K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-03-2010, 10:21   #21
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Kære Tessa.

Her er et link til 'Støttecenter mod incest i Danmark'.
Der er gratís rådgivning og gruppetilbud.

http://www.incest.dk/?gclid=CJKhwrGzyaACFQkrDgodSikfaQ

__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2010, 11:17   #22
Blomsten
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-03 2010
Lokation: Ringkøbing - Skjern Kommune
Indlæg: 5
Styrke: 0
Blomsten er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af diddah Se meddelelser
Jeg har de samme oplevelser som dig.

Min PTSD har intet med krig at gøre. Dog har jeg været udsat for trusler, tortur og indespærring, men ikke krig. Det er alt sammen foregået som barn hjemme hos min far.

Heller ingen hjælp at hente. Meget meget få der ved noget. Og medicin er ikke en løsning for mig grundet en gen defekt hos mig.

Min PTSD er også kronisk og ofte følger der en personlighedsændring (ikke forstyrrelse) med. Kommunen vurderede jeg havde svært ved at komme på arbejdsmarked igen, men ville ikke pensionere mig på den baggrund, jeg fik så senere skizofreni konstateret. Det var heller ikke nok i første omgang. Heldigvis havde jeg en overlæge som skrev et ret godt brev at nu måtte kommunen altså hanke sig op. Selv lægekonsulenten var uenige med kommunen om hvorvidt jeg havde mulighed for at komme på arbejdsmarked igen.

Der er voldsomt forskel og ikke to forløb er ens.

Jeg har haft gavn af terapi med en psykolog som praktisere i Horsens og Århus, og lige nu er jeg tilknyttet en via psykiatrisk ambulatorium i Horsens. Og jeg fik min pension sidste år, men slipper formentlig aldrig af med PTSD'en (skizofrenien er ikke ikke voldsom ved mig, da det primær handler om paranoide tanker omkring min far. Dog er de ikke paranoide da jeg jo har oplevet det jeg frygter, men for lægerne er det paranoidt.. tja)

Center for traume og tortur overlevere i Vejle lød umiddelbart som noget jeg kunne bruge, men det er også kun for flygtninge og soldater.

PTSD kan opstå af mange ting. Ikke kun krig. Det er så irriterende at Danmark endnu ikke har åbnet op for det. Men de som læser og udvider deres horisont (fx min psykolog som har kontakter i USA hvor de ved rigtig meget om PTSD) de kan hjælpe, så måske du skulle finde en terapeut som ved noget om det. Man må gerne ringe dem op og snakke med dem om hvad de mener de kan byde ind med.

Men hvad kommunen siger er meget forskelligt.
Kære Diddah

Det er svært når ens forældre svigter og udsætter en for ALT det, som forældre ikke burde gøre... Jeg kan ikke uddybe det nærmere, da jeg selv har været ofre for svigt og vold af mine forældre i teenager alderen

Jeg har dog et godt forhold til mine forældre i dag, eller så godt et forhold som det nu er muligt, for de hændelser de har udsat mig for er IKKE GLEMT og vil ALDRIG BLIVE GLEMT, ELLER TILGIVET!

Blomsten

P.S. Jeg ville gerne havde skrevet mere til dig, men jeg kan ikke nu lige - Jeg har lige nogle "spøgelser" jeg lige skal have styr på i mine tanker...
Blomsten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2010, 19:58   #23
diddah
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2009
Lokation: Horsens
Alder: 40
Indlæg: 24
Styrke: 16
diddah er ny på vejen
Hvor er det sødt af dig at skrive. Jeg havde i mange år "glemt" alt hvad der var sket og ikke ville se hvem min far er. Eller hvad han er. Men da jeg så var tæt på døden 2 gange var det som om ALT blev udløst. Det er både en befrielse, men også en forbandelse.

Jeg har en psykolog som tager udgang i det kropslige, at mærke ens reaktioner. Eftersom jeg ikke vidste hvordan det føles at være vred, måtte jeg lære det igennem mine kropslige reaktioner. Det har været godt for mig og nu kan jeg bedre sætte ord på. Men reaktionerne har jeg stadig, jeg er bare blevet mere bevidst om dem. Og oftest kan jeg "beroliges" i og med jeg ved hvorfor jeg har det sådan.

Afspænding lyder som en rigtig rigtig god idé. Jeg ville super gerne sådan noget, kan man det på enehånd? Jeg kan ikke lide folk rører mig eller der er mange mennesker omkring en.

Meditation virker ikke for mig, jeg har forsøgt med næsten alt især forbindelse med at sove. Det har jeg nemlig meget svært ved. Jeg ligger medlyttelapperne ude og er på vagt, så er der fx noget stress less musik der skal køre bliver jeg mere anspændt.

Men jeg vil se om ikke jeg kan finde noget afspænding, ved ikke hvorfor jeg er kommet fra den idé igen.

Medicin er ikke noget. Jeg har været igennem MEGET medicin og efter mange indlæggelser og bivirkninger har jeg fået konstateret en genfejl som gør jeg så godt som næsten ikke nedbryder medicin. Så jeg har helt valgt at lade være med at tage det. Og jeg har faktisk ikke haft så lang og stabil periode som jeg har nu efter jeg stoppede.

Tak for dit svar.


Hvor er du sød og et dejligt menneske. Det er rigtig svært. Jeg har aldrig været udsat for incest skal det siges, men er blevet "solgt" og skamferet. Jeg har intet forhold til min far i dag. INTET.

Så godt som ingen kontakt til mine søskende. De blev behandlet som "almindelige" børn, så jeg kan ikke se på dem og ikke se den forskelsbehandling.

Du skal heller ikke tilgive den behandling. Har du konfronteret dine forældre? Synes du er meget modig, jeg har rendt fra det hele. Aldrig vende tilbage. Jeg er ikke så sej.

Det er okay, jeg er glad for hvert et ord. Tænk du ikke på det. Håber du er ok.

<---dem kan du vist ikke få nok af. lige lidt flere.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Tessa Se meddelelser

Hvad tror i kommunen vil gøre med mig på den her baggrund? Vil jeg få tid til at få noget behandling eller vil de bare pumpe mig med "zombie-piller" og sende mig ud i arbejde igen? Jeg arbejder ikke på nuvarende tidspunkt, jeg studeret på produktionsskole (er 24), men kunde ikke klare det.. er simpelhend bare så utroligt udmattet af det jeg har varet igenem og min søvn er meget dårlig. Så nu lever jeg på mine siste opbesparinger og skal til at søge kontanthjælp i neste måned. Har ikke tidligere haft kontakt med kommunen for bistand.

Som sagt er så utroligt taknemelig for svar.
Stort knus til jer allesammen.
/Tessa
Det er svært med kommunen. Jeg har altid fået af vide at PTSD ikke kan behandles/kureres med medicin da det har ringe effekt. Så umiddelbart kunne kommunen ikke tvinge dig til at tage medicin på den baggrund.

Jeg tvivler du kan komme i et behandlings tilbud for der er forskellige meninger om hvordan PTSD kan og skal behandles. Jeg hjælper vist ikke meget her. Hmm tror du må bryste dig på lidt af hvert også snakke med en social rådgiver. Evt finde en uafhængig af kommunen. Eller snakke med din læge om behandling af PTSD?

Håber du er ok.

Sidst redigeret af Stezu; 23-03-2010 kl. 00:41. Årsag: indlæg slået sammen - brug venligst redigerfunktion ved tilføjelser og skriv til flere brugere i samme indlæg
diddah er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2010, 23:36   #24
Tessa
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Indlæg: 14
Styrke: 16
Tessa er ny på vejen
Tak

Tak til jer allesammen der har givet mig svar, det har virklig hjælpt. Jeg er ked af at jeg ikke har skrevent dette tidligere, men har ikke haft overskud til det de sidste dage. Jeg håber jeg kan hjælpe tilbage en gang i fremtiden og i skal vide at jeg føler med jer allesammen, det er virklig hårt at vare syg :/ lige meget på hvilken måde det er eller med hvilken baggrund.

Jeg kom i tanker om en sidste ting jeg undret over: er der nogen der kan give konkrete eksempler på hvad der kan gøre at man bliver tvangsindlagt eller tvangsbehandlet hvis man har PTSD? Og er elchocksterapi almendeligt som behandling for personer med PTSD?

fra Tessa og tak endnu en gang for all hjælp
Tessa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2010, 08:40   #25
inger
Lukket Konto
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2006
Alder: 57
Indlæg: 167
Styrke: 18
inger er ny på vejen
Tessa - det er meget usandsynligt at du nogensinde vil blive tvangsindlagt pga ptsd. For at blive tvangsindlagt skal du virkelige være til fare for andre menneskers liv eller være stærkt selvmordstruet.
Tvangsmedicinering kræver at du har lavet nogle grove lovovertrædelser pga af din lidelse, f.eks. vold eller trusler.

Ville gerne gå i dybden men kan ikke pt. netop pga min ptsd i disse dage.
inger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2010, 09:24   #26
diddah
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2009
Lokation: Horsens
Alder: 40
Indlæg: 24
Styrke: 16
diddah er ny på vejen
tvang

Som skrevet til dig søde Tessa så er tvang yderst sjælden.

Dog kan man godt blive tvangsmedicineret udelukkende hvis man er opkørt bl.a. pga mangel på søvn. Du kan også blive tvangstilbageholdt hvis du har indlagt dig selv frivilligt.

Men uanset hvilken tvang man får har man ret til at få en patient vejleder ned på sin stue og vedkommende kan hjælpe dig med rettighederne og evt at klage over tvangen.

Men hvorfor alle de tanker søde?

Man kan godt blive tvangsindlagt hvis man er meget psykotisk eller meget selvmordstruet, men det er altså yderst sjældent. Og inden man må bruge tvang SKAL der gøres ALT hvad der er mulig for at overtale dig til at frivilligt deltage i en behandling.

Jeg har aldrig hørt om elektrochok i forhold til PTSD kun ved meget svær depression, men jeg ved intet om det. Kun det jeg har oplevet fra mine ture på psyk.

Alt det her er som det burde være, men der er altid rådne æbler i mellem så ikke alle er lige så tilbageholdende med tvang, men det er mere i forhold til de "tungere" diagnoser.

Min oplevelse generelt er at psyk ikke ligger vægt på min PTSD diagnose.
diddah er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2010, 09:28   #27
diddah
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2009
Lokation: Horsens
Alder: 40
Indlæg: 24
Styrke: 16
diddah er ny på vejen
hov

Glemte at sige at reglerne om tvang er ens om man har depression, PTSD eller en anden psykisk lidelse.

Så der er ikke en bestemt fremgangs måde alt efter sygdom. Oftest er det folk som er maniske, psykotiske eller i en psykose som oftest bliver anbefalet tvang.

Men kunne du ikke tale med din læge omkring dette, blive beroliget lidt? Eller er du bange for det ville munde ud i tvang? Der skal en del til.

Desuden er der en masse papir arbejde i forbindelse med tvang og det ved vi jo alle de kære læger og overlæger ikke er så meget for

knus og
diddah er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2010, 17:24   #28
Tessa
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Indlæg: 14
Styrke: 16
Tessa er ny på vejen
Inger:
Tak for dit svar, det er helt i orden at du ikke kan gå i dybten, jeg har fået den klarhed jeg havede brug for

Diddah:
Tak igen søde, jeg føler nu at jeg har førstået det. Du spørger hvorfor jeg undrer, det er fordi jeg ju ikke ved hvordan ting forgår her i Danmark. Jeg såg en dokumentar fra Norge om et par kvinder der havede blevet tvangsindlagte, tvangsfikseret og tvangsmedicineret uden at de var psykotiske eller "sindsyge". For en af kvinderne var det på bagrund af at: ingen anden behandling havede hjulpet, så de ville prøve med indlæggelse. Men det var ju i Norge. Så jeg spørger før at prøve at forberede mig mentalt på det der kan komme når man er i kontakt med psykiater og psykiatrin.

Tak igen søde for all din hjælp, lad mig endlig vide hvis det findes noget jeg kan hjælpe dig med. Du nævnte at kognetiv terapi havede varet rat godt for dig. Jeg kænder en rigtigt god selvhjælps bog i kogentiv terapi, der er meget verktøjsorieteret og fyldt med humortegninge. Måske kunde den vare noget for dig? Orginaltiteln er "Beating the blues", og er skrevent af Susan Tanner og Jillian Ball, de har fået meget god respons på bogen og det er den bedste selvhjælpsbog jeg læst, den er ikke særlig tyk og meget nem at læse. Findes på svensk så må findes på dansk. Var bare en lille idé.

fra mig
Tessa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2010, 17:41   #29
diddah
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2009
Lokation: Horsens
Alder: 40
Indlæg: 24
Styrke: 16
diddah er ny på vejen
Tessa

Hej igen ven

Åhh så forstår jeg bedre du er nervøs. Jamen jeg kan intet udelukket da jeg ikke har den store tro på systemet. Men det er ikke normen i hvert fald at gøre det som du har set med de to kvinder.

Den bog lyder spændende, jamen hvis ikke den er på dansk er den på engelsk, det går alligevel meget bedre for mig. Jeg vil helt sikkert kigge efter den. Jeg er så dårlig til at sidde ned og læse bøger, men har læst en lille smule.

Bl.a. væk tigeren skrevet af Peter A. Lavine. Han har arbejdet en del med sådan nogle som os.

diddah er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2010, 19:47   #30
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Diddah,

Jeg har også svært ved at læse bøger, jeg har ikke tålmodigheden dertil, desværre, jeg ville så gerne.

Nå men jeg skriver også fordi, at jeg så at du tidligere i denne tråd efterspurgte afspænding eller spurgte dertil. Jeg kan kun sige at jeg klart kan anbefale dette. Jeg røg for ca. 4 år siden ned med stress og angst, som i første omgang viste sig ved smerter der kom af massive spændinger, primært i min overkrop. Jeg fik taget en masse blodprøver og tilsidst sagde min læge at jeg skulle til psykolog, jeg søgte på google på "smerte" og her dukkede en psykolog med en afspændings pædagog op.

Det bedste der skete for mig der var at jeg blev skilt, samt at jeg lærte afspænding. Her fik jeg en cd med hjem hvor jeg til indtalt guidance fik at vide hvilken del af min krop jeg skulle spænde op og spænde af. Det gav en rigtigt god krops kontrol og på mig virkede det som om at min krop pludselig kunnne huske hvornår vi skulle "lave" afspænding.

Efter flg. kom jeg til en psykolog i kognitiv terapi og da jeg havde pause fra hende, startede jeg på et kursus i "mindfulness meditation" ved samme psykolog. Dette kan jeg klart anbefale. Jeg var dog noget skeptisk i starten, vi skulle sidde og kigge på en rosin, se hvordan den ser ud, hvordan den er formet, men det var faktisk et meget indsigts fuldt kursus. Vi lærte meget omkring os selv.

Jeg fik nogle cdér omkring kropsscanning og meditation og det brugte jeg i en lang periode og det var effektivt til at få mit smerte niveau og min angst "behandlet", men man er nødt til at prøve det. Nogle gange holdte de 2 min, så 5, men tilsidst kunne jeg magte 20 min. specilelt, når jeg var i mega smerte. Efter flg. har jeg gået til sindsro og nu er jeg nået til at jeg bare kan ligge på sofaen uden musik og lyd, bare gå ind i mig selv og være der, mærke mig selv. Det er så dejligt at jeg i den grad er nået frem til mig selv og kan mærke mig selv. Jeg kan dæmpe min angst og sætte mine grænser på min egen måde og det er suverænt.

Nå men det startede med afspænding og det kan jeg klart anbefale ALLE, jeg vil tro at man kan låne guidede cdér på biblotektet. I de 40 år jeg har levet, er det første gang jeg har kunnet ligge på sofaen og slappe af og det har afspændingen hjulpet mig med .

Held og lykke, god påske.

Kh. EE

Sidst redigeret af Enteneller; 01-04-2010 kl. 19:54.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
En liste over hvordan en sag forløber? Svaninden Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 04-04-2013 20:25
hvordan forløber ansøgningen til ftp? hopper Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 29-09-2010 09:41
Udbrændt -(stress og ptsd) søge FP? hvordan? Stone At søge førtidspension 5 07-12-2009 16:40
Ny viden: Posttraumatisk stress Kjersti Den nyttige viden vi alle har 3 23-07-2008 21:19
hvordan forløber arbejdsprøvning og hvordan forholder jeg mig vonsyld Din historie 5 22-03-2007 19:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension