K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-01-2012, 08:11   #1
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Merudgifter § 100

Hej! Jeg har et spørgsmål til alle i kloge mennesker

Sidder og udfylder et ansøgningsskema til Merudgifter § 100. Nogle af mine udgifter ved jeg de skal medregne!

MEN har ikke kunnet finde noget om ekstra udgifter når man lider af urininkontinens (Skvatpissen).

Er der nogen som ved om de udgifter der er forbundet med dette (hygiejneindlæg, ekstre vask, trusser ect) er nogle af de ting de godtager som merudgifter?

Evt et link til et sted hvor jeg kan læse om det? Ikke sygdommen men om de skal medregne det.

__________________
Størst er den som ligger ned, men stadig har kræfter til at hjælpe andre!
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2012, 08:18   #2
1980
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 137
Styrke: 15
1980 er ny på vejen
Jeg er selv igang med at søge.

Men jeg har ikke gjort mig nogle forberedelser el søgt på nettet, om hvad man kan søge på el ikke kan.

Jeg har ganske enkelt skrevet ALT på, udgifter som jeg ikke ville have hvis jeg var rask.

Så du skal da helt klart skrive indlæg/trusser og ekstra vask... Jeg sendte bla min varmeregning med, fordi vi har en varmeregning på 17,000 om året. Jeg har en bindevævslidelse, som gør at jeg hundefryser, og får mere ondt når jeg ikke har det varmt...
1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2012, 14:15   #3
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peppe Se meddelelser
Hej! Jeg har et spørgsmål til alle i kloge mennesker

Sidder og udfylder et ansøgningsskema til Merudgifter § 100. Nogle af mine udgifter ved jeg de skal medregne!

MEN har ikke kunnet finde noget om ekstra udgifter når man lider af urininkontinens (Skvatpissen).

Er der nogen som ved om de udgifter der er forbundet med dette (hygiejneindlæg, ekstre vask, trusser ect) er nogle af de ting de godtager som merudgifter?

Evt et link til et sted hvor jeg kan læse om det? Ikke sygdommen men om de skal medregne det.

jeg har samme problem. jeg har forsøgt at nævne det på hospitalet.. da jeg mener det er af den vej vi skal have grønt lys.. men på nuværende tidspunkt har jeg ikke haft held med at krybet under nåleøjet.. så må stå for afregningerne selv..

vidste så heler ikke man kunne søge via § 100 inde for det område. og der er vidst en del jeg skal have sat mig ind i ..

men vil da lige føle din tråd for at få større infomation..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2012, 14:25   #4
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Du kan skrive snart sagt ALT på som du kan henføre til at dine helbreds problemer har medført af merudgifter.

Dog kan kommunen fravælge dem, men det skal i så fald ske ved en afgørelse som kan ankes. Kommunen kan også vælge at visse ydelser ikke hører under, da kommunen kan levere denne ydelse i stedet. F.eks. rengøring græsklipning mv.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2012, 14:27   #5
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peppe Se meddelelser
Hej! Jeg har et spørgsmål til alle i kloge mennesker

Sidder og udfylder et ansøgningsskema til Merudgifter § 100. Nogle af mine udgifter ved jeg de skal medregne!

MEN har ikke kunnet finde noget om ekstra udgifter når man lider af urininkontinens (Skvatpissen).

Er der nogen som ved om de udgifter der er forbundet med dette (hygiejneindlæg, ekstre vask, trusser ect) er nogle af de ting de godtager som merudgifter?

Evt et link til et sted hvor jeg kan læse om det? Ikke sygdommen men om de skal medregne det.

jeg har i forbindelse af tråden her lige haft ringet til min kommune.. og her fik jeg svaret at hvis man ikke kan indgå i personligt pleje selv. ikke er godkendt til hjemmehjælp. m.m. så kan man ikke indgå i §100. så må sige at jeg er godt rystet..
jeg har fået godkendelse til hjemmehjælp men da jeg har hjemme boende børn er den sat i beru.. så hvordan står man såå...
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2012, 15:43   #6
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
@ maja-bell, jeg tror det er en fejloplysning du er blevet givet!

Citat:
Hvem kan få dækket sine merudgifter?

Personer mellem 18 år og pensionsalderen, samt personer, (der har opsat udbetalingen af folkepension) efter § 15a i lov om social pension, med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne er omfattet af servicelovens § 100.

Der skal være tale om en varigt nedsat funktionsevne, hvis konsekvenser for den enkelte er af indgribende karakter i den daglige tilværelse, og som medfører, at der ofte må sættes ind med ikke uvæsentlige hjælpeforanstaltninger for at opnå en tilnærmelsesvis normal tilværelse.
http://www.sm.dk/Temaer/sociale-omra...tart.aspx#hvem

På din kommunes hjemmeside kan du finde et ansøgningsskema! Jeg bl.a. at udgifter vedrørende Diabetes type 1. skal medtages. (inzulin, fodpleje osv)

Du kan læse mere via det link jeg vedhæftede, men husk alle beløb godtages ikke som merudgift.
__________________
Størst er den som ligger ned, men stadig har kræfter til at hjælpe andre!
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2012, 15:44   #7
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Peppe har ret
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2012, 15:48   #8
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af maja-bell Se meddelelser
jeg har i forbindelse af tråden her lige haft ringet til min kommune.. og her fik jeg svaret at hvis man ikke kan indgå i personligt pleje selv. ikke er godkendt til hjemmehjælp. m.m. så kan man ikke indgå i §100. så må sige at jeg er godt rystet..
jeg har fået godkendelse til hjemmehjælp men da jeg har hjemme boende børn er den sat i beru.. så hvordan står man såå...
Det passer ikke, at du ikke kan få hjælp efter §100, hvis ikke man er godkendt til hjemmehjælp eller ikke har brug for hjælp til personlig pleje. Diabetes 1 patienter er omfattet af personkredsen, uden absolut at få visiteret hjemmehjælp eller have brug for hjælp til personlig pleje - som et eksempel.

Du skal blot være omfattet af personkredsen, og din sygdom/handicap skal medføre ekstraudgifter på mindst 6000 kr. pr. år. Kommunen skal undersøge om der er andre lovgivninger der kan ydes hjælp under, hvis f.x man ikke kan gøre rent m.m. Er der voksne eller meget store børn i husstanden og evt. en rask ægtefælle så forventes det at de klarer de rent praktiske opgaver, så derfor er din bevilling af hjemmehjælp stillet i bero. Du bør søge håndsrækninger under §100, familien kan ikke altid være hjemme, og familien skal heller ikke indgå i personlig pleje.

Ved trådstarterindlægget, så er det jo ikke samtlige trusser eller indlæg kommunen vil gå ind i - var man ikke ramt, så skulle man jo have trusser på alligevel og de skulle jo nødvendigvis også vaskes - om det er nødvendigt med flere par end ellers og mere vask end ellers, når man også bruger indlæg - det skal jeg ikke kunne sige.

I eksemplet kan og må kommunen gerne, f.x levere de nødvendige indlæg (også bleer og engangslagner til natten er det nødvendigt), fra kommunens egen (billigere) leverandør. Ved §100 må kommunene gerne yde hjælp på den måde og sådan forsvinder der en merudgift i ens eget regnskab - så er der undertøj og evt. ekstra lange bukser og ekstra vask tilbage - så der skal vaskes en del ekstra og købes en del ekstratøj, for at nå bagatelbeløbet på 6000 kr. pr. år.

Søg alligevel §100 - og stil jer ikke tilfreds med kommunens egne skuffecirkulærer som bliver sagt mundtligt - heldigvis kan afslag på §100 ankes.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2012, 16:10   #9
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Hej Zentamor.

Ekstra trusser og ekstra vask. Jo det er der.

Trusser bliver mega hurtigt ødelagt pga de limstrimler i indlæggene det mørner stoffet og det rives/flåes i stykker. Og du bruger dem altid, ikke bare 5-7 dage pr mrd, som ved menses.

Ang ekstra vask. det sker af og til at der er sidelæk på indlæggene og du som minimum må skifte trusser og sometider også lange bukser = mere vask!

__________________
Størst er den som ligger ned, men stadig har kræfter til at hjælpe andre!
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2012, 16:49   #10
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peppe Se meddelelser
Hej Zentamor.

Ekstra trusser og ekstra vask. Jo det er der.

Trusser bliver mega hurtigt ødelagt pga de limstrimler i indlæggene det mørner stoffet og det rives/flåes i stykker. Og du bruger dem altid, ikke bare 5-7 dage pr mrd, som ved menses.

Ang ekstra vask. det sker af og til at der er sidelæk på indlæggene og du som minimum må skifte trusser og sometider også lange bukser = mere vask!

Jamen, jeg tvivler da ikke på at der er ekstra af alting - men jeg kender også kommunernes udregning. Det står jo under alle omstændigheder fast, at et normalt forbrug af undertøj og vask af samme, ikke kommer under merudgifter. Hvor meget der så forbruges ekstra, når man er syg - skal jeg ikke kunne sige - men sådan, lidt med humor - så skal der dælme mange trusser til, før en ekstra maskinvask er fuld.

Med fordel kan du måske google lidt på, hvad forældre får til syge børn under §100 - når der er tale om ekstra undertøj/nattøj og vask - det er faktisk forbløffende lidt, og kan give et fingerpeg - selv om en §100 er individuel fra person til person.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Merudgifter Zastrow Politik og Samfund 2 28-01-2012 16:26
Merudgifter §100 bak.iver Alt det andet 0 16-05-2011 17:13
merudgifter § 100 mams Dit og Dat 3 15-02-2011 01:17
Merudgifter §100 Molly-1 Hjælpemidler til handicappede 8 29-06-2010 10:02
Merudgifter §100 lena Nyt om loven 3 11-10-2007 18:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension