K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-11-2014, 17:53   #1
TLH
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2014
Indlæg: 22
Styrke: 10
TLH er ny på vejen
Spørgsmål ang. sygedagpenge/kommunal sagsbehandler

Hej,
Dette forum er blevet mig anbefalet af en ven, og virker som det rigtige sted, at stille de spørgsmål jeg har.
Kort forhistorie: Jeg er diagnosticeret OCD samt bipolar, og går i den forbindelse hos et Distriktspsykiatrisk Center i København.
De nedenstående spørgsmål ville jeg normalt stille min socialrådgiver i Distriktet, men hun har desværre vist sig, ikke at have tjek på love og regler, og ikke umiddelbart have mit velbefindende som det primære mål - det er i stedet, at tingene kommer af hendes bord, så hurtigt som muligt.

Jeg står pt. og skal have møde med min kommunale sagsbehandler d. 10/12, og har i den forbindelse nogle spørgsmål. Hun vil per 1/1-15 sætte mig i "Virksomhedspraktik". Dette er meget hurtigt, taget i betragtning, hvor dårligt jeg har det. Hun har sagt, at hvis jeg ikke til mødet siger klart ja, til hendes "revalideringsmæssige foranstaltninger", tager hun sygedagpengene fra mig samme dag. Hvad disse foranstaltninger vil betyde for mig rent personligt, ved jeg endnu ikke. Jeg formoder jeg bliver oplyst om det til mødet. Jeg har pt. intet modtaget fra kommunen angående hvilke krav der er til, at jeg kan beholde sygedagpengene og hvad disse "foranstaltninger" f.eks. kan være - er det normalt?

1) Jeg vil gerne have længere tid, til at bestemme mig til, om jeg vil være en del af hendes "plan"; jeg føler ikke, jeg kan sige ja til selve mødet, uden at have tid til at overveje det. Jeg synes der er meget kort frist, fra jeg skal sige ja, til jeg skal ud i arbejde. Er det muligt, at få lidt tid til at beslutte mig? Eller kan hun tage sygedagpengene fra mig lige efter mødet, som hun siger?

2) Jeg vil gerne vide, om man kan bede om en anden kommunal sagsbehandler. Og i så fald - hvordan gør jeg - og hvor lang tid plejer dette at tage? Jeg vil gerne i gang med en klagesag over min nuværende sagsbehandler, og vil i den forbindelse gerne have en ny, så hurtigt så muligt, der kan vurdere min sag. Min nuværende sagsbehandler har af flere omgange klart brudt min retssikkerhed (vurderet af en anden socialrådgiver samt Københavns Retshjælp). Jeg har f.eks. ikke modtaget nogle officielle dokumenter fra hende overhovedet. Således har hun taget mine sygedagpenge fra mig, og kun oplyst mig om det i en privat mail, hvor der intet grundlag stod. En uge efter ombestemmer hun sig, og mine sygedagpenge kommer igen - uden nogen form for officiel skrivelse. Sådan har det været hele vejen igennem dette forløb - jeg har udelukkende modtaget private mails.

3) Jeg har bedt om aktindsigt og burde få mine papirer snart. Min socialrådgiver gik på ferie samme dag som jeg bad om det. Hun kommer tilbage 1/12. Jeg har sendt hende en mail, hvor jeg beder om at få papirerne senest 3/12. Det er tre uger efter, at jeg bad om aktindsigt. Betyder det noget, at hun har været på ferie? Burde jeg ikke have modtaget dem alligevel? Socialrådgiveren i Distriktet har sagt, at Københavns Kommune lidt kører efter "deres egne regler", så der kunne godt gå måneder, inden jeg fik det.

4) Min psykiater i Distriktet har sagt, at hun med vilje udtrykker sig "vagt" i sin udtalelse, således at kommunen kan tolke meget frit. Hun ønsker ikke at specificerer nærmere i en ny udtalelse, heller ikke at jeg har udviklet tegn på en depression og min tilstand generelt er voldsomt forværret over de sidste måneder (blandt andet grundet den store økonomiske usikkerhed, min Mand og jeg har levet med) - til trods for jeg har bedt hende om det. Har jeg mulighed for at gå til en anden psykiater (privatpraktiserende) og få en udtalelse derfra - som kommunen skal tage højde for?

Jeg håber nogle af jer, kan komme med nogle gode råd.
TLH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2014, 19:37   #2
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
På forsiden finder du link med gode råd til nye og til sygedagpengestop.

Københavns kommunen omgår loven, så klager man og får ret.
København har derved trukket tiden ud, og mange ved ikke at man bør klage og kommunen sparer en masse penge, da kontanthjælp er mindre end sygedagpenge.

Under nyttige link finder du lov henvisningerne.
Det er en almindelig sagsbehandling, at bruge alm mail, husk at gemme mail til dokumentation, men lad være med at tale med sb i telefon.

Virksomhedspraktik er den nye form for afklaring, og hvis du ikke kan få forlænget dine sygedagpenge skal du have din arbejdsevne afklaret.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2014, 20:00   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hjertelig velkommen..

Kære TLH

Hej,
Dette forum er blevet mig anbefalet af en ven, og virker som det rigtige sted, at stille de spørgsmål jeg har.
Kort forhistorie: Jeg er diagnosticeret OCD samt bipolar, og går i den forbindelse hos et Distriktspsykiatrisk Center i København.
De nedenstående spørgsmål ville jeg normalt stille min socialrådgiver i Distriktet, men hun har desværre vist sig, ikke at have tjek på love og regler, og ikke umiddelbart have mit velbefindende som det primære mål - det er i stedet, at tingene kommer af hendes bord, så hurtigt som muligt.

Det er korrekt vurderet. Kommunens sagsbehandlere har kun et, som deres hovedmål: Din arbejdsevne og intet andet.

Om din SB er sagsbehandler eller socialrådgiver ved du ikke, derfor foregå alt på skrift imellem dig og kommunen. Man taler ikke sammen i sociale sager. Du betragter dig selv som om du er havnet i en retssal hvor kun dokumentation og atter dokumentation.


Jeg står pt. og skal have møde med min kommunale sagsbehandler d. 10/12, og har i den forbindelse nogle spørgsmål. Hun vil per 1/1-15 sætte mig i "Virksomhedspraktik". Dette er meget hurtigt, taget i betragtning, hvor dårligt jeg har det. Hun har sagt, at hvis jeg ikke til mødet siger klart ja, til hendes "revalideringsmæssige foranstaltninger", tager hun sygedagpengene fra mig samme dag. Hvad disse foranstaltninger vil betyde for mig rent personligt, ved jeg endnu ikke. Jeg formoder jeg bliver oplyst om det til mødet. Jeg har pt. intet modtaget fra kommunen angående hvilke krav der er til, at jeg kan beholde sygedagpengene og hvad disse "foranstaltninger" f.eks. kan være - er det normalt?

Nej, det er ikke normalt at vi skal findes os i trusler. Det skal du stoppe omgående ved at skriftligt at oplyse, at fremover ønsker du ikke at blive verbalt truet med sanktioner, som du ikke har på skrift.

Når du modtager det skriftlige varsel om sygedapengestop, skal du partshøres, inden nogle få dage skal din partshøring være i hænde ved din SB igen.

Forbered i tankerne hvilke argumenter du vil fremføre og læs og forstå "sygedagpengestop" her
: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop , hvor du skal hæfte dig ved forlængelsesmulighederne.

Hvis man anker en afgørelse, skal du inden 28 dage sende din anke tilbage til kommunen, som så igen har 4 uger til at genvurdere. Hvis kommunen fastholder skal de sende din sag til Ankestyrelsen, som har lange sagsbehandlingstider.

Hvornår begyndte du at modtage sygedagpenge? S.U.

SB nævner "Revalidering" Hvad mener du og tænker/ønsker du? S.U.

Revalidering.

https://www.borger.dk/Sider/Revalidering.aspx

http://star.dk/da/Ydelser-og-ferie/R...ngsydelse.aspx

OBS! En revalidering går ud på, at slutresultatet bliver at du bliver selvforsørgende på sigt.

1) Jeg vil gerne have længere tid, til at bestemme mig til, om jeg vil være en del af hendes "plan"; jeg føler ikke, jeg kan sige ja til selve mødet, uden at have tid til at overveje det. Jeg synes der er meget kort frist, fra jeg skal sige ja, til jeg skal ud i arbejde. Er det muligt, at få lidt tid til at beslutte mig? Eller kan hun tage sygedagpengene fra mig lige efter mødet, som hun siger?

Kommunen kan næsten tvinge dig til alt, men det skal være iht lovgivningen. Dine sygedagpenge kan forlænges efter de før nævnte 7 muligheder.Først skal du partshøres.
Tag det roligt i første omgang.


2) Jeg vil gerne vide, om man kan bede om en anden kommunal sagsbehandler. Og i så fald - hvordan gør jeg - og hvor lang tid plejer dette at tage? Jeg vil gerne i gang med en klagesag over min nuværende sagsbehandler, og vil i den forbindelse gerne have en ny, så hurtigt så muligt, der kan vurdere min sag. Min nuværende sagsbehandler har af flere omgange klart brudt min retssikkerhed (vurderet af en anden socialrådgiver samt Københavns Retshjælp). Jeg har f.eks. ikke modtaget nogle officielle dokumenter fra hende overhovedet. Således har hun taget mine sygedagpenge fra mig, og kun oplyst mig om det i en privat mail, hvor der intet grundlag stod. En uge efter ombestemmer hun sig, og mine sygedagpenge kommer igen - uden nogen form for officiel skrivelse. Sådan har det været hele vejen igennem dette forløb - jeg har udelukkende modtaget private mails.

Du har ikke noget retskrav på at få udskiftet din SB, men....

Omgående fremsender du en klage til chefen for Jobcentret med kopi til "Borgerrådgiveren" med alle dokumenterbare beviser, på det passerede.

http://www.kk.dk/da/borger/borgerraa...n?element=menu

Din SB skal stoppes i den uhyrlige opførelse.

3) Jeg har bedt om aktindsigt og burde få mine papirer snart. Min socialrådgiver gik på ferie samme dag som jeg bad om det. Hun kommer tilbage 1/12. Jeg har sendt hende en mail, hvor jeg beder om at få papirerne senest 3/12. Det er tre uger efter, at jeg bad om aktindsigt. Betyder det noget, at hun har været på ferie? Burde jeg ikke have modtaget dem alligevel? Socialrådgiveren i Distriktet har sagt, at Københavns Kommune lidt kører efter "deres egne regler", så der kunne godt gå måneder, inden jeg fik det.

Fra nu af lytter du ikke til dine omgivelser, som tydeligvis ikke kender lovgivningen. Du skal nu til at lære spillets regler at kende.

I samme klage som tidligere, klager du samtidig over at lovgivningen ikke overholdes om aktindsigt. Loven siger at kommunen inden 7 dage skal have færdigbehandlet din aktindsigt og afsende den til dig, således at skal have modtaget din anmodning om aktindsigt inden 10 kalenderdage.


http://www.k10.dk/index.php?pageid=aktindsigt

Hvis ikke du snart modtager beder du om udsættelse om førstkommende møde, da din sagsbehandling skal foregå i samarbejde med dig. Hvilket ikke kan lade sig gøre, hvis ikke du har aktindsigt.

4) Min psykiater i Distriktet har sagt, at hun med vilje udtrykker sig "vagt" i sin udtalelse, således at kommunen kan tolke meget frit. Hun ønsker ikke at specificerer nærmere i en ny udtalelse, heller ikke at jeg har udviklet tegn på en depression og min tilstand generelt er voldsomt forværret over de sidste måneder (blandt andet grundet den store økonomiske usikkerhed, min Mand og jeg har levet med) - til trods for jeg har bedt hende om det. Har jeg mulighed for at gå til en anden psykiater (privatpraktiserende) og få en udtalelse derfra - som kommunen skal tage højde for?

Du er meget uheldig, tilsyneladende omgive at såkaldte professionelle, som ikke kender regler og lovgivning.

Hvis, ikke din psykiater nedskriver dennes kliniske fund NU, så skader denne direkte din sag. Ellers kan din SB jo ikke træffe de korrekte afgørelser eller indstillinger, hvis SB ikke kender alle dine diagnoser NU.

Hvad din psykiater finder af diagnoser og observationer skal og må andre ikke blande sig, men det er NU diagnoserne skal frem.

Aldrig har jeg hørt noget så tåbeligt.

Om du har retskrav på selv at gå til en anden psykiater, mangler jeg viden om.

Andre på stille op med et svar!!!!


Jeg håber nogle af jer, kan komme med nogle gode råd.

Læs følgende råd til nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Du søger også aktindsigt ved alle de speciallæger/hospitaler du har haft kontakt til. Det er meget vigtigt at du ved og forstår alt, hvad andre skriver om dig i din kommunale sag

Læger/hospitaler.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Fremover tager du ikke til tvungne møder med kommunen uden en bisidder.

Din mand, ven eller anden som du har tillidt.


http://www.ligevaerd.dk/media/4179/P...dderkursus.pdf

Nu tager du fødderne op på bordet, tænder dig en cigar, beder din mand om at give dig lidt massage og slapper af.

Nu er du godt inde i sagerne. Bliv her på din tråd fremover. Nu er du ikke alene om dette sociale system med frække SB.

Hilsen Peter

PS. er du over eller under 40 år? S.U.

Sidst redigeret af phhmw; 26-11-2014 kl. 20:49.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 28-11-2014, 17:40   #4
TLH
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2014
Indlæg: 22
Styrke: 10
TLH er ny på vejen
Tusind tak for dit svar! Det er rigtigt rart at vide, at jeg kan få hjælp af nogen, der har tjek på tingene - når nu de ikke har det i Distriktet.

For at svare på dine spørgsmål først:
- Jeg begyndte på sygedagpenge september sidste år, da jeg blev indlagt på psykiatrisk afdeling. Da der skulle søges om forlængelse for en måneds tid siden, fik jeg af vide af min socialrådgiver (samt psykiater) i Distriktet, at jeg ville få forlænget dem et år til. Det har jeg så fundet ud af nu, ikke kan lade sig gøre.
- Jeg er 29 år.
- Revalidering: Jeg har endnu ikke gjort mig de helt store tanker, det er helt klart noget jeg skal have set mere på, før mødet d. 10/12. Det der har betydet meget for mig er, at jeg ikke bliver sendt ud, mens jeg har det så dårligt, som jeg har det nu. Det betyder blandt andet, at jeg ikke på nogen måde kan nå at få det godt nok til, at det vil være forsvarligt at sende mig i arbejde allerede fra januar. Som jeg også skrev, har denne periode med sagsbehandling per mail og trusler om fratagelse af sygedagpenge, forværret min psykiske tilstand. Sagsbehandleren i kommunen har sagt, at jeg kun kan få dem forlænget seks måneder - og udelukkende hvis jeg i løbet af det halve år, starter i revalidering - Hvilket vel er rigtigt nok - jævnfør de 22 uger? Jeg vil derfor til mødet argumentere for, at jeg ikke behøver blive presset ud efter to måneder - det er fint indenfor loven, at vi venter f.eks. 4. måneder. Dette lader kommunen dog ikke til at synes, er en god idé. Jo hurtigere ud, "jo bedre", lader det til de tænker. Da jeg har en lang videregående uddannelse, vil det naturlige, så vidt jeg kan læse mig frem til være, at jeg kommer i virksomhedspraktik. Det optimale er naturligvis, at jeg starter i forrevalidering - men først om nogle måneder, og starter ganske få timer om ugen - måske bare to. Da jeg er hyper-sensitiv overfor både stress og mange sanseindtryk, skal jeg starte et sted der er stille og fuldstændigt stressfrit: F.eks. et lille bibliotek eller lignende.
Du skriver, at jeg, hvis jeg modtager et skriftlige varsel om sygedapengestop, har jeg kun nogle få dage til indsigelser. Jeg tænker, at en indsigelse f.eks. kunne være en ny udtalelse fra min psykiater (hvis jeg overhovedet kan få hende til det) - men det tager jo mere end blot et par dage - hvordan grejer man den?
Kan jeg henvise direkte til hendes journal, og gå "udenom" en udtalelse? (jeg har givet ret til, at kommunen og Distriktet kan dele oplysninger).

Jeg vil med sikkerhed undersøge arbejdsgangen for klager! Jeg er glad for at have fået af vide, at det ikke er acceptabelt, at blive behandlet, som jeg er blevet - tusind tak for links.
Får jeg ikke aktindsigten indenfor de tre uger jeg har bedt om, sender jeg en klage afsted. Jeg vil dog først klage over selve hendes sagsbehandling, når mødet d. 10/12 er overstået - jeg ser ingen grund til, at gøre min sagsbehandler vred, før mødet.

Igen: Tusind, tusind tak!
TLH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2014, 19:30   #5
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Du er 29 år, derfor går sb hårdere til dig og VIL ha dig igang hurtigt , for at undgå atju bliver hængende. Alene pga af din alder!

Du skal være meget sikker på hvad sb mener med revalidering, da der er flere slags revalidering.
1) uddannelsesrevalidering, hvis du fa mangler et par semestre og lign. Du forventes som at få et normalt job inden for dit fag på normal vis eller ledighedsydelse fra akassen.
2) virksomhedsrevalidering, optræning og øgning af arbejdstimer indtil normalt job. Du raskmeldes!
3) forrevalidering kan fx være fag på HF, 10 klasse, så du kan optages på en uddannelse.

Så vær på vagt, det er vigtigt hvad der menes med revalidering.



Det er almindeligt at arbejdsevne afprøve på en virksomhed, for at se om du er "syg" , timer og skåne hensyn, men det er ikke på revalideringsydelse.

Det er farligt når en speciallæge udtaler sig svævende og vagt, sb læser dette på de mærkeligste måder og ikke til din fordel. Husk at vi har frit sygehusvalg og dermed også valg af speciallæger.

Sygedagpenge kan forlænges , når en læge skriver , at man bliver rask indenfor en begrænset tid , man kan så alligevel forblive syg.
Skriver lægen derimod , at man ikke kan blive rask nok til at arbejde, stopper sygedagpengene straks, og man kommer i afklaringsforløb/virksomhedspraktik.

Det er altså meget vigtigt, hvad der skrives og hvordan det kan læses.
Er du medlem af en fagforening eller akasse- så spørg efter en socialrådgiver.

Bed om aktindsigt hos psykiater, evt en epikrise til egen læge, da egen læge ikke nødvendigvis har noget fra en speciallæge og egen læge er den vigtigste partner i en sygesag

Sidst redigeret af østerbro; 28-11-2014 kl. 19:34. Årsag: Epikrise og aktindsigt!
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2014, 20:44   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Østerbro har givet gode råd..

Kære TLH.

Jeg følger op med følgende:

Du må ikke vente med at indgive dine klager over sagsbehandlingen og den manglende aktindsigt", da begge forhold er alvorlige.

Mit råd er, at du indgiver klagerne nu.

Du må ikke være bange for at din SB bliver sur eller vred, denne har jo allerede vist at denne er inkompetent i forhold til lovgivning og behandling af syge borgere.

Du nævner: "Du skriver, at jeg, hvis jeg modtager et skriftlige varsel om sygedagpengestop, har jeg kun nogle få dage til indsigelser."

Det er partshøringen jeg mener. Du skal have en skriftlig varsel på 14 dage og den første henvendelse fra kommunen er en "Partshøring" hvor du har mulighed for at kommentere deres varsel om sygedagpengestop.

Det er den frist der bliver kort fra kommunens side af, fra du modtager varslet til du skal have afleveret dine kommentarer, som en "Partshøring"

Praktiserende læge.

... er blevet en vigtig faktor i ens sociale sag i dag, i modsætning til før.

Din praktiserende læge har muligheden for uopfordret til at henvende sig til kommunen med forslag om "socialmedicinsk sagsbehandling" herunder skrive sin mening om hvad der er god behandling for dig nu og her, gennem en LÆ 165 http://www.laeger.dk/public/plsql/at...?v_att_id=1131

En sådan henvendelse kan kommunen ikke sidde overhørig, men skal tages med i den videre vurdering.

Men det er altid kommunen som afgøre en sag.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 29-11-2014, 00:41   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af TLH Se meddelelser
Hej,
2) Jeg vil gerne vide, om man kan bede om en anden kommunal sagsbehandler. Og i så fald - hvordan gør jeg - og hvor lang tid plejer dette at tage? Jeg vil gerne i gang med en klagesag over min nuværende sagsbehandler, og vil i den forbindelse gerne have en ny, så hurtigt så muligt, der kan vurdere min sag.
Så vidt jeg ved har du ikke ret til en anden sb.

Men hvis du kan argumentere for, at at jeres samarbejde ikke fungerer, så burde det være muligt.

Citat:
Oprindeligt indsendt af TLH Se meddelelser
Min nuværende sagsbehandler har af flere omgange klart brudt min retssikkerhed (vurderet af en anden socialrådgiver samt Københavns Retshjælp). Jeg har f.eks. ikke modtaget nogle officielle dokumenter fra hende overhovedet. Således har hun taget mine sygedagpenge fra mig, og kun oplyst mig om det i en privat mail, hvor der intet grundlag stod. En uge efter ombestemmer hun sig, og mine sygedagpenge kommer igen - uden nogen form for officiel skrivelse. Sådan har det været hele vejen igennem dette forløb - jeg har udelukkende modtaget private mails.
På sin vis er det vel ligegyldigt i hvilken form oplysningerne kommer, men grundlag og klagevejledning skal være med.

Citat:
Oprindeligt indsendt af TLH Se meddelelser
3) Jeg har bedt om aktindsigt og burde få mine papirer snart. Min socialrådgiver gik på ferie samme dag som jeg bad om det. Hun kommer tilbage 1/12. Jeg har sendt hende en mail, hvor jeg beder om at få papirerne senest 3/12. Det er tre uger efter, at jeg bad om aktindsigt. Betyder det noget, at hun har været på ferie? Burde jeg ikke have modtaget dem alligevel?
Jeg undrer mig over hvordan du har bedt om aktindsigt.

Iflg. loven skal du have aktindsigten 10 kalenderdage efter at du har bedt om den.

Men hvis du har bedt om den i en mail til din sb, så tror jeg, at der kan gå meget lang tid før du ser en aktindsigt.

Den rette måde, at bede om aktindsigt, er at aflevere en underskrevet begæring om aktindsigt i receptionen på jobcenteret og bede om en kvittering på, at de har modtaget den.

Det er ikke sb der laver aktindsigten, så hun har som sådan intet med den at gøre.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2014, 01:23   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Enig...det er altid bedst at aflevere ansøgninger ved skranken på jobcenteret eller på borgerservice....eller på kommunens/jobcentrets hovedmail...

Plus man selvfølgelig skal huske at få en kvittering...man kan evt med fordel lave to kopier så de bare kan kvittere på den ene af dem..

Det er ikke altid man får en kvittering når man sender mail til dem...det er ikke alle kommuner der har sat det op...og det at du har sendt en mail er ikke kvittering nok...

Kan man ikke selv gå op med ansøgningen så kan man sende en anden i stedet...bare de huske at få den kvittering..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2014, 16:10   #9
TLH
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2014
Indlæg: 22
Styrke: 10
TLH er ny på vejen
1) Hvad kalder hun det, jeg skal ud i? Tja, hun har kaldt det forskellige ting i sine emails:
"Jobafklaringsforløb"
"Revalideringsmæssige foranstaltninger"
"Virksomhedsrevalidering "
"Forrevalidering"
"Praktik"

2) Fagforening - en rigtigt god idé. Jeg anede ikke, at man kunne få socialrådgiver hjælp, til denne slags sag.

3)Aktindsigt - det der linkes til siger, at man sagtens kan bede om aktindsigt via email. Jeg ved mailen er nået frem, da jeg fik et autosvar. Det ser ud til, at der er samme regler, uanset hvordan man har bedt om aktindsigten.

4) Angående frit sygehus valg, har jeg fået af vide, at jeg ikke kan komme på et andet Distriktspsykiatrisk center. Der er andre end det jeg går på, i nærheden af hvor jeg bor. Så det falder vel ikke ind under frit sygehusvalg? Som jeg spurgte om i mit indledende indlæg, vil jeg netop gerne høre, om jeg kan gå til en privatpraktiserende psykiater og få en udtalelse, som kommunen så skal forholde sig til? Jeg gik hos en anden psykiater fast, inden jeg kom op i Distriktet. Sagsbehandleren valgte dog at bede om en udtalelse fra Distriktet og ikke den anden psykiater - til trods for, at psykiateren deroppe kun havde set mig een gang. Jeg formoder det er grundet økonomien. Jeg synes dog ikke, at det var i orden at træffe et så vigtigt valg, på baggrund af cirka en halv times møde med en psykiater. Jeg ville derfor gerne få en udtalelse fra den anden psykiater også - som jeg højst sandsynligt begynder hos igen - det er dyrt, men så kan jeg forhåbentligt få den hjælp, jeg har brug for. Men: Skal hun overhovedet forholde sig til den udtalelse?

5) I siger, at det er problematisk, at min psykiater i Distriktet udtalelser sig så vagt (hvilket jeg er fuldstændigt enig i, nu hvor jeg har set hvordan kommunen kan tolke hendes udtalelse). Vil det være bedre, hvis hun f.eks. fastsatte en dato, hvor hun vurderede, at jeg ville være klar til at gå i disse "revalideringsmæssige foranstaltninger"? Jeg spurgte, om hun ikke ville komme med et mere specifikt tidspunkt, og så skrive, at hun vurderer, at jeg er klar der, men at det naturligvis lige skal ses på, om jeg er klar der, når tidspunktet nærmer sig. Giver det mening at skrive? Som sagt ville hun ikke gøre det, men hvis jeg kan gøre det helt klart, at hvis hun ikke gør det, kan jeg meget nemt blive "smidt ud" hurtigt, så kan det være, hun ændrer mening.

5) Nogle der vidste, om man kan henvise til journal - og ikke udtalelse?
TLH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2014, 16:59   #10
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
4. Ja, du kan gå til privat psykiater og selv betale for en erklæring (psykiatrisk speciallægeerklæring koster nemt mere end 10.000kr) og forlange den vedlagt din journal på jobcenteret.

Men du kan ikke kræve at hun skal forholde sig til den eller efterleve det den evt. Peger på.

Du kan, når du skriver til jobcenteret og har brug for agumentation som erklæringen måske kan støtte dig i henvise til den /citere fra den, jo mere og jo oftere jo bedre, hvilket gør det sværere for jobcenteret at overse den.

Men du kan desværre ikke forlange/kræve at jobcenteret forholder sig til den.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension