K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-11-2011, 22:38   #1
pamfilius
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2011
Indlæg: 21
Styrke: 13
pamfilius er ny på vejen
Question ? vedr. engangsbeløb m.v.

Hej Jeg er ny herinde påK10, men har fulgt med på sidelinjen i mange mdr.

Jeg er lige blevet tilkendt førtidspension fra d. 1-12-11, og papirerne er efter sigende undervejs.

I første omgang vil jeg bare høre om engangsbeløb fra pensionsselskaber, LD, efterløn osv. bliver fratrukket ftp, er godt klar over man skal betale skat af div. udbetalinger


med venlig hilsen
pamfilius
pamfilius er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2011, 23:37   #2
onmyway
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2009
Lokation: Århus
Alder: 57
Indlæg: 80
Styrke: 15
onmyway er ny på vejen
Hej Pamfilius

Har selv lige haft nogle lignende spørgsmål herinde, så jeg ved at engangsbeløb fra pensionselskaber ikke tæller med i førtidspension, og så er det faktisk også skattefrit, når det er et engangsbeløb. Det samme gælder for efterløn, der skal man dog indtil betale 30 % i skat, men det bliver måske ændret efter nytår, så tag og vent med at hæv dem til der er en afklaring på det.
__________________
Tot
onmyway er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2011, 14:04   #3
pamfilius
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2011
Indlæg: 21
Styrke: 13
pamfilius er ny på vejen
Tak for svar

Det er ikke rigtigt at man ikke skal betale skat af engangsbeløb, de pensionsselskaber jeg har talt med siger alle man skal betale 40%, jeg sidder lige med et brev fra LD der skal man også betale 40%.

Jeg venter med efterlønnen, men mit fagforbund siger at det muligvis kun er dem der stadig indbetaler til efterlønnen der slipper for at betale de 30%. Men som de siger det er ikke afgjort endnu, så det vides ikke hvad der sker.
pamfilius er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2011, 14:19   #4
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af pamfilius Se meddelelser
Tak for svar

Det er ikke rigtigt at man ikke skal betale skat af engangsbeløb, de pensionsselskaber jeg har talt med siger alle man skal betale 40%, jeg sidder lige med et brev fra LD der skal man også betale 40%.

Jeg venter med efterlønnen, men mit fagforbund siger at det muligvis kun er dem der stadig indbetaler til efterlønnen der slipper for at betale de 30%. Men som de siger det er ikke afgjort endnu, så det vides ikke hvad der sker.
Tillykke med pensionen...

Det LD du omtaler.. er det lønmodtagernes dyrtidsfond... og er det de der indefrosne dyrtidspenge du skriver om...
Har lige tjekket på borger.dk https://www.borger.dk/Emner/pension-...tidsfond.aspx?

Og det du modtager fra LD og det vi svarer på er 2 forskellige ting..

LD..
Citat:
Du får pension fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond, hvis du arbejdede som lønmodtager i perioden 1977 til 1979. For alle andre er ordningen uden betydning.

Staten indsatte et beløb i perioden 1977 til 1979, som du senere vil få som pension. Arbejdede du fuld tid i hele perioden, blev der indsat 4.368 kr. på din konto. Beløbet var mindre, hvis du arbejdede deltid eller ikke arbejdede i hele perioden.

Lønmodtagernes Dyrtidsfond har investeret beløbet, og hvis du arbejdede fuld tid, var beløbet ved årets afslutning mere end 92.000 kr. (2011).
Det svar der blev videregivet til dig i denne tråd er hvis du har indbetalt til en pensionskasse.. du bliver trukket et beløn fra din løn.. og din arbejdsgiver indbetaler det dobbelte af det du indbetaler.. sådan ca ;o)

Det er som regel med i overenskomsten .. men man kan også selv forhandle en god pensionsordning igennem...

Min fagfore./a-kasse var FOA.. og der indbetalte jeg ind til Pensam... fik et engangsbeløb udbetalt da jeg blev førtidspensionist her d. 1. april... og uden at skulle betale afgift....

Det der med efterlønnen.... vi har jo alle fået skattefradrag da vi indbetalte .. og du modtager et str. beløb end det du indbetalte..

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2011, 17:15   #5
onmyway
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2009
Lokation: Århus
Alder: 57
Indlæg: 80
Styrke: 15
onmyway er ny på vejen
Hej igen Pamfilius

Okay, så blev jeg da også klogere, men jeg har nu selv lige fået udbetalt et engangsbeløb fra min pension helt skattefrit.

Det er min fagforening (HK) der har skrevet til mig, at jeg bare kan lade efterlønsinbetalingerne stå til der evt. ingen skat skal betales af den, de sagde intet om at det ikke gælder for os der ikke indbetaler mere pga. bevilliget førtidspension. Så det er da en overraskelse for mig
__________________
Tot
onmyway er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2011, 18:34   #6
pamfilius
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2011
Indlæg: 21
Styrke: 13
pamfilius er ny på vejen
Tak lunasdatter

Ja LD er lønmodtagernes dyrtidsfond, jeg er også helt med på pensionerne, og jeg fik en i røret ved pensionsselskabet der lynhurtigt lavede en udregning på hvad jeg ville få udbetalt, hvis jeg valgte at få dem.

Og efterlønnen er også ok vi kan jo ikke få både i pose og i sæk

vil lige tilføje jeg var arbejdsløs et stykke tid før jeg blev sygemeldt, og har derfor ikke indbetalt til pension i ca. ½ år.

onmyway: jeg mener os der er holdt op med at indbetale til efterløn for mit vedkommende i 2008.
pamfilius er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2011, 18:43   #7
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af pamfilius Se meddelelser
Tak lunasdatter

Ja LD er lønmodtagernes dyrtidsfond, jeg er også helt med på pensionerne, og jeg fik en i røret ved pensionsselskabet der lynhurtigt lavede en udregning på hvad jeg ville få udbetalt, hvis jeg valgte at få dem.

Og efterlønnen er også ok vi kan jo ikke få både i pose og i sæk

vil lige tilføje jeg var arbejdsløs et stykke tid før jeg blev sygemeldt, og har derfor ikke indbetalt til pension i ca. ½ år.

onmyway: jeg mener os der er holdt op med at indbetale til efterløn for mit vedkommende i 2008.
@pamfilius..
Jeg havde været sygemeldt og har ikke indbetalt til pensionskassen siden 2006.. og jeg har fået "alm" engangsbeløb ligesom alle andre jeg har snakket med..

De der indefrosne dyrtidspenge.. de kommer automatisk til udbetaling når man bliver 60 år .. og jeg kan simpelthen ikke huske om de jeg kender som har fået dem udbetalt har betalt afgift af dem...

Men hvad med at sende en mail til dem .. bare så du får det på skrift hvad de vil gøre ved de penge.. For hende der hurtigt lavede den udregning kan jo ha taget fejl

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2011, 19:01   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej P,

www.pensionsinfo.dk kan du logge ind med nemid og se hvad der "står" til dig fra de forskellige.

Ftp. bliver "kun" modregnet evt. løbende udbetalinger af tab af erhvervsevne (TAE) som kommer til udbetaling i forbindelse med diverse pensionsordninger. Derudover anses renteindtægter for - indtægter - ligesom TAE og alm. indtægter fradrages i pensionen. Engangsudbetalinger fradrages ikke, kun evt. rente indtægter heraf. Du kan endda vinde 20 mill i lotto uden at de modregnes, det er kun renteindtægter, der går går i indtægts puljen sammen med TAE og evt. arbejde.

Der er forskellige regler omkring fradrag alt efter om man er enlig eller gift, men du kan læse udregne på www.borger.dk

Og om lidt fortæller du mig så at det slet ikke var det du spurgte om, men så ved du det Det der med skatten, det ved jeg ikke lige, det må skat jo styre.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2011, 19:07   #9
pamfilius
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2011
Indlæg: 21
Styrke: 13
pamfilius er ny på vejen
Hej igen lunasdatter

Jeg har i går ringet til LD (det bad de mig om at gøre hos ATP) ATP bliver først udbetalt når man fylder 67, LD har jeg allerede fået et brev fra i dag med udregning på de indefrosne dyrtidspenge, som jeg kan få udbetalt hvis jeg vil og der er trukket 40%.

Jeg har måske ikke udtrykt mig klart men det var fra et pensionsselskab hvor de udregnede et engangsbeløb (jeg har igennem årene indbetalt til flere forskellige pensioner) der blev også trukket 40%.

Mit umiddelbare spørgsmål var om disse beløb har indflydelse på ftp.
pamfilius er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2011, 19:14   #10
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af pamfilius Se meddelelser
Hej igen lunasdatter

Jeg har i går ringet til LD (det bad de mig om at gøre hos ATP) ATP bliver først udbetalt når man fylder 67, LD har jeg allerede fået et brev fra i dag med udregning på de indefrosne dyrtidspenge, som jeg kan få udbetalt hvis jeg vil og der er trukket 40%.

Jeg har måske ikke udtrykt mig klart men det var fra et pensionsselskab hvor de udregnede et engangsbeløb (jeg har igennem årene indbetalt til flere forskellige pensioner) der blev også trukket 40%.

Mit umiddelbare spørgsmål var om disse beløb har indflydelse på ftp.
Ups... sorry

Men så kan jeg svare at det engangsbeløb jeg fik fra Pensam og de penge jeg fik fra mine indbetalte efterlønspenge.. ikke har haft indflydelse på min pension...

Så får jeg også et mdr beløb fra Pensam.. og det har kun indflydelse på min boligsikring...

Du skal op på rigtig mange penge inden renterne, som tæller som indtægt får indflydelse på pensionen..

Man kan måske sige at hvad hjertet er fyldt af det flyder munden over med... = hjælp

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension + engangsbeløb? Vimse88 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 23 09-02-2012 16:11
Engangsbeløb som førtidspensionist onmyway Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 02-11-2011 13:08
Engangsbeløb fra fagforening ved førtidspension. lony Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 18-01-2011 11:05
Modregnes ledighedsydelse af engangsbeløb fra pensionsselskab? MineBørnsMor Alt det andet 3 31-10-2010 03:47
Vedr.Arv mus0025 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 30-06-2010 20:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension