K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-07-2011, 21:06   #1
sjj
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Indlæg: 11
Styrke: 14
sjj er ny på vejen
Question arbejdsprøvning/afklarende virksomhedspraktik/virksomhedspraktik

Hej

Håber at der er nogen herinde der kan hjælpe mig med en afklaring..

Virksomhedskonsulenten i min kommune siger, at der ikke er noget der hedder arbejdsprøvning mere, men at man kan komme i en virksomhedspraktik???

Jeg er sygemeldt, kom til skade i 2006, har været igennem en rev. på forlænget tid, sygemeldt fra jeg var færiguddannet og har kæmpet for at få en arbejdsprøvning så jeg forhåbentlig snart kan komme til en afklaring i min sag.

Jeg tænker, at en virksomhedspraktik er noget helt andet, altså en tilbageknytning til arbejdsmarkedet hvis man har været uden job i en længere tid... (?) Det jeg har brug for, er en afklaring og dokumentation på hvad jeg kan og ikke kan grundet mine skader.. Altså en arbejdsprøvning.

Er der nogen herinde, der kan hjælpe mig med en begrebsafklaring?? Og gerne med en henvisning til et eller andet skrift, jeg kan dokumentere det med..

Ydermere siger han, at jeg som udgangspunkt skal starte på 37 timer om ugen!! Jeg var ved at falde bagover!!! 37 timer.... jeg kommer med et udgangspunkt der hedder 3 timer hver anden dag, da jeg har brug for hviledag imellem, grundet mine smerter.. Naturligvis med udgangspunkt i at stige i det ugentlige timeantal, men realistisk set, tænker jeg at det er 12½ time om ugen der er det rigtige. Er der nogen der ved noget omkring det med timeantal??

Takker på forhånd

Mvh SJJ

Sidst redigeret af sjj; 06-07-2011 kl. 21:31. Årsag: manglede et spørgsmål ;)
sjj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 21:32   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det er faktisk det samme
åbenbart bruger man ordet virksomhedspraktik i stedet for

det du skal være opmærksom på er at din RP (ressourceprofil) bliver lavet med de 12 elementer
http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 22:24   #3
mawebbro
Hjemmevant på K10
 
mawebbros avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2009
Lokation: Faxe kommune, vestsjælland
Indlæg: 289
Blog Indlæg: 100
Styrke: 16
mawebbro er ny på vejen
hm.. tjae min jobkonsulent siger at hvis jeg har en arbejdsevne på 12 timer, så kan jeg faktisk godt skulle forvente at være på arbejdspladsen i 37 timer, for at kunne udføre de 12 timers arbejde.
Hun har en et eller andet specelt uddannet mand i fleksjob. Hans arbejdsevne er vist 1 eller 3 timer men han er på arbejdspladsen i 37 timer...

Men på den anden side siger hun også at der ikke er en mindste antal timer for at have et fleksjob...

Jeg kan ikke magte at være på jobbet / pratikken i 37 timer uanset om jeg laver noget eller ej, hvis jeg skal kunne fungere der hjemme. Pt. siger mine timer ca. 2½ pr. dag med en effektiv arbjedsindsats på omkring 30 minutter pr. dag.

Så tjae, min jobkonsulent kan råbe, skrige fratage mig hvad som helst og jeg vil alligvel ikke kunne arbejde mere - endsige være på arbejdspladsen/ på praktikstedet mere end jeg er - pga. smerter og øget træthed mv.

Håber det hjalp lidt på dit spørgsmål.
__________________
Livet er for kort til at vågne op til fortrydelse. Så elsk de mennesker, som behandler dig ordentligt. Glem alt om dem, der ikke gør. Tro på, der er en grund til, alting sker. Hvis du får en chance til, så grib den med begge hænder. Hvis det ændrer dit liv, så lad det. Ingen har sagt, at livet ville være let ♥
mawebbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 23:07   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
En arbejdsprøvning kan sagtens være = med en virksomhedspraktik.

Men hvis det kaldes en virksomhedspraktik er det vigtigt at læse hvad formålet med praktikken er.

Hvis en virksomhedspraktik skal fungere som en arb.prøvning skal formålet være afklaring ar arbejdsevne eller noget i den stil.

Når du er i arb.prøvning/jobprøvning, er det vigtigt, at du skriver en udførlig dagbog, se f.eks. her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog

Derudover, når man er i en afprøvning er det vigtigt, at man mødet op hver dag, så vidt man overhovedet er i stand til det.
Men lige så vigtigt er det, at man siger fra når man ikke kan mere, og går hjem, også selv det betyder, at man nærmest vender i døren.

Hvis man en dag har det seriøst skidt, så er det en fordel hvis man kan komme afsted/møde op, så de kan se hvordan man har det. Man kan så henvende sig direkte til en kontaktperson og fortælle at man går hjem igen.

Har man for meget fravær, altså dage hvor man ringer og melder sig syg og ikke møder op, så kan man risikere, at kommunen ikke kan bruge afprøvningen, så man skal i en ny afprøvning.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 23:31   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej sjj

Du skriver:
Citat:
Virksomhedskonsulenten i min kommune siger, at der ikke er noget der hedder arbejdsprøvning mere
.

Dette ville jeg bede om på skrift, da det ikke er sandt.

Vovse skriver flg.:
Citat:
En arbejdsprøvning kan sagtens være = med en virksomhedspraktik.

Men hvis det kaldes en virksomhedspraktik er det vigtigt at læse hvad formålet med praktikken er.

Hvis en virksomhedspraktik skal fungere som en arb.prøvning skal formålet være afklaring ar arbejdsevne eller noget i den stil.
Personligt mener jeg, som jeg tidl. har skrevet i dette forum, at det dels er en uskik at kalde noget, der har forskellig funktion det samme. Og jeg aner en tendens til, at man måske fra kommunes side7eksterne aktører ect. netop sammenblander disse 2 begreber, som en strategi for siden at kunne droppe SDP-modtagere over på kontanthjælp, idet de ikke har nået at afklare dem i forhold til netop arbejdsevne, hvilket jo er formået for en arbejsprøvning og ikke en virksomhedspraktik.

Så hold fast i en afklaring omkr. enten afklaring af din arbejdsevne og dermed en arbejdsprøvning og en virkssomhedspraktik, der har til formål at optræne dig til evt. andet branche.

Det fremgår faktisk inddirekte af forlængelsesmuligheden § 27, stk. 1, 2, hvor der står: virksomhedspraktik el. andre afklarende foranstaltninger, hvor det sidste afkalrinde foranstaltninger jo omhandler afklaring af arbejsevne.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 06-07-2011 kl. 23:33. Årsag: glemt
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2011, 02:15   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Helt enig med Gunvor!

Afklaring af arbejdsevne der er så ringe at der er tale om fleksjob, eller pension, bør foregår på et Reva-center!

De har IKKE kompentance i en virksomhed til denne afklaring i detaljer, som er nødvendig, for en efterfølgende afgørelse.
Kun i sjældne tilfælde bliver dette godkendt i kommunen.

Men hvis kommunen ikke vil godkende praktikken eller afklaring i virksomheden, og der gives afslag på fleks og pension, vil Statsforvaltningen give kommunen medhold, da dette IKKE er dækkende for en bred afklaring!

DOG kan du skriftlig; forud for evt afklaring i virksomhed, be om bekræftigelse af dette som dokumentation, af BÅDE sagsbehandler og job-centerchef!
Så er du trods alt lidt bedre stillet.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2011, 08:02   #7
Jesper_dk
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2010
Indlæg: 56
Styrke: 14
Jesper_dk er ny på vejen
Er slettet nu.

Sidst redigeret af Jesper_dk; 07-07-2011 kl. 12:39.
Jesper_dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2011, 08:23   #8
maimai
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Indlæg: 44
Styrke: 14
maimai er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sjj Se meddelelser
Jeg tænker, at en virksomhedspraktik er noget helt andet, altså en tilbageknytning til arbejdsmarkedet hvis man har været uden job i en længere tid... (?)
En virksomhedspraktik har også til formål at afklare en borgers arbejdsevne i forhold til fleksjob eller pension.
Det er rigtigt at den også bruges til at hjælpe en borger som har været uden for arbejdsmarkedet i gang igen med enten et job eller uddannelse.


Ydermere siger han, at jeg som udgangspunkt skal starte på 37 timer om ugen!! Jeg var ved at falde bagover!!! 37 timer

Det er rigtigt at det hedder 37 timer som udgangspunkt - et vil sige at når ordet udgangspunkt er skrevet/sagt, så betyder det, at det ikke behøver at være 37 timer om ugen.
Jeg er selv starter med 10 timer om ugen, men er pt. på 5 timer om ugen, måske kan disse 5 timer så senere sættes op.
Mvh SJJ

Som jeg ser det, så er en virksomhedspraktik faktisk en fordel da den kun strækker sig mellem 4 - 12 uger, måske du skal i virksomhedspraktik fordi din virksomhedskonsulent har vurderet, at du er berettiget til fleksjob eller pension, og der derfor ikke er behov for en længere udredning.

Jeg er selv i gang med en arbejdsprøvning i en virksomhedspraktik for at afklare om jeg skal i fleksjob eller på pension.

Jeg er selv socialrådgiver, så det er ud fra det perspektiv mit indlæg er skrevet.
maimai er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2011, 09:31   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er vigtigt, at der laves job-plan, hvor det er prøcist beskrevet, hvad og hvordan din arbejdsevne skal afprøves!

Ellers kan man recikere, at den er ubrugelig!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2011, 12:03   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Maimai

Du skriver flg.:
Citat:
Som jeg ser det, så er en virksomhedspraktik faktisk en fordel da den kun strækker sig mellem 4 - 12 uger
. Der er lavet en undersøgelse forudgående sagsbehandling inden enten fleks el. FP (har tidl. ref. til den, dog ikke i denne tråd), som også indholder også en statestik over hvornår SB finder en arbejdsprøvning udtømmende i forhold til tidsperpektivet, og her viser sig en tendens til 3 mdr.

Så i forhold til at man selv finder det fint m. et kortere tidsrum end de 3 mdr. kan man så risikere, at skulle på endnu en periode, fordi man ikke er ordentlig afklaret.

Jeg fastholder Popaie synsvinkel på afklaring af arbejdsevnen.

Alt andet kan være lige fra dårligt sagbehandlingsarbejde til bevidst forhalende teknik til derpå, at melde uafklaret og smide SDP-modtagere i "hullet" (læs kontanthjælp).
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
virksomhedspraktik/arbejdsprøvning lonsmann Alt det andet 12 01-09-2012 12:16
virksomhedspraktik vs arbejdsprøvning kiwimor Alt det andet 14 10-08-2012 22:40
Arbejdsprøvning/virksomhedspraktik 0401AMvB Alt det andet 42 18-11-2011 09:47
arbejdsprøvning/virksomhedspraktik anri Spørgsmål ang fleksjob 0 16-04-2011 18:02
Arbejdsprøvning/virksomhedspraktik Anne.o Alt det andet 3 27-02-2008 20:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension