K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-03-2011, 21:51   #1
Mariba
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 101
Styrke: 14
Mariba er ny på vejen
ASK erhvervsevnetab midlertidig

Manden min er blevet indkaldt til afskedigelsessamtale mandag efter kommunen har valgt ikke at forlænge udover 52 uger.

Han har en arbejsskadesag hos ASK som er anerkendt i december 10, men med erhvervsevnetab på 0 % da han jo stadig fik fuld løn fra arbejdsgiver.

Nu hedder det jo kontanthjælp fra Juli ca og i den forbindelse skal vi så bed ASK tage erhvervsevnetab op til vurdering igen?

Er godt klar over de ikke tager endelig stilling før om laaaang tid, men bare så sagen er åbnet igen.

Méngrad er heller ikke afgjort endnu, afventer neurologisk undersøgelse ca. april.
Mariba er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2011, 00:45   #2
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mariba Se meddelelser
Manden min er blevet indkaldt til afskedigelsessamtale mandag efter kommunen har valgt ikke at forlænge udover 52 uger.

Han har en arbejsskadesag hos ASK som er anerkendt i december 10, men med erhvervsevnetab på 0 % da han jo stadig fik fuld løn fra arbejdsgiver.

Nu hedder det jo kontanthjælp fra Juli ca og i den forbindelse skal vi så bed ASK tage erhvervsevnetab op til vurdering igen?

Er godt klar over de ikke tager endelig stilling før om laaaang tid, men bare så sagen er åbnet igen.

Méngrad er heller ikke afgjort endnu, afventer neurologisk undersøgelse ca. april.
Der sker ikke noget ved at kontakte ASK.

Men er din mand så sygemeldt på KH? Og er arbejdsskaden årsag til at han ikke er i arbejde? Er der en kommunessag om afklaring til revalidering/fleksjob/pension?

Er din mand på sygedagpenge, så kan de ikke stoppes FØR ASK er kommet med en afgørelse - så det vil være vigtigt at orientere kommunen om at der kører en sag i ASK, sådan at sygedagpengeudbetaling kan forlænges til ASK er kommer med en afgørelse.

At en sag er anerkendt som en arbejdsskadessag i ASK, behøver ikke at betyde erstatning også. Erstatning for mèn kommer an på skadens omfang og erhvervsevnetab kommer an på indtægtstab OG mèngraden. Det er vigtigt at der er sammenhæng, sådan at arbejdsskaden direkte er skyld i at din mand mister (fremtidig) indtægt.

Men kontakt ASK, hellere èn gang for meget end èn gang for lidt, men umiddelbart ser det ud til at sagen kører som den skal, først når det lægelige er på plads kan en afgørelse om mèn træffes.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2011, 09:46   #3
Mariba
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 101
Styrke: 14
Mariba er ny på vejen
Vedr. arbejdsskadesag så er der faldet midlertidig afgørelse i december som fastsatte en midlertidig méngrad på 8 %. 5 % for knæ (korsbåndsoperet) og 3 % for ryg (5 % fradraget 2 % pga. forudbestående gener).

Der er er fin sammenhæng mellem skader og arbejdsskade ifølge anererkendelsen I ASK og speciallæge.

Vedr. forlængelse på SDpenge og arbejdsskadesag så kan der ikke forlænges når sagen er afgjort på trods af det kun er midlertidigt.

For øvrigt er det kommunens "fortjeneste" at den blev afgjort. Efter en rundbordssamtale i november mellem kommune og ASK på foranledning af kommune.

Eftersigende for at hjælpe manden i forhold til at få udbetalt en løbende ydelse for erhvervsevnetab ved fremtidig revalidering. En revalidering som pludselig ikke kan lade sig gøre alligevel. Spekulation i at lukke en forlængelsesmulighed????

Han er stadig sygemeldt, men får indtil videre løn. Når opsigelsesperioden udløber er det KH. Hvis han altså kan få. Vi er ikke gift, men har hus (med lån til skorstenen) og 2 biler (jeg bruger den ene og manden den anden, som forøvrigt er en skrammelkasse).

Håber jeg fik svaret på alt.
Mariba er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2011, 15:21   #4
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mariba Se meddelelser
Vedr. arbejdsskadesag så er der faldet midlertidig afgørelse i december som fastsatte en midlertidig méngrad på 8 %. 5 % for knæ (korsbåndsoperet) og 3 % for ryg (5 % fradraget 2 % pga. forudbestående gener).

Der er er fin sammenhæng mellem skader og arbejdsskade ifølge anererkendelsen I ASK og speciallæge.

Vedr. forlængelse på SDpenge og arbejdsskadesag så kan der ikke forlænges når sagen er afgjort på trods af det kun er midlertidigt.

For øvrigt er det kommunens "fortjeneste" at den blev afgjort. Efter en rundbordssamtale i november mellem kommune og ASK på foranledning af kommune.

Eftersigende for at hjælpe manden i forhold til at få udbetalt en løbende ydelse for erhvervsevnetab ved fremtidig revalidering. En revalidering som pludselig ikke kan lade sig gøre alligevel. Spekulation i at lukke en forlængelsesmulighed????

Han er stadig sygemeldt, men får indtil videre løn. Når opsigelsesperioden udløber er det KH. Hvis han altså kan få. Vi er ikke gift, men har hus (med lån til skorstenen) og 2 biler (jeg bruger den ene og manden den anden, som forøvrigt er en skrammelkasse).

Håber jeg fik svaret på alt.
Den sammenhæng i sagen jeg taler om, er ikke sammenhængen mellem en fastsat mèngrad og så arbejdsskaden, den fastsatte midlertidige mèngrad fortæller jo at der er fin sammenhæng mellem mènet og skaden - men sammenhængen mellem arbejde og muligheden for arbejde på trods af skaderne/mènet. En méngrad siger intet om folks arbejdsevne, nogle har en mèngrad på 60/70 eller mere, f.eks hvis de er lammet efter en trafikulykke, men da de arbejder stadigvæk i deres ordinære job f.eks i kørestol - så er der ikke tale om et indtægtstab (erhvervsevnetab) og således heller ikke tale om en erstatning for erhvervsevnetab.

Hvis kommunen har raskmeldt din mand, eller mener han kan ordinært arbejde med skånehensyn - så vil det blive mere end svært at få tilkendt erhvervsevnetab da der i de tilfælde ikke er tale om indtægtstab. Kommunen må da have en plan med din mands fremtid, og bør afklare ham til enten ordinært arbejde/ordinært arbejde med skånehensyn/revalidering/fleksjob/pension. Er han stadigvæk sygemeldt og meget påvirket af arbejdsskaden, sådan at han ikke kan arbejde - så bør hans sygedagpenge forlænges, indtil man ved om det ender med revalidering/fleks eller pension.

Men sager i ASK er og kan være yderst komplicerede, og kan tage lang tid - ikke to sager er ens, så det bedste du kan gøre er, at tage kontakt til ASK og forhøre dig.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2011, 22:39   #5
Mariba
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 101
Styrke: 14
Mariba er ny på vejen
Kommunen har valgt at stoppe SD penge på grundlaget at hans helbredstilstand ikke er stationær. Men fordi speciallæge i ortopædkirurgi vurderer at tilstanden først kan skønnes stationær til sommer og hvis ingen bedring kan det indikere en ny operation.

Det ser kommunen som at manden bliver frisk og rørig på trods af egen læge skriver varigt skånehensyn af diskus-opereret ryg. Men samtidig mener de ikke han kan afklares indenfor 39 uger.

Mandens arbejde er af en art som kræver pludselig fysisk præstation i form af magtanvendelse og han kan ikke fortsætte uden at være 100 % pga sikkerhed.

Han er stadig sygemeldt, men kommunen vil gerne visitere ham ud til a-kasse med skånehensyn. Tror dog næppe at hans skånehensyn kan godtages.

Efter knæoperation (korsbånd og menisk) marts 2010 kan han stadig ikke støtte fuldt ud ved eks.vis trappegang og muskelmassen omkring knæet og hans lårmuskel forøges ikke på trods af intensiv træning.
Mariba er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2011, 13:39   #6
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mariba Se meddelelser
Kommunen har valgt at stoppe SD penge på grundlaget at hans helbredstilstand ikke er stationær. Men fordi speciallæge i ortopædkirurgi vurderer at tilstanden først kan skønnes stationær til sommer og hvis ingen bedring kan det indikere en ny operation.

Det ser kommunen som at manden bliver frisk og rørig på trods af egen læge skriver varigt skånehensyn af diskus-opereret ryg. Men samtidig mener de ikke han kan afklares indenfor 39 uger.

Mandens arbejde er af en art som kræver pludselig fysisk præstation i form af magtanvendelse og han kan ikke fortsætte uden at være 100 % pga sikkerhed.

Han er stadig sygemeldt, men kommunen vil gerne visitere ham ud til a-kasse med skånehensyn. Tror dog næppe at hans skånehensyn kan godtages.

Efter knæoperation (korsbånd og menisk) marts 2010 kan han stadig ikke støtte fuldt ud ved eks.vis trappegang og muskelmassen omkring knæet og hans lårmuskel forøges ikke på trods af intensiv træning.
Var jeg din mand, så ville jeg lade ASK sagen ligge hvor den ligger lige nu - den sag ser ud til at køre korrekt i ASK og i kommer ingen vegne med dèn FØR der som minimum ligger noget fast rent lægeligt - men kontakt ASK, så den sag er i orden og også i fremtiden kan køre korrekt.

Jeg ville være mere opmærksom på hvad kommunen gør eller ikke gør i din mands sag, og jeg ville klage over sygedagpengestop. Ingen ved hvor din mands helbred og førlighed er på vej hen og hvad det kan ende med, når han ikke engang er helt udredt lægeligt endnu.

Hvad med fagforeningen, de må da kunne hjælpe ham - for det kan godt ske at kommunen mener han er til rådighed for ordinært arbejde med skånehensyn og fagforeningen kan mene han er for dårligt til at kunne få dagpenge, fordi de mener han er for syg til at stille sig til rådighed for arbejde (med eller uden skånehensyn) - et hul mellem to stole, som utallige oplever hvert år.

Jeg håber andre kan komme med gode råd til dig, jeg er ikke specielt inde i sygedagpengeloven, men det virker forkert at han ikke afklares til andet end at stille sig til rådighed for ordinært arbejde med skånehensyn og så bare bliver losset over i A-kasse regi - INGEN kan vide hvad speciallægen mener om hans fremtidige situation, så der bør kunne være forlængelsesmuligheder.

Men din tråd handlede om erhvervsevneerstatning, og jeg mener i bør kontakte ASK, så dèt ikke fylder lige nu. Og så bruge kræfterne på selve sygedagpengesagen, efter min mening bør din mand afklares til revalidering som minimum.

Men måske andre kan byde ind også.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Advarsel til jer der modtager midlertidig erstatning for erhvervsevnetab anette1966 Alt det andet 2 07-01-2021 19:57
Erhvervsevnetab og erhvervsevnetab, hvad er forskellen Thomas 1974 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 31-01-2013 12:29
Midlertidig afgørelse af erhvervsevnetab??? Siv Alt det andet 42 12-07-2011 20:45
KH og midlertidig afgørelse/ udbetaling af erhvervsevnetab- Bliver det modregnet? Kikkiålborg Alt det andet 4 03-07-2011 20:18
midlertidig FTP?? CSøgaard Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 17-12-2010 12:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension