvorfor jeg fik afslag på førtidspension.

Da jeg kom på sygedagpenge igen efter 1 år - grundet nye oplysninger - sendte kommunen mig til psykiater.

Han skrev at det ikke var lægefagligt muligt at stille en somatiseringstilstand, når der var fysisk sygdom der forklarede symptomerne.

Denne formulering - som i den grad var et rap over nallerne til kommunen - synes jeg var super, og håber den kan bruges af andre.

"Sjovt" nok gik det herefter ret hurtigt, og under 1 uge efter at sagsbehandler indstillede mig til Førtidspension, var den en kendsgerning.

lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2009, 08:57   #5
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Her har du fat i noget meget væsentligt, Lena. Tak for tippet.
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2009, 09:30   #6
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
Samme her som Lena. Også her har kommunen villlet sortere i, hvorvidt mine fysiske smerter kunne have anden årsag. Også her skrev psykiateren, at han var overbevist om, at mine smerter er reelle og stammer fra min fysiske lidelse, og at der ikke er nogle psykiske faktorer, der spiller ind. Så helt slemt behøver et sådant besøg ikke at være.
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2009, 10:06   #7
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg har ikke fået diagnosen somatisering, men ved at andre har det.
Psykiateren skriver om mig, at jeg har nogen somatiseringstendens, uden
man dog med sikkerhed kan sige at der er tale om en egentlig somatiseringstil-
stand. Sidstnævnte undrer mig. da jeg har mange fysiske lidelser. som er
diaogniseret, jeg er ligeledes i behandling herfor og har div.speciallægeerklæringer herpå, men måske er det bare mig som opfatter
det sidste som et spørgsmål om tvivl, jeg er klar over at alle har en somatiseringstendens.

Jeg har endv. træk for 3 personlighedsforstyrrelser, men når man søger
på ordet personlighedsfofstyrrelser og læser om de forskellige, tror jeg ikke
nogen kan sige sig fri for at have træk for nogle, altså blot opfylde få betingelser derfra, men jeg ved ikke hvor mange træk man skal opfylde.
måske nogen ved de

jeg er blevet indstillet til pension nu, så måske hjælper det at få de personlighedsforstyrrelser, oveni alle de fysiske. Jeg har f.eks let ved at
underlægge mig andre, lade andre træffe større beslutninger, osv. Jeg tror
altid jeg har været sådan, og jeg føler mig ganske normal, og skal heller ikke
i nogen behandling herfor.
Det skal nævnes at jeg forud har været i 2 arbejdsprøvninger, som ikke gik så
godt.

Jeg har kigget under NetPsykiater.dk I højre side finder man de forskellige
personlighedsforstyrrelser.

Sidst redigeret af Webmaster; 04-05-2009 kl. 12:12. Årsag: 3 indlæg lige efter hinanden slået sammen til et...brug evt rediger knappen for tilføjelser til ens indlæg..
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2009, 12:02   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har også somatiseringstilstand med i mellem mine diagnoser - mit er så stressrelaterede muskesmerter, grundet angst. Og det er fint nok!
Jeg er efterhånden bedøvende ligeglad med hvad de skriver, hvis bare kommunen er tilfreds. Når jeg har ondt i ryggen, så har jeg sgu ondt i ryggen - om det er somatisering eller fysisk kan være lige meget, når bare pillerne virker!!!!

Ifølge psykiater, er en somatiseringstilstand bedre at have i sine papire end en fysisk lidelse, da somatiseringstilstanden kan være umulig at helbrede. Hvor en fysisk lidelse kan tage flere år at udrede....

Så for min skyld kan de kalde det hvad det vil, hvis bare dét kan komme førtidspensionen nærmere....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2009, 13:54   #9
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg førsøger også at være ligeglad, har dog ikke fået beskrivelsen somatiseringdstilstand, men føler der er en antydning heraf, går du
til kiropraktor,hvis ikke var det måske værd at overveje.
Jeg blev sendt til psykiater på baggrund af neupsykologisk udtalelse,
hvor der står at jeg har en somatiseringstendens, det har alle jo, han
skrev også at jeg havde en psykisk nedsat tærskel.
Jeg har dog heldigvis ingen depression, men har følt mig hårdt presset
på et jobsøgningskursus og af tidligere jobkunsolent, da de mente jeg
kunne en hel masse, alt dette er manet til jorden efter sidste arbejdsprøn-
ning og efterfølgende jobsøgningskursus, det er utroligt med alle de folk
som bliver sendt til psykiater.

Jeg vil også forsøge at være ligeglad, men der går nok et stykke
tid inden det lægger sig.

Sidst redigeret af Webmaster; 04-05-2009 kl. 12:13. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et...brug venligst REDIGER knappen for tilføjelser til indlæg
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2009, 15:42   #10
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tanja Se meddelelser
jeg er blevet indstillet til pension nu, så måske hjælper det at få de personlighedsforstyrrelser, oveni alle de fysiske. Jeg har f.eks let ved at
underlægge mig andre, lade andre træffe større beslutninger, osv. Jeg tror
altid jeg har været sådan, og jeg føler mig ganske normal, og skal heller ikke
i nogen behandling herfor.
Det skal nævnes at jeg forud har været i 2 arbejdsprøvninger, som ikke gik så
godt.
Hvis du aligevel gerne vil have en FP, så ville jeg peronligt bare lade dem smide det oveni, hvis de ikke gider høre på dig aligevel... der er ingen tvivl om, at jo flere diagnoser jo mere sikker bliver en FP... men Hjort ville da se rødt, hvis han så at hans tidligere folk gør sådan

Selvfølgelig kan man sige, at det måske er skidt at der står noget i ens papirer der ikke er sandt... men hvis de ikke VIL andet, og det så oven i købet gavner ens sag... ja så vill ejeg personligt være bedøvende ligeglad.

Er du først FP'er, kan det vel egentligt være ligegmeget... hvem ser de papirer i fremtiden? ... der går ved et halvt år, så har de samlet støv i kommunens dybe arkiver og bliver først fundet frem igen når de skal markuleres efter man er puttet 10 fod under for længst.
  Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Personlighedsforstyrrelser jasch Alt det andet 11 26-07-2012 00:55
Fakta om personlighedsforstyrrelser gunvor Den nyttige viden vi alle har 18 17-11-2011 12:21
erfaringer med personlighedsforstyrrelser og sagsbehandler Dorthemusen Alt det andet 19 22-04-2009 19:31
opgør mod somatisering term. kurttrold Politik og Samfund 0 05-09-2008 21:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension