K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-10-2017, 15:19   #1
Chefen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2017
Indlæg: 2
Styrke: 0
Chefen er ny på vejen
Question Seniorførtidspension

Hej K10.
Efter to blodpropper i hjertet og en i hjernen i 2014 blev jeg visiteret til et fleksjob på min tidligere arbejdsplads med 8 timer om ugen.
Da jeg gennem det seneste år har oplevet en forværring i min tilstand og arbejdsevne, endte det med en opsigelse her pr. 1/9 2017.
Jeg har talt med jobcentret som agiterer for at finde mig et nyt job på et par timer om ugen, men jeg har så store vanskeligheder med bare de almindelige daglige gøremål, at jeg ikke ser det som en mulighed.
Jeg vil derfor søge seniorførtidspension selvom jeg ‘kun’ er 60 år og 6 mdr.
Man skal vist være 62.
Mit spørgsmål er,- hvordan skal jeg søge og ikke mindst hvor.
Min fleksjob ambassadør sendte mig til borger.dk, men det kan min hjerne slet ikke finde rundt i.
Skal jeg gå på rådhuset efter et skema eller hvor i himlens navn skal jeg starte.
På forhånd tak, hvis nogen kan pege i den rigtige retning.
Jeg venter på ny konsultation hos neurolog i november.
Chefen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2017, 15:33   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Et af kravene er, at du maks må have 5 år til folkepensionsalderen.
Folkepensionsalderen varierer vidst, efter hvilket årstal du er født i

"1. juli 1955 – 31. december 1962 ​67 år"

Så i dit tilfælde, skal du være 62 år, for at kunne søge seniorførtidspension.

Jeg ved ikke hvor stor forskel der er på alm førtidspension og seniorførtidspension, men jeg kunne forestille mig, at der ikke er så stor forskel, ift arbejdsevnen
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2017, 16:13   #3
Chefen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2017
Indlæg: 2
Styrke: 0
Chefen er ny på vejen
Tak for svar.
Og ja så det også selv som en hindring at jeg ikke er 62.
Men hvordan søger man pension ?
Jeg har aldrig tidligere været i kontakt med det offentlige på den led, så jeg har ingen fornemmelse af det.
Chefen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2017, 16:26   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Alm førtidspension, der håber jeg at andre her på siden, kan bidrage med deres viden
De er nok bedre til at fortælle, hvad den bedste fremgangsmåde er mht det
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2017, 17:07   #5
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Du kan læse lidt om at søge pension på denne side https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...on-pa-to-mader
Du kan også læse denne korte tråd hvor Webmaster formulerer hvad man kan skrive i en ansøgning http://www.k10.dk/showthread.php?t=3...s%F8ge+pension

Jeg vil dog råde dig til at sikre en aktindsigt og lige gennemlæse din sag inden du søger.

Ofte har det vist sig at vigtige informationer mangler i den slags sager, informationer du måske selv kan skaffe og bede om at få lagt ind i sagen, det kunne eksempelvis være lægeerklæringer.

Tilføjelse: når man søger førtidspension via paragraf 17 stk 2, så søger man normal førtidspension og ikke senior førtidspension.
Hvis du søger seniorførtidspension søger du efter paragraf 17 stk 3, men som MistyMiss skriver så lever du ikke op til kravene og vil derfor få afslag, læs evt. lidt om det her https://danskelove.dk/pensionsloven/17

Sidst redigeret af Nørd; 16-10-2017 kl. 17:21. Årsag: Tilføjelse
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2017, 21:18   #6
sfag
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2009
Indlæg: 21
Styrke: 15
sfag er ny på vejen
Sakset fra borger.dk31. december 1953 eller tidligere ​65 år
​1. januar 1954 – 30. juni 1954 ​65 ½ år
​1. juli 1954 – 31. december 1954 ​66 år
​1. januar 1955 – 30. juni 1955 ​66 ½ år
​1. juli 1955 – 31. december 1962 ​67 år
​1. januar 1963 eller senere
​68 år
sfag er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2017, 10:04   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Chefen Se meddelelser
Jeg venter på ny konsultation hos neurolog i november.
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Du kan læse lidt om at søge pension på denne side https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...on-pa-to-mader
Du kan også læse denne korte tråd hvor Webmaster formulerer hvad man kan skrive i en ansøgning http://www.k10.dk/showthread.php?t=3...s%F8ge+pension

Jeg vil dog råde dig til at sikre en aktindsigt og lige gennemlæse din sag inden du søger.

Ofte har det vist sig at vigtige informationer mangler i den slags sager, informationer du måske selv kan skaffe og bede om at få lagt ind i sagen, det kunne eksempelvis være lægeerklæringer.

Tilføjelse: når man søger førtidspension via paragraf 17 stk 2, så søger man normal førtidspension og ikke senior førtidspension.
Hvis du søger seniorførtidspension søger du efter paragraf 17 stk 3, men som MistyMiss skriver så lever du ikke op til kravene og vil derfor få afslag, læs evt. lidt om det her https://danskelove.dk/pensionsloven/17
Som Nørd skriver er det en god idé, at anmode om aktindsigt, og tjekke denne, inden der søges om førtidspension på det foreliggende grundlag.

Måske vil det også være en god idé at afvente neurologen, så du kan få aktindsigt hos denne også, og vedlægge dette i din pensionsansøgning.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension