K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-10-2013, 08:21   #11
Prøveklud67
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-09 2013
Indlæg: 12
Styrke: 11
Prøveklud67 er ny på vejen
jeg er lige blevet tilkendt paragraf 34, men måtte selv fortælle kommunen at DET kunne jeg godt søge. Min udlejer havde skrevet forkert etage på min lejekontrakt, og mente ikke det var værd at lave om på. Det resulterede i, at jeg måtte vente 8 måneder, inden det behagede ham at lave det om, så jeg retsmæssigt kunne søge. Jeg har fået med 3 mdr tilbage kraft - kommunen er jo ligeglad med hvem og hvordan - så jeg kan ydmyg takke for de 3 mdr tilbagekraft.

Sidst redigeret af Prøveklud67; 05-10-2013 kl. 08:25.
Prøveklud67 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2013, 12:17   #12
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er ikke en pligt at søge en §34, selvom man er berettiget til det. Så stadig, det kan være svært at bevise, at man ikke er blevet orienteret om muligheden.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2013, 14:33   #13
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Det er ikke en pligt at søge en §34, selvom man er berettiget til det. Så stadig, det kan være svært at bevise, at man ikke er blevet orienteret om muligheden.
Kære Stampe....

Nej det er rigtigt at folk ikke behøver at søge eller tage imod §34

Men men men....

Ens sagsbehandler har vejlednings pligt....slå det evt op....

Når vi nu er blevet enige om at de skal vejlede om muligheden for §34....

Tror du så er der findes det menneske i Danmark...på kontanthjælp....som ville sige nej tak til den §34...

Nej vel...er penge små...ja så tager man som regel imod pengene...

Nu er det ikke en selv der skal bevise noget som helst....det skal kommunen...

Så medmindre sagsbehandleren på magisk vis kan fremproducere et notat fra journalen der siger at borgeren er blevet vedledt om §34....ja så er der ikke blevet vedledt...

De har notatpligt og en af grundene er netop at de på den måde kan gå tilbage og vise hvad der skete eller blev sagt, vejledt om...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2014, 10:16   #14
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Post Ret til 3 års tilbagebetaling, §34 Aktivloven særlig støtte

Citat:
Oprindeligt indsendt af Prøveklud67 Se meddelelser
jeg er lige blevet tilkendt paragraf 34, men måtte selv fortælle kommunen at DET kunne jeg godt søge. Min udlejer havde skrevet forkert etage på min lejekontrakt, og mente ikke det var værd at lave om på. Det resulterede i, at jeg måtte vente 8 måneder, inden det behagede ham at lave det om, så jeg retsmæssigt kunne søge. Jeg har fået med 3 mdr tilbage kraft - kommunen er jo ligeglad med hvem og hvordan - så jeg kan ydmyg takke for de 3 mdr tilbagekraft.
Hej,

Det følger af Ankestyrelsens principafgørelse 166-12, at man kan få med tilbagevirkende kraft 3 år tilbage.

Det skal ikke lide folk til last, at de ikke kender til paragraffen i Aktivlovens §34.

Citat:
Ankestyrelsens principafgørelse 166-12 om særlig støtte - tilbagevirkende kraft - forældelse - vejledningspligt

Resume:

Principafgørelsen fastslår

Ret til særlig støtte efter aktivloven er omfattet af den almindelige 3-årige forældelsesfrist i forældelsesloven, da der er tale om en fordring på penge, og da aktivloven ikke indeholder særlige bestemmelser om forældelse.

I tilfælde, hvor kommunen har tilsidesat sin vejledningspligt, og borgeren derfor skal stilles, som om han var vejledt korrekt, vil retten til efterbetaling være begrænset af den 3-årige forældelsesfrist.

Forældelsen regnes fra det tidligste tidspunkt, hvor borgeren kunne kræve at få fordringen opfyldt. Det vil være på det tidspunkt, hvor borgeren henvender sig, og kommunen bliver opmærksom på fejlen.

Hvis borgeren ikke havde kendskab til de faktiske forhold, som begrunder støtten, regnes forældelsesfristen først fra den dag, hvor borgeren fik eller burde have fået kendskab til disse forhold og til fordringen. Forældelsesfristen suspenderes dermed til dette tidspunkt.

Forældelsesfristen kan ikke suspenderes på grund af uvidenhed om det retlige grundlag for fordringen, herunder ukendskab til lovgivning og retspraksis.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153740

I skal dog vide, at kommunerne ikke frivilligt vil tilbagebetale pengene. Det skyldes, at kommunerne skal betale 70 procent selv til særlig støtte til høje boligudgifter i Aktivlovens §34.

I må være forberedt på, at der bliver givet et forkert & ulovligt afslag i første omgang. Hvis det sker & du får medhold vil jeg meget gerne høre mere om det.

Vær vedholdende & sørg for at klage, hvis kommunen i første omgang ikke vil give dig medhold.

Der er også en hel del offentlige ydelser, der kan være berettiget til særlig støtte til høje boligudgifter:

Arbejdsmarkedsydelse, uddannelses- eller kontanthjælp, sygedagpenge (kr. 4.608,- per 14. dag), arbejdsløshedsunderstøttelse (dagpenge), særlig uddannelsesydelse, ressourceforløbsydelse samt deltidsefterløn & barselspenge.

Vi har i SIND Vejle lavet et notat om særlig støtte til høje boligudgifter:
http://sindvejle.dk/node/208

I kan læse mere om reglerne her i et svar til Folketinget den 6. februar 2013 fra daværende beskæftigelsesminister Mette Frederiksen til Finn Sørensen fra Enhedslisten:
http://www.ft.dk/samling/20121/almde...1864/index.htm

SIND Vejle har lavet denne kampagne side på facebook for at oplyse om §34 særlig støtte til høje boligudgifter:
https://www.facebook.com/paragraf34

Mvh
Flemming
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2014, 15:00   #15
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Kiggede op Sinds notat om særlig støtte til høje boligudgifter og synes lige den her sætning skal med i fed.

Per 1. juni 2014 bliver efterbetaling af alle offentlige ydelser ikke længere modregnet i kontanthjælp, uddannelseshjælp eller ressourceforløbsydelse.

Tak for linkene Flemming
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2014, 12:42   #16
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Kiggede op Sinds notat om særlig støtte til høje boligudgifter og synes lige den her sætning skal med i fed.

Per 1. juni 2014 bliver efterbetaling af alle offentlige ydelser ikke længere modregnet i kontanthjælp, uddannelseshjælp eller ressourceforløbsydelse.

Tak for linkene Flemming
Var så lidt.

Jeg tror desværre, at der er tusindvis der idag ikke modtager §34. Det er ikke ret mange, der ved at dagpenge & sygedagpengemodtagere kan få det.
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2014, 20:24   #17
sommersen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2014
Indlæg: 174
Styrke: 10
sommersen er ny på vejen
FlemmingLeer du skriver at sygedagpenge modtagere også kan modtage det,gælder det også hvis man bor med en kæreste der er i job,vi har altid delt udgifter
sommersen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2014, 20:45   #18
Tom-B-45
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2014
Indlæg: 17
Styrke: 10
Tom-B-45 er ny på vejen
Jeg kan ikke finde et svar på om man kan søge §34 (særlig støtte) hvis man modtager førtidspension efter 2003.
Tom-B-45 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2014, 21:43   #19
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hej Tom

Det ser ud til at det kun er personer på uddannelseshjælp og kontanthjælp efter særlige paragraffer der ikke kan søge. Førtidspensionister der opfylder §1 kan godt.

Bekendtgørelse om særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik

mvh Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2014, 11:39   #20
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Desværre kan det være svært at bevise, at man ikke er blevet vejledt. Men go on.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§ 34 særlig støtte Tænkeren Alt det andet 13 21-02-2013 11:00
særlig støtte §34 og samlever widowmaker Alt det andet 1 09-04-2012 21:31
HJÆLP MIG... Ang Særlig støtte på kontanthjælp ????? Valde68 Alt det andet 4 22-08-2011 01:01
§34 særlig støtte nille60 Alt det andet 24 27-02-2010 21:32
særlig støtte § 34 Marolle Alt det andet 3 26-06-2009 12:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension