K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-12-2014, 11:46   #21
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Kommunen har en vejledningspiogt, men det er op til den enkelte om man vil have/vil søge ydelser. Det er ikke en pligt. Så det kan af erfaring være ret så kringlet.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2014, 12:24   #22
Tom-B-45
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2014
Indlæg: 17
Styrke: 10
Tom-B-45 er ny på vejen
Jeg er stadig forvirret. Nu har jeg haft ringet til min kommune, og de kendte ikke noget til §34 særlig støtte.
Der er ingen §34 blanket på deres selvbetjening, og tjekker man på borger.dk så står der:

Du kan fx ikke få særlig støtte hvis du:

Er under 25 år og modtager uddannelses- eller kontanthjælp som ude- eller hjemmeboende
Er fyldt 60 år og ikke kan få social pension
Modtager førtids- eller folkepension
Er gift eller samlevende og din partner har valgt ikke at udnytte sine uddannelses- eller arbejdsmuligheder.



https://www.borger.dk/Sider/Oekonomi...b-8282dc7cfde0
Tom-B-45 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2014, 07:53   #23
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Hej Tom,

Jeg har igennem Danske Handicaporganisationer (DH) rettet henvendelse om at få det rettet på Borger.dk De skal alligevel rette den efter imorgen, hvor Folketinget giver unge under 30 år ret til særlig støtte til høje boligudgifter per 1. januar 2015. DH mødes med Udbetaling Danmark.

Ring til dem igen på kommunen & optag det på din mobil. For det er ikke korrekt vejledning. Især hvis de gentager det.

Hvilken kommune er det ?

Overvej evt. at kontakte en lokal avis om den manglende vejledning. Se også længere nede.

Dernæst så er der en hel række ydelser, der kan være berettiget til §34 særlig støtte.

Følgende ydelser kan være berettiget:
Arbejdsmarkedsydelse, uddannelses- eller kontanthjælp, Aktivitetsparate unge under 30 år, sygedagpenge, dagpenge, særlig uddannelsesydelse, ressourceforløbsydelse, deltidsefterløn, ledighedsydelse (visiterede fleksjobbere), revalideringsydelse, barselsdagpenge & brøkpensionister der får supplement efter Aktivlovens §27a.

Vi har lavet en checkliste, som du kan bruge til ansøgning her:
http://sindvejle.dk/node/223

Samtidig er der i Ankestyrelsens principafgørelse 166-12 ret til op til 3 års tilbagebetaling af §34. Her kommer optagelsen af samtalen med kommunen ind. Den kan du bruge som grundlag for manglende vejledning & er din dokumentation.

Sygedagpenge- & dagpengemodtagere har i Ankestyrelsens principafgørelse 133-11 fået ret til særlig støtte til høje boligudgifter. Men dagpengemodtagere har faktisk haft det siden en SM afgørelse fra 1997.

Citat:
Oprindeligt indsendt af sommersen Se meddelelser
FlemmingLeer du skriver at sygedagpenge modtagere også kan modtage det,gælder det også hvis man bor med en kæreste der er i job,vi har altid delt udgifter
Hej Sommersen,

Det har ingen betydning om i har delt udgifterne.

Det kommer an på jeres konkrete forhold om I kan være berettiget.

Det kræver en beregning af jeres boligudgifter & din kæreste økonomiske forhold. I udgangspunkt deles boligudgifter i 2 andele. Men den kan ændres til f.eks. andre andele afhængig af din kærestes løn. Hvis det er en ejerbolig bliver det lidt mere kompliceret.

Dokumenter jeres boligudgifter & få en konkret vurdering af jeres ansøgning - på skrift.
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2014, 11:26   #24
Tom-B-45
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2014
Indlæg: 17
Styrke: 10
Tom-B-45 er ny på vejen
Hej FlemmingLeer.

Jeg har fulgt dit råd, og jeg har lige haft snakket med kommunen.

Det er Favrskov kommune, og SB skulle først læse om lovgivningen for hun sagde at der var kommet nogle nye regler.

Hun startede med at sige, at jeg jo selv havde valgt at flytte til Favrskov kommune, og så kunne jeg ikke søge om §34. Men jeg forklarede hende, at det var ikke tilfældet da det det var på grund af samlivsophør, og at jeg samtidig stod i en akut boligsituation da min søn lige var flyttet hjem til mig.

Jeg havde henvendt mig til akutbolig i min tidligere kommune, men de kunne tidligst tilbyde mig en bolig efter 6 måneder, og jeg måtte jo heller ikke bo på et forsorgshjem med min søn, så jeg var nødsaget til at tage min nuværende bolig da jeg fik tilbudt den.

Hun mente desuden ikke at jeg som førtidspensionist ville være berettiget da jeg vil overstige dagpengeloftet.

Jeg sagde til SB, at jeg havde lavet en beregning på fleksjobber.dk, og her ville jeg være berettiget til 1700 kr. i særlig støtte.

Nu vil hun undersøge det nærmere, men jeg vil tidligst få besked i næste uge.

Jeg har en windows phone, og den er så smart at jeg ikke kan optage samtaler.

Hvis jeg er berettiget til at søge om §34, hvordan er reglen så vedrørende fra hvornår jeg vil kunne få tilbagebetaling? Jeg henvendte mig nemlig til ydelsescenteret i november og december i 2013 for at søge om enkeltydelse til min husleje da sagsbehandlingen om min boligstøtte og børnepenge trak ud.

Så Favrskov kommune har været informeret om min høje husleje på det tidspunkt, og da de har vejledningspligt til at oplyse mig om en §34, vil jeg så (hvis jeg er berettiget til at søge §34) kunne gøre krav på en tilbagebetaling fra og med november 2013?
Tom-B-45 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2014, 11:35   #25
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg mener ikke at du som førtidspensionist kan få §34, men du kan ansøge om anden boligstøtte.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2014, 12:53   #26
Tom-B-45
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2014
Indlæg: 17
Styrke: 10
Tom-B-45 er ny på vejen
Hej Popiae.

Nej det har også været min forvirring, for der ikke står noget konkret i aktivloven om at førtidspensionister ikke er berettiget til at søge om særlig støtte §34.

Nu vil Favrskov kommune undersøge det nærmere, og så må jeg tage den derfra.

Hvad er det for en anden boligstøtte du nævner som jeg kan søge? Jeg er førtidspensionist efter 2003, og jeg har selvfølgelig søgt boligstøtte efter de gældende regler.

Hilsen Tom.

Nu har jeg fået et svar fra Favrskov kommune. De siger at førtidspensionister ikke er omfattet af §34 som er en særlig støtte i aktivloven.

Og ifølge https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=159077 så beskriver de kun de ydelser som er omfattet af aktivloven, og derfor bliver førtidspensionister ikke nævnt i lovgivningen.

Er der nogen som ved om der er en lignende lovgivning til førtidspensionister efter den 1. januar 2003 i henhold til pensionsloven? For jeg kan kun se at det er dem som har fået førtidspension før den 1. januar 2003 der kan søge om økonomisk hjælp, og hvor førtidspensionister efter den 1. januar 2003 kun kan søge om enkelt ydelser.
Tom-B-45 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2014, 09:27   #27
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af FlemmingLeer Se meddelelser
Ring til dem igen på kommunen & optag det på din mobil. For det er ikke korrekt vejledning. Især hvis de gentager det.
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tom-B-45 Se meddelelser
Jeg har en windows phone, og den er så smart at jeg ikke kan optage samtaler.
Jeg ville benytte mig af mails, for dokumentationens skyld.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2014, 10:21   #28
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Se på borger.dk vedr. boligstøtte til førtidspensionister.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2014, 00:21   #29
mike_v
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-08 2013
Indlæg: 13
Styrke: 11
mike_v er ny på vejen
Fleksjobber i job

Hej Flemming Leer

Har mødt en bruger på et andet forum.

Vedkommende er i fleksjob og blevet tilkendt §34 støtte????

Noget du har hørt om tidligere, eller ved hvilken principafg. man skal hive op af hatten, nede på ydelseskontoret?
mike_v er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2014, 02:59   #30
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af mike_v Se meddelelser
Hej Flemming Leer

Har mødt en bruger på et andet forum.

Vedkommende er i fleksjob og blevet tilkendt §34 støtte????

Noget du har hørt om tidligere, eller ved hvilken principafg. man skal hive op af hatten, nede på ydelseskontoret?
Vi har skam også en herinde som er på ledighedsydelse og som får §34 hjælp

Måske du kunne spørge den bruger om hvad denne har fået i den forbindelse

Du finder indlægget her http://www.k10.dk/showthread.php?t=30484

Kan lige sætte reglerne ind her

Man skal opfylde de betingelser som jeg har sat med fed skrift herunder

Citat:
§ 11. Kommunen yder hjælp i form af uddannelseshjælp, kontanthjælp, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få hjælpen,

1) at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, f.eks. i form af sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør,

2) at ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige til sin egen eller familiens forsørgelse, og

3) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser
.

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...id=165684#Kap4
§34 reglerne er herunder

Citat:
Særlig støtte
§ 34. Personer, der opfylder betingelserne i § 11, og som har høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde, kan særskilt eller i forbindelse med udbetaling af hjælp efter §§ 23-25 få en særlig støtte.

Stk. 2. Inden kommunen giver støtte, skal det undersøges, om der kan skaffes en rimelig, billigere bolig.

Stk. 3. Følgende personer kan ikke få særlig støtte:

1) Ægtepar og samlevende, jf. §§ 2 a og 2 b, der er omfattet af § 13, stk. 10.

2) Personer, som alene får uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 7 og 8, personer, som alene får uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 9 og 10, personer, som får uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 9 og 10, og aktivitetstillæg efter § 24, stk. 3, nr. 6 og 7, og personer, som alene får kontanthjælp efter § 25, stk. 3, nr. 7-10. Personer, der modtager uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 7 og 8, og personer, der modtager kontanthjælp efter § 25, stk. 3, nr. 7 og 8, kan dog modtage særlig støtte i de første 3 måneder.

3) Personer, der får hjælp efter §§ 25 a og 27.

Stk. 4. Personer, der får nedsat hjælpen efter §§ 36-42, 69 b-f og 69 l-q, får særlig støtte med det beløb, der ville have været udbetalt, hvis de pågældende ikke havde været omfattet af nedsættelsen.

Stk. 5. Personer, der modtager ressourceforløbsydelse, kan alene få særlig støtte, hvis de opfylder betingelserne for at modtage uddannelses- eller kontanthjælp.

Stk. 6. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for beregningen af støtten efter stk. 1, herunder regler om begrænsning af støtten og fradrag for indtægter.

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...id=165684#Kap4
Herunder er Bekendtgørelse om særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=159077

Det skulle være alle de regler der findes ang §34

Ser lige hvad jeg kan finde på ankestyrelsens hjemmeside

En afgørelse man bør kende

Ankestyrelsens principafgørelse 166-12 om særlig støtte - tilbagevirkende kraft - forældelse - vejledningspligt
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§ 34 særlig støtte Tænkeren Alt det andet 13 21-02-2013 11:00
særlig støtte §34 og samlever widowmaker Alt det andet 1 09-04-2012 21:31
HJÆLP MIG... Ang Særlig støtte på kontanthjælp ????? Valde68 Alt det andet 4 22-08-2011 01:01
§34 særlig støtte nille60 Alt det andet 24 27-02-2010 21:32
særlig støtte § 34 Marolle Alt det andet 3 26-06-2009 12:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension